۰

طناب زدن چه فوایدی دارد و آیا باعث لاغری شکم و پهلو می شود؟

طناب زدن چه فوایدی دارد و آیا باعث لاغری شکم و پهلو می شود؟

در این مقاله فواید طناب زدن و لاغری شکم و پهلو با طناب زدن به همراه روش صحیح طناب زدن برای لاغری و پاسخ به این پرسش که آیا طناب زدن باعث لاغری شکم و پهلو می شود؟

در این مقاله فواید طناب زدن و لاغری شکم و پهلو با طناب زدن به همراه روش صحیح طناب زدن برای لاغری و پاسخ به این پرسش که آیا طناب زدن باعث لاغری شکم و پهلو می شود؟

 

۱. طناب زدن چه فوایدی دارد ؟

۲. آیا طناب زدن باعث لاغری شکم و پهلو می شود ؟

۳. روش صحیح طناب زدن برای لاغری

 

طناب زدن (Rope Skipping) از جمله فعالیت های ورزشی شاد، مفرح و کاملا اقتصادی است که  درآن محدودیت سنی معنا ندارد و تمام افراد با هر سن و سال و فیزیکی می توانند در یک فضای کوچک و یا حتی در اماکن عمومی مانند پارکها و .. به انجام آن بپردازند و جزو ورزش های تابستانی پرطرفدار محسوب می شود. طناب زدن در واقع نوعی فعالیت هوازی است که موجب تقویت گردش خون و افزایش متابولیسم شده و با به چالش کشیدن عضلات بزرگ بدن موجب تقویت سایر ماهیچه های بدن می شود. برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که طناب زدن چه فوایدی میتواند برای بدن داشته باشد و آیا باعث لاغری شکم و پهلوها می شود؟


بیشتر بدانید: با طناب زدن چقدر کالری می سوزانیم؟


 

فواید طناب زدن

برای گرفتن پاسخ سوالات با ما همراه باشید.

طناب زدن چه فوایدی دارد؟

آیا می دانستید طناب زدن یک ورزش کالری سوز است و موجب کاهش استرس، افزایش انرژی و تناسب اندام می شود؟ همانطور که قبلا گفته شد طناب زدن نوعی ورزش هوازی بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است که می توان با آن تا ۱۳۰۰ کالری را در یک ساعت سوزاند و به نوعی بکی از بهترین تمرینات ورزشی در جهت سوزاندن چربی های شکم و پهلوها محسوب می شود که در افزایش چابکی، سرعت و رفلکس بدنی بسیار موثر است. البته که با توجه به فواید دویدن برای پاها و عضله سازی آنها، داشتن برنامه دودر کنار طناب زنی و پیاده روی بسیار می تواند مفید باشد. محققان علوم ورزشی بر این باورند که انجام تمریناتی مانند جهش های عمودی همچون طناب زدن و یا پریدن از روی طناب می تواند در کاهش احساس گرسنگی در افراد بسیار موثر واقع شود. زیرا کاهش میل به غذا سبب می شود تا فرد کمتر احساس گرسنه بودن پیدا کرده و در نتیجه کاهش وزن را به همراه داشته باشد. شاید به جرأت بتوان گفت، طناب زدن یکی از بهترین ورزش هایی که در جهت بهبود و تقویت گردش و فشار خون، بسیار موثر است. این ورزش با فعال نمودن کل بدن موجب افزایش قدرت بدنی و تقویت عضلات شکمی و پاها شده و با بهبود تراکم استخوانها، در دوران کهنسالی از ابتلاء به پوکی استخوان و بیماری های شایع مفاصل پیشگیری می کند. همچنین تمرینات منظم و هدفمند طناب زدن تقویت عضلات ساق پاها، افزایش انعطاف پذیری و هماهنگی و تعادل بین اعضای بدن و قابلیت ارتجاعی رباط ها و تاندون های پاها را در پی خواهد داشت. 

ورزش هایی همچون ورزش یوگا از شاخص ترین و شناخته شده ترین ورزش ها جهت کاهش سطح استرس و اضطراب هستند. طناب زنی نیز جزو ورزش هایی است که با انجام آن به صورت مداوم، سطح استرس بدن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. 

یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای پا و عضلات آن، درچرخه سواری است. دوچرخه ثابت برای لاغری و عضله سازی بسیار مفید بوده و از مزایای بارز آن این است که به راحتی می توان در داخل منزل نیز از آن استفاده کرد.استپر ورزشی نیز از سایر تجهیزات بدنسازی مناسب جهت تقویت عضلات پا محسوب می شود. با مطالعه راهنمای خرید استپر ورزشی از مزایای این دستگاه مطلع شده و در صورت تمایل نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

از سایر مزایای طناب زنی کاربری بسیار آسان آن است. این ورزش همانند ورزش هایی همچون حرکات اسکات به راحتی در خانه و در طبیعت قابل انجام است. با نیم ساعت ورزش در خانه و با داشتن یک برنامه ورزشی و غذایی منظم، می توان به میزان قابل توجهی به سلامتی جسمی و روحی خود کمک کنیم.به طور کلی ورزش هایی که در طبیعت انجام می شوند، تاثیر دوچندان بر عملکرد بدن دارند. به عنوان مثال، با توجه به فواید کوهنوردی برای لاغری و تناسب اندام و همچنین بهبود سلامت جسم و مخصوصا روان، این ورزش موثر در برنامه هفتگی بسیاری از مردم قرار دارد.  طناب زدن این امکان را فراهم می کند تا بتوانیم شدت تمرینات قدرتی مانند کراس فیت را افزایش دهیم. همانطور که می دانید تمرینات قدرتی، ترکیبی از حرکات تمرینی است که به صورت سریع و پشت و برای تقویت و پرورش گروه های مختلف عضلانی انجام می شود. گنجاندن طناب زدن در مبان برنامه تمرینات قدرتی و انجام آن سبب افزایش ضربان قلب می شود. به نحوی که میتوان مقدار آنرا از ۱۶۰ تا ۱۸۰ ضربه در دقیقه ارتقاء داد. طناب زدن موجب آرامش طبیعی در بدن می شود که در اصطلاح بتا آندروفین نامیده می شود که بر اثر انجام تمرینات سخت و قدرتی بوجود می آید. بتا آندروفین موجب ترشح هورمون از طریق معز شده و با تحریک غدد مخاطی موجب افزایش تحمل در برابر درد های ناشی از تمرین و احساس شاد بودن می شود. برخورداری از تناسب اندام سبب می شود تا بتل آندروفین با سرعت بیشتر و مقدار زیادتری در مغز تولید شود. اما باید گفت برای افرادی که از تناسب اندام مطلوبی برخوردار نیستند این گونه نخواهد بود.


بیشتر بدانید: مضرات طناب زدن برای آقایان و بانوان


 

آیا طناب زدن باعث لاغری شکم و پهلو می شود؟

طناب زدن تمرینی بسیار مناسب برای لاغری شکم و پهلو و تقویت عضلات شکمی محسوب می شود. انجام تمرینات این ورزش سبب می شود تا مقدار متابولیسم (سوخت و ساز بدن) به طور شگفت انگیزی افزایش یابد و عضلات در زمان تمرین کشیده شده تا بر روی سوزاندن چربی های انباشته شده شکم، پهلو و کمر تاثیر گذاری بیشتری داشته و عضلات شکمی، پهلو و کمر بیشتر به چالش کشیده شوند. یکی از قابلیت های خاص طناب زدن این است که مقدار کالری سوزی بدن را به طور چشمگیری افزایش می دهد به صورتی که پس از تمرین و در هنگام استراحت نیز روند کالری سوزی ادامه خواهد داشت. اگر بتوانید در هر یک دقیقه بین ۱۴۰ الی ۱۲۰ بار طناب بزنید در یک ساعت چیزی در حدود ۷۲۰ کالری خواهید سوزاند که این مقدار کالری سوزی تقریبأ ۲ برابر کالری سوزی ورزش هایی نظیر والیبال، بسکتبال و تنیس خواهد بود. البته که هدف ورزش کردن تنها کالری سوزی و رسیدن به تناسب اندام نیست. ورزش های گوناگون مزایای زیادی به بدن می رسانند. به عنوان مثال فواید ورزش تنیس آنقدر زیاد است که انجام تمرینات آن تاثیر فراوانی بر عملکرد مغزی و جسمی فرد خواهد گذاشت. متخصص قلب و عروق دکتر شوارتز در تحقیقات خود این چنین بیان می کند که : اگر به ازای حذف یک وعده غذایی بتوان طناب زد، ۹۰ درصد آنچه که خواهید سوزاند چربی های اضافی هستند. و اگر بتوان روزانه به طور متوسط ۱۵۰۰ کالری را با ورزش کردن سوزاند با سرعت قابل توجهی با کاهش وزن مواجه خواهید شد. حتی اگر هدف شما از ورزش کالری سوزی نباشد. از طناب زدن هیچگونه خطر و مشکلی برایتان بوجود نخواهد آمد. با انجام تمرینات مداوم طناب زدن میتواند در هر ساعت ۷۲۰ کالری را سوزاند که این مقدار کالری سوزی لاغری و کاهش وزن را به همراه خواهد داشت. با این ورزش می توان به وزن مورد نظر و تناسب بدنی رسید اما به شرطی که مدت زمان طناب زدن را کنترل و زود از آن خسته نشد.


بیشتر بدانید: فواید شنا برای تناسب اندام


 

فواید طناب زدن برای چربی شکم

روش صحیح طناب زدن برای لاغری

همانطور که قبلا اشاره شد طناب زدن (Rope Skipping) یک تمرین بسیار ساده و مفید برای از بین بدن کالری های اضافی بدن است که کاهش وزن، تناسب اندام و چابکی از مزیت های این فعالیت ورزشی محسوب می شود. اما مهمترین نکته در طناب زدن این است که طنابی مناسب با قد خود انتخاب شود. اگر میخواهید به صورت صحیح و اصولی از طناب در جهت لاغری بهره بگیرید باید حتما نکاتی را رعایت کنید. با قرار دادن پاها بر روی طناب و نگه داشتن دستگیره ها طناب را تنظیم کنید. از کفش های مخصوص رانینگ (دویدن) برای تمرین استفاده کنید و طناب را در صورت بلند بودن تا جایی کوتاه کنید که گودی زیر بغل شما را لمس کند. برای طناب زدن به یک محیط ۱۵۰ در ۲۰۰ سانتیمتر نیاز است. و سطح کف فضایی که در آن می خواهید طناب بزنید بسیار مهم است. پیشنهاد می کنیم بر روی سرامیک و فرش طناب نزنید زیرا از اثرات مفید طناب زدن کاسته شده و احتمال پیچ خوردگی پا در هنگام تمرین افزایش خواهد یافت. ایستاده و دستگیره ها را در دست بگیرید، ساعد ها و دستان خود را در فاصله ۳۰ سانتیمتری بدن خود قرار داده یه صورتی که یک زاویه ۴۵ درجه با قسمت بالا تنه خود ایجاد شود، سپس روی طناب ایستاده به طوری که طناب زیر پاشنه پای شما قرار داشته باشد.

برای به حرکت در آوردن طناب از مچ ها نیرو بگیرید و برای به گردش در آمدن طناب از حرکت دادن دستان خودداری کنید. زمانی که طناب در هنگام گردش از سمت جلو به پاهایتان نزدیک شد از روی آن جهش کنید ( در هنگام جهش بر روی قسمت نوک انگشتان پا تکیه کنید تا جهش سریعتر و مناسب تر صورت گیرد) در هنگام طناب زدن چنانچه زانوهایتان خم شوند، در طناب زدن و گردش آن با مشکل روبه رو خواهید شد. پس تلاش کنید که حرکت را در قوس و قوزک پایتان حفظ نمائید.


بیشتر بدانید: فواید طناب بتل روپ و چند نمونه از حرکات تمرینی آن


 

در هنگام طناب زدن آرامش خود را حفظ کنید و زیاد به سمت بالا جهش نکنید و دست ها و شانه های خود را نچرخانید و همواره به دنبال یافتن یک نوع ریتم مناسب باشید و برای کسب مهارت بیشتر تمرین کنید. به طور کلی طناب زدن یک فعالیت ورزشی بسیار کم خطر است و احتمال مصدومیت در آن بسیار کم است و به واسطه اینکه در یک فضای ثابت و کوچک انجام می شود و در هنگام انجام، تنها به اندازه چند سانتیمتر از زمین جهش صورت می گیرد در مقایسه با سایر ورزش های هوازی از خطرات بسیار کمتری برخوردار است. همانطور که می دانید کاهش وزن سریع در جهت رسیدن به لاغری می تواند خطرناک باشد. برای انجام طناب زدن با هدف لاغری و کاهش وزن در برنامه تمرینی خود هر ست را یا۳۰ ثانیه طناب زدن انجام دهید و در آخر هر هفته تمرینی مدت آنها را به ۵ دقیقه ارتقاء دهید. با این روش به مرور زمان کالری سوزی بیشتری را شاهد خواهید بود و با ورود بدن به مرحله چربی سوزی مقدار چربی های انباشته شده در بدن به طور چشمگیری بدون هیچگونه خطری کاهش خواهد یافت. در صورتی که قصد دارید میزان کالری سوزی بدن خود را افزایش دهید، انجام ورزش های ساده دیگری همچون پیاده روی را به شما پیشنهاد می کنیم. داشتن یک برنامه اصولی پیاده روی روزانه در کنار طناب زنی و سایر ورزش ها می تواند به میزان قابل توجهی عملکرد فرد را افزایش دهد.

در این مقاله به فواید طناب زدن و پاسخ به  این پرسش که آیا طناب زدن باعث لاغری شکم و پهلو می شود؟  و همچنین روش صحیح طناب زدن برای لاغری را بیان کردیم. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام تمرینات مختلف ورزشی در جهت چربی سوزی و کاهش وزن و مطالعه سایر مقالات علمی روز ورزشی به صفحه اصلی سایت ما (کالاورزش) و قسمت * وبلاگ * مراجعه فرمائید.

 

برای خرید طناب ورزشی با قیمت مناسب کلیک کنید.

 


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone