۰

آشنایی با لباس و تجهیزات ورزش بوکس

آشنایی با لباس و تجهیزات ورزش بوکس

در این مقاله به آشنایی با لباس، وسایل و تجهیزات ورزش بوکس به همراه توضیحاتی درباره انواع کیسه بوکس، کلاه، کفش، دستکش، باند، محافظ لثه و کشاله مخصوص ورزش بوکس خواهیم پرداخت.

در این مقاله به آشنایی با لباس، وسایل و تجهیزات ورزش بوکس به همراه توضیحاتی درباره انواع کیسه بوکس، کلاه، کفش، دستکش، باند، محافظ لثه و کشاله مخصوص ورزش بوکس خواهیم پرداخت.

۱. لباس بوکس

۲. وسایل و تجهیزات  بوکس

۲.۱ کفش مخصوص بوکس

۲.۲ باند بوکس

۲.۳ دستکش بوکس

۲.۴ کلاه بوکس

۲.۵ محافظ کشاله پا و ران ها

۲.۶ محافظ لثه

۳. کیسه بوکس و انواع آن

 

ورزش بوکس

بوکس در زمره کهن ترین ورزش های رزمی جهان قرار دارد.  ورزش بوکس در طول تاریخ شاهد ظهور قهرمانان بزرگی بوده از کاسیوس کلی افسانه ای  گرفته تا هالی فیلد مغرور و مایک تایسون عصبی و جورج فورمن و .. بوده است. قدمت اولین مسابقه رسمی بوکس به ۶۷۷ سال قبل از میلاد حضرت مسیح، درآن دوره ای از تاریخ  که مسابقات المپیک باستانی برگزار می شد باز می گردد که در اولین مسابقه رسمی بوکس قهرمانی از سمیرنا به نام ایراستوس نام خود به عنوان  فاتح و اولین قهرمان بوکس جهان در تاریخ ثبت کرد. امروزه ورزش بوکس با گذشته دور آن تفاوت بسیاری پیدا کرده است که انجام و یادگیری آن مستلزم استفاده از وسایل و تجهیزات خاص خود است در این قسمت به بررسی و آشنایی با وسایل و تجهیزات این ورزش پرطرفدار خواهیم پرداخت.

ورزش بوکس


بیشتر بدانید: تاریخچه ورزش بوکس در ایران


 

لباس بوکس

حتما در مسابقات بوکس حرفه ای و سنگین وزن مشاهده کرده اید که بوکسورها از لباس نمی پوشند و فقط شورت مخصوص بوکس، کفش و دستکش به تن دارند، که این نوع پوشش تنها برای مسابقات حرفه ای بوکس است. در مسابقات بوکس آماتوری، المپیادی و مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون جهانی بوکس انجام می شود ورزشکاران ملزم به استفاده از وسایل و تجهیزاتی هستند که یکی از این تجهیزات لباس مخصوص بوکس است که بوکسورها باید لباسی که دارای آستین نیست (رکابی) به شکلی که قسمت جلو بدن (سینه) و پشت بدن را کاملا پوشانده باشد را به تن کنند. جنس لباس بوکس باید خنک بوده و مانع از ایجاد حساسیت پوستی در اثر تعریق، در هنگام تمرین و یا مسابقه شود معمولا لباس های بوکس از الیاف سبک و خنک که از دوام بالایی برخوردارند تهیه و تولید می شوند.


بیشتر بدانید: فواید و مضرات ورزش بوکس


 

وسایل و تجهیزات بوکس

ورزش بوکس نیز مانند سایر ورزش ها دارای وسایل و تجهیزاتی است که ورزشکار برای تمرین، مسابقه و بهبود روند فعالیت ورزشی به آن نیازمند است این وسایل و تجهیزات شامل کفش، باند، دستکش، کلاه، محافظ لثه، کیسه بوکس و … می شوند که به تشریح هریک خواهیم پرداخت.

کفش مخصوص بوکس

کفش های بوکس معمولا از جنس چرم ساخته می شوند این کفش ها به جهت محافظت از مچ پای ورزشکار ساق دار هستند. کفش های بوکس ساق دار برای انجام تمرینات مناسب هستند اما حتما نیاز نیست که برای تمرین از این کفش استفاده شود. برای بوکس بایستی کفشی را انتخاب کرده که کاملا اندازه پا بوده و در قسمت پنجه احساس فشار وجود نداشته باشد.

باند بوکس

باند بوکس نوارهایی پارچه ای هستند که یه شکل خاصی در راستای مچ و انگشتان بسته می شوند و هدف از استفاده از باند محافظت از مچ دست ها و انگشتان برای وارد کردن ضربه در تمرین و یا مبارزه است. این باندها در هنگام تمرین از آسیب دیدگی دست در مقابل ضربه به کیسه بوکس و یا حریف جلوگیری می کنند.

دستکش بوکس

دستکش های بوکس در دو نوع تمرینی و مسابقاتی (حرفه ای) تولید می شوند که دارای تفاوت هایی هستند. دستکش های تمرینی دارای ۵ سانتی متر فوم هستند تا هنگام تمرین با کیسه بوکس از دستان محافظت بیشتری شود و معمولا به جهت راحتی در پوشیدن و خارج کردن از دست یه صورت چسبی هستند. جنس این دستکش ها از چرم بوده و دارای ۳۴۰ گرم وزن می باشند. دستکش های مخصوص مسابقه از لایه کمتری از فوم در داخل دستکش بکار رفته است تا بتوان با شدت بیشتری به حریف ضربه وارد کرد. دستکش های حرفه ای نیز از جنس چرم ساخته می شوند اما خیلی از دستان در برابر صدمات و آسیب ها محافظت نمی کنند.


بیشتر بدانید: آنچه که از دستکش بوکس باید بدانیم


 

کلاه بوکس

نحوه طراحی و ساخت کلاه بوکس به شکلی است تا از قسمت  سر، صورت و فک ورزشکار در برابر ضربات محافظت کند. معمولا در تمرینات و یا در مسابقات آماتوری از این کلاه استفاده می شود. کلاه مخصوص مسابقات دارای بند بوده تا ورزشکار بتواند کلاه را محکم بر روی سر بسته تا در هنگام مسابقه جلوی دید گرفته نشود. نوعی دیگر از این کلاه وجود دارد که دارای محافظ بینی و دهان هستند این کلاه ها شاید کمی کار تنفش را مشکل سازند اما بسیار مناسب در جهت محافظت از بینی و دهان در برابر ضربات هستند..

محافظ کشاله پا و ران ها

محافظ  کشاله و ران در اکثر ورزش های رزمی در جهت محافظت از نقاط حساس بدن (بیضه، کلیه و باسن) در برابر ضربات مورد استفاده قرار می گیرد. در ورزش بوکس ضربه به نقاط حساس بدن خطا محسوب می شود و برای پیشگیری از ضربات غیر عمد احتمالی استفاده از این وسیله بسیار مهم است.

محافظ لثه

محافظ لثه از جنس پلاستیک ساخته می شود که در داخل دهان قرار گرفته و از ضربات وارد شده به قسمت فک و دهان ورزشکار محافظت می کند. استفاده از محافظ لثه در مسابقات بوکس اجباری است. محافظ لثه ازموادی تهیه می شود تا به آسانی در قسمت فک پائینی قرار گیرد و ورزشکار با گاز گرفتن آنرامطابق با اندازه فک خود شکل دهد .

تجهیزات بوکس

کیسه بوکس و انواع آن

کیسه بوکس به منظور اجرای تکنیک های مشت زنی توسط بوکسورها مورد استفاده قرار می گیرد. کسیه های بوکس دارای انواع مختلفی مانند کیسه بوکس های سنگین، کیسه بوکس سرعتی، و کیسه بدکس های دو طرفه هستند. کیسه بوکس سنگین به صورت آویزان و ایستاده هستند و برای تمرین ضربات سنگین و برقرای تعادل بین قدرت ضربه و همانگی عضلات مورد استفاده قرار می گیرند. کیسه بوکس های سرعتی بسیار سبک بوده و برای انجام تمرینات سریع مشت زنی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از کیسه بر روی یک فنر نصب می شود و پس از وارد شدن ضربه به آن به صورت سریع واکنش برگشت نشان می دهد که این کیسه به بوکسور این قابلیت را میدهد که بین بین چشم، سرعت واکنش و ریتم حرکت هماهنگی ایجاد کند. کیسه بوکس های دو طرفه مانند نوع سرعتی سبک هستند و تقریبا به انداره یک توپ فوتبال می باشند این نوع از کیسه بوکس از بالا به سقف و از پائین به زمین نصب می شوند و با وارد شدن ضربه به سرعت واکنش برگشت انجام می دهند. کیسه بوکس دو طرفه به مانند یک حریف عمل می کند و این امکان را به بوکسور می دهد تا مهارت های دفاعی خود را افزایش دهد این کیسه این امکان را برای بوکسور فراهم می کند که، انجام تمرینات رقص پا در جهت منحرف کردن حملات حریف را به راحتی انجام دهد.

در این مقاله به وسایل و تجهیزات ورزش بوکس پرداختیم پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام به تهیه تجهیزات این ورزش از سایت کالاورزش دیدن کرده و با مشاهده قسمت مخصوص به تجهیزات ورزش های رزمی به طور مستقیم با فروشندگان این کالاها ارتباط برقرار و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نمائید.

 

محصولات مرتبط

نظرات کاربران

avatar حسین رضایی :

سلام خیلی ممنون از توضیحات خوبتون کاش که قیمت ها رو هم میزاشتید

ارسال شده در ۱۳ دی ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۱۴ دی ۱۴۰۱

سلام و عرض ادب فعلا پوشاک کار نمیکنیم.

avatar دنی :

ممنون . این عکسی که گذاشتید به بکس بیشتر علاقه مند تر شدم :))))

ارسال شده در ۲ آذر ۱۴۰۰
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۳ آذر ۱۴۰۰

سلام و عرض ادب ممنون از نظر شما

avatar مصطفی اطاعتی :

خوب و آموزنده بود ممنون از اطلاعات کاربردیه شما❤❤❤❤❤

ارسال شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۰

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone