۰

فواید ورزش بدمینتون و تاثیر آن بر لاغری و تناسب اندام

فواید ورزش بدمینتون و تاثیر آن بر لاغری و تناسب اندام

در این مقاله به فواید ورزش بدمینتون و تاثیر آن بر تناسب اندام، عضله سازی، لاغری، فواید روحی روانی و مصدومیت های احتمالی ناشی از انجام این ورزش را مورد بررسی قرار می دهیم.

در این مقاله به فواید ورزش بدمینتون و تاثیر آن بر تناسب اندام، عضله سازی، لاغری، فواید روحی روانی و مصدومیت های احتمالی ناشی از انجام این ورزش را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

۱. فواید بدمینتون

۱.۱ تناسب اندام با بدمینتون

۱.۲ بدمینتون و لاغری

۱.۳ فواید روحی روانی بدمینتون

۱.۴ بدمینتون و عضله سازی

۲. مصدومیت های ورزش بدمینتون

۲.۱ مصدومیت مچ دستان(اسپرین) در بدمینتون

۲.۲ مصدومیت آرنج در بدمینتون

۲.۳ مصدومیت شانه در بدمینتون

 

امروزه اکثر افراد در جهت سلامتی و تندرستی و البته تناسب اندام به انجام ورزش های هوازی و پر نشاط علاقه نشان میدهند. ورزش بدمینتون نیز جزو آن دسته از ورزش های هوازی است که علاوه بر سلامتی و شادابی که حین انجام آن به فرد می دهد به جهت تحرکاتی که ورزشکار در هنگام بازی انجام می دهد باعث افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی شده و تناسب اندام را برای ورزشکار به ارمغان خواهد آورد در ادامه قصد داریم فواید بدمینتون و تاثیر آن بر لاغری و تناسب اندام را مورد بررسی قرار دهیم.

فواید بدمینتون

بیشتر بدانید: تاریخچه بدمینتون، قوانین و ابعاد زمین این ورزش

فواید بدمینتون برای تناسب اندام

ورزش بدمینتون در دسته ورزش های راکتی ست که سرعت، تمرکز و استقامت بدن را  افزایش داده و باعث هماهنگی در بین عضلات می شود. این ورزش همچنین موجب تقویت و پروش عضلات کمر و شکم خواهد شد. هنگامی که ورزش بدمینتون را انجام می دهیم تمام عضلات بدن شروع به فعالیت خواهند کرد و این سبب می شود تا بدن شروع به چربی سوزی کند. به طور متوسط انجام ۱ ساعت ورزش بدمینتون در روز باعث می شود تا ۴۸۰ کالری سوزانده شود که این میزان کالری سوزی در ورزش بسیار ایده ال است.

بدمینتون و لاغری

ورزش بدمینتون علاوه بر اینکه باعث سلامت جسمی و افزایش توان فیزیکی بدن می شود سلامت روح و روان را نیز تقویت  کرده سبب کاهش ضربان قلب شده و فشار خون را کاهش میدهد. به جهت ماهئیت  پر تحرک بودن  بدمینتون میتوان به کنترل وزن با روش سوزاندن چربی های اضافی بدن و افزایش سوخت ساز و ترکیب این ورزش با یک برنامه غذایی دقیق به کاهش وزن ، لاغری و وزن دلخواه دست یافت.

فواید روحی روانی بدمینتون

انجام تمرینات ورزشی به طور کلی موجب بهبود سلامت روان می شود. ورزش هایی همچون ورزش یوگا تاثیر فراوانی در رسیدن به آرامش و کاهش استرس دارند. ورزش بدمینتون نیز از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که قبلا اشاره کردیم ورزش بدمینتون باعث بهبود سلامت جسمی می شود، همچنین کمک شایانی به کاهش اضطرابات و استرس های روحی روانی نموده و با انتقال اندورفین به سیستم عصبی سبب آرامش روحی، روانی  می شود. افزایش اندورفین در بدن باعث سلامت روحی شده و از پرخاش گری جلوگیری خواهد کرد و کمک میکند که به راحتی عصبانی نشد.

بدمینتون و عضله سازی

ورزش بدمینتون در عضله سازی نیز تاثیر فراوانی دارد. این ورزش همچون ورزش هایی از جمله طناب زدن برای لاغری، تقویت و عضله سازی در ساق ها و ران ها  مفید بوده و ماهیچه های شکم و بازو را تقویت و در فرم و شکل گیری آنها تاثیر گذار است.

بدمینتون و لاغری

 

بیشتر بدانید: فواید ورزش تنیس و تاثیر تنیس بر تناسب اندام و لاغری

 

مصدومیت های ورزش بدمینتون

همانطور که به فواید بدمینتون پرداخته شد لازم دانستیم که در مورد آسیب ها و صدمات احتمالی این ورزش را هم مورد بررسی قرار دهیم تا در هنگام انجام این ورزش پر هیجان از نکات ایمنی و پیشگیری از آسیب ها و صدمات این ورزش آگاهی لازم را داشته باشیم. صدمات و آسیب های ناشی از ورزش بدمینتون در هر ۱۰۰۰ ساعت بازی یا تمرین برای ۹/۲ ورزشکار اتفاق می افتد این صدمات علاوه بر گرم نکردن صحیح  بدن و انجام تکنیک اشتباه ضربه زدن ، انجام تمرین های بیش از اندازه در این ورزش است. در ورزش بدمینتون نیارمند قدرت و استقامت بالا در تقییرات حرکات مچ دستان ، پرش ها و تقییر جهت دادن های سریع است که انجام مکرر این حرکات می تواند باعث بروز آسیب دیگی و مصدومیت شود. بیشتر مصدومیت های ناشی از بدمینتون در مچ پاها اتفاق می افتد که پیچ خوردی و رگ به رگ شدن تاندون ها و در پی آن ملتهب شدن آشیل پا از رایج ترین مصدومبت های این ورزش محسوب می شوند. به جهت اهمیت راکت در مصدومیت های قسمت های بالایی بدن مانند شانه ، مچ دستان و آرنج که در ورزش بدمینتوم متداول هستند ابتدا به مصدمیت های این قسمت خواهیم پرداخت.

مصدومیت مچ دستان(اسپرین) در بدمینتون

آسیب مچ دست یک مصدومیت متداول در بدمینتون است که عموما پس از کشش غیر عادی در دست ها رخ میدهد که بیشتر در ضربات با راکت بدمینتون باعث اسپرین مچ می شود و در سه حالت مختلف دارد.

  • در حالت اول آن که اسپرین ملایم نام دارد احتمال دارد سبب کشیدگی در لیگامنت شده و آنرا درگیر کند.
  • در حالت دوم در آسیب های نسبتا متوسط مچ انفاق می افتد که بخشی از لیگامنت دچار پاره گی می شود.
  • در حالت سوم آن که بسیار ناخوشایند است، سبب پاره گی کامل یک یا چند لیگامنت شده و در این حالت (سوم) احتمال دارد که شکستگی حاصل، از کشش و جا به جا شدن تکه ای از استخوان از لیگامنت شود.

این علائم مصدومیت مچ به محل مصدومیت و اسپرین متفاوت است و درد ناگهانی در مچ در زمان  مصدومبت احساس خواهد شد. در علائم  مصدومیت های شدیدتر کبودی و متورم شدن مچ دست نیز مشاهده شود. حال این سوال پیش می آید که در صورت بروز این مصدمیت چه میتوان کرد؟ باید گفت که بیشتر مصدومت های مچ دست (اسپرین مچ) را در خانه می توان مداوا کرد. برای محافظت از مچ می توان از آتل بهره یرد و حرکات در جهت درمان مچ کم کرد تا سبب مصدومیت بیشتر نشود. بیشتر مصدومیت های مچ امکان دارد که نیاز باشد بی تحرک باشند و برای یک یا دو هفته در آتل قرار گیرند تا به لیگامنت فرصت داد تا بهبود یابد پس از این مدت شاید احساس خشکی در قسمت مچ داشته باشید که میتوان با یک برنامه تمرینی کششی مچ را بازیابی و به تقویت آن پرداخت.

مصدومیت آرنج در بدمینتون

این مصدومیت تنها مختص ورزشکاران ورزش های راکتی نیست و در بیشتر فعالیت هایی که آرنج در آنها فعال است احتمال مصدومیت وجود دارد. در مصدومیت آرنج ملتهب شدن تاندون ساعد دست در جایی که آن به استخوان بازو متصل می شود اتفاق می افتد. این اتفاق در زمان های طولانی در گرفتن راکت بدمینتون و یا اجرای تکنیک اشتباه ضربه بروز می کند. این مصدمبت سبب حساس درد در ناحیه بیرونی آرنج شده و چنانچه آرنج صاف شود و مچ دست حرکت کند درد احساس خواهد شد. در صورت این مصدومیت می توان با کمپرس یخ و استراحت کاهش داد و انجام تمرین های توانبخشی در بهبود این مصدومیت بسیار موثر است.

مصدومیت شانه در بدمینتون

درد از ناحیه شانه در حین انجام ورزش بدمینتون عموما در بین ورزشکاران این ورزش شایع است و عامل آن شدت ضربات اسمش، ضربه تاس است که به عضله های کوچک اطراف شانه فشار وارد می کند و این فشارها ممکن است در حین یازی باعث مصدومیت ورزشکار شود. مصدومیت شانه از التهاب تاندون نشأت شده از تحریکات کوچک و ممند شروع می شود که چنانچه دلیل التهاب مشخص نشود در بازه زمانی طولانی باعث پارگی خفیف خواهد شد که در ادامه تبدیل به پاره گی کامل تاندون می شود. در صورت بروز این مصدومیت از انجام حرکت هایی که سبب ایجاد درد در شانه می شود خودداری کنید. زیرا که هر مقدار که از این قسمت استفاده شود بهبود آن دیرتر انجام خواهد شد و احتمال دارد به یک مصدومیت مزمن بدل شود. برای التهاب کاهش درد شانه از کمپرس یخ استفاده کنید، زیرا که کمپرس یخ از درد و التهای و تورم را در شانه کاهش می دهد. برای افرادی که بصورت حرفه ای و مدت زمانی طولانی بدمینتون بازی می کنند پیشنهاد می شود برای پیشگیری از مصدومیت شانه از ساپورت شانه استفاده کنند زیرا این وسیله ورزشی حمایت کافی را از شانه و عضلات کوچک شانه ای را انجام می دهد.

بیشتر بدانید: یکی از اهداف انجام تمرینات ورزشی، تقویت عضلات و ماهیچه ها است. ورزش شنا به خوبی می تواند شما را به این هدف برساند. جهت آشنایی بیشتر با فواید این ورزش، مقاله تحت عنوان " فواید شنا کردن" را مطالعه فرمایید.

نتیجه گیری

بدمینتون ورزشی پر هیجان و پر تحرکی است که با انجام آن می توان یه سلامتی جسمی و تناسب اندام و لاغری رسید . این ورزش را می توان در هرجا و مکانی به صورت تفریحی در پارک و در حتی در پیک نیک و مسافرت انجام داد و لازمه آن فقط یک جفت راکت بدمینتون و توپ بدمینتون است. کنار انجام این ورزش نسبت به مصدومیت های احتمالی این ورزش آگاه باشید و این ورزش را مناسب با توانایی فیزیکی خود انجام دهید چون این ورزش مملو از حرکات انعطافی است. حتما پیش از اقدام به انجام آن بدن خود را گرم کرده و سپس اقدام به بازی کنید.

نظرات کاربران

avatar محسن :

سلام محصول مورد نظر شما تخفیف هم داره ؟

ارسال شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۹

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone