۰

تاریخچه بدمینتون، قوانین و ابعاد زمین این ورزش

تاریخچه بدمینتون، قوانین و ابعاد زمین این ورزش

در این مقاله به ورزش بدمینتون و تاریخچه آن در ایران ، قوانین بازی و ابعاد زمین و سالن مسابقه آن به همراه بررسی نحوه انجام صحیح این ورزش خواهیم پرداخت.

در این مقاله به ورزش بدمینتون و تاریخچه آن در ایران ، قوانین بازی و ابعاد زمین و سالن مسابقه آن به همراه بررسی نحوه انجام صحیح این ورزش خواهیم پرداخت.

1- تاریخچه ورزش بدمینتون

2- تاریخچه بدمینتون در ایران

3- قوانین جدید بازی بدمینتون

4-خطا ها در مسابقه بدمینتون

5- ابعاد زمین بدمینتون

6-مشخصات سالن بازی بدمینتون

 

تاریخچه ورزش بدمینتون

در ایامی که کشور هند جزو مستعمرات انگلستان بود هندی ها بازی را انجام می دادند که آن را پونا  poona را می نامیدند این بازی مورد توجه انگلیسی ها قرار گرفت و از طریق افسران انگلیسی به کشورشان برده شد و بعدها این بازی به ورزش بدمینتون که در دسته ورزش های راکتی است شهرت پیدا کرد. قوانین ورزش بدمینتون در سال ۱۸۷۷ در شهر کراچی تنظیم شد البته در آن ایام کراچی جزو هند محسوب می شد. درست ۱۰ سال بعد در انگلیس در سال ۱۸۸۷ قوانین بدمینتون مجددا مورد تدوین و تنظیم قرار داده شد. این ورزش به تدریج به جهت اینکه انجام آن مناسب برای همه اقشار جامعه و خصوصا خانواده ها بود و لوازم و تجهیزات ورزش بدمینتون بسیار سبک و قابل جابه جایی آسان بود مورد استقبال و توجه قرار گرفت. در سال ۱۸۷۳ در انگلیس اولین باشگاه بدمینتون اقتتاح شد و پس از آن این ورزش در انگلیس چنان مورد توجه قرار گرفت که تا سال ۱۸۹۳ تعداد ۱۴ باشگاه برای تشکیل اتحادیه با هم متحد شدند. همانطور که گفته شد اولین بار قوانین ورزش بدمینتون در سال ۱۸۷۷ تنظیم شد در طی سالها فرم زمین بازی این ورزش دستخوش تحولاتی شد تا اینکه در سال ۱۹۰۱ زمین بازی بدمینتون به شکل مستطیل ثبت شد. فدراسیون جهانی بدمینتون در سال ۱۹۳۴ تشکیل و اولین مسابقات جهانی بدمینتون در سال ۱۹۷۷ در کشور سوئد و در شهر مالمو برگذار شد و این رشته ورزشی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ به بازیهای المپیک بارسلون را پیدا کرد و ورزشی المپیکی شد.

 تاریخچه ورزش بدمینتون

تاریخچه بدمینتون در ایران

با حضور متخصصان شرکت های نفتی انگلیسی در ایران ورزش بدمینتون به ایران وارد شد و پرسنل ایرانی شرکت نفت این ورزش را از انگلیس ها آموختند. پس از قضیه ملی شدن صنعت نفت توسط دکتر محمد مصدق و خشم انگلیس ها از این موضوع متخصصان نفتی انگلیسی از ایران خارج شدند و با خروج آنان ورزش بدمینتون هم در ایران به دست فراموشی سپرده شد. زمانی که میزبانی بازیهای آسیایی سال ۱۳۵۳ به ایران و شهر تهران واگذار شد و بدمینتون نیز یکی از رشته هایی بود که باید مسابقات آن در بازی ها آسیایی صورت می گرفت از این رو سازمان تربیت بدنی وقت در سال ۱۳۵۱ فدراسیون بدمینتون را در ایران تاسیس و برای تشکیل تیم ملی بدمینتون و انتخاب بازیکنان، مربی مشهور هندی بنام دیپو گوش را استخدام کرد. مربی هندی در مدت ۵ سال به همکاری خود با فدراسیون بدمینتون ادامه داد و شروع به تشکیل تیم ملی، انتخاب بازیکنان، و تعلیم و آموزش این ورزش در ایران کرد. نخستین دوره مسابقات بدمینتون در کشور در سال ۱۳۵۲ با حضور ۲۴ تیم صورت گرفت و در آن سال تیم تهران به مقام اول و تیم های خوزستان و اصفهان دوم و سوم شدند و تیم ملی با مربیگری دیپو گوش هندی در بازیهای آسیایی تهران  سال ۱۳۵۳ در بین ۱۳ تیم شرکت کننده در این رشته به مقام ۸ رقابت ها رسید. از سال ۱۳۵۱ که فدراسیون بدمینتون تشکیل شده ریاست آن بر عهده آقای امیر نویدی بود و ایشان تا سال ۱۳۵۶ عهده دار این سمت بودند و در حال حاضر آقای محمد رضا پوریا ریاست فدراسیون بدمینتون را عهده دار هستند.

بیشتر بدانید :  فواید بدمینتون و تاثیر آن بر لاغری و تناسب اندام و مصدومیت های این ورزش

قوانین جدید بازی بدمینتون

قوانین جدید بازی بدمینتون

بازی بدمینتون به صورت تک نفره آقایان، تک نفره بانوان، دو نفره آقایان (دوبل) دو نفره بانوان(دوبل) و بصورت مختلط (۱ آقا و ۱ خانم- دوبل) انجام می شود.

قرعه کشی

برای آغاز بازی داور به وسیله سکه قرعه کشی را انجام داده و برنده قرعه میتواند بین زمین و توپ یکی را انتخاب کند. و برنده مسابقه بازیکنی است که دو گیم از سه گیم را برده باشد.

امتیاز گیم ها

در مسابقات آقایان در بازیکنی که به امتیاز ۱۵ برسد برنده گیم است و در مسابقات بانوان ، بازیکنی که به امتیاز ۱۱ برسد برنده گیم خواهد بود.

یسینیگ

در مسابقات آقایان اگر امتیاز ها به عدد ۱۴-۱۴  مساوی ، و در مسابقات بانوان به ۱۰-۱۰ مساوی رسیده باشد از بازیکنی که زودتر به عدد ۱۴ و یا در بانوان به ۱۰ رسیده باشد پرسش می شود که مایل است بازی یه ۱۷ در اقایان و ۱۳ در بانوان ادامه پیدا کند و یا مایل است در امتیاز ۱۵ در آقایان و ۱۱ در بانوان گیم پایان یابد. بازیکنی که برنده گیم باشد در شروع گیم بعدی زننده سرویس خواهد بود.

تعویض زمین بازی

بازیکنان باید در پایان گیم اول و قبل از شروع گیم سوم و در صورتی که هر بازیکن ۱ گیم را برده باشد و در برد گیم ها ۱ بر ۱ باشد در گیم سوم در امتیاز ۸ برای آقایان و در امتیاز ۶ برای بانوان باید تعویض زمین صورت گیرد.

سرویس

بازیکن سرویس زننده و بازیکن گیرنده سرویس بایستی در درون محوطه سرویس و بدون تماس با خط محوطه سرویس قرار داشته باشند و از زمان آغاز سرویس تا آخر اجرای ضربه سرویس باید پای بازیکنان ثابت بر روی زمین مسابقه قرار داشته باشد. سرویس زننده باید ضربه با توپ بدمینتون را در قسمت سر توپ وارد کند و در هنگام ضربه شروع سرویس راکت و توپ بایستی پائین تر از قسمت کمر سرویس زننده قرار داشته باشد به طوری که راکت زننده سرویس در هنگام زدن ضربه شروع رو به پائین امتداد داشته باشد. در زمان زدن ضربه شروع، چنانچه توپ با راکت زننده سرویس برخورد نکند خطا محسوب خواهد شد و سرویس زننده نباید پیش از آمادگی کامل حریف در دریافت سرویس اقدام به زدن سرویس کند. در مسابقات انفرادی تا هنگامی که زننده سرویس امتیازی یدست نیاورد و یا اینکه امتیاز آن در آن گیم زوج باشد هر دو بازیکن باید در سمت راست زمین مسابقه باشند تا زمانی که امتیاز زننده سرویس فرد شود بازیکنان باید در سمت چپ زمین بازی اقدام به زدن سرویس و دریافت آن کنند. هنگامی که دریافت کننده سرویس خطایی انجام دهد و یا توپ در زمین او قرار گیرد سرویس زننده ۱ امتیاز کسب کرده و از سمت دیگر زمین می تواند اقدام به شروع سرویس کند، ولی اگر زننده سرویس مرتکب خطا شود و یا توپ در زمین وی جا گیرد، زننده سرویس حق زدن سرویس را از دست داده و گیرنده حق زدن سرویس را خواهد داشت بدون آنکه امتیازی برای هر دو منظور شود.

بازی دوبل (دو نفره)

در زمان شروع بازی و هنگامی که یکی از بازیکنان حق زدن سرویس را کسب کند بایستی از سمت راست زمین سرویس را انجام دهد و فقط گیرنده مورد نظر حق پاسخ سرویس را دارد. چنانچه توپ به هم تیمی گیرنده سرویس اصابت کند و یا ضربه به توپ بزند خطا محسوب شده و به تیم مقابل امتیاز منظور خواهد شد. به غیر از اولین سرویس هر تیم که ۲ بار حق سرویس را دارند بعد از برگشت سرویس بوسیله دریافت کننده هر کدام از بازیکنان میتوانند به توپ ضربه بزنند. در هنگام سرویس زدن اگر عدد امتیاز فرد باشد بازیکن فرد زن از قسمت راست زمین می تواند اولین سرویس زا بزند و اگر امتیاز زوج یاشد ورزشکار زوج زن باید از قسمت راست زمین سرویس را انجام دهد. هر کدام از بازیکنان تیم برنده آن گیم و هرکدام از بازیکنان تیم بازنده می توانند اولین سرویس گیم بعد را زده و یا دریافت کند. بعد از پایان هر گیم و در شروع گیم جدید بازیکنان می توانند جای خود را عوض کنند.

خطا ها در مسابقه بدمینتون

 

بیشتر بدانید : فواید ورزش تنیس

خطا ها در مسابقه بدمینتون

در این بخش خطاهایی که در بازی و یا مسابقه از طرف تیم داوری محسوب می شوند را عنوان خواهیم کرد.

– سرویس صحیح زده نشود.

– هنگامی که توپ خارج از محوطه زمین بازی خوابانده شود.

– هنگامی که توپ از داخل تور عبور کند.

– توپ قبل از عبور از روی توپ به زمین بیفتد.

– هنگامی که توپ به دیواره های کنار زمین و با سقف سالن برخورد کند.

– زمانی که توپ به بدن یا لباس بازیکن و یا در اطراف زمین به چیزی بر خورد کند.

– اگر به توپ در داخل زمین حریف ضربه زده شود.

– برخورد وسایل و تجهیزات بازیکنان (راکت ، لباس،) به تور وسط زمین یا پایه های نگهداره تور وسط زمین.

– هنگامی که توپ در وضعیت عبور از روی تور است و برای حریف مانع انجام ضربه پاسخ شوید.

– در حین بازی به عمد با ایجاد صدا مانع تمرکز حریف شوید.

– در هنگام بازی و یا مسابقه توپ را با راکت گرفته و با مکث به آن ضربه شود . مانند اینکه در هنگام بازی توپ حمل شود.

– در هنگام بازی ۲ بار به توپ ضربه شود.

مورد هایی که در بازی توسط داوران به جا داده می شود.

– برای اتفاقات پیش بینی نشده بجا داده خواهد شد.

– به غیر از زمان سرویس ، چنانچه توپ روی تور و یا پس از عبور توپ در داخل زمین حریف در داخل شیکه های تور گیر کند بجا داده خواهد شد.

– اگر سرویس زننده و گیرنده سرویس به طور همزمان مرتکب خطا شوند بجا داده خواهد شد.

– چنانچه سرویس زننده بدون آمادگی حریف اقدام به زدن سرویس کند توسط داوران بجا داده می شود.

– اگر در هنگام بازی توپ شکسته شود و یا در شرایط قابل قبولی نباشد بازی متوقف و توپ تعویض و از نو بازی ادامه خواهد شد.

– اگر در هنگام بازی داور نقطه فرود توپ را نبیند و قادر به تصمیم گیری نباشد بجا داده خواهد شد.

در هر کدام از مواردی که گفته شد ، توسط  داوران به جا داده شود بدون اینکه امتیازی یرای بازیکنان محسوب شود بازیکنی که زننده سرویس بود باید مجددا اقدام به زدن سرویس کند.

زمان استراحت میان گیم ۱ و ۲ نهایت ۹۰ ثانیه بوده و بین گیم ۲ و ۳ نهایتا ۵ دقیقه خواهد یود و بازیکنان بدون اجازه داور حق ترک زمین بازی به غیر مواقع استراحت نخواهند داشت. در هنگام بازی مربیان بازیکنان اجازه صحبت و راهنمایی یه ورزشکاران را ندارند و فقط در زمانهای تعبن شده می توانند با بازیکنان خود صحبت و آنها را راهنمایی کنند. تعداد داوران در بازی های بین المللی  و رسمی ۱۳ نفر است ولی با حضور ۳ داور نیز میتواند بازی و یا مسابقه برگزار شود. داوران میتوانند بازیکنان متخلف را با کارت های زرد ، قرمز و سیاه جریمه کنند. چنانچه بازیکنی مرتکب حرکت غیر ورزشی شود با کارت زرد داور روبه رو خواهد شد به این شکل که اگر زننده سرویس باشد ، شروع سرویس یه حریف واگذار می شود ولی اگر دریافت کننده سرویس باشد به حریف وی ۱ امتباز داده می شود. اگر بازیکن چندین بار مرتکب تخلف و انجام رفتار ناشایست ورزشی شود و مستحق کارت قرمز شده و اگر دوباره تخلفات را تکرار کند توسط  سر داور مسابقه با کارت مشکی رو به رو شده و اخراج و بازنده بازی تلقی خواهد شد.

ابعاد زمین بدمینتون

 

خرید راکت بدمینتون با قیمت عالی

ابعاد زمین بدمینتون

در این قسمت ابعاد زمین بدمیتون برای بازی های تک نفره و دبل (دو نفره)، سالن بازی، نور استاندارد سالن، پایه های اتصال تور  را عنوان خواهیم کرد.

ابعاد زمین بازی تک نفره

ابعاد استاندارد زمین بازی تک نفره باید به طول ۱۳ متر و ۴۰ سانتی متر و عرض آن باید ۵ متر و ۱۸ سانتی متر باشد.

ابعاد زمین بازی دبل(دو نفره)

ابعاد استاندارد زمین بازی دبل باید به طول ۱۳ متر و ۴۰ سانتی و عرض آن باید ۶ متر و ۱۰ سانتی متر باشد.

مشخصات سالن بازی بدمینتون

سالن مخصوص بدمینتون باید از قسمت سقف ارتفاعی با ۷ متر و ۶۲ سانتی متر از زمین بازی فاصله  داشته باشد و در هنگامی که تنها یک زمین مسابقه در سالن وجود دارد بایستی ۱ متر از فضای اطراف زمین خالی باشد و اگر ۲ زمین کنار هم قرار دارد فاصله زمین ها با یکدیگر باید ۱ متر و ۲۲ سانتی متر باشد. معمولا سطح زمین بازی بدمینتون سبز رنگ است و این بدان علت است که نور را به چشم بازیکنان انعکاس ندهد.

نور سالن بازی

اگر انجام بازی در روز صورت می گیرد بهتر از نور از سقف پردازش شود و اگر بازی و یا مسابقات در شب برگزار می شود باید چراغ های سالن در ارتفاع ۴ متری و حدودا ۱ متر بیرون از زمین مسابقه نصب شده و ولتاژ نور چراغ ها ۲۰۰۰ وات باشند.

پایه های اتصال تور بدمینتون

میله ها و پایه های تور مخصوص بدمینتون باید در ارتفاع ۱ متر و ۵۵ سانتی از سطح زمین و در کنار خط وسط زمین قرار گیرند و قطر هر پایه بایستی ۴ سانتی متر باشد.

تور بدمینتون

جنس تور های مخصوص بدمینتون معمولا از نخ طبیعی و یا از بافت مصنوعی پلاستیکی و تیره رنگ هستند که به صورت شبکه ای به ابعاد ۵/۱ الی ۲ سانتی متر است و عرض آن ۷۶ سانتی متر است. فاصله افقی تور از سطح زمین ۱ متر و ۵۲ سانتی متر است و طول آن از کنار پایه ها برای اتصال ۱ متر و ۵۵ سانتی متر بوده و در قسمت لبه بالایی و پائینی تور به عرض ۷۵ میلی متر توسط نوار سفیدی در برگرفته می شود به شکلی که ریسمانی از میان آن عبور شده و به پایه ها محکم گره زده شود.

whatsapp whatsapp phone