۰

برنامه تمرینی اسکی فضایی و نکات مهم برای چربی سوزی

برنامه تمرینی اسکی فضایی و نکات مهم برای چربی سوزی

نوع مناسب برنامه تمرینی اسکی فضایی (الپتیکال) شما را در داشتن یک ورزش هوازی با راندمان بالا کمک خواهد کرد. با انواع تمرینات اسکی فضایی در این مقاله آشنا شوید.

اگر به دنبال محصول هوازی هستید که علاوه بر پایین‌تنه، بالاتنه و به‌طورکلی تمام‌اندام‌های شمارا تحت چالش قرار دهد، الپتیکال ازجمله این محصولات است که مناسب اهداف شما خواهد بود. این وسیله هم در منزل و هم در باشگاه ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. الپتیکال ها خود به‌عنوان یکی از دستگاه‌های ورزشی مناسب تمرینات هوازی می‌باشند که به اسکی فضای نیز معروف هستند. دستگاه الپتیکال یا به‌اصطلاح X-trainer دارای پدال‌های بزرگی است که به جلو و عقب حرکت کرده و دسته‌های بلند و متحرکی دارد که به پدال‌ها متصل هستند و هنگام تمرین، بدن شبیه یک حالت ورزش اسکی کردن به خود می‌گیرد. اگر علاقه‌مند به تمرین با الپتیکال هستید قبل از قدم گذاشتن بر روی این محصول ورزشی می‌بایست یک برنامه تمرینی با الپتیکال داشته باشید تا بتوانید به وضعیت ایده آل خود برسید.

آیا ورزش با اسکی فضایی موجب لاغری می‌شود؟

اجازه دهید در همین ابتدای مقاله یک نکته را صادقانه خدمت شما بگوییم. در هر ورزشی خصوصاً ورزش‌های هوازی کاهش وزن فرایندی است که به عوامل مختلفی نیز بستگی دارند. از سن، وزن، هورمون گرفته تا رژیم غذایی، برنامه تمرینی و نوع دستگاه ورزشی. همه این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند تا شما بتوانید به اهداف لاغری و تناسب‌اندام برسید. یکی از اصول اولیه لاغری در تمامی انسان‌ها متابولیسم بالا و بالا افزایش نرخ کالری سوزی و یا چربی سوزی است. پس هر چه قدر شما کالری سوزی داشته باشید می‌توانید به کاهش وزن ایده آل خود برسید.

الپتیکال ازجمله دستگاه‌های هوازی است که بیشترین کالری سوزی را دارد. ازلحاظ علمی شما زمانی که ضربان قلبتان بالا برود می‌توانید به محدوده چربی سوزی برسید. بیشتری نرخ چربی سوزی برای لاغری زمانی است که ضربان قلب شما به محدوده 60 تا 80 درصد از حداکثر ضربان قلب برسد. حال برای اینکه بدانید حداکثر ضربان قلب شما چه قدر است بهتر است از فرمول استاندارد زیر استفاده کنیم.

  • ۲۲۰ - ۲۰ = ۲۰۰ ← ضربان قلب بیشینه
  • ۲۰۰ * ۷۷% = ۱۵۴ ← ضربان قلب هدف

طبق برخی مطالعات انجام‌شده در مجله سلامت دانشگاه هاروارد افراد در 30 دقیقه تمرین با الپتیکال با برنامه می‌توانند حدوداً 350 کالری بسوزانند اما واقعیت این است تنها با 30 دقیقه تمرین نمی‌توانید به اهداف خود برسید پس بهتر است حتماً برنامه ورزشی با الپتیکال شما طولانی‌مدت باشد.

معرفی برنامه چربی سوزی هیت با دستگاه اسکی فضایی

احتمالاً در مورد تمرینات هیت در ورزش شنیده‌اید؛ اما اگر برای اولین بار این کلمه به گوش شما خورده است بایستی بگوییم تمرینات HIIT یکی از بهترین تکنیک‌ها برای چربی سوزی است. تمرینات هیت را همان تمرینات اینتروال شدتی نیز می‌گویند. منظور از هیت یک نوع دوره‌های تمرینی با شدت زیاد و سپس فعالیت کم و یا استراحت کامل بوده که در مدت‌زمان کوتاه مثلاً حدود 20 تا 30 دقیقه انجام می‌شود. زمانی که شما این تمرینات را انجام می‌دهید بدن شما به یک حالت ناپایدار سوق پیدا می‌کند و تمرینات شما تکراری نخواهد شد و همین امر باعث افزایش ضربان قلب و سوخت‌وساز بدن خواهد شد. ما در این مطلب یک برنامه تمرینی هیت با مدت‌زمان کوتاه 20 دقیقه‌ای را که باعث افزایش ضربان قلب شما می‌شود را معرفی کرده‌ایم. شما می‌توانید 3 تا 5 مرتبه در هفته این تمرینات را انجام دهید.

برنامه ورزشی اسکی فضایی ( الپتیکال)

اگر برای انجام تمرینات هوازی خود نیاز به خرید انواع الپتیکال باشگاهی و یا الپتیکال خانگی دارید لازم به ذکر است سایت کالاورزش این محصولات را با برندها و ضمانت معتبر عرضه نموده است.

معرفی برنامه چربی سوزی با شدت بسیار بالا

یکی دیگر از تکنیک‌های بسیار مفید برای چربی سوزی با دستگاه‌های هوازی خصوصاً تردمیل و الپتیکال استفاده از امکان شیب و درجه سختی بر روی این محصولات است. حتی در برخی مدل‌های الپتیکال امکان تنظیم شیب نیز وجود خواهد داشت. زمانی که در تمرینات از شیب و مقاومت خاصی استفاده کنیم چربی سوزی با شدت بسیار بالاتر را تجربه خواهیم کرد به‌شرط آنکه با استفاده از یک برنامه تمرینی استاندارد کار خود را شروع کنیم.

برنامه چربی سوزی با شدت بالا با الپتیکال

لاغری شکم با دستگاه الپتیکال (اسکی فضایی)

اگر این موضوع را سؤالی مطرح کنیم پاسخ به این سؤال هم بله و هم خیر است. برای مثال اگر سؤالتان این باشد که آیا می‌توانیم چربی شکم را با دستگاه الپتیکال و برنامه تمریناتی مناسب از بین بریم پاسخ مثبت است؛ اما اگر صرفاً بگوییم آیا الپتیکال به‌تنهایی می‌تواند چربی‌های شکم شما را هدف قرار دهید پاسخ منفی است. متأسفانه با افزایش سن و عدم تحرک افراد چربی‌های زیرپوستی ناشی از مصرف کالری زیاد و یا حتی سبک زندگی نادرست تجمع می‌شوند و دیگر داشتن یک شکم صاف ممکن است تبدیل به یک رویای سخت شود. چربی شکم چیزی نیست بخواهیم در مورد آن سهل‌انگاری کنیم زیرا زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها خواهد بود. استفاده از اسکی فضایی فواید بسیاری برای بدن دارد از تمامی عضلات ازجمله ساق، ران، باسن، بازوها گرفته تا عضلات شکمی را می‌تواند بهبود بخشد. بااین‌وجود خبر خوب اینکه الپتیکال ها می‌توانند چربی‌های شکم را از بین ببرند به‌شرط آنکه به‌طور منظم تمرین داشته و با برنامه تمرین کنیم.

لاغری شکم با اسکی فضایی

تمرین مناسب برای لاغری شکم با الپتیکال

در حالت کلی تمامی تمرینات اینتروال مؤثرترین راه برای آب‌کردن چربی‌های اضافی شکم خواهد بود. ما در اینجا چند مورد را که برای لاغری شکم مؤثر است معرفی خواهیم کرد لطفاً در ادامه با ما همراه باشید.

قدرت هسته‌ای بدن

ماهیچه‌های شکمی شما در ناحیه هسته‌ای بدن شناخته می‌شود که در برخی تحرکات روزانه ازجمله بلند کردن اجسام، نشستن و یا پیاده‌روی نقش اصلی دارد. تقویت این عضلات می‌تواند نتایج موفقیت‌آمیزی به دنبال داشته باشد.

نوع ایستادن مناسب

یکی دیگر از مواردی که در تناسب‌اندام شما مهم است ایستادن مناسب بر روی الپتیکال است. وقتی شما صاف می‌ایستید عضلات هسته‌ای شما تحت چالش قرار می‌گیرند و فشار به چربی‌های زیر جلدی می‌آورد.

مقاومت و سرعت

اگر با سرعت متوسط و قدرت متوسط شروع به تمرین کنید هیچ تأثیر مفیدی را حس نخواهید کرد اما اگر این سرعت و مقاومت را بالا ببرید مستقیماً می‌توانید بر روی چربی‌های دور شکم تأثیر بگذارید.

ترکیب فاصله‌ها

تمرینات تناوبی با اسکی فضایی باعث تشویق سیستم بیولوژیکی بدن به کاهش وزن خواهد بود. برای مثال 3 جلسه تمرین با شدت بالا در هفته به مدت 20 دقیقه تا حدود 12 هفته باعث می‌شود افراد نرخ کالری سوزی خوبی را خصوصاً در ناحیه شکمی تجربه کنند. صادقانه بگوییم شما تنها زمانی می‌توانید چربی‌های زیر جلدی و ناحیه شکم را از بین ببرید که بر روی تمام بدن خود کار کنید. برخی روش‌های تمرینی ازجمله تمرینات هیت که در موضوعات بالا ذکرشده است و استفاده از برخی مکمل‌های مورد تائید و استاندارد برای چربی سوزی و حتی رژیم غذایی مناسب می‌تواند بر روی چربی‌های دور شکم شما بسیار مؤثر باشد.

نکات مهم در تمرین با اسکی فضایی


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات شکم


توصیه‌های مهم در رابطه با ورزش با اسکی فضایی

در میان تمام محصولات هوازی الپتیکال منتقدین و مخالفین زیادی دارد زیرا اکثراً تصور می‌کنند تمرین با الپتیکال ممکن است به زانوها آسیب بزند. پاسخ به این سؤال که آیا اسکی فضایی باعث زانودرد می‌شود باید گفت خیر چنین تصوری اشتباه می‌باشد. اگر درست تمرین کنید این محصولات آسیبی به بدن وارد نمی‌کنند ولی برای کسانی که مشکل آرتروز، سابقه عمل جراحی و یا درد زانو دارند، تمرینات سخت با الپتیکال پیشنهاد نمی‌شود. الپتیکال به‌عنوان یک دستگاه کاردیو بیشترین نرخ ضربان قلب را خواهد داشت و هم در کنار آن به برنامه تناسب‌اندام شما کمک شایانی خواهد کرد؛ اما آن چیزی که اهمیت بالایی دارد نحوه استفاده از این دستگاه هوازی خواهد بود.

اگر شما به توصیه‌های زیر توجه کنید مطمئناً نتایج رضایت بخشی خواهید داشت. مهم‌ترین توصیه در رابطه با ورزش اسکی فضایی این است که اول هدف خود را مشخص کنید. متأسفانه بسیاری از افراد فقط دوست دارند که بر روی الپتیکال رفته و گام بزنند درصورتی‌که بدون برنامه تمرین کنید شما هیچ کار مفیدی انجام نداده‌اید حتی اگر ساعت‌ها روی الپتیکال باشید. زمانی که می‌خواهید از الپتیکال ورزشی استفاده کنید به‌هیچ‌وجه کمر خود را خم نکنید زیرا خم کردن بیش‌ازحد باعث فشار به ستون فقرات شما خواهد آورد.

دسته‌های تعبیه‌شده در الپتیکال را به‌هیچ‌وجه رها نکنید و یا وزن خود را روی این دسته‌ها نیندازید درصورتی‌که شما می‌بایست حین تمرین دسته‌ها را به عقب و جلو حرکت دهید. به‌هیچ‌وجه برنامه‌های تمرینی خود را تکراری نکنید؛ زیرا تکراری بودن تمرینات ممکن است در روزهای اول مؤثر واقع شود اما زمانی که بدن شما با آن سازگار گردد کالری سوزی نخواهید داشت. پیشنهاد ما استفاده از تمرینات تناوبی است. به‌هیچ‌وجه هنگام تمرین با اسکی فضایی پاهای خود را زانو خم نکنید و سعی کنید هنگام تمرین با اسکی فضایی از تلفن همراه و یا دیگر ابزارهای ارتباطی استفاده نکنید و تمرکز روی تمرین داشته باشید.

نحوه تغییر برنامه تمرینی با اسکی فضایی

به‌صورت کلی متوجه شدیم هرچه تنوع تمرینی ما با اسکی فضایی بیشتر باشد هم کالری سوزی دارید و هم اینکه تمرینات تکراری نخواهد شد. در حالت کلی بهتر است به شرح زیر عمل کنیم. ابتدا 5 دقیقه تمرینات اینتروال انجام دهید و هر بار که این تمرینات را انجام می‌دهیم مقاومت دستگاه را بالا ببرید می‌توانید این 5 دقیقه را تا 20 دقیقه تمرین برسانید. ابتدا با یک سرعت ثابت برنامه ورزشی با اسکی فضایی را آغاز کنید و سپس تنظیمات شیب را افزایش دهید. 2 دقیقه با سرعت ثابت و پایه تمرین کنید و مجدداً 2 دقیقه سرعت را بالا ببرید البته در این حالت بهتر است شیب ثابت باشد. حال 1 دقیقه ریکاوری کنید و تا هرزمانی که توانایی دارید این الگوی تغییر تمرینی را ادامه دهید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone