۰

آشنایی با قوانین و مقررات تیراندازی با کمان

آشنایی با قوانین و مقررات تیراندازی با کمان

در این مقاله قوانین و مقررات تیر اندازی با کمان و همچنین مدت زمان تیراندازی به همراه قوانین مربوط به میدان تیراندازی و نحوه قلق گیری با کمان پرداخته شده است.

در این مقاله قوانین و مقررات تیر اندازی با کمان و همچنین مدت زمان تیراندازی به همراه قوانین مربوط به میدان تیراندازی و نحوه قلق گیری با کمان پرداخته شده است.

 

۱. قوانین و مقررات تیراندازی با کمان

۲. قلق گیری (Fixing) کمان در مسابقه

۳. قوانین حاکم بر میدان تیراندازی

۴. مدت زمان تیراندازی (Duration of Shooting)

۵. جمع بندی قوانین تیراندازی با کمان

 

World Archery Federation (فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان) سازمانی اصلی برگزار کننده رقابت های تیراندازی با کمان در سطوح بین المللی است. این سازمان در سال ۱۹۳۱ میلادی در کشور سوئیس و شهر لوزان تاسیس و تاکنون به فعالیت خود در این مکان ادامه داده است. این فدراسیون رقابت های المپیک، رقابت های قهرمانی تیراندازی با کمان جهان و همچنین جام جهانی تیراندازی با کمان را در همه ادوار برگذار می کند و مسابقات بر اساس قوانین این فدراسیون تهیه، تدوین و اجرا می شود.

قوانین تیراندازی با کمان

قوانین و مقررات تیراندازی با کمان

رقابت های تیراندازی با کمان در سطوح بین المللی (رقابت های المپیک و جهانی) در دو بخش داخل سالن و خارج از سالن آقایان و بانوان توسط فدراسیون جهانی این رشته برگزار می شود. مسابقات تیراندازی در سالن برای آقایان و بانوان در فواصل ۲۵ و ۱۸ متر برگزار، و در هر مسافت ۳۰ تیر در ۱۰ مرحله ۳ تیری که در هر مرحله  در مدت ۲ دقیقه باید توسط کمانداران پرتاب شود.

مسابقات تیراندازی در خارج از سالن نیز در دو بخش آقایان و بانوان :

  • در بخش آقایان در فواصل ۳۰ ، ۵۰ ، ۷۰ ، و ۹۰ متر
  • در بخش بانوان در فواصل ۳۰، ۵۰ ، ۶۰ ، و ۷۰ متر

که در مسابقات خارج از سالن کمانداران در ۲ مسافت بلند یعنی ۷۰ متر و ۹۰ متر برای آقایان، ۶۰ و ۷۰ متر برای بانوان بایستی تعداد ۶ تیر را در ۶ مرحله ۴ دقیقه ای به سمت هدف (سیبل) ۱۲۲ سانتی متری پرتاب نمایند. و در بخش مسافت کوتاه یعنی ۳۰ و ۵۰ متری کمانداران (آقایان – بانوان) تعداد ۳ تیر در ۱۲ مرحله را بایستی در مدت زمان ۲ دقیقه به سمت سیبل ۸۰ سانتی متری پرتاب نمایند. در این بخش مسابقات در قالب سه بخش انفرادی، تیمی و ترکیبی (یک خانم و یک آقا) در هر رشته برگزار می شود.

بیشتر بدانید: آموزش اصولی تیراندازی با کمان

قلق گیری (Fixing) کمان در مسابقه

قلق گیری در میدان مسابقه امری رایج پیش از شروع رقابت است که معمولا کمانداران برای اطمینان از دقت کمان انجام می دهند. در قلق گیری کماندار بدون هیچ محدودیتی می تواند تیراندازی انجام دهد. به طور معمول انجام قلق گیری یک روز قبل از شروع مسابقه و حتی ۴۵ دقیقه پیش از شروع مسابقه انجام می شود. اما نکته مهم در قلق گیری این است که هیچ کمانداری پیش از شروع و یا پس از پایان زمان تیراندازی اجازه تیراندازی نخواهد داشت و چانچه در این مدت تیری پرتاب و به هدف اصابت کند بیشترین امتیاز در نخستین مرحله تیراندازی از کماندار خاطی کسر خواهد شد.

قوانین حاکم بر میدان تیراندازی

در میدان تیراندازی محدوده زمین پرتاب باید بصورت مربع شکل باشد و هر ضلع آن از خط عمودی زیر صفحه طلایی سیبل تا خط پرتاب اندازه گیری می شود. محدوده تغییرات ابعاد زمین در فاصله های معین ۳۰، ۶۰ ، ۷۰ ، و ۹۰ سانتی متر است. خط انتظار حداقل در پنج متری پشت خط پرتاب تعیین می شود. در صورت استفاده از سیبل های مثلث شکل که در فاصله ۳۰ متری قرار گرفته باشند فاصله مرکز صفحه دایره طلایی رنگ در ۱۳۰ سانتی متری از سطح زمین قرار داده می شوند. اندازه گیری محدوده تغییرات مثبت از ۵۰ الی منفی ۵۰ سانتی متر نباید تجاوز کند. در تمام مواقع، ارتفاع مرکز صفحه های طلایی رنگ سیبل های هدف روی محدوده تغییرات، باید به نظر مستقیم کماندار و حتی مربیان رسیده باشد. اگر دو و یا چند تیرانداز در یک زمان به یک هدف تیراندازی کنند، در این صورت مکان هایی که کمانداران از آن نقطه تیراندازی می کنند بر روی خط پرتاب مشخص خواهد شد. با توجه به اینکه سیبل ۲۴۰ سانتیمتر عرض دارد اگر در مسابقات دو کماندار بر روی یک سیبل تیراندازی کنند، حداقل فضای ممکن برای هر کماندار ۱۲۰ سانتی متر خواهد بود. در صورتیکه ۳ کماندار در مسابقات داخل سالن کنار هم تیراندازی کنند فاصله آنها از یکدیگر ۸۰ سانتی متر خواهد بود.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع کمان ها و تیرها

مدت زمان تیراندازی (Duration of Shooting)

مدت زمانی که توسط داور برای پرتاب ۳ تیر کماندار در نظر گرفته می شود به این شرح است که:

  • رقابت با ۲ سوت داور آغاز و کماندار اجازه پیدا می کند که در مدت زمان ۲۰ ثانیه به داخل محوطه و روی خط آتش قرار گرفته و تیر را بر روی کمان آماده نموده تا با اعلام داور اقدام به پرتاب تیر نماید.
  • پس از ۲۰ ثانیه اول داور با اعلام  یک سوت اجازه تیراندازی را صادر می کند که در این هنگام کماندار باید در مدت ۲ دقیقه ۳ پرتاب خود را انجام دهد.
  • در این زمان کماندار باید زمان خود را به گونه ای تنظیم کند که ۳ پرتاب  خود به سمت سبیل را انجام دهد.
  • در ۳۰ ثانیه مانده به اتمام ۲ دقیقه داور با یک سوت اعلام می دارد که تنها ۳۰ ثانیه از زمان تیراندازی باقی مانده است، پس از پایان ۲ دقیقه داور با اعلام ۳ سوت ممتد پایان تیراندازی را اعلام می کند.

نکته : اگر پس از پایان سوت کمانداری اقدام به تیراندازی نماید خطا محسوب و جریمه برای وی در نظر گرفته خواهد شد. و چنانچه تیری پرتاب شده و داور سوت بزند یعنی هنگامی که تیر در پرواز به سمت هدف باشد امتیاز تیر پس از برخورد به هدف قبول و برای کماندار منظور خواهد شد.

بیشتر بدانید: کمان کراسیو (CROSSBOW) چیست؟

جمع بندی قوانین تیراندازی با کمان

در این قسمت به جمع بندی کلی قوانین تیراندازی با کمان در مسابقات خواهیم پرداخت.

  • اقدام به تیراندازی حتما باید از یک سمت انجام شود.
  • مدت زمان مجاز برای پرتاب ۳ تیر به سمت سیبل ۲ دقیقه و برای پرتاب ۶ تیر به سمت سبیل ۴ دقیقه می باشد که با توجه به نقطه فرود تیر بر روی سیبل امتیاز لازم منظور خواهد شد.
  • چنانچه تیر در میان دو رنگ و یا در میان خطوط بین دو منطقه از سیبل اصابت کند برای آن پرتاب بیشترین امتیاز بین دو منطقه منظور خواهد شد.
  • تیرها و سیبل تا پایان زمان تیراندازی جابه جا نخواهند شد و پس از پایان تیراندازی و خارج نمودن تیرها از سیبل محل فرود تیرها برای شمارش امتیازات نشانه گذاری خواهند شد.

 

در این مقاله به آشنایی با قوانین و مقررات تیراندازی اندازی با کمان پرداخته شد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با ورزش تیرو کمان و طالعه مقالات مرتبط با این رشته و سایر ورزش ها به صفحه اصلی سایت ما (کالاورزش)، قسمت * وبلاگ * مراجعه فرمائید.

نظرات کاربران

avatar زهرا :

سلام .با تشکر از شما . ببخشید مقر فدراسیون سوئیس هست یا آلمان ؟

ارسال شده در ۱۶ آبان ۱۴۰۰
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۱۶ آبان ۱۴۰۰

سلام Switzerland لوزان سوئیس


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone