۰

آنچه که از دستکش بوکس باید بدانیم

آنچه که از دستکش بوکس باید بدانیم

در این مقاله به دستکش بوکس و راهنمای خرید آن به همراه معرفی برندهای معتبر این دستکش در مدل های تمرینی و مسابقه ای و نحوه مراقبت و نگهداری از آنها و پاسخ به این سوال که آیا استفاده از دستکش بندی بهتر است یا چسبی؟ بیان شده است.

در این مقاله به دستکش بوکس و راهنمای خرید آن به همراه معرفی برندهای معتبر این دستکش در مدل های تمرینی و مسابقه ای و نحوه مراقبت و نگهداری از آنها و پاسخ به این سوال که آیا استفاده از دستکش بندی بهتر است یا چسبی؟ بیان شده است.

 

۱. راهنمای خرید دستکش بوکس

۲. برندهای معتبر دستکش بوکس

۳. نحوه مراقبت و نگهداری از دستکش بوکس

۴. آیا استفاده از دستکش بندی بهتر است یا چسبی؟

 

دستکش بوکس بر خلاف انتظار تنها به ورزش بوکس تعلق ندارد. در تمام ورزش هایی که در آن ضربه زدن به با دست وجود دارد، دستکش بوکس استفاده می شود. باید در انتخاب دستکش بوکس بسیار دقت فرمایید تا امنیت دستهای خود را فراهم آورید.

دستکش بوکس

راهنمای خرید دستکش بوکس

برای خرید یک دستکش بوکس باید به عواملی همچون سایز، اندازه، وزن و جنس بکار رفته در ساخت آن توجه داشت در ادامه به شرح هریک از این موارد خواهیم پرداخت.

سایز دستکش بوکس

دستکش بوکس در بازار کالاهای ورزشی در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ یافت می شود و برخی از دستکش ها مدل های زنانه، مردانه و بچگانه دارند. اندازه دستکش های بوکس استاندارد مشخصی ندارد، مهم این است که دست ورزشکار در آن به راحتی جا شود و نوار کشی که در انتهای دستکش وجود دارد به آسانی بسته شود. نکته ی که در مورد دستکش های چرمی وجود دارد این است که بعد از مدتی کمی بزرگتر می شود و جا باز می کند.

وزن دستکش بوکس

وزن دستکش های بوکس بستگی به میزان پدی که در آن به کار رفته است، دارد. این وزن به طور معمول ۳۴۰، ۲۹۶ و ۴۵۳ گرم می باشد. دستکش هایی با وزن کمتر (۲۲۶ گرم) و با وزن بیشتر (۵۶۷ گرم) نیز در بازار موجود است. انتخاب وزن دستکش به میزان مهارت شما بر می گردد. بازیکنان حرفه ای ترجیح می دهند دستکش سبکتر انتخاب کنند.

بیشتر بدانید: تاریخچه ورزش بوکس در ایران

جنس دستکش بوکس

در بازار کالاهای ورزشی دو نوع جنس دستکش وجود دارد، چرمی و وینیلی. در اینجا ویژگی های هر دو را به اختصار توضیح می دهیم.

جنس چرمی: درحالی که این جنس از دستکش ها کیفیت و دوام بالاتری دارد، قیمت خیلی گرانی دارد و همانطور که اشاره شد، بعد از مدتی سایز آن تغییر می کند.
جنس وینیلی: این نوع دستکش ها ارازنتر هستند و به راحتی تمیز می شوند اما دوام کمتری داشته و رطوبت را در خود نگه می دارند. این دستکش برای کودکان و افرادی که به تازه گی این ورزش را شروع کرده اند مناسب است.

دستکش های مسابقه ای و تمرینی

افراد حرفه ای برای مسابقات داخل رینگ از دستکش های بندی و سبک وزن استفاده می کنند و در تمرین ها تمایل دارند تا از دستکش های سنگین استفاده کنند تا قدرت ضربات خود را تقویت کنند. در دستکش های تمرینی جهت محافظت از دستان بوکسورها یک لایه ۵ سانتیمتری از جنس فوم بکار می رود اما در دستکش های مخصوص مسابقه لایه محافظتی کمتری بکار رفته تا بوکسور بتواند ضربات سنگین تری به حریف خود وارد نماید. لازم به ذکر است که دستکش های مخصوص مسابقه محافظت چندان زیادی از دستان بوکسورها به عمل نمی آورند.

بیشتر بدانید: آشنایی با لباس و تجهیزات ورزش بوکس

برندهای معتبر دستکش بوکس

شاید به جرات به توان مارک هایی همچون Everlast ، Adidas ، Century ، Rival ، Green Hill ، Venum  را برترین برندهای تولیدکننده دستکش بوکس دانست. دستکش های تولیدی برخی برند ها نسبت به سایر مارک ها از دستان بوکسور محافظت بهتری به عمل می آورند. گاها برخی مارک های معمولی از دوام و کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند از این رو همواره تلاش کنید تا دستکشی با کیفیت از برند قابل قبولی تهیه کنید زیرا خرید دستکش های بی کیفیت علاوه بر هدر رفتن پول می تواند در هنگام استفاده موجب ایجاد آسیب و مصدومیت در دست ها شود. در صورتی که خرید و استفاده از یک دستکش با کیفیت میتواند یک سرمایه گذاری دراز مدت ورزشی باشد و در عین حال با خاطری آسوده تر با آنها به تمرین پرداخت.

بیشتر بدانید: دستکش بدنسازی برای چیست

نحوه مراقبت و نگهداری از دستکش بوکس

نکته ی مهم مراقبت از دستکش بوکس این است که دستکش مرطوب را در کیسه نایلونی و با فضای بسته نگذارید زیرا منجر به ایجاد قارچ و بوی بد خواهد شد. پس از هر بار استفاده بایستی آنها را کاملا تمیز کرد تا مقدار رطوبت دستکش را برای تولید باکتری به حداقل برسد. همواره باید دستکش ها را پس از تمرین با محلول آب و سرکه، ابتدا رویه و سپس با باز کردن بندها تا حد ممکن داخل دستکش ها را  اسپری و با یک پارچه حوله ای کاملا پاک و در مجاورت هوای آزاد قرار داد تا کاملا خشک شوند. اما نکته مهم در نظافت دستکش این است که هیچ گاه آنها را به داخل ماشین لباسشویی برای شستن قرار ندهید زیرا این عمل موجب خراب شدن قسمت چرم دستکش خواهد شد.

بیشتر بدانید: فواید و مضرات ورزش بوکس

استفاده از دستکش بندی بهتر است یا چسبی؟

درست است که بستن بندهای دستکش بندی زمان بر است ولی نسبت به دستکش های چسبی از امنیت بیشتر ی برخوردارند. در حدود ۲۰ سال پیش تمامی دستکش های مخصوص بوکس بندی بودند اما با گذشت زمان و تمایل بوکسورها به انجام تمرینات انفرادی دستکش های چسبی یا ولکرو نیز طراحی، و آرام آرام جای خود را در میان بوکسورها باز کردند. دستکش های ولکرو (چسبی) که با نام حلقه و قلاب نیز شناخته می شوند پوشیدن و خارج کردن را برای بوکسورها آسان تر کردند به طوری که امروزه در تقابل با دستکش های بندی قرار گرفته اند. به طور کلی دستکش های بندی از استحکام و امنیت بالاتری نسبت به نوع ولکرو برخوردارند و بیشتر بوکسورهای حرفه ای ترجیح می دهند در تمرینات از دسکتش های چسبی، و برای مسابقه از مدل های بندی استفاده کنند.

نکته : دستکش های بندی بوکس این امکان را فراهم نمی کنند که بوکسور هر طور که مایل است از آنها در تمرین استفاده کند از این رو بیشتر بوکسورها ترجیح می دهند در تمرینات از مدل های چسبی استقاده کنند. اما برای انجام مسابقه بوکس شما هیچ گاه دستکش چسبی در دستان بوکسورها نخواهید دید زیرا اولویت آنها استفاده از مدل های بندی به جهت امنیت و محافظت بیشتر از دست ها و وارد کردن ضربات سنگین به حریف خواهد بود.

در انتها کالاورزش به شما توصیه می کند که دستکش ارزان قیمت و برند نا آشنا نخرید چون از امنیت پایینی برخوردار هستند. قبل از خرید دستکش مورد نظر در مورد بندی بودن و با چسبی بودن، وزن، اندازه و جنس دستکش با مربی خود مشورت کنید.

نظرات کاربران

avatar پوریا پوتک :

عالی بود کیف کردم من چون میخواهم وارد ورزش بوکس شوم اطلاعات بسیار جالب و بهداشتی و.. خوبی داشت که مصلا باعث شد در این سایت دستکش بوکس بندی بگیرم و در همین سایت ولی اطلاعات در باره ی فواید مضرات ورزش بوکس اگاه بشوم ممنون از سازنده سایت

ارسال شده در ۲ تیر ۱۴۰۱
avatar سهیل :

سپاسگزارم بابت راهنمایی های مفیدتون

ارسال شده در ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone