۰

مضرات طناب زدن برای آقایان و بانوان چیست؟

مضرات طناب زدن برای آقایان و بانوان چیست؟

در این مقاله مضرات طناب زدن برای آقایان و بانوان و پاسخ به این سوال که آیا طناب زدن موجب افتادگی رحم در بانوان می شود؟ و آیا طناب زدن در دوران قاعدگی مضر است ؟ بیان شده است.

در این مقاله مضرات طناب زدن برای آقایان و بانوان و پاسخ به این سوال که آیا طناب زدن موجب افتادگی رحم در بانوان می شود؟ و آیا طناب زدن در دوران قاعدگی مضر است ؟ بیان شده است.

 

۱. مضرات طناب زدن برای آقایان و بانوان

۲. آیا طناب زدن موجب افتادگی رحم در بانوان می شود ؟

۳. آیا طناب زدن در دوران قاعدگی مضر است ؟

 

در مقالات قبل پیرامون فواید طناب زدن و تاثیر آن بر لاغری شکم و پهلو صحبت کردیم. همانطور که گفته شد ورزش طناب زدن نوعی ورزش هوازی است که اثرات مثبتی بر روی دستگاه تنفسی و قلب، چابکی، سرعت، کالری سوزی، تقویت عضلات و تناسب اندام دارد اما همواره این سوال مطرح است که آیا این ورزش با این همه فواید می تواند مضرات و عوارضی نیز برای آقایان و بانوان در دوره های مختلف داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

مضرات طناب زدن

بیشتر بدانید: طناب زدن چه فوایدی دارد و آیا باعث لاغری شکم و پهلو می شود؟

مضرات طناب زدن برای آقایان و بانوان

بطور کلی طناب زدن برای آقایان و بانوان که از سلامت جسمی برخوردارند هیچ گونه مضراتی در پی نخواهد داشت. اما برای آن دسته افرادی که از بیماری های شایع  کمر و زانو مانند آرتروز زانو و یا دیسک کمر رنج می برند می تواند مضر باشد. از نظر علمی طناب زدن به طور معمول نمی تواند مشکلی در افراد (آقایان – بانوان) بوجود آورد. اما بانوان در صورت ابتلا به بیماریهای خاص مانند افتادگی رحم  و .. در دستگاه تناسلی بانوان که موجب افتادگی و عدم پایداری در این قسمت ها می شود طناب زدن می تواند موجب تشدید بیماری شود. به این نکته توجه داشته باشید که آن دسته از بانوانی که به ندرت اقدام به انجام فعالیت ورزشی می کنند و از بدن و اندام نه چندان مستحکمی برخوردارندT طناب زدن می تواند موجب بروز بیماریهای شایع رحم در ایشان شود از این رو انجام این ورزش به صورت کوتاه در کنار سایر فعالیت های ورزشی تا رسیدن به  فرم بدنی مستحکم و مقاوم توسط پزشکان ورزشی توصیه شده است.

بیشتر بدانید: با طناب زدن چه قدر کالری می سوزانیم؟

آیا طناب زدن موجب افتادگی رحم در بانوان می شود؟

Uterus Prolapse یا به عبارتی افتادگی رحم هنگامی بروز می کند که ماهیچه های درون لگن مقاومت خود را از دست داده  و یا یه عبارتی شل شوند و قادر نباشند که رحم را در محل اصلی خود ثابت نگه دارند که در صورت بروز این حالت اتفاقی که در بانوان پدید می آید افتادگی رحم (Uterus Prolapse) نامیده می شود. با بروز این اتفاق رحم از حالت عادی خود خروج کرده و به درون واژن وارد می شود. از جمله علائم این بیماری، خونریزی واژن، خارج شدن قسمتی از رحم از واژن، احساس سنگینی در درون رحم، اختلال در ادرار، تکرر ادرار و عفونت های ادراری و یبوست را می توان نام برد. اما این سوال مطرح است که چه عواملی موجب افتادگی رحم می شود؟

مهمترین عامل بروز این بیماری بالا رفتن سن و تحلیل عضلات درون لگن است. همچنین عواملی مانند آسیب دیدگی ماهیچه های رحم در هنگام زایمان و زایمان های متعدد، اضافه وزن (چاقی) فعالیت ورزشی شدید و یبوست در ابتلا به این بیماری نقش دارند. همانطور که اشاره شد ورزش شدید می تواند یکی از عامل های تشدید افتادگی رحم باشد. تمرین طناب زدن نیز اگر با شدت زیاد و در بازه زمانی طولانی انجام شود، و جهش های متوالی که خود یکی از لازمه های طناب زدن است می تواند موجب وخامت این بیماری در شخص مبتلا به افتادگی رحم شود. تحقیقات پزشکی بیانگر آن است که طناب زدن در دوران قاعدگی و حتی در زمان بارداری اثرات منفی بر عضلات لگن خواهد داشت و خود یکی از عوامل بروز افتادگی رحم خواهد بود. از این روی پزشکان متخصص همواره توصیه می کنند که در بارداری از انجام فعالیت های ورزشی پر شدت مانند طناب زدن اجتناب شود و در صورت مشاهده علائم گفته شده مدت زمان کوتاه تر و با شدت کمتری تمرین طناب زدن را انجام دهند.

برای اطلاع از  قیمت و خرید طناب ورزشی ساده کلیک کنید.

آیا طناب زدن در دوران قاعدگی مضر است؟

اینکه بیان کنیم طناب زدن و انجام فعالیت ورزشی برای سلامت بانوان در دوران قاعدگی مضر است ادعایی کاملا بی اساس است. طناب زدن از جمله ورزش های مفید برای بانوان محسوب می شود و از ابتلا به زانو درد در بانوان پیشگیری می کند. به طور کلی طناب زدن یک فعالیت ورزشی تعادلی است که انجام آن سبب می شود تا در دوران سالمندی بانوانی که به مبتلا به بیماریهای شایع استخوان مانند پوکی استخوان می شوند بتوانند تعادل خود را به خوبی حفظ کنند و خطر آسیب دیدگی ناشی از از عدم تعادل را کاهش دهند. اما به این نکته توجه داشته باشید که، افتادگی مثانه که یکی از بیماریهای شایع در بین بانوان است و آن دسته از بانوانی که به این بیماری مبتلا هستند تا پیش از بهبودی کامل نبایستی طناب زدن را انجام دهند . انجام فعالیت ورزشی می تواند در رفع علائم قاعدگی مانند کلافه گی تاثیر گذار باشد. در هنگام انجام فعالیت ورزشی تعریق بدن صورت می گیرد که این عمل می تواند تا حدودی موجب رفع ورم های حاصل از قاعدگی در شکم شود. همچنین انجام فعالیت های ورزشی همچون طناب زدن موجب می شود تا هورمون اندروفین در مغز ترشح شود که این عمل موجب احساس آرامش خواهد شد و به گونه ای تاثیرات علائم قاعدگی کمتر احساس شود. تحقیقات علوم ورزشی بیانگر آن است که هر چه مقدار که میزان تناسب اندام و فعالیت ورزشی بانوان بیشتر باشد علائم شابع قاعدگی کمتر بروز خواهد کرد.

 

محصولات مرتبط

نظرات کاربران

avatar مرتضی اندی :

باسلام طناب زدن باعث کمر درد میشه یا باعث قوی شدن ماهیچه کمر میشه؟مرسی

ارسال شده در ۵ آذر ۱۴۰۰
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۵ آذر ۱۴۰۰

سلام و عرض ادب در حالت کلی طناب زدن موجب تقویت فیله کمر میشود ولی اگر از قبل کمردرد دارید می بایست با پزشک خود مشورت نمایید.

avatar قاصدک :

در صورتی که افتادگی رحم و مثانه نداشته باشیم با طناب زدن آیا ممکن است دچار این بیماری شویم؟

ارسال شده در ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

با سلام طناب زدن برای افرادی که دچار این بیماری هستند باعث تشدید آن میشود. ولی در صورتی که سابقه این بیماری را ندارید، مشکلی به وجود نمی آید.البته دقت داشته باشید در دوران بارداری و یا قاعدگی به هیچ عنوان نباید این ورزش را با شدت بالا و سنگین انجام داد.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone