۰

آشنایی با انواع میز های پینگ پنگ، ابعاد و مشخصات

آشنایی با انواع میز های پینگ پنگ، ابعاد و مشخصات

در این مقاله به آشنایی با انواع میزهای پینگ پنگ، میز پینگ پنگ خانگی و سالنی، ابعاد، مشخصات و استانداردهای لازم میز پینگ پنگ و جنس بکار رفته در ساخت میز پینگ پنگ حرفه ای را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هنگام خرید میز تنیس یا همان میز پینگ‌پنگ برخی موارد را بایستی در نظر گرفت. میز پینگ‌پنگ ممکن است ازنظر ابعاد و اندازه فضای زیادی را اشغال کند؛ بنابراین تا قبل از خرید ارزش این را دارد تا باکمی برنامه‌ریزی بتوانید محصول مناسب خریداری نمایید. در این مقاله شما را با ابعاد و اندازه استاندارد میز پینگ‌پنگ آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید. الزامات قانونی در مورد ابعاد میز پینگ‌پنگ اکثر ورزش‌ها دارای یک نهاد رسمی تحت عنوان فدراسیون بین‌المللی هستند که قوانین مرتبط با بازی‌های آن رشته را وضع خواهند کرد. این قوانین از نحوه امتیاز گیری تا اندازه‌ها و ابعاد استاندارد را شامل می‌شوند. در مورد تنیس روی میز نیز قوانین توسط فدراسیون بین‌المللی ITTF بررسی خواهد شد.

ابعاد و مشخصات میزهای پینگ پنگ استاندارد

میزهای پینگ پنگ استاندارد در ابعادی به طول ۲۷۴ و عرض ۱۵۲ سانتی متر و ارتفاع ۷۶ سانتی از کف زمین ساخته می شوند. میزها با خط سفیدی به عرض ۳ میلی متر از قسمت وسط میز به دو منطقه بازی نقسیم می شود و نت (تور شبکه ای) وسط میز به ارتفاع ۱۵/۲۵ بر روی خط قرار داده می شود. در دور تا دور لبه میز خط های سفیدی به عرض ۲ سانتی متر نیز نصب می شوند. قطر ضخامت میز های استاندارد پینگ پنگ مخصوص مسابقات حرفه ای و جهانی بین ۲۵ الی ۳۰ میلی متر است اما در اندازه های دیگر مانند ۱۲ ، ۱۶ ، ۱۹ ، ۲۲ و ۲۵ میلی متر نیز ساخته می شوند که  در بازارهای ورزشی به قیمت های متفاوتی عرضه می شوند. قطر ضخامت بکار رفته شده در ساخت میزهای پینگ پنگ در قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. قسمت سطح روی میز از مواد ساخته می شود که در هنگام بازی قابلیت بازگرداندن توپ را دارا باشد. چانچه یک توپ استاندارد پینگ پنگ را از ارتفاع ۳۰ سانتی متری بر روی میز رها کنیم پس از اصابت با میز برگشت توپ باید ۲۲ سانتی متر باشد البته این مقدار ارتفاع بازگشت به استاندارد بودن توپ نیز بستگی خواهد داشت.

بیشتر بدانیم : فواید ورزش پینگ پنگ و قوانین آن

ارتفاع میز پینگ‌پنگ

همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم ارتفاع استاندارد یک میز پینگ‌پنگ بایستی 76 سانتی‌متر از سطح زمین باشد. این سطح از ارتفاع برای اکثر بازیکنان با قامت‌های مختلف بسیار مناسب است. از طرفی این ارتفاع به نوع تنظیم‌شده است که افراد با مشکل ناتوانی جسمی نیز بتوانند از این ورزش استفاده نمایند.

علامت‌گذاری بر روی میز پینگ‌پنگ

به‌طورکلی میز استاندارد پینگ‌پنگ باید دارای خطوط کامل علامت‌گذاری باشند. ازجمله این خطوط شامل یک حاشیه سفید دورتادور میز که حدود 2 سانتی‌متر از لبه‌ها فاصله خواهد داشت. از طرفی دارای خط سفیدی به پهنای 3 میلی‌متر بوده که دقیقاً از وسط زمین پینگ‌پنگ به‌موازات حاشیه زمین کشیده شده و میز را دقیقاً به دو بخش مساوی تقسیم کرده است. از طرفی تور شبکه‌ای میز دقیقاً از بالا و به‌موازات آن رد خواهد شد.

تور میز پینگ‌پنگ

به‌طورکلی از تور به‌عنوان جدا کردن منطقه بازی به دو قسمت مساوی استفاده می‌شود. دقیقاً موازی با خطوط انتهایی میز خواهد بود. طبق قوانین استاندارد ITTF ارتفاع استاندارد تور به‌اندازه 15.25 سانتی‌متر می‌باشد. هر دو طرف تور توسط 2 گیره محکم نگه‌داشته خواهند شد. رنگ تور شبکه‌ای میز پینگ‌پنگ می‌تواند سبز تیره، مشکی و یا حتی آبی که با نوار سفیدی در لبه‌های آن دوخته‌شده، باشد. ضخامت این نوار نباید از 15 میلی‌متر بیشتر باشد و از طرفی مطابقت رنگ تور شبکه‌ای میز بارنگ خود میز اجباری نخواهد بود.

رنگ

طبق قوانین نگاشته شده در فدراسیون بین‌المللی، میز پینگ‌پنگ می‌تواند هر رنگی باشد اما به شرطی که سطح آن روشن نباشد تا نور را در حین بازی به چشمان بازیکنان و یا داوران منعکس کنند تا مبادا خطای دید ایجاد شود. از طرفی میزهای ping pong اغلب به رنگ‌های سبز تیره یا آبی خواهند بود. درگذشته بیشتر از میزهای سبزرنگ استفاده می‌کردند، اما امروزه رنگ آبی محبوبیت بیشتری پیداکرده است.

ضخامت میز پینگ پنگ

میزهای ping pong دارای ضخامت‌های مختلفی هستند. نازک‌ترین آن‌ها 1.2 سانتی‌متر می‌باشد و تا حدود 3 سانتی‌متر متغیر خواهد بود. البته دلیل اینکه سطح ضخامت این میزها متفاوت است به جنس آن‌ها مرتبط می‌باشد. هرچه میز ضخیم‌تر باشد تا حدودی برگشت توپ از روی زمین بیشتر خواهد بود. میزهای ضخیم‌تر به‌مراتب گران‌تر از میزهایی باضخامت کم هستند.

وزن میز پینگ‌پنگ

وزن نیز یکی دیگر از مؤلفه‌های استاندارد تعریف‌شده است. وزن معمولاً برای یک میز باکیفیت در اندازه کامل حدود 136 کیلوگرم خواهد بود؛ اما میزهای ساخته برای خانه و فضاهای تفریحی بسیار سبک‌تر هستند و وزن آن‌ها حدود 20 الی 60 کیلوگرم می‌باشد.

بیشتر بدانید: تاریخچه پینگ پنگ

انواع میزهای پینگ پنگ

میزهای پینگ پنگ در انواع مختلف با در نظر گرفتن فضا و مکان بازی ساخته و تولید می شوند که به بارزترین توع آنها می توان به میز پینگ پنگ سالنی (مخصوص مسابقات)، میز پینگ پنگ خانگی، میز مخصوص فضای باز و میزهای مینی پینگ پنگ (کوچک) و … می توان اشاره کرد. در ادامه انواع میزهای موجود در بازارهای وزشی را مورد بررسی قرار می دهیم.

بیشتر بدانید: چگونه یک میز پینگ پنگ مناسب با فضای خود انتخاب کنیم؟

میز پینگ پنگ سالنی (مخصوص مسابقات)

همانطور که در بالا گفته شد این میرها درای ابعاد استانداردی هستند و از نکات مهم در این میزها قابلیت نقل و انتفال این نوع از میزها است که آنها را تبدیل به میزهای متحرک نموده است. این میزها در دو نوع ۴ چرخ و ۸ چرخ ساخته می شوند. میزهای دارای ۴ چرخ در هنگام جمع شدن محیط و فضای زیادی را اشغال کرده و ارتفاع آنها به ۱۸۳ سانتی متر خواهد رسید که یکی از معایب این نوع میزها محسوب می شود اما فوایدی هم دارند که می توان به قابلیت تا شدن آنها اشاره کرد که این امکان به پینگ پنگ باز می دهد بودن کمک تمرینی به ضربه زدن به قسمت تا شده میز امکان تمرین و زدن ضربات مختلف این ورزش را انجام دهد. اما در میزهای ۸ چرخ همانند میزهای ۴ چرخ قابلیت جدا شدن میز از یکدیگر وجود دارد که در دو طرف میز چرخ ها در مرکز و قسمت پایین میز تعبیه شده اند و فضای کمتری را اشغال می کند اما حمل و انتقال آن برای یک نفر کمی سخت خواهد بود.

میز پینگ پنگ سالنی

میز پینگ پنگ خانگی

این نوع از میزها  مناسب با دمای خانه ساخته می شوند در صورت قرار گرفتن در دمای بالا، موجب باد کردن و موج برداشتن سطح رویه میز خواهد شد.

میز پینگ پنگ مخصوص فضای باز

نحوه طرای این نوع از میزها مناسب جهت استفاده در فضای خارج از سالن و یا منزل است و معمولا از استیل، گالوانیزه و حتی شیشه که قابلیت ضد آب بودن را دارا هستند ساخته می شود. در گذشته در پارک ها از نمونه های سنگی میزهای پینگ پنگ نیز وجود داشت اما در حال حاضر از این جنس ها در درساخت میزهای مخصوص استفاده در فضای باز استفاده می شود.

میز پینگ پنگ مخصوص فضای باز

میز های مینی پینگ پنگ

میزهای مینی از اندازه های کوچکتری نسبت به سایر میزها برخوردار هستند که قابلیت تنظیم ارتفاع پایه ها در آنها وجود دارد و مناسب برای بازی پینگ پنگ کودکان طراحی شده است. از این نوع میز در ۲ طرح برای استفاده در داخل منزل و استفاده در فضای باز با طراحی های متفاوت ساخته می شوند.

میزهای پینگ پنگ مخصوص معلولین

در این نوع از میزها نحوه طراحی پایه میز بسیار مهم است. این پایه ها باید به گونه ای طراحی شوند که ویلچیر به اندازه ۴۰ سانتی فضا در زیر میز داشته باشد تا بتواند به راحتی ویلچیر را برای پاسخ به ضربات حریف انتقال دهد.

میزهای پینگ پنگ بدون پایه

این نوع از میزهای پینگ پنگ تنها دارای صفحه ای هستنذ که بوسیله نت (تور شبکه ای) از وسط سطح چوب جدا شده است و مناسب برای افرادی است که فضای کافی برای قرار دادن یک میز پینگ پنگ کامل را در منزل ندارند. این میزها بر روی هر سطحی مانند میز ناهار خوری، بیلیارد و… مناسب هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

میز پینگ پنگ بدون پایه

بیشتر بدانیم : آشنایی با انواع راکت پینگ پنگ

جنس بکار برده شده در ساخت میزهای پینگ پنگ

میزهای پینگ پنگ شاید از نظر شکل همه شبیه به یکدیگر باشند اما از نظر استاندارد، جنس بکار رفته در ساخت میز یکسان نیستند. قسمت سطح رویه میزهای پینگ پنگ از جنس فیبر، نئوپان و یا ام در اف MDF  ساخته می شوند که میزهای ساخته شده از فیبر از کیفیت بالاتری برخوردارند. میزهای حرفه ای مخصوص مسابقات جهانی پینگ پنگ از نوع در جه A هستند که مجوز این درجه را فدراسیون جهانی پینگ پنگ پس از کارشناسی مورد تائید قرار می دهند. معمولا میزهای مخصوص مسابقات جهانی از چوب و یا مشتقات آن ساخته می شود. رنگ های بکار رفته در میزهای پینگ پنگ که از طرف فدراسیون جهانی این ورزش مورد تائید قرار گرفته رنگ های سیز تیره و آبی هستند.

 


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone