۰

آشنایی با راکت پینگ پنگ و اجزای آن

آشنایی با راکت پینگ پنگ و اجزای آن

در این مقاله به آشنایی با راکت پینگ پنگ، انواع آن و اجزای تشکیل دهنده راکت پینگ پنگ و نحوه خرید و انتخاب آن با شناخت از سبک بازی خواهیم پرداخت.

ورزش پینگ پنگ یا همان تنیس روی میز به‌عنوان ورزشی محبوب است که بیش از 300 میلیون نفر در جهان عضو فعال خواهد داشت. این بازی را می‌توان به‌صورت دونفره و یا چهارنفره انجام داد. تخمین سرعت در مسابقات حرفه‌ای و بین‌المللی به حدود 112 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. اگر تازه به این ورزش روی آورده‌اید و علاقه‌مند به آشنایی با تجهیزات ورزش پینگ‌پنگ هستید در ادامه با ما همراه باشید. هنگام خرید تجهیزات ورزشی مهم‌ترین نکته این است که اطمینان حاصل کنید تا تجهیزات مناسب و متناسب با سطح خود را خریداری نمایید. این در حالی است که هزینه‌ها را به حداقل خواهید رساند و درعین‌حال عملکرد خود را بالا می‌برید.

در این مقاله به آشنایی با راکت پینگ پنگ ، انواع آن و اجزای تشکیل دهنده راکت پینگ پنگ و نحوه خرید و انتخاب آن با شناخت از سبک بازی خواهیم پرداخت. در مقالات قبلی درباره تاریخچه، قوانین و فواید ورزش پینگ پنگ صحیت کردیم و می دانیم که در ورزش پینگ پنگ یا به عبارتی تنیس روی میز اصلی ترین و مهمترین وسیله مورد نیاز یک پینگ پنگ باز راکت است. که در این قسمت قصد داریم پیرامون راکت مخصوص پینگ پنگ، انتخاب و خرید راکت مناسب  و انواع راکت ها ی این ورزش پر طرفدار بپردازیم.

بیشتر بدانید :  تاریخچه پینگ پنگ

اجزای راکت پینگ پنگ

آشنایی با راکت پینگ پنگ و اجزای آن

همانطور که اشاره کردیم راکت اصلی ترین ابزار برای انجام بازی پینگ پنگ است و طبق قوانین فدراسیون جهانی این ورزش راکت می تواند به هر نوع شکل و اندازه ای باشد ولی باید در طرف آن از سطح صاف برخوردار باشد. راکت پینگ پنگ از دو بخش تیغه (دسته راکت) و رویه که عمولا از جنس لاستیک است تشکیل شده که نوع جنس ، اندازه و به طور کلی ساختار هر راکت نقش کلیدی در نوع بازی پینگ پنگ باز ایفا می کند. در بازارهای وسایل و تجهیزات ورزشی راکت های پینگ پنگ به شکل سفارشی و آماده موجود است. راکت های سفارشی راکت هایی هستند که شخص ورزشکار بنابر مهارتهای فردی شیوه و سبک بازی خود اجزا تشکیل دهنده راکت مانند جنس رویه و نوع تیغه را مشخص و به کمپانی خاصی جهت ساخت آن سفارش میدهد که این قبیل راکت ها را سفارشی نامیده می شوند. راکت های آماده، راکت هایی هستند که شرکت های تولید کننده  راکت بنا بر سلیقه خود ویا با الهام از سبک بازی خاصی ویا تجربه  ای که در امر تولید داشته اند و یا شناخت از سلیقه  ورزشکاران، راکت ها را به صورت انبوه تولید و روانه بازارهای ورزشی کرده اند را راکت های آماده نامیده می شود.

گریپ راکت پینگ پنگ

گریپ راکت پینگ پنگ

همانطورکه می‌دانید هر بخش از راکت نشان‌دهنده یک امکان مهم خواهد بود. ازآنجایی‌که 2 سبک اصلی گرفتن دسته راکت وجود دارد. برای انتخاب گریپ مناسب بایستی نحوه در دست گرفتن شما به انتخاب خودتان باشد به‌طورکلی دو سبک شیک هند و پن هلد طرفداران بیشتری دارد. درروش Shakehand دست شما دور دسته راکت حلقه می‌زند و اما درروش Pen hold گویا شما یک‌قلمی را در دستان خود گرفته‌اید.

بافت سطحی پینگ پنگ

بافت سطحی پینگ پنگ

راکت‌های این رشته ورزشی در بازار با سطح مقطع مختلفی عرضه می‌شوند برخی روزنه دار هستند و برخی نیز کاملاً صاف می‌باشد. دلیل اصلی شکل و حالت آن‌ها پارامتر کنترل در فاکتورهای اصلی این ورزش است. اگر بافت ساختاری این راکت ناهموار باشد سرعت جنب‌وجوش شما در این ورزش نیز کاهش خواهد یافت؛ بنابراین برای ورزشکارانی که از روش سرعتی استفاده می‌کنند مناسب نیست.

دسته راکت پینگ پنگ

نحوه انتخاب درست گرفتن دسته راکت برای هر ورزشکاری اصول اولیه یادگیری این رشته می‌باشد. یک نکته بسیار مهم این است که اندازه دسته راکت را متناسب با سبک بازی خود انتخاب کنید. شما بایستی از 3 نوع دسته متناسب با نوع بازی خود بهره ببرید:

دسته‌های Fl

دسته‌های Fl به‌نوعی از شکل دسته می‌گویند که دارای قوس انتهایی است و بیشتر بازیکنان حرفه‌ای از این نوع دسته استفاده می‌کنند.

دسته‌های An

دسته‌های An یا همان آناتومیک یک قوس و موج در وسط دسته وجود دارد که سعی شده است فضای خالی پر شود این نوع دسته‌ها نیز محبوب بازیکنان اروپایی است.

دسته‌های ST

دسته St نیز کاملاً صاف بوده و بیشتر مناسب بازیکنان دفاعی خواهد بود.

اسفنج راکت پینگ پنگ

این محصول نیز در بین لاستیک رویه و تیغه قرار دارد و به‌عنوان فاکتور اصلی در سرعت ضربه توپ می‌باشد. هرچه این اسفنج ضخیم‌تر باشد سرعت توپ نیز مسلماً بیشتر می‌شود اما هرچه ضخامت کمتر باشد کنترل بالا می‌رود اما سرعت کاهش می‌یابد.

تیغه راکت پینگ پنگ

به قسمت چوبی راکت در اصطلاح تیغه گفته می شود. تیغه راکت بنا بر استاندارد فدراسیون جهانی پینگ پنگ باید از ۸۵ ./. چوب تشکیل شده باشد. البته در تیغه راکت از موادی مانند فایبر گلاس، و یا کربن فایبر نیز برای ایجاد خواصی در راکت مانند سفتی و یا نرم شدن آن مورد استفاده قرار می گیرد. درتیغه راکت ها معمولا از ۳ ، ۵  و ۷ لایه مختلف استفاده می شود که هر یک از این لایه ها بر اساس خواص مختلفی مانند نرمی و سفتی هستند  در کل تیغه های راکت بر اساس سه سبک بازی ، هجومی ، دفاعی ، و همه حالته ساخته می شوند که به توضیح مختصری در مورد این سبک های بازی خواهیم پرداخت.

در سبک بازی هجومی تیغه راکت از لایه بیروی محکم تری در مقابل لایه درونی خود برخوردار است که به هر میزان که لایه بیرونی محکم تر باشد پتانسیل هجومی بیشتری خواهد داشت. بدین معنا که لایه بیرونی با شدت بیشتری  به توپ ضربه وارد می کند.

در سبک بازی دفاعی تیغه راکت از لایه هایی که انعطاف بیشتری دارند استفاده شده است و پتانسیل کنترل بسیار زیادی در دریافت توپ های قدرتی دارند.

در سبک بازی همه حالته در تیغه راکت از لایه خارجی بسیار نرم تری نسبت به لایه داخلی استفاده می شود این قبیل تیغه ها از پتانسیل هجومی و همچنین قابلیت کنترول مناسبی نسبت به ضربه زدن و کنترل ضربه وارد شده دارند. از این تیغه ها مناسب حهت استفاده ورزشکاران مبتدی بررای تمرین و بازی است و افراد نیمه حرفه ای نیز از این نوع تیغه  استفاده می کنند.

تیغه راکت پینگ پنگ

 

بیشتر بدانید: راهنمای خرید میز پینگ پنگ

 

رویه راکت پینگ پنگ

رویه لاستیکی راکت های پینگ پنگ به ۴ دسته تقسیم می شوند. راکت ها این قابلیت را دارند که در هر طرف آن از یک رویه خاص بنا به سبک بازی خود بهره گیرند. در ادامه به معرفی هریک از رویه ها  و خواس آنها خواهیم پرداخت.

رویه دندانه دار معکوس : در این نوع رویه دندانه ها  متمایل به سمت داخل راکت، و لایه بر روی سطح اسفنجی قرار گرفته است و به واسطه تماس توپ با این سطح به دلیل قابلیت آنها چرخش توپ بسیار افزایش می یابد اکثریت تولیدکنندگان راکت این نوع  از رویه ها را با توجه به میزان گردش توپ دسته بندی می کنند.

این لایه ها در بین بازیکنان حرفه ای از محبویت خاصی برخوردار است. این نکته فراموش نشود که به هر میزان که پتانسیل هجومی لایه بیشتر باشد از توان کنترلی آن کاسته خواهد شد .

رویه ضد چرخشی: این نوع رویه بدلیل اینکه دارای سطح پهنی هستند گردش توپ را در هنگام ضربه از بین می برند و به علت عدم قابلیت این نوع رویه در ایجاد چرخش توپ اجرای حرکت های هجومی با آنها سخت است و به همین جهت معمولا بازیکنان از این رویه به دلیل خاصیت دفاعی در یک طرف راکت از آن استفاده می کنند.

رویه دندانه دار بلند: این توع از رویه به جهت داشتن دندانه های باریک و بلند در هنگام اصابت توپ به راحتی خم شده و تاثیر بسیاری در پاسخ ضربات چرخشی رقیب دارد و از سرعت پائینی برخوردار است به همین جهت در رده رویه های دفاعی قرار داده شده است و برای استفاده مبتدیان مناسب نیست.

رویه دندانه دار کوتاه: در این نوع رویه دندانه ها به صورت مسطح و در مجاور همدیگر قرار گرفته اند و قابلیت شکل دهی چرخشی متوسط بر روی توپ هستند و برای برگشت ضربه مورد استفاده قرار می گیرند.

از این روی برای کنترل ضربات چرخشی حریف مورد استفاده است و می توان گفت که پتانسیل کنترل ضربه های قدرتی را دارا هستند و بازیکنانی که در سبک بازیشان قابلیت دافاع و حمله موجود است در یک طرف راکت از این نوع رویه و در طرف دیگر ار رویه معکوس استفاده می کنند.

بیشتر بدانید :  آشنایی با انواع میزهای پینگ پنگ

رویه راکت پینگ پنگ

پیشنهاد می کنیم برای خرید راکت پینگ پنگ ، اگر مبتدی هستید و برای اوقات تفریح و یا به صورت تفننی پینگ پنگ بازی می کنید راکت های متوسط را انتخاب کنید و اگر به صورت حرفه ای این ورزش را پیگیری می کنید به مواردی که گفته شد مانند آگاهی از تیغه راکت و رویه و مهمتر از همه اطلاع از سبک بازی خود مبادرت به انتخاب و خرید راکت با استاندارهایی که توضبح داده شد نمائید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone