۰

انواع جوراب ورزشی و انتخاب سایز مناسب

انواع جوراب ورزشی و انتخاب سایز مناسب

در این مقاله به بررسی انواع جوراب ورزشی و انتخاب سایز مناسب جوراب برای ورزش های فوتبال، رانینگ، والیبال، و بسکتبال خواهیم پرداخت.

در این مقاله به بررسی انواع جوراب ورزشی و انتخاب سایز مناسب جوراب برای ورزش های فوتبال، رانینگ، والیبال، و بسکتبال خواهیم پرداخت.

۱. انواع جوراب ورزشی

۱.۱ جوراب فوتبال

۱.۲ جوراب بسکتبال

۱.۳ جوراب والیبال

۱.۴ جوراب رانینگ

۲. انتخاب سایز مناسب برای جوراب ورزشی

انواع جوراب ورزشی

نوع جوراب ورزشی که می خرید، کاملا بستگی به ورزشی دارد که انجام می دهید. استفاده از جوراب مزایایی بیشتری از گرم نگه داشتن پا دارد، هدف های مختلفی برای استفاده از جوراب وجود دارد که بسته به نوع فعالیت های فیزیکی متفاوت است. در این مقاله قصد داریم موارد استفاده انواع جوراب های ورزشی مخصوص هر ورزش را برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.


بیشتر بدانید :  چگونه جوراب ورزشی مناسب انتخاب کنیم؟ 


جوراب فوتبال

در حال حاضر فوتبال پرطرفدارترین ورزش در سرتا سر دنیا است. در خیلی از کشورهای آسیایی و اروپایی به این بازی به جای ساکر (SOCCER)، با نام  فوتبال شناخته می شود . در جوراب هایی که برای فوتبال تولید می شوند، از مواد ضخیم و با دوامی استفاده شده تا ساق پاها محکم در جای خود نگه داشته ؛ حتی گاهی این جوراب ها با ساق بند تولید می شوند. در این جوراب ها از موادی استفاده می شود که رطوبت را از پا دور کرده و مانع عرق کردن شوند. در تولید جوراب های فوتبال معمولا از الیاف های نایلون، اکریلیک و پارچه های کش استفاده می شود.


بیشتر بدانید:  بهترین انتخاب کفش فوتبال برای چمن مصنوعی


جوراب بسکتبال

در حال حاضر قانونی برای رنگ جوراب در اتحادیه ملی بسکتبال (NBA و WNBA) وجود ندارد. اغلب بازیکنان بسکتبال رنگ جوراب را به گونه ای انتخاب می کنند که با رنگ لباس شان تناسب داشته باشد. ولی برخی از بازیکنان برای جلب توجه و منحصر به فرد بودن، جوراب هایی با رنگ تند و نامتناسب با رنگ لباس خود به پا می کنند. جوراب های بسکتبال هم ساق کوتاه و هم بلند هستند. و به گونه ای طوری طراحی شده اند تا از برخی نقاط حساس پا به خوبی محافظت کرده و ضربات وارده را جذب کنند و اصطحکاک را به حداقل مقدار ممکن برسانند. جوراب های ساق بلند، سایش ها روی مچ پا را کاهش می دهند.


بیشتر بدانید: راهنمای خرید و انتخاب توپ بسکتبال سالنی، خیابانی و قیمت آن


جوراب والیبال

والیبال ورزشی است که از ترکیب دو ورزش تنیس و هندبال بوجود آمده است. در سال ۱۸۹۵ میلادی این بازی پدید آمد و یکسال بعد با نام والیبال به رسمیت شناخته شد. جوراب های مخصوص والیبال دارای ساقی کوتاه، نرم، سبک و چسبان هستند. این نوع جوراب ها برای کاهش دما و دور کردن رطوبت از پاها طراحی می شوند. همانطور که می دانید ورزش والیبال در داخل سالن و محیط سر بسته انجام می شود؛ به همین علت تنظیم دمای بدن و خنک ماندن یکی از نکات مهم برای بازیکنان است.


بیشتر بدانید: بهترین کفش والیبال و عوامل موثر در انتخاب آن


جوراب رانینگ

دویدن برای نخستین بار به عنوان یک مسابقه در بازی های المپیک  قبل از میلاد ثبت شد. اما اکنون یک تمرین ورزشی روزمره برای بزرگسالان و یکی از فعالیت های مدرسه برای کودکان است. برخلاف تفکر عموم، دویدن و پیاده روی اختلاف زیادی در میزان کالری سوزی ندارند. در پیاده روی و دویدن به میزان یکسان کالری سوزانده می شود، به این دلیل که مسافت طی شده یکسان است و تنها تفاوت بین این دو فقط زمان صرف شده برای فعالیت مورد نظر است. جوراب رانینگ انواع مختلفی دارد که بر اساس ویژگی های مختلف ارائه شده اند. بعضی از این جوراب ها مخصوص پای چپ و راست ارائه می شوند، در نتیجه میزان ضربه گیری و حمایت از هر پا متفاوت است. برخی از این جوراب ها ناحیه درز ندارند تا میزان سایش به حداقل برسد. اکثرا در این جوراب ها از مواد جاذب رطوبت استفاده می شود تا به سرعت عرق را جذب و خشک کنند. همچنین نوع دیگری از جوراب های رانینگ تولید می شود که در قسمت قوس کف پا برآمده هستند و جلوی ضربه های احتمالی را گرفته و از پا حمایت می کنند. هر ورزشی جوراب مخصوص به خود را دارد که دارای قابلیت های مختلف است. به علت اینکه هر ورزشکار در هنگام فعالیت ورزشی نیازهای مختلفی دارد، بهتر است که جوراب متناسب با نوع فعالیت ورزشی انتخاب شود.


بیشتر بدانید: لگ ورزشی چیست


 

انتخاب سایز مناسب برای جوراب ورزشی

عموم مردم معتقدند که سایز جوراب یک مقیاس جهانی دارد و در همه جای دنیا یکسان است؛ اما این تفکر همیشه درست نیست. سایز در جوراب های با کیفیت بالا مانند آنچه برای ورزشکاران طراحی می شود مهم است. چگونگی تناسب جوراب با پا، تناسب کفش با پا را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند مانع و یا افزایش دهندۀ عملکرد ورزشکار باشد. انتخاب سایز مناسب جوراب ورزشی برای تقویت عملکردتان هنگام فعالیت های ورزشی و رقابتی حائز اهمیت است. جوراب ها باعث تعیین سطح راحتی ورزشکار می شود. انتخاب جوراب با سایز مناسب هنگام فعالیت ورزشی، از تاول زدن، ساییده شدن و اصطکاک و حساسیت های پوستی در اثر رطوبت ، پیشگیری می کند.

انواع جوراب ورزشی


بیشتر بدانید: پولوشرت ورزشی چیست


نتیجه گیری

تحقیقات نشان داده که جوراب‌های تهیه شده از پنبه خالص، درصد تاول زدن در پا هنگام ورزش را افزایش می دهند و عرق را به خوبی جذب نمی کنند؛ در نتیجه جوراب های پنبه ای شما در هنگام ورزش کردن سنگین، آزار دهنده و بد بو می شود. محققان چندین برند معروف جوراب‌ ورزشی را با  دستگاهی که رطوبت و اصطکاک را می سنجید، ارزیابی کردند. یافته‌های پژوهشگران  نشان داد که جنس جوراب از قیمت و برند آن با اهمیت تر است.به طور کلی توجه به کیفیت انواع لباس ورزشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از نتایج آزمایشها نشان میداد که پوشیدن جوراب‌ ۱۰۰% پنبه‌ای احتمال تاول و ساییدگی را افزایش داده و باعث بروز تاول در پاهای خیس از عرق می شوند. در حالی که جوراب‌های نایلونی بهترین کارکرد را دارند. جوراب‌های ترکیب شده از پنبه و الیاف مصنوعی، کارکردی بین دو نوع جوراب پنبه ای و نایلونی دارند. این مطالعات فقط مختص ورزشکاران نیست، بلکه در آن جوراب مناسب برای عموم افراد جامعه و حتی برای برخی بیماران مانند افراد دیابتی که در گردش خون مشکل دارند و یا کسانیکه پروتز دارند نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. پزشکان از تاثیر الیاف ‌های طبیعی و مصنوعی بر الگوی عرق کردن پا اطلاعاتی داشتند و این نتایج خیلی آنها را شگفت ‌زده نکرد. آنها معتقدند اگر فرد در تمام طول روز جوراب نمی پوشد، استفاده کردن از جوراب‌های پنبه‌ای مناسب است؛ اما در موارد خاصی مثل مدت زمان استفاده و میزان سلامت جسمی فرد، باید توجه بیشتری به نوع جوراب شود.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone