۰

ورزش پیلاتس چیست و چه اثراتی بر بدن دارد؟

ورزش پیلاتس چیست و چه اثراتی بر بدن دارد؟

ورزش پیلاتس چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟ برای چه افرادی مناسب است؟ در این مطلب از کالاورزش به‌طور کامل با ورزش پیلاتس و انواع حرکات آن آشنا شوید.

پیلاتس امروزه به‌عنوان یک ورزش فوق‌العاده خاص برای افزایش قدرت، آرامش روح، انعطاف‌پذیری و حتی تعادل عضلانی است. فلسفه اصلی پیلاتس آموزش برای ذهن و بدن بوده که در کنار هم باعث استفاده مؤثر از اندام‌ها خواهد شد. اگر می‌خواهید برای جسم و ذهن خود به‌غیراز یوگا یک ورزش دیگری را انتخاب کنید پیلاتس را به شما معرفی مکنیم. ما در این مطلب از سایت کالاورزش به معرفی پیلاتس، تاریخچه آن و همچنین انواع آن خواهیم پرداخت درصورتی‌که علاقه‌مند به مطالعه آن می‌باشید لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

ورزش پیلاتس چیست؟

ورزش پیلاتس چیست؟

در تعریف تکمیل‌تر در مورد Pilates چیست بد نیست بدانید که نوعی تمرین شبیه یوگا خواهد بود که در کالبد آن یکسری حرکات وجود دارد که می‌تواند مستقیماً بر روی قدرت عضلانی، وضعیت بدنی، تعادل و ثبات مرکزی بدن و حتی انعطاف‌پذیری شما تأثیرگذار باشد. بهبود ثبات هسته‌ای بدن یکی از جنبه‌های کلیدی تمرینات پیلاتس می‌باشد؛ زیرا با این کار تعادل بدن در انجام اکثر فعالیت‌ها بالا خواهد رفت. پیلاتس نوعی ورزش است که ذهن و بدن را باهم منطبق می‌کند. پیلاتس امروزه به‌عنوان یک ورزش مکمل برای تمامی ورزشکاران خواهد بود که درک عظیمی از جسم را به انسان می‌دهد.


خرید تجهیزات پیلاتس


مروری بر تاریخچه ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس نام خود را از شخصی به نام جوزف پیلاتس مشتق گرفته است. جوزف پیلاتس یک مهاجر آلمانی الاصل بود که درگذشته به بریتانیا و سپس به کشور آمریکا مهاجرت کرد. او در کودکی فردی بیمار بود و قدرت عضلانی بسیار ضعیفی داشت. جوزف پیلاتس در خاطرات زندگی خود می‌نویسد همیشه آرزو داشتم که روزی بلند کردن اجسام برایم آسان باشد. تا جایی که پیلاتس در سنین نوجوانی به‌عنوان یک مدلینگ فعالیت خود را آغاز کرد. او در طول دوران زندگی خود تحقیقات بسیاری در مورد ورزش‌هایی چون یوگا، تای چی و هنرهای رزمی داشت؛ اما جرقه ابداع ورزش پیلاتس توسط جوزف پیلاتس در اویل جنگ جهانی اول بود. او در حدود سال 1920 میلادی آن را اختراع کرد و برای اولین بار به زندانیان آموزش داد البته بارها این ورزش تغییر نام پیدا کرد و از اسامی چون کنترولوژی به پیلاتس تبدیل شد.

آشنایی با انواع ورزش پیلاتس

اگر در دنیای پیلاتس مبتدی و یا حرفه‌ای هستید انجام صحیح تمرینات پیلاتس کلید اصلی موفقیت شماست. پیلاتس به چند شکل قابل انجام است که در ادامه انواع آن را نام می‌بریم.

پیلاتس کلاسیک یا سنتی

پیلاتس کلاسیک

در پیلاتس کلاسیک معمولاً تمرینات بر روی تشک و یا با استفاده از دستگاه ورزشی انجام می‌شود. شکل تمرینی پیلاتس کلاسیک به دهه 1920 یعنی زمانی که جوزف پیلاتس این روش را ابداع کرد برمی‌گردد. در این روش تقریباً تمام عضلات بدن درگیر می‌شود و باعث تقویت عضلات هسته‌ای بدن خواهد شد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پیلاتس کلاسیک با سایر روش‌ها این است که تمرکز اصلی بر روی گروه‌های عضلانی خاص ازجمله میان تنه، پایین‌تنه، سر و گردن و حتی شانه‌ها خواهد بود.

پیلاتس نوین

پیلاتس نوین

این نوع سبک نیز به‌نوعی از همان پیلاتس کلاسیک سرچشمه گرفته است اما با روش‌های جدید مانند تمرینات فیزیوتراپی و حرکت‌درمانی ترکیب خواهند شد. به‌عنوان‌مثال یک مربی پیلاتس کلاسیک که دوره فیزیوتراپی و کاردرمانی را دیده است می‌تواند با استفاده از تجربیات خود آموزش پیلاتس نوین بدهد. تکنیک تمرینی پیلاتس نوینی به‌نوعی نشات گرفته از ساختار بیومکانیک ورزشی (استفاده از ابزارهای مکانیکی در موجوده زنده)، حرکات بازتوانی و مهارت‌های ارتباطی است. البته این نوع روش بر اساس مهارت‌ها و نیازهای هر فرد انجام می‌شود.

تمرین پیلاتس روی مت

پیلاتس روی مت

این نوع تمرین نیز همان‌طور که از نام آن مشخص است تنها از یک مت یوگا یا تشک ورزشی استفاده می‌شود. پیلاتس روی مت یوگا خود به‌نوعی شبیه پیلاتس کلاسیک است اما تنها روی تشک انجام می‌شود. فواید تمرین پیلاتس روی مت بسیار است از تقویت عضلات شکمی گرفته تا کمر و حتی لگن. درست مانند سایر سبک‌های پیلاتس روش پیلاتس روی مت نیز مناسب تمرکز حواس و آرامش ذهن خواهد بود. نکته: هر شخصی که به‌تازگی اقدام به تمرین پیلاتس می‌کند توصیه می‌شود ابتدا از روش پیلاتس روی مت استفاده کند.

تمرین پیلاتس استات

پیلاتس استات

استات پیلاتس به‌صورت کلی بر 2 اصل اساسی استوار است: 1- بازیابی انحنای ستون فقرات 2- محافظت و بهبود وضعیت عضلات مفاصل پیلاتس استات (Stott Pilates) برای تمام کسانی که از درد، جراحی و یا آسیب شدید ستون فقرات رنج می‌برند بسیار مفید خواهد بود. یکی از موارد مهمی که این ورژن از پیلاتس را با دیگر سبک‌ها متمایز می‌کند استفاده از لوازمی چون کش پیلاتس، توپ پیلاتس، دمبل‌های ایروبیک، فوم رول و حتی حلقه پیلاتس خواهد بود. خرید انواع لوازم ایروبیک و پیلاتس اعم از کش پیلاتس، توپ پیلاتس، فوم رول و غیره با بهترین قیمت و کیفیت از فروشگاه کالاورزش تجربه خوبی را برای شما رقم خواهد زد. درصورتی‌که نیاز به خرید این مدل از محصولات رادارید با ما در ارتباط باشید.


مطالعه بیشتر: ایروبیک بهتر است یا پیلاتس ؟


پیلاتس وینزور

این سبک تمرینی متعلق به شخصی به نام ماری وینسور است. یکی از مهم‌ترین عضلات هدف در این روش عضلات ناحیه میانی بدن خواهد بود که باعث لاغری شما می‌شود. از طرفی پیلاتس وینزور شامل برخی تمرینات پیلاتس کلاسیک است. در پیلاتس وینزو مجموعاً 13 تمرین تنفسی و بدنی است که به مدت 20 دقیقه روی مت یوگا انجام می‌شود. تمرینات تنفسی در این سبک پیلاتس به‌گونه‌ای است که سطح اکسیژن خون شما در بدن بالا رفته و از طرفی عضلات هسته‌ای شما نیز تقویت‌شده و متابولیسم بدن بالا می‌رود. اگر به دنبال لاغری هستید پیلاتس وینزور نیز مناسب شما است.

پیلاتس ریفورمر


مطالعه بیشتر:  ورزش با توپ پیلاتس


پیلاتس با دستگاه ریفرمر

در این سبک تمرینی از دستگاه مخصوص اصلاح‌کننده حرکات پیلاتس استفاده می‌شود. دستگاه ریفرمر شامل یک ساختار تخت مانند بوده که از طناب‌ها و قرقره‌های مخصوصی تشکیل‌شده‌اند. تمرینات پیلاتس ریفرمر مسلماً شدیدتر و پویاتر از تمرینات کلاسیک روی تشک خواهد بود. زیرا با مقاومت خاصی از فنرها و تسمه‌ها روبرو هستید که بایستی برخلاف آن‌ها نیرو وارد کنید. از طرفی برخی افراد که دوره بازتوانی خود را شروع کرده‌اند و در انجام دیگر سبک‌ها ممکن است با چالش سخت روبرو شوند با استفاده از پیلاتس ریفرمر می‌توانند به هدف خود برسند. دقت شود استفاده از سبک تمرینی پیلاتس ریفرمر تنها مختص باشگاه ورزشی بوده و بهتر است زیر نظر مربی حضوری انجام شود.

فواید ورزش پیلاتس کدام اند؟

فواید ورزش پیلاتس برای بدن

ازآنجایی‌که پیلاتس به‌عنوان یک ورزش کم شدت و تأثیرگذار معرفی می‌شود لذا هم آقایان و هم بانوان در هر سنی به‌راحتی می‌توانند آن را در منزل و یا باشگاه انجام دهند؛ اما جالب است بدانیم که بیشتر بانوان علاقه‌مند به تمرینات پیلاتس خواهند بود؛ زیرا pilates به‌جای اینکه به حجم گیری عضلات تمرکز داشته باشد به‌تناسب اندام آن‌ها تمرکز دارد. از طرفی بانوان می‌توانند این ورزش را به‌صورت گروهی نیز انجام دهند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص‌شده است که با پیلاتس می‌توان به‌راحتی برخی ناهنجاری‌های بدنی ازجمله گودی کمر، افتادگی شانه‌ها و همچنین کوتاهی عضلات را بهبود داد. تمرینات پیلاتس به‌طورکلی هم دارای فواید و هم مضراتی است که قبل‌تر در مقاله فواید و مضرات ورزش پیلاتس برای بانوان این مورد را ذکر کردیم.

معرفی چند نمونه از حرکات پیلاتس

همان‌طور که در ابتدای این مقاله ذکر شد ورزش پیلاتس مجموعه‌ای از تمرینات مختلفی است که علاوه بر استفاده هم‌زمان از قدرت ذهن و قدرت جسم با توجه به تجهیزات و برخی ابزارها و سبک‌های تمرینی باعث افزایش انرژی، قدرت، تعادل و انعطاف‌پذیری خواهد شد. برای انجام تمرینات تنها کافی است فضای لازم در اختیار داشته باشید و از طرفی محیط شما از نور خوبی برخوردار باشد شما حتی می‌توانید از موسیقی لذت بخشی نیز حین تمرینات بهره ببرید. برای آشنایی با انواع تمرینات پیلاتس می‌توانید مقاله مربوط به آموزش پیلاتس در خانه را مطالعه نموده و با انواع حرکات پیلاتس آشنا شوید.

تجهیزات ورزش پیلاتس

چه تجهیزاتی در ورزش پیلاتس مورداستفاده قرار می‌گیرد

بارها این مورد را گفتیم که ورزش پیلاتس به‌عنوان یک ورزش کم‌هزینه و اقتصادی تلقی می‌شود اما انجام تمرینات مختلف آن ممکن است نیاز به تجهیزات خاصی باشد. البته داشتن هرکدام از وسایل ضروری نیست اما می‌تواند تنوع تمرینی شمارا افزایش دهد.

مت پیلاتس

یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال پرکاربردترین تجهیزات پیلاتس مت پیلاتس خواهد بود. ازآنجایی‌که اکثر تمرینات پیلاتس روی زمین انجام می‌شد و لذا خرید یک مت ورزشی برای رعایت مسائل بهداشتی ضروری است.

کش پیلاتس

کش پیلاتس نیز یکی دیگر از ابزارهای لازم در این ورزش است از کش پیلاتس برای افزایش قدرت و نیرو در حین تمرینات استفاده می‌شود. کش های پیلاتس معمولاً از جنس لاتکس بوده و به‌صورت نوارهای بلند 2 متری در رنگ‌بندی‌های مختلف عرضه می‌گردد. البته کش های پیلاتس هرکدام دارای ضخامت‌های مختلفی است که هر شخص با توجه به توان خود می‌تواند از آن استفاده کند.


خرید کش پیلاتس


حلقه و توپ پیلاتس

حلقه پیلاتس نیز از یکی دیگر تجهیزات مورداستفاده در تمرینات Pilates خواهد بود. این محصول به شکل یک حلقه دایره‌ای فنردار بوده که افراد می‌بایستی آن را مابین پاها و یا دستان قرار داده و با ایجاد فشار باعث چالش و تقویت عضلات شوند. از توپ پیلاتس نیز هم در ورزش‌های یوگا و هم در پیلاتس استفاده می‌شود. با استفاده از توپ پیلاتس می‌توان حرکات مختلفی ازجمله رول آپ پیلاتس، حرکت پل باسن و غیره را به‌راحتی انجام داد. برای مثال جهت کسب اطلاعات بیشتر بد نیست مقاله مربوط بهترین حرکات در بدنسازی با توپ پیلاتس را مطالعه نمایید.


خرید توپ پیلاتس


فوم رول پیلاتس

یکی دیگر از محصولات پرکاربرد پیلاتس فوم رول خواهد بود. البته این محصول در ورزش یوگا نیز استفاده خواهد شد. نام دیگر فوم رول پیلاتس میوفاسیال است که مناسب برای ریکاوری بدن، ماساژ عضلانی و رفع گرفتگی‌ها در اندام‌ها است. به‌صورت کلی از فوم رول‌های پیلاتس در تمرینات توان‌بخشی، تعادلی و قدرتی می‌توان استفاده کرد.


مطالعه بیشتر: دراز نشست با توپ پیلاتس


ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب است؟

ورزش پیلاتس تنوع تمرینی بسیار زیادی دارد و از سبک‌های آرام‌گرفته تا سبک‌های سریع هرکدام دارای جذابیت‌هایی است. به همین دلیل اکثر افراد به‌خوبی می‌توانند از این ورزش بهره ببرند این ورزش هم برای افراد مبتدی و هم حرفه‌ای‌ها بسیار مناسب است. از طرفی کسانی که مدت زیادی از تمرینات ورزشی دورمانده‌اند نیز می‌توانند از مزایای پیلاتس استفاده کنند؛ اما به‌صورت کلی ورزش پیلاتس مناسب چه کسانی است؟

  • افرادی که دارای دردهای مزمن خصوصاً در پشت بدن می‌باشند.
  • ورزشکارانی که به دلیل آسیب و صدمات نیاز به ریکاوری و بازتوانی دارند.
  • افراد مسنی که می‌خواهند انعطاف‌پذیری خوبی را تجربه کنند.
  • افرادی که با مشکل پوکی استخوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
  • افرادی که می‌خواهند از مشکلات روحی و روانی و افسردگی به دور باشند.
  • خانم‌های باردار نیز می‌تواند بدون ترس و استرس از پیلاتس استفاده کنند.
  • کارمندان اداری که پشت میز می‌نشیند می‌تواند برای چالش روی اندام‌ها از پیلاتس استفاده کنند.

ورزش پیلاتس برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

اما در حالت کلی Pilates برای افرادی که به دنبال حجیم کردن عضلات خود هستند و صرفاً برای لاغری از پیلاتس استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود. از طرفی افرادی که به دنبال هیجان‌های زیاد و جنب‌وجوش فراوان در ورزش هستند پیلاتس مناسب آن‌ها نیست؛ زیرا اصولاً پیلاتس بر پایه تمرینات آرام بوده و سپس درجه تمرینات تا حدودی اوج می‌گیرد.

رعایت چه نکاتی بازدهی ورزش پیلاتس را افزایش می‌دهند؟

اگر برای انجام ورزش پیلاتس مصمم هستید و می‌خواهید از فواید آن به نفع خود استفاده کنید با ما در ادامه همراه بوده تا برخی نکات را به‌صورت خلاصه بیان کنیم.

زیر نظر یک مربی تمرین کنید

ازآنجایی‌که هر تمرینی دارای اصول و قواعدی است لذا انجام صحیح حرکات در تمرینات پیلاتس نیز بسیار مهم است. شما می‌توانید Pilates را زیر نظر یک مربی چه در منزل به‌صورت آنلاین و چه در باشگاه انجام دهید. یک مربی پیلاتس به‌خوبی به افراد تازه‌کار روش صحیح انجام حرکات را یاد می‌دهد.

واقع بین باشید

ممکن است در همان ابتدا آرزوی فرم بدنی زیبایی داشته باشید اما هیچ تلاشی یک شبه به دست نمی‌آید. بایستی واقع‌بین باشیم. از طرفی بهتر است نقاط ضعف خود را برطرف کنیم این امر باعث می‌شود زودتر به اهداف خود نزدیک شویم.

تلاش و ممارست داشته باشید

سعی کنید همواره تلاش کنید و تمرین مداومی برای پیلاتس داشته باشید بنابراین صبر و استقامت لازمه رسیدن به موفقیت‌ها است.

استفاده و خرید جوراب پیلاتس

یکی از ارزان‌ترین ابزار پیلاتس، دستکش و جوراب پیلاتس خواهد بود. هرچند می‌توان بدون جوراب نیز تمرین کرد اما پوشیدن جوراب پیلاتس علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی می‌تواند در برخی حرکات تعادلی از سرخوردن پاهای شما جلوگیری می‌کند.

استفاده از تجهیزات مناسب

همان‌طور که پیش‌تر در مقاله توضیح دادیم پیلاتس نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و حتی در منزل نیز قابل انجام است؛ اما اگر می‌خواهید بازدهی ورزش پیلاتس را افزایش دهید توصیه می‌کنیم در کنار تمرینات حتماً از برخی لوازم ازجمله توپ پیلاتس، دمبل، رینگ پیلاتس و غیره استفاده کنید.

آیا ورزش پیلاتس موجب لاغری و کاهش وزن می‌شود؟

میزان کالری سوزی پیلاتس مقدار قابل توجهی است اما پیلاتس بیش از اینکه به لاغری شما کمک کند موجب تثبیت وزن شما خواهد شد. البته به شرطی که در کنار تمرینات حتماً از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. اگر پیلاتس تمرین کنید، به دلیل تنوع و جذابیت حرکات، متابولیسم شمارا بالا می‌برد و موجب تناسب‌اندام شما می‌شود. به‌صورت کلی طبق برخی منابع معتبر ازجمله سایت معتبر fitnessvolt.com امکان محاسبه میزان کالری سوزانده شده در انواع تمرینات ازجمله Pilates وجود دارد. برای مثال اگر شخصی حدوداً 68 کیلوگرم وزن داشته باشد در مدت‌زمان حدود 50 دقیقه چیزی حدود 175 کالری می‌سوزاند اما اگر همان شخص از تکنیک‌های سخت‌تر ازجمله پیلاتس ریفرمر استفاده کند مسلماً کالری سوزی بالاتر دارد.

نظرات کاربران

avatar سینا :

سلام بسیار مقاله خوب و کاملی بود ممنون از شما

ارسال شده در ۲۷ تیر ۱۴۰۲

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone