۰

فواید کوهنوردی برای لاغری ؛ آیا کوهنوردی باعث لاغری میشود؟

فواید کوهنوردی برای لاغری ؛ آیا کوهنوردی باعث لاغری میشود؟

در این مقاله فواید ورزش کوهنوردی و تاثیر آن بر لاغری و کاهش وزن، فواید کوهنوردی برای قلب، جلوگیری از دیابت با کوهنوردی، تقویت جسم و روح و رابطه زانو درد و کوهنوردی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این مقاله فواید ورزش کوهنوردی و تاثیر آن بر لاغری و کاهش وزن، فواید کوهنوردی برای قلب، جلوگیری از دیابت با کوهنوردی، تقویت جسم و روح و رابطه زانو درد و کوهنوردی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

۱. فواید کوهنوردی

۱.۱ تقویت جسم و روح با کوهنوردی

۱.۲ فواید کوهنوردی برای قلب

۱.۳ جلوگیری از ابتلا به دیابت با کوهنوردی

۲. فواید کوهنوردی برای لاغری

۳. کوهنوردی و زانو درد

 

به طور حتم بارها کوهنوردی و طبیعت گردی را تجربه کرده اید و اوقات خوشی را در طبیعت گذرانده اید آیا پس از کوهنوردی این احساس را داشته اید که جسم ، روح و ذهن شما پویا تر شده و انرژی بیشتری پیدا کرده اید؟ این احساس ها از فواید کوهنوردی هستند. کوهنوردی از جمله ورزش ها و یا به نوعی می توان گفت تفریح هایی است که برای خیلی از افراد، کار و یا بخشی از شغل آنها به حساب می آید. کوهنوردی خود شامل بخش های صخره نوردی ، راهپیمایی و صعود به قله است که هریک از این بخش ها جذابیت خاص خود را دارند که هریک از آنها خود باعث پروش جسم و پویایی ذهن می شوند. در مقالات قبلی پیرامون ورزش کوهنوردی و لوازم و تجهیزات این ورزش مفرح صحبت کرده ایم در این قسمت بنا داریم تا فواید ورزش کوهنوردی و تاثیر آن بر لاغری را مورد بررسی قرار دهیم.

فواید کوهنوردی

فواید کوهنوردی

 ورزش در خانه از نظر صرفه جویی در هزینه و زمان فواید فراوانی دارد. انواع تمرینات ورزشی گوناگون از جمله حرکات اسکات تمریناتی هستند که تاثیر فراوانی بر لاغری و عضله سازی بدن دارند. کوهنوردی نیز یک ورزش محبوب در طبیعت است که فواید بسیاری بر سلامت روح و جسم داشته و از ابتلا به بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند که در این راستا به برخی از فواید ورزش کوهنوردی خواهیم پرداخت.

تقویت جسم و روح با کوهنوردی

در کوهنوردی بیشتر عضلات بدن شروع به فعالیت می کنند که باعث می شود فرد از نظر جسمی و ذهنی آماده شود که آمادگی جسمی و روحی موجب سلامتی بدن خواهد شد. این ورزش با کمک به افزایش ترشح  هورمون اندروفین در بدن به کاهش یافتن اضطراب و استرس های روحی روانی کمک شایانی خواهد کرد. ورزش کوهنوردی به جهت اینکه در دامن طبیعت و به دور از آلودگی ها و اضطرابات زندگی شهری صورت می گیر، همانند ورزش یوگا این قابلیت را در انسان بوجود می آورد که  بتواند خلاقانه تر به امور خود بپردازد و زمان بیشتری را صرف شناخت و قابلیت های موجود در خود را در اختیار داشته باشد.

فواید کوهنوردی برای قلب

تاثیر ورزش بر قلب و مغز باعث شده است که داشتن یک برنامه ورزشی منظم، از اولویت های زندگی هر کدام از ما باشد. با ورزش کوهنوردی نیز می توان فشار و کلسترل خون را  به میزان قابل توجهی کنترل کرد. این ورزش تاثیر فراوانی در عملکرد مویرگ های بدن داشته و به باز شدن آنها کمک فراوانی می کند. مویرگ ها در به طور طبیعی در هنگام استراحت به میزان ۱۵ درصد از ظرفیت خود فعالیت دارند اما در هنگام کوهنوردی فعالیت مویرگ ها به ۹۵ درصد ارتقاء پیدا می کند. غذا و اکسیژن مورد نیاز بدن از طریق مویرگ ها به قسمت های مختلف بدن انتقال پیدا می کند به همین دلیل به هر مقدار که مویرگ ها فعالیت بیشتری داشته باشند اکسیژن و غذا با سرعت بیشتری به عضلات و قسمت های حیاتی بدن مانند مغز و قلب خواهد رسید.

 

جلوگیری از ابتلا به دیابت با کوهنوردی

شاید بتوان بکی از اصلی ترین فواید کوهنوردی، پیشگیری و جلوگیری این ورزش از ابتلا به دیابت (مرض قند) را عنوان کرد. کوهنوردی ورزشی بسیار ایده آل برای کنترل میزان انسولین خون در افراد مبتلا  به بیماری دیابت است ، زیرا در هنگام کوهنوردی میزان سوخت وساز بدن در بهترین وضعیت ممکن انجام می شود و متابولیسم (سوخت و ساز) کامل بدن از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری خواهد نمود.

کوهنوردی و لاغری

 


مطالعه بیشتر: بهترین ورزش برای کاهش قند خون


 

فواید کوهنوردی برای لاغری

اثرات کوهنوردی بر لاغری و تناسب اندام یکی از مزیت هایی است که این ورزش را بسیار پرطرفدار نموده است. در کوهنوردی فرد باید کوه پیمایی و راهپیمایی را در شرایط منفاوت انجام دهد که پیاده روی خود همانطور که اطلاع دارید بسیار موثر در کاهش وزن، لاغری و افزایش سلامت جسمی است. کوهنوردی و لاغری ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند در هنگام انجام کوهنوردی مقدار نیاز بدن به کالری به  حدود ۳ برابر حالت عادی افزایش خواهد یافت و بدن برای تامین مقدار کالری مورد نیاز مجبور به سوزاندن چربی های انباشته و ذخیره شده خواهد نمود و همین طور عوامل دیگری مانند تعریق بدن در هنگام کوهپیمایی موجب سوزانده شدن چربی های نهفته در زیر پوست خواهند شد که مجموع این عوامل لاغری و کاهش وزن را به همراه خواهند داشت. از آنجایی که کوهنوردی  همانند ورزش ترامپولین برای لاغری بسیار مفید بوده و در خارج از محیط خانه و باشگاه انجام می شود، برای بسیاری از افراد لذت بخش تر از سایر ورزش ها است. بسیاری از افراد تمایل دارند در جهت کاهش وزن و لاغری اقدام به کوهنوردی در ارتفاعات کنند آیا دلیل آنرا میدانید ؟ علت این است که در ارتفاعات مقدار اکسیژن رسانی به بدن کاهش خواهد یافت و میل و رغبت به خوردن غذا نیز بسیار کم خواهد شد از این رو فعالیت های سختی که ورزشکار در پیمودن مسیر انجام می دهد لاغری و کاهش وزن قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. به طور معمول کوهنوردان حرفه در طول یک ساعت ۷۰۰ کالری از دست می دهند که این مقدار کالری از دست داده بیانگر واقعیت دستیابی به لاغری و تناسب اندام با انجام ورزش کوهنوردی است.


مطالعه بیشتر: طناب زدن برای لاغری شکم


کوهنوردی و زانو درد

درد های زانو از مشکلات و بیماری های شایع در میان کوهنوردان است و علت اصلی آن التهابات مفاصل زانو است. در هنگام کوهنوردی حداقل ۹۰ درصد وزن بدن را زانوها تحمل می کنند. دردهای زانو به دلیل عدم توجه با اصول ابتدایی ورزش کوهنوردی بروز پیدا می کنند که به چند نمونه آن می توان به حمل بار سنگین، فرود با سرعت زیاد در سراشیبی های کوه و اقدام به انجام حرکات پرشی، و عدم استفاده از باتوم های مخصوص کوهنوردی اشاره کرد. برای پیشگیری از درد ها و مصدومیت های زانو در هنگام کوهنوردی می توان با انجام تمرینات کششی بر روی زانوها پیش از اقدام به کوهنوردی، متعادل کردن وزنه کوله مخصوص کوهنوردی از فشار بر روی زانو ها کاست و احتمال آسیب دیدگی را کاهش داد. می توان در هنگام بروز آسیب دیدگی زانو در هنگام کوهنوردی از شیوه یخ درمانی استفاده کرد و با قرار دادن کیسه محتوی یخ بر روی زانو ها از التهاب و تورم آن کاست. در بسیاری از صدمات زانو، بانداژ و یا استفاده از زانو بند مفید است زیرا موجب می شود که کشکک زانو در جای خود قرار گرفته و به انجام حرکت صحیح مفاصل کمک کند. بالا قرار دادن پا در گردش خون در ناحیه آسیب دیده کمک کرده و موجب کاهش التهاب در نقطه آسیب (زانو) دیده خواهد شد.

 

نظرات کاربران

avatar مجتبی بهاروند :

خوب بود

ارسال شده در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone