۰

کمان کراسبو (CrossBow) چیست؟

کمان کراسبو (CrossBow) چیست؟

در این مقاله به آشنایی با کمان کراسبو، مشخصات فنی کمان کراسبو و بهترین نوع کمان کراسبو پرداخته شده است.

در این مقاله به آشنایی با کمان کراسبو، مشخصات فنی کمان کراسبو و بهترین نوع کمان کراسبو پرداخته شده است.

 

۱. کمان کراسبو (CrossBow)

۲. مشخصات فنی کمان کراسبو (CrossBow)

۳. بهترین کمان کراسبو (CrossBow)

۴. پیشنهاد

 

کمان کراسبو(CrossBow)

انواع تیر و کمان های گوناگون کاربری های متفاوتی دارند. یکی از انواع کمان ها کمان کراسبو است. این کمان با نام های کمان افقی، تفنگی و زوبین نیز شناخته می شود. طراحی این کمان به گونه ای است که بر روی یک قنداق چوبی و گاهأ فلزی قرار گرفته است و از نظر نوع کاربرد و نحوه پرتاب تیر با کمان های ریکرو و کامپوند متفاوت است. کمان کراسبو در اروپای قرون وسطا ابداع و رایج شد و مدت ها بعد توسط ترکان عثمانی و سایر ممالک اسلامی به عنوان سلاحی نظامی مورد استفاده قرار گرفت. در اروپای قرون وسطایی کمان های کراسبو به جهت نیرو و قدرت تخریبی تیرهای رها شده از این کمان برای نشانه روی و زدن شوالیه ها مورد استفاده قرار می گرفت زیرا زره شوالیه ها در برابر شمشیر و تیرهای چوبی از مقاومت بالایی برخوردار بود و تنها تیرهای فلزی کمان کراسبو قادر به شکافتن زره و از پای انداختن شوالیه ها بودند و به کمک این کمان بود که اروپائیان توانستند به دوران حکمرانی شوالیه ها در قاره سبز پایان دهند.

کمان کراسیو(CrossBow)

کمان های کراسبو قرون وسطا از طراحی و ظاهری ساده برخوردار بودند به طوری که از دو بازوی جدا از یکدیگر و یا بصورت یک تکه بر روی قنداقی از چوب بلوط نصب می شدند و دارای ماشه ابتدایی بودند.مزیت کمان های کراسبو در آن زمان نسبت به سایر کمان ها سهولت استفاده از آن بود به طوری که هر فردی قادر بود بدون مهارت و تمرین از آنها استفاده و تیراندازی کند.

کمان کراسیو(CrossBow)

با ابداع تفنگ های اولیه (تفنگ های سرپر) و فراگیر شدن آنها در بین سپاهیان آرام آرام کمان های کراسبو در بین سربازان به فراموشی سپرده شدند. در دهه های اخیر کمان های کراسبو با طراحی های جدید و تغییراتی که در آنها به کار برده شد مجددأ حیات خود را بدست آورند البته این بار نه برای مقاصد نظامی و جنگی بلکه برای تفریح و شکار حیوانات.


بیشتر بدانید: قوانین تیراندازی با کمان


کمان کراسیو(CrossBow)

مشخصات فنی کمان کراسبو (CrossBow)

کمان های کراسبو مدرن در دو نوع کامپوند و ریکرو طراحی و ساخته می شوند. کراسبوهای کامپوندی از برد و قدرت بالاتری برخوردارند و برای شکار گزینه مناسب تری نسبت به سایر کمانها محسوب می شوند و برای شکار در جنگل به جهت ایجاد صدای کم حاصل از رها شدن بولت (تیر کمان کراسبو) بسیار مناسب تر از تفنگ های بادی هستند.

نکته :  پونداژ کمان = نیروی که برای کشیدن زه کمان به میزان ۷۱ سانت (۲۸ اینچ) نیاز است.

کمان های کراسبو همواره از نقطه نظر پونداژ اعدادی را نشان می دهند که شاید کمی عجیب به نظر برسد اما حقیقت این است که کراسیو با پونداژ بالا برای جبران کردن فاصله کشیدن زه به میزان کمتر نسبت به کمان است. به طور مثال کمان کامپوند ۶۰ پوندی دارای طول کشش زه به مقدار ۷۶ سانت (۳۰ اینچ) است که سرعت اولیه تیر پس از رها شدن از کمان معادل ۱۰۶ متر (۳۵۰ فوت) در ثانیه است. حال در یک کمان کراسبو با پونداژ ۲۰۰ که دارای طول کشش زه به میزان ۵۰.۸ سانت (۲۰ اینچ) است و سرعت اولیه تیر پس از رها شدن از کمان معادل ۱۰۶ متر(۳۵۰ فوت) در ثانیه است.

مشخصات فنی کمان کراسیو (CrossBow)

کمان های کراسبو شکاری دارای قدرتی به پونداژ ۱۵۰ الی ۳۵۰ پوند و از سرعتی معادل ۸۰ الی ۱۲۰ متر در ثانیه برخوردارند و برد مفید بولت پس از رها شدن از کمان در حدود ۱۰۰ متر است که تیر پس از آن افت سرعت خواهد داشت اما در صورت اصابت با هدف حتی تا فاصله ۴۰۰ متر نیز بسیار کشنده خواهد بود.

بولت (تیر) های کراسبو در انواع آلومینیومی، آلومینیوم کرین، چوبی و فایبرگلاس ساخته می شوند. قسمت نوک تیر نیز خود در سه نوع تیغه قابل تنظیم، تیغه ثابت و تیغه مکانیکی ساخته می شوند که در صورت اصابت با هدف و یا شکار، از بدن شکار عبور خواهد کرد.

اما نکته بسیار مهم در مورد کمان های کراسبو این است که هرگز نبایستی کراسبو را بدون تیر و یا با تیرهای سبک  شلیک کرد زیرا سبب شکسته شدن بازوهای کمان خواهد شد.


بیشتر بدانید: آموزش اصولی تیراندازی با کمان


مشخصات فنی کمان کراسیو (CrossBow)

 

بهترین کمان کراسبو (CrossBow)

کمان های کراسبو در انواع متفاوتی توسط برندهای مختلفی ساخته می شوند که هر کدام دارای مزایای خاص خود هستند. تیراندازان بر اساس قابلیت های کمان مانند قدرت، پونداژ، سرعت و نوع کمان کراسبو (کامپوندی- ریکرو) اقدام به انتخاب بهترین کمان، البته با نظر شخصی خود می کنند. برای اینکه بتوان بهترین کمان کراسبو را مشخص کرد نیاز است که فاکتورهایی مانند سرعت و دقت، کارایی و راحتی کمان، دقت و اطمینان از برخورد با هدف، قیمت کمان و هزینه تعمیرات و نگهداری آن را کامل بررسی نمود با این حال شاید بتوان برندهای mission ، pse archery ،  Barnett ، و tenpoint را جزوء بهترین کمان های کراسبو ساخته شده دانست.


بیشتر بدانید: تاریخچه تفنگ و اسلحه


بهترین کمان کراسیو (CrossBow)

پیشنهاد

در این مقاله به آشنایی با کمان کراسبو، مشخصات فنی آن و به معرفی چند نمونه از بهترین برندهای کمان کراسبو پرداخته شد.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با سایر تیر و کمانها، مدل ها و  برندهای آنها با مراجعه به سایت ما و درج واژه تیر و کمان در قسمت جستجو یا انواع تیر و کمان و مشخصات هر یک آشنا شده و صورت خرید به طور مستقیم با فروشندگان ارتباط برقرار نموده و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب و در صورت تمایل اقدام به خرید فرمائید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone