۰

بهترین ورزش ها برای کاهش قند خون کدامند؟

بهترین ورزش ها برای کاهش قند خون کدامند؟

بهترین ورزش‌ها برای کاهش قند خون کدامند؟ در این مقاله از سایت کالاورزش ورزش‌های مفید و مضر برای بیماران با قند خون بالا بررسی کرده‌ایم.

بهترین ورزش برای کاهش قند خون: قند خون بالا را در علم پزشکی بانام‌ هایپرگلیسمی می‌شناسند. بدن شما به‌طور خودکار سیستمی دارد که به‌محض بالا رفتن قند خون اقدام به تولید انسولین می‌کند تا به‌نوعی قند خون را مدیریت کند. بااین‌حال برخی فاکتورها ازجمله تمرینات ورزشی می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم بر روی قند خون شما تأثیر مثبت داشته باشد و باعث مدیریت و کنترل علائم هایپرگلیسمی شود. ما در این مقاله از سایت کالا ورزش به معرفی ورزش‌های کاهش‌دهنده قند خون پرداخته و درصورتی‌که علاقه‌مند به این مطلب هستید تا انتها با ما همراه باشید.

  1. 👈 لیست ورزش‌های مفید برای کاهش قند خون بیماران دیابتی
  2. 👈 ورزش‌های مضر برای قند خون بالا

لیست ورزش‌های مفید برای کاهش قند خون بیماران دیابتی

نقش ورزش در پیشگیری از بیماری ها باعث شده است افرادی که دارای بیماری های مختلفی همچون  قند خون یا دیابت هستند، به آن روی بیاورند. تمرینات ورزشی با شدت متوسط به‌صورت کلی به کنترل وزن، کاهش فشارخون، کاهش کلسترول و کاهش قند خون منجر خواهد شد. ما در این بخش به معرفی برترین ورزش‌ها برای قند خون بالا خواهیم پرداخت.

 ورزش های مضر برای قند خون بالا


بیشتر بخوانید: معرفی ورزش های مناسب و مضر برای فشار خون بالا


ایروبیک و رقص

 ورزش ایروبیک به‌عنوان یکی از ورزش‌های هوازی می‌باشد که فواید بسیاری برای کاهش قند خون و کنترل دیابت خواهد داشت. این ورزش جزو ورزش های جلوگیری از کرونا نیز محسوب می شود. بنابراین با انجام تمرینات ایروبیک و رقص در خانه و یا باشگاه، می توانید تا حد زیادی از مبتلا شدن به ویروس کرونا پیشگیری کنید. تمرینات متنوع ایروبیک به‌صورت مستقیم بر روی سیستم قلبی و عروقی شما تأثیر مثبتی دارد به‌عنوان‌مثال زمانی که شما در خانه و یا باشگاه تمرینات ایروبیک را انجام می‌دهید، به دلیل فعالیت قلبی و عروقی اسید چرب ترانس توسط قلب مصرف می‌شوند. از طریق تحرک در بدن حساسیت به انسولین افزایش می‌یابد و همین امر باعث تحریک سلول برای حذف قند خون خواهد شد؛ بنابراین ایروبیک به‌صورت مستقیم باعث کاهش قند خون شما خواهد شد. شما عزیزان درصورتی‌که علاقه‌مند به انجام تمرینات ایروبیک می‌باشید می‌توانید از طریق سایت کالاورزش اقدام به تهیه لوازم ایروبیک ازجمله: کش پیلاتس، حلقه لاغری و انواع توپ جیم بال نمایید.

پیاده‌روی سریع

پیاده‌روی سریع ازجمله ورزش‌هایی است که در مدیریت و درمان بیماری قند خون بسیار مؤثر است با استفاده از این ورزش سطح گلوکز در بهترین وضعیت خود قرار خواهد گرفت. همچنین این تمرین همیشه در دسترس بوده و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. عملکرد پیاده‌روی به‌گونه‌ای است که با انجام این ورزش انقباض مداوم عضلات رخ می‌دهد. انقباضات ماهیچه‌ها باعث می‌شود چربی‌ها، کربوهیدرات و گلوکز بهتر سوزانده شود. زمانی که کربوهیدرات‌ها در اثر تحرک ماهیچه مصرف می‌شود درواقع همان گلیکوژن ذخیره‌شده در ماهیچه و گلوکز در بدن را مصرف می‌کند و به‌صورت طبیعی قند بدن نیز کاهش خواهد یافت.

دوچرخه‌سواری

ازنظر پزشکی ثابت‌شده است که ورزش منظم دوچرخه‌سواری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. مکانیسم عملکرد دوچرخه‌سواری به‌عنوان یکی از بهترین ورزش‌ها برای کاهش میزان قند خون به‌گونه‌ای است که باعث تقویت عضلات خواهد شد و زمانی که عضلات و اندام‌ها به‌صورت طبیعی تقویت و حجیم شوند قند خون بایستی برای تأمین انرژی اندام‌ها مصرف شوند تا بتوانید به‌مرور حجم عضلانی خود را افزایش دهید. درنتیجه میزان قند خون به‌صورت طبیعی مصرف و کاهش می‌یابد. زمانی که شما اقدام به پدال زدن می‌کنید بدن شما مانند یک پمپ عمل می‌کند و قند را از جریان خون شما خارج و به عضلات انتقال می‌دهد تا سوخت موردنیاز خود را دریافت کند همین امر باعث خواهد شد انسولین کارآمدتر در بدن عمل کند. پزشکان به افراد دیابتی توصیه می‌کنند که همواره از تمرینات دوچرخه‌سواری غافل نشوند.

در بدن افراد دیابتی قند به کلاژن استخوان‌ها می‌چسبد (نوعی پروتئین روی سلول) و ساختار استخوانی آن‌ها را تغییر می‌دهد که همین امر باعث پوکی استخوان و عدم استحکام آن خواهد شد بنابراین دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک ورزش مناسب برای دیابتی‌ها باعث تحکیم استخوان نیز خواهد شد و خطر پوکی استخوان را کاهش خواهد داد. درصورتی‌که شرایط انجام ورزش دوچرخه‌سواری در بیرون از منزل را به دلیل برخی از محدودیت‌های اجتماعی ندارید می‌توانید از دوچرخه ثابت برای رسیدن به اهدافتان استفاده نمایید. محصولات دوچرخه ثابت در انواع مدل‌های خانگی و باشگاهی در سایت کالاورزش موجود است که جهت خرید می‌توانید به منو و لیست محصولات مراجعه کنید.

 کاهش قند خون با تمرینات ورزشی ساده

ورزش شنا

ورزش شنا نیز به‌عنوان یکی دیگر از تمرینات هوازی بوده که مناسب برای کاهش قند خون مخصوصاً برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو خواهد بود. شنا به‌عنوان یک ورزش کالری سوز بالا شناخته می‌شود با شنا می‌توان وزن خود را کنترل کرد و از طرفی کاهش وزن و جلوگیری از چاقی در بدن باعث می‌شود حساسیت به انسولین در بدن به میزان قابل‌توجهی بهبود یابد. یکی از ورزش‌هایی که به‌صورت تمام‌قد تمام عضلات را تحت چالش و تحرک قرار می‌دهد ورزش شنا است. انجام تمرینات آبی منجر به تقویت عضلات می‌شود که همین امر باعث می‌شود گلوکز خون توسط عضلات جذب‌شده و قند خون کاهش یابد.

ورزش شنا به دلیل اینکه یک حالت بی‌وزنی برای بدن ایجاد می‌کند درنتیجه فشار و استرس را به استخوان اندام‌ها وارد نخواهد کرد. همین امر نقطه عطفی برای بیماران دیابتی است زیرا این‌گونه افراد به دلیل مشکلات استخوان و یا حتی بیماری‌های چون آرتریت (التهاب مفصلی) ممکن است هنگام انجام تمرینات سخت دچار درد و ناراحتی شوند بنابراین شنا به این‌گونه افراد به‌شدت توصیه می‌شود.


بیشتر بخوانید: فواید شنا کردن (Swimming) و تاثیر آن بر عضلات و لاغری


بدنسازی و کاهش قند خون

تمرینات وزنه‌برداری سبک

 بر طبق مطالعات انجام‌شده در انجمن قلب و عروق اروپا مشخص‌شده است که اگر تمرینات ورزشی را ازجمله وزنه‌برداری سبک و یا کار با دمبل را به تمرینات هوازی اضافه کنیم می‌توانیم به جرأت بگوییم این ورزش مناسب دیابتی‌ها خواهد بود و یا اینکه به‌عنوان یک ورزش برای کاهش قند خون نامیده می‌شود. زمانی که ما از تمرینات قدرتی اما با شدت متوسط استفاده می‌کنیم عضلات ماهیچه‌ای ما گلیکوژن ذخیره‌شده خود را به‌عنوان سوخت می‌سوزاند. زمانی که اندوخته گلیکوژن در ماهیچه‌ها به اتمام می‌رسد. ماهیچه‌های بدن ما از ناحیه کبد و خون گلیکوژن اضافی را جذب می‌کند که همین امر به کاهش گلوکز خون یا همان قند خون منجر خواهد شد. درصورتی‌که علاقه‌مند به ورزش بدنسازی و کار با انواع دمبل، وزنه و هالتر می‌باشید می‌توانید با مراجعه به سایت کالاورزش در دسته‌بندی مربوطه محصول موردنظر خود را در وزن‌ها و مدل‌های مختلف خریداری کنید.

یوگا

طبق بررسی‌های منتشرشده در سال 2018 در مورد ارتباط بین دیابت و تمرینات ورزشی، مشخص‌شده است که یوگا نیز به‌عنوان یکی از ورزش‌های محبوبی است که به کاهش قند خون کمک شایانی خواهد کرد. ورزش یوگا اصولاً به‌عنوان یک ورزش ذهنی و جسمی است که شما عزیزان می‌توانید آن را در هر محیطی انجام دهید. زمانی که به کارهای روزمره مشغول می‌شوید ممکن است چالش‌های کاری باعث افزایش استرس در بدن شما شود. لذا بهترین ورزش برای خنثی کردن این شرایط Yoga خواهد بود. ازلحاظ علمی زمانی که هورمون استرس (کورتیزول) در بدن ترشح می‌شود موجی از انرژی در بدن به شکل گلوکز جریان می‌یابد که سبب افزایش قند خون در افراد خواهد شد. این افزایش قند زمانی که وارد چرخه تولید انسولین می‌شود به حالت نرمال درمی‌آید؛ اما زمانی که استرس ادامه‌دار می‌شود تنظیم مدیریت قند در بدن به‌هم‌ریخته و تنها راه چاره ایجاد آرامش و انجام تمرینات یوگا خواهد بود. یوگا باعث می‌شود بدن به حالت ریلکسیشن برسد و استرس کم شده و نتیجتاً قند نیز کاهش یابد. درصورتی‌که نیاز به خرید انواع لوازم یوگا ازجمله مت یوگا، آجر یوگا، جوراب یوگا و سایر لوازم یوگا می‌باشید. می‌توانید با کارشناسان ما در سایت کالاورزش ارتباط بگیرید.

ورزش‌های مضر برای قند خون بالا

افراد دیابتی و یا کسانی که سابقه قند خون بالایی دارند، در کنار تمرینات ورزشی مناسب می‌بایست حتماً تحت نظر یک متخصص نیز باشند. به‌صورت کلی ورزش‌های مضر برای قند خون و افراد دیابتی عبارت‌اند از:

ورزش کوهنوردی سنگین

ازلحاظ علمی نیز ثابت‌شده است که تمرینات ورزشی پرفشار در ارتفاعات باعث افزایش پارامترهایپرگلیسمی یا قند خون خواهد شد. مهم‌ترین دلیل افزایش قند خون در فعالیت کوهنوردی در ارتفاعات بالا این است که فعالیت بدن در سطح بی‌هوازی قرار می‌گیرد لذا بدن در شرایطی با کاهش ترشح انسولین تا میزان 50 درصد مواجهه خواهد شد. از طرفی ارتفاعات زیاد باعث ترشح هورمون‌های مختلفی ازجمله هورمون کورتیزول خواهد شد که همین امر شدت هیجان و استرس را بالا خواهد برد که خود از علائم افزایش قند خون می‌باشد.

وزنه‌برداری سنگین

تقویت عضلات می‌تواند مستقیماً به سوزاندن گلوکز در بدن و بهبود عملکرد انسولین کمک شایانی کند به همین دلیل برخی ورزش‌های کم شدت برای افراد دیابتی توصیه می‌شود؛ اما دراین‌بین برخی تمرینات چون وزنه‌برداری سنگین هستند که به خاطر فشار زیاد به قلب، باعث افزایش گردش خون بالا خواهد شد و همین امر موجب ترشح هورمونی به نام آدرنالین می‌شود که نتیجه عکس خواهد داد؛ زیرا هورمون آدرنالین مستقیماً بر روی کبد تأثیر منفی گذاشته و ترشح گلوکز در خون را افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: فواید ورزش برای قلب 


 

دوی سرعت

دوی سرعت به‌عنوان یکی دیگر از تمرینات ورزشی به‌حساب می‌آید که می‌تواند محرک افزایش قند خون باشد. هرچند که دویدن به‌عنوان راحت‌ترین شیوه دررسیدن به‌تناسب اندام است؛ اما درصورتی‌که با شدت بالا و نامنظم انجام شود برای افراد دیابتی و افرادی که سابقه قند خون بالا دارند بسیار مضر است. دویدن سریع و یا همان دو سرعت ازجمله ورزش‌هایی است که منجر به ترشح هورمون آدرنالین از غدد فوق کلیوی در بدن خواهد شد. زمانی که آدرنالین در بدن ترشح می‌شود ضربان قلب بالا رفته غلظت خون نیز افزایش می‌باید. از طرفی در کنار آدرنالین برخی هورمون‌های دیگری (کورتیزون، کلتی کسترون، ئیدروکورتیزون) نیز در بدن ترشح می‌شود که به هورمون‌های قندی مشهورند. هنگامی‌که فرد در موقعیتی قرار می‌گیرد که شرایط سختی باشد این هورمون‌ها در خون ریخته شده که خود باعث افزایش مقدار گلوکز در خون می‌شود و نتیجتاً قند نیز افزایش می‌یابد.

محصولات مرتبط

%6 تخفیف
۳۱۰,۰۰۰ تومان ۳۳۰,۰۰۰ تومان
%13 تخفیف
۴۸۰,۰۰۰ تومان ۵۵۰,۰۰۰ تومان
%1 تخفیف
۶۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone