۰

فواید استفاده از دوچرخه ثابت برای زنان ؛ لاغری با دوچرخه ثابت

فواید استفاده از دوچرخه ثابت برای زنان ؛ لاغری با دوچرخه ثابت

در این مقاله فواید دوچرخه ثابت برای بانوان به همراه فواید استفاده از این دستگاه در لاغری، بدنسازی و همچنین فواید دوچرخه ثابت برای پا و لاغری ران مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مقاله فواید دوچرخه ثابت برای بانوان به همراه فواید استفاده از این دستگاه در لاغری، بدنسازی و همچنین فواید دوچرخه ثابت برای پا و لاغری ران مورد بررسی قرار گرفته است.

 

۱. فواید دوچرخه ثابت در لاغری

۲. فواید دوچرخه ثابت در بدنسازی

۳. فواید دوچرخه ثابت برای پا

۴. دوچرخه ثابت و لاغری ران

۵. نتیجه گیری

فواید دوچرخه ثابت برای زنان

دوچرخه سواری به صورت متحرکت و یا ثابت  از  انواع ورزش های هوازی است که می تواند بانوان را در جهت رسیدن به برخی از اهداف ورزشی شان کمک کند حال این سوال مطرح است که این هدف ها چیست؟ در جواب باید گفت، زنان با اهداف متفاوت و گاهأ مشترکی اقدام به فعالیت ورزش می کنند اما  می توان به اهدافی که در بین اکثر بانوان مشترک است، چربی سوزی، لاغری و کاهش وزن، لاغری ران ها، زیبایی و استقامت پاها و ایجاد اندامی زیبا و … اشاره کرد. استفاده از دوچرخه ثابت با یک برنامه تمرینی هدفمند و رژیم غذایی مناسب می تواند کمک شایانی برای رسیدن به این اهداف کند از این رو به شرح گوشه ای از فواید استفاده از دوچرخه ثابت برای بانوان می پردازیم.

فواید دوچرخه ثابت


بیشتر بدانید: تفاوت دوچرخه ثابت و دوچرخه اسپینینگ


 

فواید دوچرخه ثابت در لاغری

دوچرخه ثابت با هدف لاغری و کاهش وزن انتخابی درست است زیرا این دستگاه یکی از وسایل ورزشی عالی در جهت کاهش وزن و لاغری محسوب می شود. تمرین با دوچرخه ثابت میزان ضربان سیستم قلبی را به مقداری بالا می برد که در سوزاندن کالری و کاهش وزن موثر واقع شود. این وسیله با محافظت از مفاصل پاها، کمر و ستون فقرات موجب کاهش وزن و تقویت عضلات مختلف بدن می شود. از آنجایی که این دستگاه جزوء وسایل ورزشی کم فشار محسوب می شود این امکان را فراهم کرده که افراد با هر سن و سالی بتوانند به آسانی با آن ورزش کنند.

انواع دوچرخه ثابت

دوچرخه های ثابت در دو نوع نشسته و ایستاده (اسپینینگ) در مدل های خانگی و دوچرخه باشگاهی تولید می شوند.

دوچرخه اسپینینگ شباهت زیادی به دوچرخه های متحرک دارند. در هنگام ورزش با  اسپینینگ ها (دوچرخه ثابت های ایستاده) ماهیچه های شکم بیشتر به چالش کشیده می شوند که این چالش موجب از بین رفتن چربی ها و صاف شدن شکم را در پی خواهد داشت. به طور معمول برای بانوان جوان استفاده از دوچرخه اسپینینگ پیشنهاد می شود اما افرادی که از بیمارهای کمر رنج می برند و یا افراد مسن استفاده از دوچرخه ثابت های نشسته به جهت ایجاد فشار کمتر به کمر و ستون فقرات توسط کارشناسان ورزشی پیشنهاد شده است. ورزش با دوچرخه ثابت علاوه بر لاغری، کاهش وزن و صاف شدن شکم موجب زیبایی وعضلانی شدن پاها خواهد شد.

خرید دوچرخه ثابت با بهترین کیفیت و قیمت عالی از کالاورزش

فواید دوچرخه ثابت در بدنسازی

ورزش با دوچرخه ثابت در واقع نوعی تمرین با شدت زیاد است که هورمون اندرفین را در بدن فعال کرده و موجب تقویت عضلات و چربی سوزی بیشتر می شود. معمولا تمرین با شدت زیاد در جهت ارتقاء قدرت و مقاومت بدنی و تفکیک ماهیچه ها صورت می گیرد. اگر مایل هستید پاهایی عضلانی و خوش فرم و باسنی مناسب با اندامتان داشته باشید می توانید با ورزش با این دستگاه به این خواسته ها برسید. تمرین با دوچرخه ثابت موجب ایجاد فشار بر روی عضلات ران ها، باسن و ساق پاها شده و با فعال کردن این عضلات باعث بالا رفتن مقاومت و قوی شدن و فرم گیری آنها می شود و همزمان باعث انقباض عضلات شکم می شود و هر مقدار که با شدت بیشتری رکاب زده شود موجب چربی سوزی بیشتر،لاغری، کاهش وزن  و در نهایت تناسب اندام را در پی خواهد داشت. دوچرخه ثابت تمرینی کم برخورد است که هیچ گونه فشاری بر روی مفاصل پاها ایجاد نمی کند. ورزش هایی مانند دویدن و .. موجب فشار بر روی مفاصل زانو می شوند در مقابل، دوچرخه ثابت فشار را بر روی عضلات پاها متمرکز و باعث تقویت آنها می شود. برای اشخاصی که از بیمارهای شایع پا مانند آرتریت، درد مفاصل زانو و .. رنج می برند ورزش با دوچرخه ثابت توصیه شده است.

مزایای استفاده از دوچرخه ثابت

خرید دوچرخه ثابت اسپینینگ با قیمت عالی از کالاورزش

فواید دوچرخه ثابت برای پا

دوچرخه ثابت ورزشی بی نظیر برای پا ها است که باعث تقویت عضلات ران، ساق، باسن و سرینی می شود. بدین صورت که اگر در هنگام استفاده از دستگاه مقاومت آنرا افزایش دهیم فشار بیشتری را بر روی ران، ساق ها، باسن و سایر عضلات پائینی بدن وارد می شود که این خود باعث تقویت و عضلانی تر شدن پاها می شود اما این نکته فراموش نشود که بدن زنان به جهت اختلافات هورمونی با بدن آقایان هیچ گاه مانند بدن آقایان عضلانی نخواهد شد اما در اثر تمرین و برنامه منظم سفت، خوش فرم و عاری از هرگونه چربی خواهد شد.

تمرینات منظم و اصولی پا، با دوچرخه ثابت موجب از بین رفتن چربی ها و جایگزینی عضلات به جای آنها می شود. هنگامی که پا با سوزندان چربی های اضافی به میزان دلخواه لاغر شد می توان با افزایش مقاومت دوچرخه ثابت عضلات پا را سفت و تقویت نمود به این صورت که بیشتر این دستگاه ها دارای درجه تنظیم مقاومت هستند که تا هشت درجه قابلیت افزایش دارند که می توان با تنظیم درجه دلخواه و بهرگیری از سرعت تمرین، زمان و مقاومت بر میزان شدت تمرین اضافه و با سوزاندن چربی های اضافی پاها و تقویت و سفت نمودن عضلات آن به پاهایی عضلانی و خوش فرم رسید.


بیشتر بدانید: یک ساعت پیاده روی چقدر کالری میسوزاند


دوچرخه ثابت و لاغری ران

برخی از بانوان تصور تصور می کنند که ورزش با دوچرخه ثابت باعث بزرگ شدن ران ها و پهن شدن باسن می شود که این یک تصور اشتباده است. اگر به بدن دوچرخه سورانی که بصورت حرفه ای فعالیت می کنند توجه کرده باشید خواهید دید که از ران ها و باسن خوش فرم و مناسبی برخوردار هستند. اگر واقع گرایانه به این مسئله نگاه کنیم پهنا و فرم اندام های تحتانی بیشتر جنبه وراثتی دارد و با انجام فعالیت ورزشی به طور چشمگیری تغییر وضعیت نخواهد داد. ولی در ورزش با دوچرخه ثابت می توان با افزایش میزان مقاومت دستگاه ، شدت و سرعت تمرین  با سوزاندن چربی های اضافی ران ها را لاغر وعضلات، ساق، باسن و قسمت های دیگر اندام تحتانی را سفت و تقویت نمود.

انجام تمرینات صحیح و اصولی توده های چربی انباشته شده در ران ها و اندام های تحتانی را از بین برده و عضلات را جایگزین آنها خواهد کرد. برای رسیدن به این مهم بایستی دوچرخه ثابت را بر روی درجه مقاومت کم تنظیم و با سرعت بالا رکاب زد تا باعث از بین رفتن چربی های پا و لاغری آنها شود. و هنگامی که پاها به میزان لاغری مطلوب و مورد نظر رسید نوبت به  تقویت و سفت کردن عضلات پاها است که با افزایش مقدار مقاومت دستگاه می توان به این مهم نیز دست یافت و پاهایی خوش فرم و سفت ساخت. به طور کلی دوچرخه ثابت دستگاهی بی نظیریست که می تواند به ساخت و پروش پاهایی خوش فرم و زیبا کمک کند.

۱۰ فایده شگفت انگیز دوچرخه ثابت برای سلامتی

دوچرخه ثابت یک ورزش عالی برای ماهیچه ها و رسیدگی به پاها و ران ها در زمانی است که در حال وزن کم کردن هستید. اما آیا می دانستید که ورزش با این وسیله مزایای عالی دیگری برای بدن و سلامتی تان دارد؟ این ورزش باعث احساس خوشحالی می شود. زیرا با انجام آن هورمون های خاصی در بدن ترشح شده که باعث کاهش استرس و اضطراب می شود و اثر ضد افسردگی دارد. همچنین ریسک بروز بیماری های مختلف را به شدت کاهش می دهد و بر علیه کلسترول های بد است.

فواید تمرین با دوچرخه ثابت

۱. دوچرخه ثابت و تاثیر آن بر روی عضلات قلب

ماهیچه های قلب و تمامی ماهیچه های دیگرنیاز دارند که به طور منظم تمرین داده شوند تا شکل بگیرند و زیبا بمانند. یک تمرین هوازی خوب، ضربان قلب را تحریک می کند تا در حین استراحت و تمرین عادی باشد. هر چه قلب عضلانی تر شود، جریان خون در عروق خونی (فشار خون) پایین می آید؛ به این علت که در هر انقباض مقدار خون بیشتری به بیرون پمپاژ می شود. اگر به طور منظم تمرین کنید، می توانید ظرفیت تنفسی خود را بهبود ببخشید. اثرات سودمند ورزش قلب به شما کمک می کند تا ریسک بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهید. افرادی که فعالیت های جسمی انجام می دهند، کمتر احتمال دارد که لطمه ببینند و دچار حوادث قلبی عروقی شوند. اگر در هفته ۲ تا ۳ بار به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در هفته تمرین کنید، نشانه های سلامتی به زودی و پس از چند هفته در شما ظاهر خواهند شد. برای اینکه متوجه پیشرفت تان شوید، در ۳ تا ۴ هفته پس از شروع ورزش، ضربان قلبتان را در زمان استراحت اندازه بگیرید. ورزش با دوچرخه ثابت جزو تمرینات استقامتی است که برای قلب ایده آل و مناسب است.


بیشتر بدانید: تاثیر شنا بر عضلات


۲. دوچرخه ثابت و تاثیر آن بر روی افزایش ظرفیت تنفسی ریه ها

ورزش کردن و فعالیت فیزیکی، کارایی ماهیچه ها را افزایش می دهد. ماهیچه های ورزیده و قوی در حین تمرین به اکسیژن کمتری نیاز دارند و همچنین دی اکسید کربن کمتری هم تولید می کنند. وقتی حجم تنفسی شما افزایش می یابد، نباید در هنگام استراحت هم مانند زمان فعالیت نفس نفس بزنید. تمرین کردن به طور معمول می تواند به شما کمک کند که حجم تنفسی تان را بالا ببرید و زمانی که مدیریت کردن تنفس را یاد گرفتید، شدت و تکرار نفس را در حین تمرین کنترل خواهید کرد. افرادی که بیماری ریوی مزمن مانند آسم دارند، می توانند با ورزش کردن و انجام فعالیت های فیزیکی نشانه های بیماریشان را بهبود ببخشند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است که قبل از شروع هرگونه فعالیت فیزیکی با پزشک خود مشورت کنید.

۳. دوچرخه ثابت عضلات را قوی می کند و استقامت پاها را بالا می برد

تمرین کردن با دوچرخه ثابت برای به حرکت در آوردن پاها، ران ها و عضلات سرینی عالی است و همچنین این ورزش می تواند عضلات بازوها، شکم و ماهیچه های پشت را هم تقویت کند. درجه مقاومت پایین در دوچرخه ثابت برای گرم کردن بدن و بهبود بخشیدن به استقامت بدن موثر است. ماهیچه ها در قسمت پایینی بدن (رنگ قرمز در دیاگرام) به صورت دائمی روی دوچرخه ثابت کار می کنند که شامل عضله همسترینگ (در پایین عضلات سرینی)، عضله چهار سر (جلوی ران ها) و ساق پا (پشت ران ها) می شود. ماهیچه های شکمی و پست (رنگ زرد در دیاگرام) به شما اجازه می دهد که حالت بدنتان را حفظ کنید. ماهیچه های دست (رنگ سبز در دیاگرام) کمتر از ماهیچه های قسمت پایین تنه کار می کنند. عضللات درگیر عبارتند از عضله دو سر بازو و عضله سه سر بازو که به شما این امکان را می دهد تا فرمان دوچرخه را نگه دارید. این ماهیچه ها زمانی بیشتر کار می کنند که شما در حال فعالیت شدید تر باشید و مجبور باشید فرمان را محکم تر بگیرید. زمانی که روی زین نمی نشینید و به حالت نیمه ایستاده روی پدال ها هستید، ماهیچه های دست (دو سر و سه سر) و ماهیچه های پایین تنه (ران، چهار سر، سرینی) فعالیت بیشتری می کنند.


بیشتر بدانید: راهنمای خرید استپر ورزشی


۴. دوچرخه ثابت و کاهش وزن

میزان کالری سوزی دوچرخه سواری قابل توجه است. بنابراین ورزش کردن با دوچرخه ثابت می تواند به شما کمک کند تا کالری زیادی بسوزانید و در نتیجه وزن کم کنید. مهم است بدانید که تمرین با شدت بالا باعث می شود که کالری بیشتری بسوزانید؛ هرچند تمرین کردن با شدت بالا و اینکه برای مدت طولانی پدال بزنید کار سختی است. این کار بستگی به شما دارد که مایل هستید یک تمرین هوازی طولانی مدت با شدت کم یا متوسط و ۲ تا ۳ بار در هفته، یا یک تمرین اینتروال ( مرین با شدت خیلی بالا) برای یکبار در هفته انجام دهید. برای اینکه ۱ کیلوگرم وزن کم کنید، باید ۳ بار در هفته به مدت ۱ ساعت روی دوچرخه ثابت به تمرین بپردازید.

۵. دوچرخه ثابت ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد

ورزش های استقامتی به خصوص تمرین با دوچرخه ثابت، مزایای فراوانی برای بیماران دیابتی دارد. وقتی تمرین یا ورزش می کنیم، ماهیچه ها از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کنند و در نتیجه سطح قند خون کاهش پیدا خواهد کرد. مشخصه دیابت، وجود قند اضافی در خون است. مطالعات علمی نشان داده اند که ورزش و فعالیت های فیزیکی سطح گلوکز خون را در بیماران دیابتی پایین می آورد. فعالیت های فیزیکی باعث تنظیم شدن سطح انسولین در خون می شود. انسولین یک هورومون است که توسط بدن ترشح می شود و وظیفه ی آن تنظیم سطح گلوکز خون است؛ به خصوص اینکه پس از مصرف وعده غذایی قند خون را کم کند.در بیماران دیابتی، هورمون انسولین در طولانی مدت نم یتواند نقش خود را به درستی ایفا کند و در نتیجه قند خون بالا می رود. ورزش کردن باعث می شود که بدن به جذب انسولین حساس تر شود. به این معنا که فعالیت ورزشی باعث می شود اثر انسولین طولانی تر باشد و سطح گلوکز خون کمتر شود. ورزش به طور طبیعی، سطح قند خون را تنظیم می کند.

تمرین با دوچرخه ثابت

 

۶. تمرین با دوچرخه ثابت باعث ترشح آندروفین و ایجاد حس خوب در فرد می شود

وقتی با دوچرخه ثابت تمرین می کنید، بدنتان هورمون های مختلفی از جمله آندروفین و سروتونین ترشح می کند؛ که هر کدام از این هورمون ها برای شما حال خوب به ارمغان می آورند. این هورمون ها به هورمون شادی معروفند و باعث تنظیم حال عمومی و کاهش استرس و اضطراب می شوند. با ورزش کردن حس شادی در شما تحریک شده و اثرات ضد استرس و ضد افسردگی در شما نمایان خواهد شد. اگر می خواهید مقداری آندروفین دریافت کنید و حس خوشحالی و رضایت را تجربه کنید، شما باید حداقل ۱ تا ۲ ساعت روی دوچرخه رکاب بزنید. تمرین با دوچرخه ثابت باعث ترشح آندروفین و ایجاد حس خوب در فرد می شود.  یکی از ویژگی های مثبت این ورزش در این است که هم به صورت انفرادی و هم مانند ورزش های گروهی همچون ایروبیک به صورت گروهی قابل انجام است. 


بیشتر بدانید: ورزش ایروبیک برای لاغری


۷. دوچرخه ثابت یک ورزش ملایم برای مفاصل  زانو است.

تمرین با دوچرخه ثابت یک ورزش آرام و ملایم است که برای توان بخشی استفاده می شود، به خصوص زمانی که زانو رگ به رگ شده یا مچ دچار پیچ خوردگی شده اند. تمرین با این دستگاه یک راه ملایم و بدون شوک برای بهبود مفاصل است؛ ولی همیشه باید پیش از شروع ورزش با دکتر خود مشورت کنید.

۸. رکاب زدن روی دوچرخه ثابت سطح  چربی خون (کلسترول) را پایین می آورد.

چربی خون (کلسترول)  به خودی خود بد نیست؛ ولی میزان کلسترول اضافی ریسک بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد. کلسترول بد و خوب باید از هم متمایز شوند. چیزی که مهم است بدانید این است که ورزش کلسترول خوب را ترویج می دهد و از میزان کلسترول بد کم می کند. بر اساس بسیاری از مطالعات علمی، ورزش کردن و انجام فعالیت فیزیکی بصورت منظم، باعث بهبود وضعیت، در افرادی که مشکل کلسترول دارند خواهد شد. رکاب زدن روی دوچرخه ثابت سطح  چربی خون (کلسترول) را پایین می آورد.


بیشتر بدانید: آیا طناب زدن باعث لاغری میشود


۹. دوچرخه ثابت، یک راه تاثیر گذار برای پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون

دوچرخه سواری ورزش ملایمی است که هر فرد ۹ تا ۹۹ ساله می تواند آن را در تمام طول زندگی در خانه انجام دهد. اما بسیار مهم است که پس از ۶۵ سالگی فعال بمانید و به انجام فعالیت های معمول ورزشی ادامه دهید. بسیاری از تحقیقات علمی نشان می دهد که اگر فعالیت فیزیکی بطور منظم و معمول انجام شوند، می توانند ریسک بوجود آمدن بیماری های فاسد کننده مثل آلزایمر و پارکینسون را تاخیر بیندازند یا کاهش دهند. این حقیقت توضیح واضحی است برای اینکه فعالیت فیزیکی می تواند برخی نواحی مغز را تحریک کند. نکته ی جالب اینجاست که برای شروع ورزش هیچوقت دیر نیست و همیشه می تواند برای تان مفید باشد. پزشکان می گویند، ورزش کردن یک راه پیشگیری عالی بر علیه بیماری های مربوط به کهولت سن است.

۱۰. دوچرخه ثابت برای سلامتی و افزایش طول عمر عالی است

این نوع ورزش می تواند امید به زندگی را نیز افزایش دهد. در واقع تمرین کردن با دوچرخه ثابت ریسک پیدایش بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد، علائم بیماری ها را به تاخیر بیاندازد و سیستم ایمنی را برای مدت طولانی تری در افراد مسن حفظ کند. بدین ترتیب امید به زندگی در این افراد افزایش می یابد. طبق یافته های دکتر چی پنگ ون از ۴۰۰ هزار نفر، اگر افراد بالای ۱۲ سال بطور میانگین ۱۵ دقیقه در روز فعالیت فیزیکی انجام دهند، میزان امید به زندگی در آنها به اندازه ۳ سال افزایش پیدا می کند. در واقع فواید سلامتی دوچرخه ثابت بسیار شگفت انگیز است. تمرین با دوچرخه ثابت مزایای بی شماری بر روی بدن، سلامت و حال عمومی افراد دارد. تمرین کردن به ما کمک می کند که حال خوبی داشته باشیم و این تاثیر مثبت فقط به صورت روانی نیست و بدن ما نیز به آن نیاز دارد. هربار که ورزش می کنیم، بدنمان با ترشح مقداری هورمون شادی از ما تشکر می کند. حالا شما همه چیز را درباره تاثیرات فوق العاده و شگفت انگیز تمرین با دوچرخه ثابت می دانید.

نتیجه گیری

در این مقاله فواید استفاده از دوچرخه ثابت برای زنان پرداخته شد اما این نکته را به خاطر داشته باشید که مقدار کمکی که یک دوچرخه ثابت به شما در راستای اهدافی چون، لاغری و کاهش وزن، تناسب اندام و بدنسازی، تقویت پاها و لاغری ران و اندام تحتانی می تواند کند به مدت زمانی که برای تمرین با دستگاه اختصاص میدهید، مقدار کالری دریافتی روزانه و اکتیو بودن در زندگی روزمره تاثیر مستقیمی دارد. اگر به سطحی از قدرت و سرعت برسید که بتوانید ۱۵۰ دقیقه در طول هفته برای تمرین با دوچرخه ثابت وقت بزارید این زمان می تواند برای چربی سوزی لاغری و کاهش وزن بسیار مفید باشد.

 

محصولات مرتبط

%2 تخفیف
۲۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۲۷,۶۰۰,۰۰۰ تومان
%1 تخفیف
۶۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
%4 تخفیف
۱۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۱۶,۶۰۰,۰۰۰ تومان

نظرات کاربران

avatar وحید :

عالیه

ارسال شده در ۶ تیر ۱۴۰۰

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone