۰

آشنایی با انواع تیپ بدنی خانم ها، برنامه ورزشی و رژیم مخصوص

آشنایی با انواع تیپ بدنی خانم ها، برنامه ورزشی و رژیم مخصوص

انواع تیپ بدنی خانم ها: سیب شکل، گلابی شکل و ساعت شنی. بررسی کامل انواع فرم بدنی زنان و رسیدن به اندام ایده آل در این مطلب از کالاورزش

خداوند خالق تمامی زیبایی‌ها است و به همین دلیل کالبد بدن انسان‌ها را چه مرد و چه زن زیبا آفریده است. شماتیک بدنی انسان فارغ از مسئله جنسیتی با ساختار استخوان، چربی، توده‌های عضلانی، ژنتیک و همچنین سبک زندگی سنجیده می‌شود. به همین دلیل علم در مورد تفاوت‌های ظاهری انسان‌ها ازنظر کالبد 3 نوع فرم بدنی را ارائه کرده است. ما در این مقاله از سایت کالاورزش قصد داریم شما را با انواع تیپ بدنی زنان آشنا کرده و بدانیم که در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرند. اگر علاقه‌مند به شناسایی تیپ بدنی خود هستید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

استایل بدنی خانم ها

 

انواع تیپ بدنی خانم‌ها کدامند؟

قبل از اینکه به معرفی استایل بدنی خانم ها بپردازیم بد نیست بدانید که شناخت فرم بدنی برای موارد مختلفی ازجمله گرفتن رژیم غذایی مناسب، داشتن ظاهری خوب، انتخاب لباس مناسب و حتی نوع تمرینات ورزشی بسیار مؤثر است. شما با شناخت فرم بدنی می‌توانید به اهداف ذکرشده برسید. حال در ادامه شما را با انواع فرم بدنی زنان آشنا خواهیم کرد. درست است که بدن انسان استایل های ظاهری مختلفی دارد اما تمامی این استایل ها در 3 دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل تیپ بدنی مزومورف، اندومورف و اکتومورف خواهند بود. ما قبلاً در مورد هرکدام از تیپ‌های بدنی مقالات جداگانه‌ای را در سایت کالاورزش منتشر کردیم فقط به‌صورت خلاصه بدانید منظور از تیپ بدنی اکتومورف افراد لاغر، تیپ بدنی اندومورف افراد چاق و اما مزومورف ها افرادی می‌باشند که استایل بدنی ورزشکاری دارند.

اندام مستطیل شکل زنانه

اندام مستطیل شکل و صاف زنانه

همان‌طور که از عنوان این موضوع مشخص است اگر تیپ بدنی شما به‌نوعی باشد که تقریباً تمامی قسمت‌های بدن از شانه‌ها گرفته تا پهنای لگن به یک‌میزان باشد فرم ظاهری شما به شکل مستطیل خواهد بود. بسیاری از افرادی که در صنعت مدلینگ کار می‌کنند درصورتی‌که در این نوع دسته‌بندی قرار بگیرند رتبه خوبی دارند. اگر در این دسته‌بندی قرار دارید و به دنبال یک لباس مناسب می‌باشید تا ظاهر خوبی داشته باشید. لباس‌هایی با یقه آبشاری و یقه‌هفت بهترین انتخاب است.

اندام مثلث شکل خانم ها


مطالعه بیشتر: عوارض حلقه زدن برای خانمها


اندام مثلثی شکل زنانه

نام دیگر این استایل زنانه را گلابی‌شکل نیز می‌گویند. در این استایل بدنی پهنای شانه‌های شما و حتی سینه‌ها کوچکتر از پهنای لگن شما خواهد بود. بانوانی که در این فرم بدنی مثلثی یا گلابی‌شکل قرار دارند باسن بزرگ‌تری خواهند داشت. لذا افرادی که در صنعت مدلینگ فعالیت دارند لباسی را توصیه می‌کنند که شانه‌های شما را پهن‌تر نمایش دهد. توصیه می‌شود برای اندام مثلثی از کت و یا ژاکت با آستین گشاد و یقه‌هفت استفاده شود.

اندام قاشقی شکل زنانه

جالب است بدانید فرم قاشقی شکل تقریباً شبیه فرم بدنی مثلثی شکل و یا همان گلابی‌شکل است. بانوانی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند پهنای لگن آن‌ها نسبت به پهنای سینه‌ها بیشتر است. تنها تفاوتی که بین فرم بدنی قاشقی با فرم بدنی مثلثی شکل وجود دارد این است که در مدل قاشقی شکل بالاتنه زنان کشیده‌تر و کمر باریک‌تری خواهند داشت. اگر استایل بدنی شما قاشقی شکل است توصیه می‌شود در بالاتنه خود از لباس‌های روشن استفاده کنید و برای بخش میان تنه و پایین‌تنه نیز از لباس‌های تیره استفاده کنید. این تفاوت در اختلاف رنگ باعث می‌شود ظاهر شما زیباتر به نظر برسد.

اندام ساعت شنی زنان

اندام ساعت شنی زنانه

یکی از اندام ایده آل زنانه همین فرم بدنی ساعت شنی است. دلیل نام‌گذاری این ظاهر بدنی از نام آن کاملاً مشخص است. بانوانی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند پهنای لگن آن‌ها با پهنای سینه آن‌ها تقریباً برابر است؛ اما دور کمر آن‌ها بسیار باریک‌تر خواهد بود. این افراد در بخش بالاتنه و پایین‌تنه ظاهر بسیار زیبایی دارند و به‌نوعی بخش لگن و شانه‌های آن‌ها تقریباً گرد است. گاهی اوقات در اندام‌های ساعت شنی ممکن است پهنای باسن کمی بزرگ‌تر از شانه‌ها باشد و یا برعکس پهنای شانه‌ها کمی بزرگ‌تر از باسن باشد. این افراد می‌توانند بدون هیچ نگرانی لباس‌های جذب بپوشند تا انحنای بدن آن‌ها به‌خوبی نمایش داده شود؛ بنابراین توصیه می‌شود از پوشیدن لباس‌های گشاد بپرهیزند.

اندام گرد خانم ها

اندام گرد و یا بیضی‌شکل زنانه

اگر ساختار فیزیک بدنی شما به‌نوعی گرد می‌باشد یا به‌بیان‌دیگر پهنای سینه‌های شما نسبت به لگن و کمر بیشتر بوده و میان تنه شما نیز توپر می‌باشد شما بدنی اندومورف دارید. متأسفانه بانوانی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند به‌راحتی در قسمت شکم دچار اضافه‌وزن خواهند شد. لذا توصیه می‌شود که سبک زندگیتان را با یک رژیم غذایی مناسب و تمرین روزانه تغییر داده و تا جای امکان از لباس‌هایی استفاده شود که گشاد هستند و فرم دقیق بدنی شما را نشان نخواهد داد.

اندام مثلث معکوس زنانه


لباس ورزشی زنانه


اندام مثلث معکوس زنانه

یکی دیگر از فرم‌های بدنی زنان فرم بدنی مثلث معکوس خواهد بود. در این تیپ بدنی شانه‌های شما پهن‌تر از باسن و کمر شما است. در این استایل بدنی بالاتنه شما به‌نوعی بیشتر به چشم خواهد آمد. توصیه می‌شود هنگام پوشیدن لباس از بلوزی استفاده کنید که متناسب با دور کمر شما باشد و یا از شلواری استفاده کنید که کمر باریکتری داشته باشد برای این تیپ بدنی لباس‌های گشاد اصلاً توصیه نمی‌شود.

اندام لوزی شکل خانم ها

اندام لوزی شکل یا همان الماسی

در این نوع فرم بدنی اگر اندازه دور لگن شما کمی بزرگتر از اندازه سینه‌ها باشد و در ناحیه کمر توپرتر و بزرگ‌تر به نظر برسید به‌نوعی بدن الماسی شکل دارید. در این استایل بدنی گاهی اوقات ناحیه ران‌ها نیز توپر به نظر می‌رسد. همچنین زنانی که اندام لوزی شکل دارند بسیار استعداد چاقی خواهند داشت و به‌راحتی می‌توانند تغییرات وزن را تجربه کنند. معمولاً برای این استایل بدنی پیراهن مناسبی بایستی استفاده شود که تعادلی بین پهنای سینه‌ها و پایین‌تنه ایجاد شود.

اندام سیب شکل زنانه

استایل بدنی سیب

فرم بدنی سیب شکل زنانه نیز یکی دیگر از انواع فرم‌های بدنی به‌حساب می‌آیند که هیکل توپری دارند. خانم‌هایی که در این تیپ بدنی قرار می‌گیرند. در بخش سینه‌ها و بالاتنه بیشتر دچار اضافه‌وزن خواهند شد. این افراد پهنای سینه بیشتری نسبت به پهنای لگن دارند. البته بخش کمر آن‌ها نیز توپر خواهند بود. توصیه می‌شود به‌هیچ‌وجه دنبال لباس‌های تنگ و چسبناک نباشید بلکه بهتر است از لباس‌هایی استفاده کنید که ناحیه کمر شما را مخفی کند.

تیپ بدنی ورزشکاری خانم ها

اندام ورزشکاری زنان

اما یکی دیگر از استایل های بدنی بسیار پرطرفدار تیپ بدنی ورزشکاری خانم‌ها خواهد بود. جالب است بدانید بانوانی که در این استایل قرار دارند ذاتاً مزومورف هستند. این افراد در بخش شانه‌ها و لگن تقریباً اندازه برابری دارند اما در بخش دور کمر آن‌ها مقداری حالت تورفتگی وجود دارد و باریک‌تر است. این بانوان به‌راحتی می‌توانند با انجام تمرینات ورزشی و داشتن برنامه ورزشی عضله سازی کرده و استایل ورزشکاری حرفه‌ای بسازند.

رژیم غذایی مناسب تیپ بدنی زنان

رژیم غذایی مناسب تیپ بدنی خانم‌ها

همانطورکه در ابتدای مقاله در مورد دسته‌بندی کلی تیپ‌های بدنی صحبت کردیم تمامی فرم‌های بدنی به 3 بخش اکتومورف، اندومورف و مزومورف تقسیم‌بندی می‌شود و جالب‌تر اینکه هر تیپ بدنی یک رژیم غذایی خاصی دارند. ما در ادامه به معرفی رژیم غذایی مناسب تیپ بدنی خانم‌ها خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی مناسب برای تیپ بدنی اکتومورف خانم‌ها

اگر استایل بدنی شما لاغر باشد و بدنی کشیده داشته باشد در این دسته‌بندی قرار دارید. سعی کنید از مواد مغذی استفاده کنید که وزن بدن خود را به حد ایده آل برسانید. البته توصیه می‌شود حتماً در کنار رژیم مناسب تمرینات ورزشی داشته باشید زیرا با اهداف ورزشی مناسب از چربی‌های مضر و اضافه دور اندام‌ها در امان خواهید بود.

بانوانی که اکتومورف هستند می‌بایست از تناسب غذایی زیر استفاده کنید:

  • حدوداً 50 درصد از کربوهیدرات (نان گندم، جو دو سر، سیب‌زمینی و حبوبات) استفاده کنند.
  • حدوداً 30 درصد از پروتئین‌ها (شیر، انواع گوشت سفید و ماهی)
  • حدوداً 20 درصد از چربی‌ها (روغن‌زیتون، آجیل، کره بادم زمینی) استفاده کنند.
  • البته می‌توانند در کنار این مواد مغذی از سبزی‌ها با فیبر بالا نیز استفاده کنند.

رژیم غذایی مناسب تیپ مزومورف خانم ها

استعداد خانم‌هایی که در این طبقه‌بندی قرار دارند عضله سازی بیشتر است. به همین دلیل نبایستی در مصرف مواد مغذی چون کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین‌ها وسواس به خرج دهند؛ بنابراین این افراد بایستی مواد مغذی را تقریباً به‌صورت برابر مصرف کنند. سیستم بیولوژیکی بانوانی که در این طبقه‌بندی جای دارند به‌گونه‌ای است که نسبت به قند زیاد حساس نیستند بنابراین بدون استرس می‌توانند از کربوهیدرات‌ها استفاده کنند. اگر بخواهیم یک تناسب درصدی از مواد مغذی ارائه کنیم توصیه می‌شود حدوداً 40 درصد کربوهیدرات، حدوداً 30 درصد پروتئین و 30 درصد چربی را دریافت کنند.

رژیم غذایی تیپ بدنی اندومورف زنان

یکی از پراستعدادترین تیپ‌های بدنی برای چاق شدن همان اندومورف است؛ بنابراین می‌بایست در مصرف مواد مغذی خود بسیار حساس باشند. اگر شما در این تیپ بدنی قرار دارید مواد قندی و یا کربوهیدرات بسیار کمتری مصرف کنید. توصیه می‌شود حدوداً 20 درصد کربوهیدرات و به‌تناسب حدوداً 40 درصد پروتئین و 40 درصد چربی مفید مصرف شود. حتماً در کنار این رژیم غذایی تمرینات ورزشی سخت انجام گیرد تا از چربی‌های غیر مضر در امان بمانید.

نکته: همواره توصیه می‌شود که بانوان اندومورف وعده‌های غذایی خود را به تعداد بالا تقسیم کنند تا میزان مواد مغذی دریافتی آن‌ها با برنامه و بافاصله از هم باشد.

تصویر تیپ بدنی زنان

عوامل مؤثر در تیپ بدنی زنان

شاید از خود سؤال کنید که چه عواملی بازیگر اصلی ساختار بدنی شما یا همان سوماتوتایپ خواهد بود. در ادامه این موارد را معرفی خواهیم کرد.

  1. ژنتیک
  2. سن
  3. رژیم غذایی
  4. برنامه ورزشی و سطح فعالیت

زمانی که رژیم غذایی و تغذیه سالم داشته باشید و به‌نوعی سبک زندگی خود را تغییر دهید می‌توانید به اهداف تناسب اندام خود بهتر دست پیدا کنید. برای مثال اگر شما اندومورف باشید برای کاهش وزن بایستی تمرینات ورزشی را با برنامه زیر نظر مربی در یک باشگاه ورزشی انجام دهید.

آیا فرم بدنی خانم‌ها در طول زمان تغییر می‌کند؟

درست است که عواملی چون ژنتیک نقش اصلی تعیین ساختار بدنی هر فردی است اما شما می‌توانید با استفاده از تمرینات ورزشی و یک رژیم غذایی مناسب فرم بدنی ایده آلی را برای خود به ارمغان آورید. اگر شما اندومورف (چاق) هستید توصیه می‌شود از تمرینات هوازی و تمرینات اینتروال شدتی بیشتر استفاده کنید زیرا این تمرینات باعث خواهد شد چربی سوزی و کالری سوزی بسیار بالایی داشته باشید.

اگر شما مزومورف (ورزشکاری) هستید تمرین با دمبل متناسب با توانایی شما پیشنهاد می‌شود زیرا شما استعداد بیشتری برای ساخت عضله دارید. البته برخی تمرینات هوازی نیز برای بهبود گردش خون توصیه می‌شود زیرا با گردش خون ایده آل میزان مناسبی از اکسیژن به بافت‌های عضلانی رسیده و همین امر در ساختار عضله سازی تأثیرگذار است.

اگر شما اکتومورف (لاغر) هستید تمرین با دمبل‌های سنگین و حتی تمرینات ترکیبی توصیه می‌شود زیرا دمبل‌های سنگین باعث می‌شود بافت‌های عضلانی وارد فاز سنتز پروتئین شوند. زمانی که عضله وارد این فاز می‌شود شروع به رشد بافت کرده و به‌نوعی عضله سازی جدید اتفاق می‌افتد. البته توصیه می‌شود از تمرینات با میله هالتر نیز استفاده گردد. لازم به ذکر است که در فروشگاه کالاورزش، انواع دمبل و هالتر در وزنه های متنوع موجود می باشند. شما می توانید با خرید دمبل با مناسبترین قیمت از کالاورزش، یک برنامه ورزشی منظمی را برای خود تنظیم کرده و به فرم بدنی مدنظر خود برسید.


مطالعه بیشتر:  ورزش با دمبل در خانه برای بانوان


در حالت کلی انجام حرکات ورزشی باعث خواهد شد قسمت‌های مختلف بدن انسان تحت چالش قرار بگیرند و همین امر فرم بدنی شما را در طول زمان تغییر خواهد داد.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone