۰

زومبا (Zumba) چیست؟ همه چیز درباره زومبا

زومبا (Zumba) چیست؟ همه چیز درباره زومبا

در این مقاله زومبا (Zumba) چیست؟ مضرات و فواید آن به همراه معرفی ورزش زومبا فیتنس (Zumba Fitness) و تاثیر زومبا بر افسردگی پرداخته شده است.

در این مقاله زومبا (Zumba) چیست؟ مضرات و فواید آن به همراه معرفی ورزش زومبا فیتنس (Zumba Fitness) و تاثیر زومبا بر افسردگی پرداخته شده است.

 

۱. زومبا (Zumba) چگونه ورزشی است ؟

۲. زومبا فیتنس (Zumba Fitness)

۳. فواید ورزش زومبا

۴. مضرات ورزش زومبا

۵. تاثیر ورزش زومبا بر افسردگی

 

زومبا (Zumba) چگونه ورزشی است؟

Zumba یک واژه لاتین مربوط به کشورهای امریکای جنوبی است که که در ادبیات زبان کلمبیایی به معنی حرکت سریع بدن و همراه با طراوت (دنس) معنی پیدا می کند. ریتم موزیک این ورزش برگرفته شده از موسیقی و حرکات موزون (رقص) پر انرژی و شاد کشورهای لاتین زبان مانند اسپانیا، برزیل (رقص سامبا) و کشورهای حوزه دریای کارائیب (رقص سالسا – سوکا) برگرفته شده است. Zumba نخستین بار در سال ۱۹۹۰ توسط آلبرتو بتو پرز (Alberto beto perez) کلمبیایی ابداع و با استقبال مردم کلمبیا روبه رو شد و پس از آن به کشورهای امریکای جنوبی ورود پیدا کرد ودر اندک زمانی مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت تا جایی که بر اساس آمارهای جهانی بیش از ۱۵ میلیون نفر در ۱۸۵ کشور جهان به آموزش و یادگیری و انجام ورزش زومبا پرداخته و حضوری مستمر در کلاس های این ورزش دارند. Zumba به طور کلی نوعی فعالیت ورزشی است که تمام اندام ها و ماهیچه های بدن را توسط مجموعه ای از حرکات موزون و متنوع به چالش می کشد و باعث تقویت عضلات، بهبود انعطاف بدنی، چربی و کالری سوزی، لاغری و تناسب اندام می شود. این ورزش با ترشح هورمون اندروفین در مغز، احساس طراوت و شادبی را در کنار بهبود عملکرد سیستم قلبی – عروقی را برای ورزشکار به ارمغان می آورد. کلاس های این ورزش در دو نوع زومبا فیتنس (Zumba Fitness) و زومبا دنس (Zumba Dance) در بیشتر کشورهای جهان برگزار می شود.

زومبا (Zumba)

بیشتر بدانید: فواید ورزش ایروبیک و تاثیرات آن در لاغری

زومبا فیتنس (Zumba Fitness)

Zumba Fitness نوعی فعالیت ورزشی هوازی است که حرکات آن بر مبنای حرکات تمرینی ایروبیک مدرن طراحی شده اند که در آن حرکات تمرینی اندام های پائینی بدن (باسن) همراه و همزمان با حرکات پاها و دستان صورت می گیرد. تفاوت بین حرکات ورزش Zumba  و حرکات ورزش Aerobic در میزان هماهنگی پاها، دست ها، ضربه زدن و چرخش با اندام های میانی بدن و استفاده از وزنه (دمبل) و انجام حرکاتی قدرتی در تمرینات است.

بیشتر بدانید: ایروبیک یا پیلاتس؟ کدام بهتر است؟ ایروبیک فیتنس چیست؟

فواید ورزش زومبا

Zumba ورزشی گروهی است که برای آن دسته افرادی که ورزش در محیط های شاد و پر انرژی را می پسندند می تواند گزینه مناسبی باشد. این ورزش از مجموعه ای از حرکات تمرینی متنوع موزون و شاد تشکیل شده و برای افرادی که چندان تمایلی به انجام تمرینات سنگین و یکنواخت با دستگاه های ورزشی را ندارند انتخاب مناسبی است. زومبا یکی از بهترین فعالیت های ورزشی برای دستیابی به کاهش وزن و لاغری است به طوری که در ۱ ساعت تمرین زومبا می توان چیزی در حدود ۴۵۰ کالری از دست داد. حتی می توان بدون پیروی از برنامه رژیمی خاص، تنها با انجام تمرینات مستمر این ورزش به کاهش وزن دلخواه رسید. حرکات متنوع تمرینی این ورزش علاوه بر افزایش توان هوازی موجب تقویت عضلات بدن از جمله ماهیچه های کمر، شکم و پاها و با به چالش کشیدن عضلات اصلی بدن مانند عضلات شکمی، پشت، باسن و ران ها تناسب اندام را نیز برای ورزشکار پدید می آورد. از آنجایی که ورزش زومبا یک ورزش گروهی است، تاثیر فراوانی بر افزایش روحیه خواهد داشت. البته که ورزش های گروهی دیگری مانند ایروبیک نیز امروزه طرفداران زیادی دارند. پاسخ دادن به این سوال که ایروبیک بهتر است یا زومبا بستگی به علایق شخصی شما و همچنین انتظاراتی است که شما از انجام ورزش دارید. در تمرینات زومبا می توان سریع تر از هر ورزش دیگری میزان ضربان قلب را به حدود ۱۴۰ ضربه در دقیقه رساند. و با دریافت اکسیژن بالا و خونی رسانی بیشتر به اندام ها سیستم قلبی را تقویت نمود. حرکات تمرینی طراحی شده در ورزش زومبا حرکاتی نیستند که شما در سایر ورزش ها دیده باشید زیرا حرکات تمرینی این ورزش با حرکات موزون (رقص) آمیخته شده اند که علاوه بر ایجاد طراوت و شادابی در تمرین افزایش انعطاف بدنی را در ورزشکار ایجاد می کند و با کاهش تنش باعث آرامش روحی و روانی در فرد می شود. این ورزش علاوه بر تقویت بدن موجب رشد عضلانی و هماهنگی بین اندام ها و تناسب بدنی شده و بهبود عملکرد مغز را به همراه خواهد داشت. 

در این بخش فواید ورزش زومبا برای شما به طور کامل شرح داده شد. یک سوال رایج که برای بسیاری از افراد پیش می آید، مقایسه میزان کالری سوزی این ورزش با سایر ورزش ها است. به عنوان مثال ورزشکاران مبتدی بسیاری ورزش زومبا را با تی آر ایکس مقایسه کرده و از مربیان خود می پرسند چربی سوزی زومبا بیشتر است یا تی آر ایکس . البته که پاسخ این سوال به مواردی مختلفی از جمله میزان شدت ورزش وابسته است. بنابراین همیشه در انجام تمرینات ورزشی خود تداوم داشته باشید و حرکات ورزشی را با شدت مناسب با شرایط بدنی خود انجام دهید تا آسیبی به بدن شما وارد نشود.

فواید ورزش زومبا

بیشتر بدانید: بادی پامپ چگونه ورزشی است ؟ آیا باعث لاغری می شود؟

مضرات ورزش زومبا

Zumba برای افرادی که از اضافه وزن بالایی برخوردارند و افرادی که دچار بیماریهای جسمی هستند میتواند مضر باشد. همانطور که قبلا گفته شد زومبا از مقدار کالری سوزی بالایی برخوردار است که در هر ساعت باعث سوختن ۴۵۰ کالری در بدن می شود. حرکات تمرینی مداوم و سنگین این ورزش و ضربات متوالی به عضلات تحتانی بدن و مفاصل می تواند در افرادی که از اضافه وزن بالایی برخوردارند یا به عبارتی افراد چاق سبب احتمال افزایش آرتروز زودرس شود. این ورزش ترکیبی که به صورت حرکات موزون همراه با موزیک و ضرب آهنگ های سریع انجام می شود، با توجه به داشتن کالری سوزی بالا می تواند مشکلات مفصلی و درد های استخوانی را در افراد چاق ایجاد کند. به طور کلی انجام ورزش زومبا برای افراد بالای ۳۵ سال هیچگاه توصیه نشده است.

مضرات ورزش زومبا

بیشتر بدانید: بادی بالانس (Body Balance)  چگونه ورزشی است؟

تاثیر ورزش زومبا بر افسردگی

به طور کلی افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند از خلق و خوی بهتری برخوردارند و بسیار کمتر دچار افسردگی می شوند. یکی از دستاورد های ورزش کردن خصوصا ورزش زومبا بهبود عزت نفس است. هنگامی که شما تمرینات Zumba را انجام می دهید باعث آزاد سازی اندروفین در مغز می شوید که احساس مثبتی تا حدودی شبیه به تاثیر مرفین بر بدن را دارد و باعث حس خوشحالی و انرژی در بدن می شود. در واقع اندروفین عملکردی همچون مرفین در بدن دارد به عبارتی نوعی تسکین دهنده درد است و حتی یک آرامش بخش محسوب می شود. تحقیقات نشان داده که انجام مستمر تمرینات ورزش زومبا سبب کاهش افسردگی، استرس، اضطرابات روحی روانی و افرایش اعتماد به نفس و بهبود خواب و احساس نشاط و آرامش در فرد می شود.

بیشتر بدانید: چه ورزش هایی باعث درمان چه بیماری هایی می شوند؟

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ورزش زومبا و سایر ورزش ها بع صفحع اصلی سایت ما (کالاورزش)، قسمت * وبلاگ * مراجعه فرمائید.

نظرات کاربران

avatar شهره :

زومبا ورزشیه که علاوه بر اینکه همه عضلات بدن رو به کار میگیره ذهن و حافظه رو هم تقویت می‌کنه در ایروبیک حرکات تقلیدی از مربیه اما در زومبا حرکات از پیش تعیین شده و در حافظه بلند مدت شما قرار میگیره جوری که سالهای بعد هم با شنیدن اون موزیک میشه حرکات رو بخاطر آورد من حتی تو ذهنم حرکات رو تمرین میکنم ضمناً من ۵۷ سالمه و بیش از ده ساله که زومبا کار میکنم و الان هم مربی زومبا هستم به نظرم تعیین سن برای زومبا درست نیست هر کسی باید بدن خودشو بشناسه و اگه توانشو در خودش میبینه به ورزش مورد علاقه‌ش بپردازه . در آخر اینو بگم که تنفس صحیح و دم و بازدم به موقع همچنین پرش و فرود با پنجه پا می‌تونه از آسیب به بدن در زومبا جلوگیری کنه

ارسال شده در ۲۴ آبان ۱۴۰۲
avatar Hilda :

این ورزش فوق العادس من ۱۰ ساله دارم این ورزش رو کار میکنم

ارسال شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
avatar نیکا81 :

خیلی ممنون بابت مطالب اموزنده کلی به من کمک کرد💖

ارسال شده در ۶ خرداد ۱۴۰۰
avatar نگار :

دوستان به نظر تون ورزشه خوبیه؟؟؟

ارسال شده در ۳ خرداد ۱۴۰۰

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone