۰

شطرنج فدراسیونی چیست؟

شطرنج فدراسیونی چیست؟

کلمه فدراسیونی یک اصطلاح است که به بازی شطرنج اطلاق می‌شود. این اصطلاحات شامل برخی قوانین استاندارد تدوین‌شده توسط فدراسیون بین‌المللی شطرنج است. محصولاتی که از این قوانین در صفحات شطرنج و مهره‌ها تبعیت می‌کنند را به‌اصطلاح همان شطرنج فدراسیونی می‌گویند.

بازی شطرنج به خاطر قوانین استاندارد و نقش‌های مختلف مهره‌هایش در بین تمامی مردم جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. حتی افرادی که آشنایی کاملی با قوانین این بازی ندارند قادرند تا با خرید این محصول و با یادگیری حرکات ساده به بازی بپردازند. با توجه به فواید ورزش برای مغز و بهبود عملکرد آن، ورزش های فکری مانند شطرنج می توانند تاثیر فراوانی بر افزایش کیفیت عملکرد ما داشته باشند.  در شطرنج‌های فدراسیونی برخی استانداردهای لازم از طرف فدراسیون شطرنج پایه‌ریزی شده است و بسیاری از شطرنج‌بازان بایستی برای انجام مسابقات رسمی تنها از این نوع محصولات استفاده کنند. درصورتی‌که نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد شطرنج فدراسیونی دارید ما در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

  1. 👈 شطرنج فدراسیونی چیست؟
  2. 👈 انواع شطرنج فدراسیونی
  3. 👈 مشخصات شطرنج فدراسیونی
     

شطرنج فدراسیونی چیست؟

بازی شطرنج در کشورهای مختلف جهان با سبک و سیاق مختلفی انجام می‌شود؛ اما همه آن‌ها دارای یک صفحه و چند مهره به رنگ‌های سیاه‌وسفید خواهند بود. کلمه فدراسیونی یک اصطلاح است که به بازی شطرنج اطلاق می‌شود. این اصطلاحات شامل برخی قوانین استاندارد تدوین‌شده توسط فدراسیون بین‌المللی شطرنج است. محصولاتی که از این قوانین در صفحات شطرنج و مهره‌ها تبعیت می‌کنند را به‌اصطلاح همان شطرنج فدراسیونی می‌گویند.

شطرنج فدراسیونی


بیشتر بخوانید:  آموزش شطرنج به زبان ساده و تصویری


انواع شطرنج فدراسیونی

خرید انواع شطرنج فدراسیونی برای انجام بازی‌های رسمی و غیررسمی زیر نظر فدراسیون از طریق سایت کالاورزش قابل انجام است. این محصولات معمولاً با برندهای مختلفی عرضه می‌شوند که همگی قوانین نگارش شده فدراسیون شطرنج ایران و وزارت ورزش جوانان را رعایت کرده‌اند. برای مثال انواع محصولات با نام شطرنج فدراسیونی رجال، شطرنج فدراسیونی آیدین، شهریار و یا چترنگ به‌عنوان مارک‌های استاندارد بازار شناخته می‌شوند که همگی مورد تائید قوانین نگارشی فدراسیون است.

مشخصات شطرنج فدراسیونی

به‌طورکلی مشخصات استاندارد این محصولات هم شامل صفحه شطرنج بوده و هم شامل تک‌تک مهره‌های سیاه‌وسفید خواهد بود. اینجا است که بازیکنان می‌توانند با خیال آسوده برای انجام مسابقات رسمی این محصولات را تهیه نمایند. اگر بخواهیم در مورد مشخصات شطرنج فدراسیونی اطلاعات بیشتری کسب کنیم در ذیل توضیحات مختصری در مورد این محصول داده‌شده است.

مشخصات صفحه شطرنج فدراسیونی

در شطرنج‌های فدراسیونی صفحه بازی بایستی طبق استاندارد دارای 8 ستون، 8 عرض و 2 قطر بزرگ باشند. منظور از 8 ستون یعنی تمام مربع‌های عمودی از خانه‌های a8 تا خانه انتهایی h1 خواهد بود و همچنین دارای 8 عرض از خانه‌های مربعی a1 به‌صورت افقی تا انتهای ردیف افقی a8 خواهد بود. از طرفی 2 قطر بزرگ با 8 عدد خانه که امتداد هرکدام یکی از خانه‌های گوشه صفحه a8 و یا h8 می‌باشد. یک نکته بسیار مهم که شاید تابه‌حال با آن آشنا نبودید این است که حتماً دقت کنید در صفحه شطرنج فدراسیونی بایستی خانه‌های a8 و h1 هر دورنگ سفید باشند.

اگر صفحه‌ای در این خانه غیر از رنگ سفید باشد آن محصول استاندارد نیست. تعداد کل خانه‌های این صفحه بایستی 64 خانه بوده که 32 خانه آن سفید و 32 خانه آن سیاه است. صفحه شطرنج فدراسیونی نوعی صفحه مربعی است که ماتریسی از حروف و اعداد انگلیسی در حاشیه‌های دور آن وجود دارد. معمولاً در حروف از a انگلیسی تا h ادامه دارد و برای اعداد نیز از عدد 1 تا 8 شماره‌گذاری می‌شوند. قابل‌توجه شما عزیزان که هرکدام از این خانه‌ها با این ماتریس نام‌گذاری خواهد شد.

مشخصات مهره استاندارد شطرنج فدراسیونی

مهره‌های استاندارد شطرنج درمجموع 32 مهره بوده که 16 مهره سهم بازیکن سفید و به رنگ سفید و 16 مهره نیز سیاه خواهد بود. به‌طورکلی مهره‌ها از 6 شکل متفاوت ازجمله رخ، فیل، اسب، وزیر، شاه و سرباز تهیه‌شده که در صفحه در خانه مربوطه قرار داده می‌شود. هنگام خرید یک ست شطرنج فدراسیونی استاندارد بایستی از اندازه و سطح مقطع مهره‌ها مطمئن باشیم. این اندازه‌ها بر اساس یک دستورالعمل رسمی فدراسیون (FIDE) به شرح زیر خواهند بود.

  • مهره شاه با قطر پایه‌ای 4 سانتی‌متر و طول 9.5 سانتی‌متر می‌باشد.
  • مهره فیل با قطر پایه‌ای 3.5 سانتی‌متر و طول 7 سانتی‌متر می‌باشد.
  • مهره وزیر نیز با طول 8.5 سانتی‌متر می‌باشد.
  • مهره اسب با طول 6 سانتی‌متر می‌باشد.
  • مهره رخ با طول 5.5 سانتی‌متر می‌باشد.
  • مهره سرباز با طول 5 سانتی‌متر می‌باشد.

تمامی این اندازه‌ها طبق قوانین فدراسیون خواهد بود؛ اما یک نکته بسیار مهم نیز بایستی رعایت شود و آن این است اگر مهره شاه را در خانه خود قراردادیم نباید کف آن (سطح مقطع آن) از خانه مربعی مخصوص به خود بزرگ‌تر باشد. جنس مهره‌های این محصولات معمولاً از چوب و یا پلاستیک فشرده است و شکل مهره‌ها نیز بایستی به‌گونه‌ای باشد که به‌وضوح از دیگر مهره‌ها قابل‌تشخیص باشند. مثلاً مهره شاه بایستی به‌گونه‌ای باشد که سر آن با سر مهره وزیر متفاوت باشد. رنگ مهره‌ها نیز نکته جالبی دارد درست است که در ابتدا گفتیم بایستی مهره‌ها به رنگ سیاه‌وسفید باشند اما طبق قوانین می‌توانند حتی به رنگ قهوه ایی تیره و یا رنگ روشن کرمی نیز ساخته شوند؛ اما نبایستی به هیچ‌وجه براق باشند.

راهنمای خرید شطرنج فدراسیونی از سایت کالاورزش

درصورتی‌که نیاز به خرید آنلاین و یا حضوری این محصولات رادارید می‌توانید از طریق سایت در بخش جستجو، کلمه شطرنج فدراسیونی را تایپ کرده و محصول موردنظر را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است پس از انتخاب محصول در بخش جزئیات و مشخصه‌های فنی تمامی استانداردها برای مهره‌ها ذکرشده است. درصورتی‌که نیاز به مشاوره رایگان دارید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone