۰

آموزش پرتاب دارت و نحوه محاسبه امتیازات و نشانه گیری

آموزش پرتاب دارت و نحوه محاسبه امتیازات و نشانه گیری

در این مقاله آموزش پرتاب دارت و نحوه محاسبه امتیازات، نحوه نشانه گیری و فاصله قانونی دارت و همچنین روش صحیح  پرتاب و نحوه گرفتن صحیح دارت در هنگام پرتاب بیان شده است.

در این مقاله آموزش پرتاب دارت و نحوه محاسبه امتیازات، نحوه نشانه گیری و فاصله قانونی دارت و همچنین روش صحیح  پرتاب و نحوه گرفتن صحیح دارت در هنگام پرتاب بیان شده است.

 

۱. آموزش پرتاب دارت

۱.۱  نحوه گرفتن صحیح دارت در هنگام پرتاب

۱.۲ نحوه صحیح قرار گیری شانه، آرنج و مچ در هنگام پرتاب دارت

۱.۳ نحوه حرکت دست در هنگام پرتاب دارت

۱.۴ نحوه رها کردن و شتاب دادن به دارت

۱.۵ روش صحیح  پرتاب

۲. نشانه گیری در دارت

۳. فاصله قانونی دارت

۴. نحوه محاسبه امتیازات بازی دارت

 

آموزش پرتاب دارت

در ورزش دارت تنها نشانه گرفتن نقطه سیاه مرکز تخته و پرتاب دارت به سمت آن هدف نیست. زیرا یک تخته دارت از ۶۲ قسمت برای کسب امتیاز تشکیل شده است که کسب امتیاز در هر قسمت مستلزم برخورداری از مهارت پرتاب است. به طور کلی دارت از چهار قسمت، فلایت (Flight)، شافت (Shaft)، بارل (Barrel)، و تیپ یا نوک (Tip – Point) تشکیل شده است که شناخت هر یک از اجزای تشکیل دهنده دارت و نحوه گرفتن و پرتاب آن می تواند سطح مهارت ما را افزایش دهد. در ادامه  نحوه صحیح پرتاب دارت را آموزش خواهیم داد.

بیشتر بدانید : آشنایی با انواع بازی دارت و تاریخچه این ورزش

نحوه گرفتن صحیح دارت در هنگام پرتاب دارت

دارت را در کف دست خود قرار داده و با انگشت شصت به سمت نوک انگشتان غلت دهید و با هر تعداد انگشت که مایلید نگه دارید و بازوی خود را در وضعیت نشانه گیری قرار دهید. دارت را محکم در دست بگیرید اما نه به اندازه ای که موجب فشار به انگشتان شود زیرا ممکن است در هنگام رها کردن دارت به سمت تخته دچار مشکل شوید. فشار به دارت باید به مقداری باشد که دارت از دست شما سر نخورد تا در زمان سرعت دادن بر روی آن (دارت) مسلط باشید.

با سه انگشت (انگشت شصت، اشاره و میانی) و یا با هر پنچ انگشت می توانید دارت را در دست بگیرید اما به شرطی که تمام انگشتان با بارل دارت (Barrel) و یا تیپ یا نوک (Tip – Point) آن در یک راستا قرار داشته باشد. هماهنگی بین انگشتان در هنگام رها کردن دارت یک نکته حائز اهمیت در نحوه گرفتن محسوب می شود. زیرا در هنگام رها کردن آن در آخرین لحظه کوچک ترین ضربه باعث منحرف شدن مسیر دارت خواهد شد. باید اطمینان حاصل کنید که در هنگام رها کردن دارت هیچ ضربه منحرف کننده ای به آن نزنید. به این نکته توجه داشته باشید که نمی توان هر شیوه گرفتن را بر روی هر نوع بارل (Barrel) بکار برد زیرا هر چه مقدار که طول بارل بیشتر باشد به طبع به انگشتان بیشتری برای گرفتن آن نیاز است در صورتی که بارل های کوتاه به تعداد انگشتان کمتری برای گرفتن نیاز دارد. برای اینکه پرتاب صحیح و درستی انجام دهید علاوه بر اینکه باید نحوه صحیح گرفتن دارت در دست خود پیدا کنید بایستی از بارل (Barrel) مناسب نیز استفاده کنید.

آموزش پرتاب دارت

نحوه صحیح قرار گیری شانه، آرنج و مچ در هنگام پرتاب دارت

شانه در هنگام پرتاب تنها نقطه ای از بدن است که هیچ حرکتی نباید داشته باشد و تنها عمل پرتاب بایستی از طریق بازو انجام گیرد.
آرنج دست در زمان عقب بردن دارت بایستی در جای خود قرار داشته باشد اما در هنگام سرعت دادن برای پرتاب یه سمت بالا حرکت کند. زیرا اگر آرنج در هنگام پرتاب ثابت باشد شما مجبور می شوید که دارت را زودتر رها کنید که این عمل موجب می شود که شما پرتاب دقیقی انجام ندهید. اما اگر آرنج در هنگام سرعت دادن برای پرتاب به سمت بالا حرکت کند موجب می شود تا دارت در مسیر صحیح قرار گیرد و همچنین دست را نیز در سیر صحیح قرار خواهد داد و عمل رها کردن دارت را بسیار آسانتر و با دقت پرتابی بهتری به سمت تخته پرواز خواهد داد. دارت بازان حرفه ای از حرکت سریع مچ در جهت شتاب دادن بیشتر به دارت استفاده می کنند. اگر حرکت سریع مچ در جهت نوک دارت باشد سبب می شود تا دارت با سرعت بیشتری به سمت تخته حرکت کند که این عمل باعث می شود که دارت با نیروی پرتابی کمتر و با دقت بیشتر به هدف برخورد کند. اکثریت دارت بازان حرفه ای پرتاب های خود را با حرکت سریع مچ انجام می دهند اما این حرکت به افراد مبتدی توصیه نمی شود.

بیشتر بدانید: آموزش اصولی تیراندازی با کمان

نحوه حرکت دست در هنگام پرتاب دارت

حرکت دست در هنگام پرتاب دارت عملی است که بسیاری از افراد مبتدی از انجام آن به دلیل بر هم خوردن تمرکزشان واهمه دارند که با تمرین می توان بر این ترس پیروز شد. این که چه مقدار برای پرتاب دست خود را به سمت عقب حرکت دهید یک انتخاب شخصی است اما پیشنهاد می کنیم که دست را تا جایی عقب ببرید که برایتان پرتاب راحت باشد. برای  پیشگیری از برخورد دست با بینی در همگام پرتاب، دست خود از کنار گونه و یا چانه به حرکت درآورید که این عمل بستگی به تکنیک شخص شما دارد اما اگر دست را به میزان کافی به سمت عقب به حرکت در نیاوریم پرتاب ما با شتاب و ضریب دقت کمتری انجام خواهد شد بهتر است که تمرین حرکت دست مهارت خود را در پرتاب بهبود دهید.

نحوه رها کردن و شتاب دادن به دارت

شتاب دادن به پرتاب را  می توان بدون سرعت و نیروی زیاد تنها به صورت ملایم در یک حرکت مداوم با بالا آوردن آرنج انجام داد. چنانچه در هنگام رها کردن دارت به سمت هدف با مشکل روبه روبه هستید به طور حتم تکنیک صحیح حرکت را به درستی اجرا نکرده اید و یا آرنج دست خود را به سمت بالا به حرکت در نمی آورید و حتی ممکن است در مسیر مستقیم پرتاب خود را انجام نمی دهید. برای رها کردن و شتاب دادن به دارت دست باید در زاویه درستی با ساعد قرار گرفته باشد زیرا اگر زوایه دست درست نباشد تیپ یا نوک (Tip – Point)  دارت در هنگام رها شدن متمایل به سمت پائین خواهد شد و در نتیجه پرتاب دقیق و درستی به سمت هدف نخواهید داشت.

بیشتر بدانید: آشنایی با قوانین و مقررات تیراندازی با کمان

روش صحیح  پرتاب دارت

هنگامی که قصد دارید پرتاب خود را انجام دهید اگر با دست چپ اقدام به پرتاب می کنید بایستی پای چپ شما در جلو قرار گیرد و اگر راست دست هستید پای راست شما. این نکته را فراموش نکنید در ابتدا شما نیازی به قدرت و یا سرعت در هنگام پرتاب ندارید تنها چیزی که نیاز دارید تمرکز و دقت است. برای پرتاب ابتدا با اولین بند انگشت اشاره تعادل دارت را بر قرار کنید سپس با انگشت شصت دارت را کنترل و با انگشت وسط سایر انگشتان را حمایت کرده و دارت را به سمت تخته پرتاب کنید.

نشانه گیری در دارت

تنها یک شیوه صحیح ایستادن برای نشانه گیری و پرتاب دارت وجود دارد بدین گونه که پای راست و یا پای چپ (برای راست دست ها – چپ دست ها) در جلو قرار می گیرد. در چنین حالتی در وضعیت نشانه گیری قرار خواهیم گرفت.

در هنگام نشانه گیری دارت، چشم و هدف در یک خط قرار خواهند گرفت در چنین حالتی است که از میزان خطا کاسته می شود. به این دلیل که از حرکت دست به اطراف جلوگیری شده است. ایستادن صحیح در هنگام پرتاب سبب می شود که شانه و تخته دارت یک زاویه ۹۰ درجه را شکل دهند. چشم، هدف و دارت را در یک خط مستقیم قرار داده و بر روی هدف تمرکز کنید و نشانه گیری نمائید و بر روی امتیازی که میخواهید بدست آورید تمرکز و پرتاب را انجام دهید.

بیشتر بدانید : آشنایی با انواع تیر و کمان

فاصله قانونی دارت

به طور کلی محیط بازی دارت یک فضای بسیار محدود است و برای نصب تخته و پرتاب دارت بازیکنان نیاز به فضای چندان زیادی ندارند. بر اساس قوانین ورزش دارت، تخته باید در فاصله CM 173 از سطح زمین نصب شود و حداقل فاصله برای پرتاب CM  ۲۳۷ است. به بیان ساده تر فاصله قانونی دارت  پس از نصب تخته از مرکز تخته دارت تا مکان استقرار بازیکنان برای پرتاب بایستی ۲۹۳ CM باشد. برای افراد معلول و آن دسته افرادی که این بازی را بر روی ویلچیر انجام می دهند تخته دارت به مقدار ۴۰ CM متر پائین تر یعنی در فاصله ۱۳۳ CM از سطح زمین نصب می شود.

نحوه محاسبه امتیازات بازی دارت

طراحی تخته دارت به گونه ای دایره شکل است که درآن دایره یه شکل قسمت های مثلث شکل توسط فلز از یکدیگر جدا شده اند. البته میله های فلزی علاوه بر تشکیل مثلث ها تخته را نیز به چند قسمت جداگانه تفکیک کرده اند. اگر دارت پس از پرتاب در بین دو میله فلزی اول فرود آید عدد در ۲ ضرب خواهد شد که به اصطلاح دبل رینگ (Double Ring) نامیده می شود.

حال اگر دارت پس از پرتاب در میان میله های دوم فرود آید عدد در ۳ ضرب خواهد شد که در اصطلاح تریپل رینگ (Tripel Ring) نامیده می شود. اما اگر دارت پس از پرتاب در میان میله سوم که به شکل دایره قرمز رنگی بر روی تخته قرار گرفته فرود آید در اصطلاح Outer Bull  نامیده می شود. که امتیاز کسب شده عدد ۲۵ خواهد بود. حال اگر دارت در مرکز تخته، درون دایره سبز رنگ فرود آید به اصطلاح Inner Bull  نامیده می شود. که امتیاز کسب شده عدد ۵۰ است. چنانچه دارت پس از پرتاب در داخل هیچ یک از میله ها فرود نیاید عددی دارت بر روی آن فرود آمده به صورت تنها در نظر گرفته می شود که در اصطلاح Single Ring  نامیده می شود. در صورتیکه پرتاب ها در داخل هیچ یک از قسمت های مشخص شده فرود نیاید هیچ امتیازی ثبت نخواهد شد. همانطور که بیان شد هر مثلث دارای عدد مخصوص خود است و با انجام ۳ پرتاب مجموع امتیازات کسب شده محاسبه می شود. هر ۳ پرتاب یک راند به حساب می آید و در نهایت بازیکنی برنده خواهد بود که به امتیاز معین شده زودتر از سایر رقبای خود دست یابد.

بیشتر بدانید: کمان کراسیو چیست؟

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با سایر ورزش ها و انواع  تجهیزات و لوازم ورزشی و مطالعه مقالات ورزشی روز به صفحه اصلی سایت ما (کالاورزش) و قسمت * وبلاگ * مراجعه فرمائید.

نظرات کاربران

avatar علی :

سلام عالی بود متشکرم

ارسال شده در ۲۵ تیر ۱۴۰۱
avatar حمیدرضا نعیمی :

سلام.خیلی هم عالی امااگردرقسمت توضیح مطالب عکس حرکت مکانیکی یاگرفتن دارت ایستادن صحیح وموارد دیگرهم بودعالی میشد.

ارسال شده در ۱۷ آبان ۱۳۹۹

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone