۰

نحوه مراقبت صحیح از تردمیل و افزایش طول عمر مفید آن

نحوه مراقبت صحیح از تردمیل و افزایش طول عمر مفید آن

تردمیل ممکن است روزانه، توسط افراد مختلف استفاده شود. با توجه به هزینه بالای تعمیر تردمیل، کالاورزش در این مقاله روش نگهداری و افزایش طول عمر آن را بررسی کرده است.

کار با تردمیل علاوه بر اینکه می‌تواند یک تمرین هوازی جذاب باشد درعین‌حال طاقت‌فرسا نیز خواهد بود؛ اما در کنار آن با توجه به افزایش قیمت دستگاه‌های هوازی، انجام سرویس‌های دوره‌ای و نگهداری مناسب برای حفظ بهتر عملکرد دستگاه و افزایش طول عمر امری لازم و ضروری است؛ بنابراین اگر طبق برنامه و اصولی کار نکنید ممکن است باعث آسیب رساندن به دستگاه شوید.

  1. 👈 روش های نگهداری از تردمیل
  2. 👈 نحوه صحیح جابجایی تردمیل برای جلوگیری از آسیب به آن
  3. 👈  بهترین فضا برای نگهداری تردمیل

روش های نگهداری از تردمیل

داشتن یک تردمیل بسیار شبیه یک وسیله نقلیه است. اگر می‌خواهید این دستگاه که از پرکاربردترین تجهیزات بدنسازی محسوب می شود به‌زودی مستهلک نشود و روش نگهداری از تردمیل را به‌خوبی فرابگیرید. بایستی برخی کارهای ساده ولی مهم را برای نگهداری از آن انجام دهید. همان‌طور که می‌دانید هزینه خرید تردمیل و سایر لوازم هوازی در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ اما با تعمیر و نگهداری صحیح تردمیل می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید. در اینجا نکاتی مهم از روش‌های نگهداری و تعمیر تردمیل در منزل را به شما آموزش خواهیم داد پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

تردمیل را روی یک سطح صاف قرار دهید

یکی از روش‌های نگهداری درست از تردمیل خصوصاً در منازل این است که سطح زمین برای قرارگیری این دستگاه بایستی کاملاً صاف و تراز باشد. دلیل این امر این است که تسمه در سطحی صاف به‌طور یکنواخت در امتداد Traedmil حرکت می‌کند و فشاری برابر به دستگاه وارد شود. بنابراین اگر تردمیل شما روی سطحی ناهموار قرار بگیرد کمربند یا تسمه سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنید ممکن است خراب شود. به‌هیچ‌عنوان زیر تردمیل از لاستیک‌های گرانولی و یا کف‌پوش‌های انعطاف‌پذیر استفاده نکنید زیرا سنگینی دستگاه موجب ترکیدن لاستیک زیر آن شده و علاوه بر تکان‌های شدید هنگام تمرین آسیب‌های جدی نیز به دستگاه وارد می‌کند. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و نگران سروصدا دستگاه هنگام تمرین هستید، حتماً تردمیل هایی را خریداری نمایید که دارای ضربه‌گیر باشند.

دستگاه خود را تمیز نمایید

متأسفانه در بسیاری از باشگاه‌ها بعد از هر بار استفاده فرصت تمیز کردن منظم دستگاه از عرق بدن و یا گردوغبار وجود ندارد؛ اما در منزل شما فرصت رسیدگی به آن رادارید بنابراین زمانی که تمرینتان تمام می‌شود و یا به‌صورت هفتگی، می‌توانید دستگاه را از آلودگی تمیز نمایید. بهترین ایده استفاده از یک دستمال مرطوب خواهد بود. استفاده از شوینده‌ها بسیار قوی اصلاً توصیه نمی‌شود.

تمیز کردن تردمیل

تمیز کردن تسمه تردمیل

تسمه یکی از اجزای تشکیل دهنده تردمیل است که تمیز کردن لابه‌لای  آن با استفاده از پارچه گزینه بسیار مناسبی است. نظافت این بخش از دستگاه بسیار مهم است زیرا بیشترین آسیب و ساییدگی را خواهد داشت. استفاده پارچه مرطوب باعث خواهد شد بقایای خاک و گردوغبار از مسیر خارج شود. همین امر تأثیر بسیاری را بر روی توان خروجی موتور خواهد داشت و طول عمر تسمه را نیز افزایش می‌دهد.

تمیز کردن موتور تردمیل

جالب است بدانیم طبق دستورالعمل مراقبت از تردمیل متناسب با افزایش طول عمر تردمیل تمیز کردن موتور یکی از مهمترین کارها است و معمولاً با حداقل ماهی یک‌بار مفید خواهد بود. اگر ماهانه یک‌بار اقدام به این کار می‌کنید بهتر است حداکثر 15 دقیقه برخی از گردوغبارها را با استفاده از لوله جاروبرقی خارج نمایید. دقت کنید تا دستگاه به برق متصل نباشد.

تمیز کردن موتور تردمیل

روغن کاری تردمیل

اکثر تردمیل های خانگی می‌بایست مرتب روغن‌کاری شوند. به همین دلیل مسئله روانکاوی تسمه‌ها و غلتک‌ها امری لازم و ضروری می‌باشد. بسته به میزان استفاده شما از دستگاه معمولاً بهتر است هرماه یک‌بار زیر تسمه چک شود و در صورت خشکی، روغن‌کاری انجام گردد. روغن سیلیکونی 100% بهترین و مرغوب‌ترین نوع روغن می‌باشد. بیشتر این محصولات در بازار به‌صورت بطری‌های 100 تا 1000 سی‌سی عرضه می‌شوند اما برخی دیگر نیز به‌صورت اسپری خواهند بود. دستگاه‌های باشگاهی نیز اکثراً دارای روغن‌کاری خودکار می‌باشند. در غیر این صورت مراحل گفته‌شده را نیز برای این مدل از دستگاه‌ها اجرا کنید.

روغن کاری تردمیل

محکم کردن تسمه تردمیل

اگر تسمه زیر پایتان تکان زیادی دارد و یا به‌درستی نمی‌چرخد، حتماً می‌بایست تسمه آن تنظیم شود. برای این کار بهتر است از نصاب‌های خود شرکت کمک بگیرید. لازم به ذکر است در اکثر تردمیل های امروزی معمولاً دوپیچ وجود دارد که می‌توانید از طریق آن تنش‌های اضافی را تنظیم نمایید. پیشنهاد می‌کنیم به کتابچه راهنمایی کاربر مراجعه نمایید. درصورتی‌که نیاز به راهنمایی تخصصی‌تری دارید کارشناسان کالاورزش همواره پاسخگوی شما خواهند بود.

تسمه تردمیل را تعویض نمایید

 درصورتی‌که عمر مفید تسمه رو به اتمام است و طولانی‌مدت از آن استفاده کرده‌اید پیشنهاد ما برای اصول نحوه نگهداری تردمیل در این بخش تعویض تسمه خواهد بود. بسته به اینکه می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید و یا به سرویس‌کار بسپارید بهتر است متناسب با مدل دستگاه از تسمه باکیفیتی استفاده نمایید. اکثر تسمه‌های تردمیل دارای ضمانت خواهند بود. سعی کنید تا تسمه‌ها را از شرکت‌های معتبر تهیه نمایید.

استفاده از محافظ جریان الکتریکی

شما می‌توانید با خرید یک محافظ برق اصلی از هزینه‌های میلیونی و سرسام‌آور تعمیرات و خرید دوباره جلوگیری نمایید. درصورتی‌که از محافظ‌های برق استفاده نکنید احتمال آسیب‌دیدگی به موتور دستگاه در اثر نوسان جریان برق دوچندان خواهد شد.

نحوه صحیح جابجایی تردمیل برای جلوگیری از آسیب به آن

قبل از جابجایی دستگاه حتماً بایستی آن را از پریز جدا نمایید. برای جابجایی دو نکته را در نظر بگیرید یکی وزن دستگاه و دیگری قابلیت تا شدن و قفل شدن دستگاه. اکثر تردمیل های خانگی قابلیت تا شدن رادارند. ازاین‌رو به‌راحتی می‌توانید محصول را پس از جمع‌کردن روی دوچرخ جلو آورده و به هر نقطه‌ای جابجا نمایید. اگر از تردمیل های باشگاهی یا نیمه باشگاهی استفاده می‌کنید، سعی کرده تا جای امکان خیلی آن‌ها را جابجا نکنید و در صورت نیاز حتماً از چند نفر کمک بگیرید؛ زیرا وزن این مدل تردمیل ها خیلی بالاست و احتمال شکستگی به هنگام جابجایی وجود دارد. درصورتی‌که می‌خواهید به مکان دورتری انتقال دهید، حتماً از شرکت واردکننده آن محصول درخواست نیروی مجرب جهت باز کردن و انتقال دستگاه را داشته باشید.

اگر به انجام تمرینات ورزشی با دستگاه های مختلف علاقه مند هستید، احتمالا با دستگاه اسکی فضایی یا الپتیکال آشنا هستید. در صورتی که صاحب باشگاه ورزشی هستید، می توانید با کیفیت ترین نوع الپتیکال باشگاهی را از سایت کالا ورزش انتخاب و خریداری نمایید. چنانچه فرصت کافی برای ورزش در باشگاه را ندارید، با خرید انواع مدل های گوناگون الپتیکال خانگی از کالاورزش، ساعات مفیدی را برای انجام تمرینات ورزشی در خانه خود فراهم سازید.

 

بهترین فضا برای نگهداری تردمیل

حتماً تردمیل خود را در فضاهای مسقف و کاملاً بسته نگهداری نمایید؛ زیرا گردوغبار و رطوبت بیش‌ازاندازه به‌راحتی می‌تواند کارکرد دستگاه را مختل کند. سطح زیر تردمیل کاملاً صاف بوده و ترجیحاً روبروی آن فضا و دید منحصربه‌فردی داشته باشید تا تمرینات خود را با لذت بیشتری انجام دهید. درصورتی‌که در آپارتمان هستید می‌توانید دستگاه را در مقابل تلویزیون بگذارید. پیشنهاد ما این است که تردمیل در یک محیط تاریک نباشد تا راندمان تمرینات شما افزایش یابد.

ممکن است شما زمانی که اقدام به خرید تردمیل می‌نمایید برخی سؤالات و پرسش‌هایی را در خصوص طرز نگهداری تردمیل و استفاده از آن در ذهن خود مرور کنید که به پاسخ مناسبی نرسیده باشید. به همین دلیل ما در این مقاله برخی سؤالات متداولی که ممکن است به ذهن هر شخصی برسد به شما نشان خواهیم داد.

با چه کفشی از تردمیل استفاده کنیم؟

بهتر است هنگام استفاده از تردمیل از کفش ورزشی که قالب دقیق انگشتان پای شما است استفاده نمایید. کفشی که در آن راحت بوده و بیشتر برای پیاده‌روی و دویدن از آن استفاده می‌کنید؛ بنابراین گول تبلیغات غیرواقعی را نخورید. همچنین بهتر است کفش مخصوص تردمیل دارای لژ زیادی باشد معمولاً برای خانم‌ها کتانی‌هایی با لژ حدوداً 5 سانتی‌متر و برای آقایان 3 سانتی‌متر تهیه شود. کفش تردمیل بایستی کاملاً نرم و انعطاف‌پذیر باشد.

چه مدت از تردمیل استفاده کنیم؟

ممکن است این سؤال پرتکرار کسانی باشد که به‌تازگی اقدام به خرید و تمرین با تردمیل نموده‌اند. اگر تازه‌کار هستید بایستی سرعت دستگاه را روی 4.5 تنظیم کنید و به مدت 10 دقیقه در صبح زود و 10 دقیقه هم در بعدازظهر تمرین کنید. در هر زمان چه صبح و یا چه بعدازظهر بایستی متناوب کارکنید. مثلاً اگر 10 دقیقه کارکردید حدود نیم ساعت استراحت کنید و مجدداً 10 دقیقه بعدی تمرین کنید این فعالیت را با سرعت 4.5 برای حدود 3 روز ادامه دهید.

برای 3 روز دوم، سرعت را روی 6 تنظیم کنید به مدت 10 دقیقه مجدداً تمرین و یک‌فاصله کوتاه استراحت و سپس ده دقیقه بعدی را به‌صورت قدم زدن مقداری سریع‌تر از حالت قبل شروع کنید. اگر خیلی حرفه‌ای شدید سرعت را روی 7.5 تنظیم کنید. این زمان هم 3 تا 5 دقیقه با سرعت توصیه‌شده برای حدود دو هفته پیشنهاد می‌گردد. برای داشتن یک تمرین هوازی ایده آل می‌توانید زیر نظر مربی مجرب از یک برنامه تمرینی متناسب با آناتومی بدن خود استفاده نمایید.

چرا باید حین تردمیل آب بنوشیم؟

بهتر است حین کار بر روی تردمیل آب زیادی استفاده کنید. دلیل اصلی نوشیدن آب حین تردمیل تعریق زیاد و به نوعی تکنیک هیدارته کردن بدن ورزشکاران خواهد بود. بهتر است بدانید هیدراته کردن بدن به معنی آبرسانی به سلول ها است. 90 دقیقه قبل از تمرین می‌توانید نیم لیتر آب بنوشید. همچنین می‌توانید مقداری آب را درون یک شیکر ورزشی ذخیره کنید و بر روی دستگاه قرار داده و سپس حین تمرین اقدام به نوشیدن نمایید؛ اما یک نکته خیلی مهم تا سه ساعت قبل تمرین هیچ غذایی نخورید.

چرا بستن گیره ایمنی لازم است؟

هنگام تمرین بر روی تردمیل ممکن است به هر دلیلی تعادل خود را ازدست‌داده و زمین بخورید. بهترین پیشنهاد برای اینکه آسیب کمتری به شما برسد، استفاده از گیره ایمنی می‌باشد. جالب است بدانید برخی از تردمیل ها بدون بستن گیره ایمنی کار نمی‌کنند حتی اگر دکمه روشن دستگاه زده‌شده و به برق متصل باشد؛ بنابراین حتماً از این وسیله ایمنی استفاده نمایید به‌گونه‌ای که این بند را به لباس خود متصل کرده تا در صورت عدم تعادل شما تردمیل از حرکت بایستد.

چگونه بدن خود را قبل از تمرین گرم کنیم؟

گرم کردن بدن قبل از هر ورزشی نیاز است؛ بنابراین بایستی حدود 3 تا 5 دقیقه با سرعت 3 آرام روی تردمیل راه بروید. بهتر است هنگام گرم کردن حتماً دستان خود را تکان داده و حالت یک پیاده‌روی آرام داشته باشید.

چگونه تردمیل را روشن و خاموش کنیم؟

ساده‌ترین بخش استفاده از تردمیل طرز روشن و خاموش کردن این دستگاه است. اگر دستگاه را تازه جابجا کردید چند دقیقه صبر کنید سپس دستگاه را روشن کنید. معمولاً شما بایستی ابتدا طرز آموزش کار با صفحه‌نمایش تردمیل را بلد باشید. دکمه روشن دستگاه با نام Start مشخص‌شده است که معمولاً به رنگ سبز است. دکمه خاموش در این دستگاه کلمه انگلیسی Stop خواهد بود اما ممکن است در برخی مواقع نیز از کلمه pause نیز استفاده شود. برای آشنایی نحوه کار با تردمیل، بهتر است قبل از استفاده دفترچه راهنمای دستگاه را به‌دقت مطالعه کنید.

آیا بستن زانوبند کمک‌کننده است؟

به‌تنهایی برای کسانی که درد مفاصل دارند بستن زانوبند کمک خاصی نمی‌کند بنابراین اگر دچار درد مفاصل شدید حتماً قبل از هرگونه تمرین با پزشک خود مشورت نمایید.

محصولات مرتبط

%19 تخفیف
۱۸۷,۰۰۰ تومان ۲۳۰,۰۰۰ تومان
%8 تخفیف
۶۰۰,۰۰۰ تومان ۶۵۰,۰۰۰ تومان
%4 تخفیف
۳۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان ۳۷,۸۳۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone