۰

شطرنج

شطرنج

شطرنج یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های رومیزی جهان است. این بازی تنها توسط دو حریف روی یک صفحه شطرنج که معمولاً با رنگ‌های سفید و سیاه مزین شده و به‌صورت مربعی می‌باشد انجام می‌شود. دربازی شطرنج ابتدا مهره سفید اجازه حرکت دارد و پس‌ازآن بازیکنان به‌طور متناوب مطابق با قوانین ثابت این بازی اجازه حرکت مهره‌ها رادارند. هر بازیکن همواره در طول بازی سعی دارد مهره اصلی حریف را که همان پادشاه می‌باشد مات کند و معمولاً پیچیدگی حرکات و وجود نقشه‌های مختلف برای مات کردن حریف است که انجام این بازی را بسیار جذاب نموده است.

بازی شطرنج در ابتدا توسط کشور هندوستان در قرن 8 میلادی به وجود آمد و حدود قرن 10 میلادی از قاره آسیا به خاورمیانه و اروپا گسترش یافت. شطرنج به دلیل محبوبیت بسیار در بین اشرافیان به‌عنوان یک بازی سلطنتی شناخته می‌شد. قوانین این بازی و طراحی ساختاری آن به‌آرامی تکامل و بروز رسانی شد تا اینکه در اوایل قرن 19 میلادی به استاندارد امروزی رسید. یک جریان فکری باعث شد تا علاقه به این بازی پیشرفت چشمگیری داشته باشد. زیرا بازیکنان حرفه‌ای و تحت حمایت دولت‌ها برای کسب عنوان‌های قهرمانی جهان باهم به رقابت می‌پرداختند.

مسابقات شطرنج به‌صورت کامل و سازمان‌یافته چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت اینترنتی برای قشرهای مختلفی ازجمله کودکان و نوجوانان نیز برگزار می‌شود. تاریخچه برگ افتخارات کشور عزیزمان در مسابقات شامل قهرمانانی چون یوسف صفوت به‌عنوان اولین قهرمان رشته شطرنج، مهرشاد شریف قهرمان 6 دوره از مسابقات، احسان قائم‌مقامی دارنده 13 عنوان قهرمانی و در بخش بانوان پور کاشیان رکورددار تعداد قهرمانی در ایران می‌باشد.

ولادیمیر کرامنیک فردی است که از سال 2006 تاکنون توانسته به پادشاهی شطرنج جهان یعنی گری کاسپارف پایان دهد، آناتد و کارلسن نیز مجموع قهرمانان از کشورهای روسیه، هند و نروژ به نوعی بلامنازع این رشته ورزشی هستند.

معرفی بازی شطرنج

بازی شطرنج به‌عنوان یک‌رشته ورزشی فکری است که توسط دو بازیکن انجام می‌شود و در اصطلاح، به آن‌ها حریف سیاه‌وسفید نیز خواهند گفت. این بازی روی یک صفحه شطرنج از جنس تخته، مگنت و یا فوم ساخته‌شده از 64 مربع سیاه‌وسفید انجام می‌شود. هر مربع از این صفحات می‌تواند خالی و یا توسط مهره‌ای اشغال شود. در موقعیت‌های ابتدایی این بازی هر حریف در رنگ‌های سیاه‌وسفید دارای 16 مهره بوده که هرکدام حرکات مخصوص به خود را انجام می‌دهند.

بازیکنان به‌طور متناوب حرکات خود را انجام می‌دهند. مهره سفید همیشه می‌بایست اول نقشه خود را اجرایی کنند و اقدام به حرکت نماید. در هنگام انجام بازی شطرنج مهره‌ها می‌توانند مربع‌های رنگی را یکی پس از دیگری فتح کنند و زمانی که مهره‌ها توسط حریف زده می‌شود دیگر نقشی در بازی نخواهند داشت.

هدف از این بازی به دام انداختن مهره اصلی حریف یعنی پادشاه است. درواقع ما از مفهومی به نام کیش‌ومات در هنگام بازی استفاده می‌کنیم. اگر حریف بتواند خود را از مهلکه نجات دهد بازی ادامه پیدا می‌کند. اما اگر نتواند از این وضعیت خلاص شود اصطلاحاً مات خواهد شد و بازی را واگذار می‌کند.

قیمت شطرنج

خرید شطرنج به‌عنوان یک بازی فکری برای تمامی رده‌های سنی از کودک و نوجوان تا حتی بزرگ‌سالان به‌منظور جلوگیری از بیماری آلزایمر بسیار مفید خواهد بود. اگر به دنبال قیمت شطرنج و خرید این بازی مهیج و مفرح می‌باشید، ما در فروشگاه اینترنتی کالاورزش پیشنهاد می‌کنیم تا از این محصول، کودکان جهت افزایش قدرت ذهنی و نوجوانان و بزرگ‌سالان برای تمرین و یا آماده‌سازی خود برای مسابقات استفاده نمایند.

هزینه شطرنج با توجه به انواع ست مهره و صفحه شطرنج متفاوت است. کیفیت، رنگ و حتی وزن مهره‌ها در قیمت تأثیر می‌گذارد. برای مثال صفحه شطرنج کلکسیونی با مگنتی و یا ساده ازلحاظ قیمتی بسیاری متفاوت است. از طرفی در محصولاتی که برای مهره ها از چوب استفاده می‌کنند به نسبت محصولات پلاستیکی هزینه متفاوتی دارند.

اگر تازه‌کار هستید و به دنبال خرید این محصول ارزان می باشید و همچنین جنس ست مهره خیلی برایتان مهم نیست، پیشنهاد ما شطرنج آهنربایی و یا شطرنج ساده با مهره توخالی می‌باشد. ولی اگر حرفه‌ای می‌باشید و علاقه زیادی به شطرنج دکوری و نفیس دارید، بهترین گزینه انتخاب شطرنج لوکس چوبی و یا پلاستیکی با مهره توپر می‌باشد.

خرید شطرنج از سایت کالاورزش

خرید بازی شطرنج به‌صورت اینترنتی و یا حضوری از فروشگاه کالا ورزش به‌عنوان مرکز فروش شطرنج در طرح‌های فدراسیونی، ساده و لوکس باکیفیت تضمین‌شده و قیمت مناسب قابل‌ارائه خواهد بود. لازم به ذکر است تمامی محصولات دارای گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا می‌باشد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این خصوص با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط با شطرنج

ارسال شده در : ۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۷:۵۰ بعد از ظهر
ارسال شده در : ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۴:۳۴:۲۷ بعد از ظهر
whatsapp whatsapp phone