۰

ایروبیک بهتر است یا زومبا؟ زومبا یا ایروبیک؟

ایروبیک بهتر است یا زومبا؟ زومبا یا ایروبیک؟

ورزش ایروبیک مناسب تر است یا زومبا؟ در این مقاله از سایت کالاورزش نگاهی مختصر به هردو ورزش داشته و تفاوت ها و شباهت های زومبا و ایروبیک را معرفی می کنیم.

ایروبیک و زومبا هر دو گزینه ایده آلی برای ورزشکارانی است که همواره به دنبال تناسب‌اندام و کاهش وزن با چاشنی حرکات تمرینی شاد و موزون هستند. برخی از افراد تصور می‌کنند تمرینات ایروبیک تحرک زیادی دارد و باعث خلاصی از چربی‌های اضافه در بدن می‌شود و بسیاری دیگر معتقدند زومبا علاوه بر تحرک زیاد باعث تقویت و شادابی روح و روان بدن خواهد شد و انسان را از استرس دور خواهد کرد. برخی از ورزش‌ها حالت سنتی به خود می‌گیرند اما زومبا تلفیقی از ورزش و رقص‌های گروهی است که در بیش از 125 کشور جهان با جمعیتی بالغ‌بر 12 میلیون نفر محبوبیت بی‌شماری دارد.

شرایط فیزیکی بدن هر فرد در عضله سازی با دیگری کاملاً متفاوت است. ساختن عضلات برای برخی افراد در مدت‌زمان کوتاهی رخ می‌دهد و برای برخی دیگر این زمان طولانی‌تر خواهد بود. ما در این مقاله به بررسی تخصصی ایروبیک و زومبا می‌پردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

  1. 👈 تاریخچه ایروبیک و زومبا
  2. 👈 ایروبیک بهتر است یا زومبا
  3. 👈 شباهت و تفاوت‌ ورزش ایروبیک با زومبا
     

نگاهی به تاریخچه ایروبیک و زومبا

در سال 1960 میلادی دکتر کنت کوپر یک پزشک و فیزیولوژیست آمریکایی همواره به دنبال یافتن راهی مؤثر و آسان در حفظ سلامتی بود. او یکسری روش‌ها و تکنیک‌های خلاقانه را برای اهدافی چون عضله سازی و کالری سوزی ابداع کرد و یافته‌های خود را تحت عنوان Aerobic به رشته تحریر درآورد. او در کتاب خود برخی روش‌ها شامل دوچرخه‌سواری، شنا، پیاده‌روی، دویدن و غیره را توصیف کرده است. انتشار کتاب ایروبیک هم‌زمان با انقلاب فناوری در میان جامعه آمریکایی بود. تنبلی و چاقی در جامعه آن زمان موج می‌زد خوردن هات‌داگ و غذاهای فست فود بسیار رواج داشت.

به همین دلیل ورزش ایروبیک در آن زمان به‌عنوان یک برنامه عالی در منازل به‌حساب می‌آمد. زومبا به‌عنوان یک تمرین تناسب‌اندام همراه با رقص می‌باشد که در اواخر دهه 1990 میلادی به وجود آمد. Beto Perez به‌عنوان یک فرد کلمبیایی برای اولین بار از تلفیق ایروبیک با موسیقی زومبا را ابداع کرد. موسیقی در ورزش زومبا ریشه اصلی این ورزش در جهان است.Perez به‌عنوان یک مربی ایروبیک از سال 1998 میلادی فعالیت خود را به‌صورت حرفه‌ای با شنیدن برخی موسیقی‌ها ازجمله رقص سالسا، رقص‌های لاتین و غیره انجام می‌داد. امروزه زومبا در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی و مراکز تناسب‌اندام گسترش‌یافته و برای حرکات فیتنس بانوان در باشگاه نیز مورد توجه قرارگرفته است.

ایروبیک بهتر است یا زومبا

ایروبیک بیشتر تحت عنوان تمرینات هوازی شناخته می‌شود و می‌توان در کنار آن از سایر لوازم ورزشی و بدنسازی همچون دمبل، کش های بدنسازی، تخته‌های استپ، مت یوگا و غیره برای افزایش کیفیت تمرینات و بهبود عضله سازی استفاده نمود. ساختار کلمه Aerobic به معنای ورزش همراه با اکسیژن است. به همین دلیل به‌هیچ‌وجه در ایروبیک ماهیچه‌ها تحت‌فشار ناگهانی و شدید قرار نمی‌گیرند. ایروبیک نسبت به زومبا جزء تمرینات سخت نیز به‌حساب می‌آید. تمرکز Aerobic بیشتر بر روی تمرینات کاردیو و یا قلبی است که منجر به تعریق بیشتر شما خواهد شد. اما زومبا مجموعه‌ای از حرکات به همراه رقص بوده که اگر احساس استرس، ضعف و یا خستگی روزمره دارید، زومبا بهترین انتخاب خواهد بود. زومبا از موسیقی ریتمیک بهره می‌برد.

این ورزش علاوه بر یکسری حرکات موزون تمریناتی نظیر اسکات، لانژ و غیره را نیز در خود جای‌داده است که به آن زومبا فیتنس گفته می‌شود. اما قسمت عمده پاسخ به سؤال این است که کدامیک برای شما بهتر است. این امر بسته به نیاز شما دارد برای مثال اگر دچار دردهای مقطعی و عضلانی هستید و یا محیط کاری شما پراسترس است و نیاز به شادی و سرگرمی دارید، می‌توانید از زومبا بهره ببرید. ولی اگر بیشتر به دنبال عضله سازی هستید و ورزش با تعداد کمتری را ترجیح می‌دهید، به سراغ ایروبیک بروید. هر دو رشته مؤثر هستند و می‌توانند به‌نوعی باعث لاغری و تناسب‌اندام در بدن شوند اما میزان لاغری بستگی به نوع تمرین، زمان تعریق، دریافت کالری و رژیم غذایی شما خواهد داشت.

ایروبیک بهتر است یا زومبا

اما قسمت عمده پاسخ به سؤال این است که کدامیک برای شما بهتر است. این امر بسته به نیاز شما دارد برای مثال اگر دچار دردهای مقطعی و عضلانی هستید و یا محیط کاری شما پراسترس است و نیاز به شادی و سرگرمی دارید، می‌توانید از زومبا بهره ببرید. ولی اگر بیشتر به دنبال عضله سازی هستید و ورزش با تعداد کمتری را ترجیح می‌دهید، به سراغ ایروبیک بروید. هر دو رشته مؤثر هستند و می‌توانند به‌نوعی باعث لاغری و تناسب‌اندام در بدن شوند اما میزان لاغری بستگی به نوع تمرین، زمان تعریق، دریافت کالری و رژیم غذایی شما خواهد داشت.

بررسی شباهت و تفاوت‌ ورزش ایروبیک با زومبا

تمایز زومبا و ایروبیک در چیست؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از شمارا قبل از انتخاب هریک از این دو رشته مشغول خواهد کرد. زومبا به‌عنوان یک رقص تمرینی و تا حدودی گروهی بوده که تمام‌اندام شمارا درگیر می‌کند؛ اما ایروبیک نوعی تمرین هوازی است که پریدن، جست‌وخیز، دویدن، کار با وزنه و کش های بدنسازی و غیره را به همراه دارد. به‌طور خلاصه برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

شباهت و تفاوت زومبا با ایروبیک

شباهت در لاغری

وقتی کالری در بدن شما افزایش میابد بایستی تمام تلاش خود را برای سوزاندن مفید آن به کار ببرید. یک جلسه Zumba با حرکات مداوم و موزون به همراه رقص باعث تعریق و خالی شدن انرژی شما می‌شود. Aerobic نیز روی هر قسمت از بدن تأثیرگذار است و با ادامه دادن تمرینات، کالری سوزی افزایش‌یافته و با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توان به وزن ایده آل خود رسید.

جلوگیری از افسردگی

یکی دیگر از شباهت‌ها جلوگیری از استرس و افسردگی می‌باشد. ایروبیک و زومبا به‌طور مستقیم بر روی روان شما تأثیرگذار است. زمانی که شما اقدام به تمرین می‌کنید، ترشح اندورفین باعث احساس آرامش در بدن شما شده و از طرفی انگیزه و اعتمادبه‌نفستان را بالا می‌برد. ایروبیک با حرکات تمرینی مرحله‌به‌مرحله و زومبا با حرکات رقص و موسیقی باعث رها شدن اضطراب‌های ناشی از کار وزندگی روزمره خواهد شد.

شباهت در تمرینات کاردیو

در هر دو ورزش با درگیر کردن تمام‌اندام‌های بدن، ضربان قلب افزایش‌یافته و موجب بهبود گردش خون و تقویت سیستم قلبی عروقی می‌شود. درواقع پایه این دو رشته تمرینات هوازی بوده به‌گونه‌ای که تمام عضلات شمارا درگیر نماید؛ اما چند نمونه دیگر از تفاوت‌های بین زومبا و ایروبیک وجود دارد که به‌صورت خلاصه در انتها آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.

تفاوت در نوع حرکات

زومبا و ایروبیک ازنظر نوع حرکات نیز متفاوت هستند. در کلاس‌های تمرینی Aerobic بر روی حرکاتی متمرکز می‌شوند که شبیه به تمرینات بدنسازی چون پرش، پیاده‌روی درجا، طناب زدن، چرخش بازوها، حرکت پروانه و همچنین بسیاری از حرکات دیگر خواهد بود که بارها و بارها به‌صورت متوالی در زمان مختلف بایستی تکرار شوند. اما در کلاس Zumba این قضیه متفاوت است. حرکات موزونی شبیه رقص بوده که همراه آهنگ انجام می‌شود و به‌جای پیاده‌روی، پرش و کار با دمبل ایروبیک، درواقع به‌نوعی در حال رقصیدن هستید.

تفاوت در نوع تعامل در کلاس‌ها

در کلاس زومبا تعامل و ارتباط دوستانه سریع‌تر شکل‌گرفته و اغلب کلاس‌ها به‌صورت گروهی با موزیک‌های شاد و سرگرم‌کننده تشکیل می‌شود؛ اما در ایروبیک تا حدودی تعامل کمتر است. کلاس‌های ایروبیک را به‌صورت انفرادی و آنلاین نیز می‌توان برگزار کرد. اگر به دنبال یک کلاس تمرینی برای آشنایی با دوستان جدید هستید زومبا گزینه خوبی است؛ اما اگر به دنبال کلاسی هستید که تمرکز بیشتری بر روی تناسب‌اندام و عضلات شما داشته باشد، ایروبیک را انتخاب کنید.

تفاوت در عضله سازی

همان‌طور که قبلاً بیان کردیم Zumba تمرینات فول بادی همراه با آهنگ‌های شاد باهدف کاهش استرس و کالری می‌باشد. برای تأثیر بیشتر می‌توانید از حلقه‌های لاغری در حین تمرینات استفاده نمایید؛ اما ایروبیک شامل مراحل و حرکات متمرکزی است به این معنی که هر گروه از عضلات بدن را به‌صورت جداگانه تحت چالش قرار می‌دهد. در ایروبیک می‌توان از برخی ابزارهای مکمل چون دمبل بدنسازی، طناب ورزشی، چرخونک و توپ‌های بدنسازی استفاده نمود تا سرعت عضله سازی شما بیشتر شود.

آیا ایروبیک و زومبا بر کاهش وزن مؤثر است؟

وقتی صحبت از چربی سوزی و کاهش وزن به میان می‌آید، هر دو ورزش ایروبیک و زومبا بسیار کارآمد می‌باشند. عضله سازی در ایروبیک تا حدودی بیشتر از زومبا است. افزایش ضربان قلب برای مدت‌زمان قابل‌توجهی به چربی سوزی کمک شایانی خواهد کرد زیرا متابولیسم افزایش‌یافته و فرآیند تعریق آغاز می‌شود. اگر مبتدی هستید پیشنهاد ما این است که به دنبال ورزش Zumba بروید؛ اما در کل این را بدانید کاهش وزن با تمرینات ایروبیک و زومبا اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه با کالری سوزی همراه باشد.

تاثیر ایروبیک و زومبا بر کاهش وزن


مطالعه بیشتر: چربی سوزی با زومبا بیشتر است یا تی آر ایکس


 

با انجام هریک از ورزش‌های ایروبیک و زومبا می‌توان چه مقدار کاهش وزن در چه مدت‌زمان را تجربه کرد؟

به گفته مربیان میانگین زمانی کلاس زومبا اگر یک ساعت باشد حدود 300 تا 900 کالری می‌سوزانید اما در کلاس‌های ایروبیک 1 ساعته حدود 450 تا 660 کالری سوزانده می‌شود. درحالی‌که تفاوت زیادی بین این 2 نرخ وجود ندارد اما اگر می‌خواهید شاداب‌تر باشید و سریع‌تر وزن کم کنید زومبا را انتخاب کنید. رژیم غذایی مناسب بسیار کمک‌کننده است برای مثال اگر در کلاس زومبا 3 جلسه در هفته تمرینات یک‌ساعته شروع کنید حدود 2000 تا 2500 کالری سوزانده و چیزی حدود 1 الی 3 کیلو وزن کم می‌کنید. در ایروبیک نیز اگر بخواهیم دقیق‌تر نرخ کالری سوزی را محاسبه کنیم یک فردی که حدود 83 کیلوگرم وزن دارد اگر مدت سه ساعت فعالیت هوازی در هفته داشته باشد تقریباً 1500 کالری می‌سوزاند اما اگر 56 کیلو وزن داشته باشید حدود 1000 کالری می‌سوزاند از همین امر می‌توان نتیجه گرفت وزن انسان عامل مهمی برای تعین میزان متابولیسم بدن می‌باشد.

در این مطلب با فواید ورزش های زومبا و ایروبیک آشنا شدید. در صورتی که علاقه مند به ورزش ایروبیک هستید، می توانید بهترین و باکیفیت ترین  وسایل مورد نیاز باشگاه ایروبیک را از کالاورزش تهیه نمایید.

محصولات مرتبط

%13 تخفیف
۴۸۰,۰۰۰ تومان ۵۵۰,۰۰۰ تومان
%9 تخفیف
۲۹۰,۰۰۰ تومان ۳۲۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone