۰

۵ نوع ماساژ در جهت بهبود بدن پس از تمرین

۵ نوع ماساژ در جهت بهبود بدن پس از تمرین

در این مقاله بر آن شده ایم تا ماساژ در جهت بهبود وضعیت بدن پس از تمرین، فواید و آموزش ماساژ، انواع ماساژ و ۵ نوع آن و تاثیرات ماساژ بر بدن پس از تمرین ورزشی را مورد بررسی قرار دهیم.

در این مقاله بر آن شده ایم تا ماساژ در جهت بهبود وضعیت بدن پس از تمرین، فواید و آموزش ماساژ، انواع ماساژ و ۵ نوع آن و تاثیرات ماساژ بر بدن پس از تمرین ورزشی را مورد بررسی قرار دهیم.

۱.ماساژ سوئدی

۲.ماساژ بافت های عمیق

۳.رفلکسولوژی

۴.ماساژ ورزشی

۵.ماساژ تایلندی

نقش ورزش در سلامت روان و جسم موجب شده است پزشکان تاکید فراوانی بر انجام آن به صورت منظم داشته باشند. شما وزنه می زنید، می دوید، حرکات کششی انجام می دهید و درست غذا می خورید؛ اما یک عنصر حیاتی فراموش شده در هر ورزشی نیاز است، ماساژ! بیش از یکسال تحقیقات بسیاری درباره ماساژ روی ورزشکاران انجام شده است. نتیجه همه تحقیقات نشان داده است که ماساژ برای ورزشکاران فواید فراوانی دارد. از جمله ریلکسیشن و آرام سازی عضلات، رهایی از استرس و افزایش یافتن دامنه حرکات ارادی بدن. مطالعات و تحقیقاتی که در دانشگاه مک مستر همیلتون، انتاریو و کانادا انجام شد، به نتیجه ای خاص و منحصر به فرد رسید. بر طبق این نتایج بدست آمده، ماساژ تراپی باعث می شود که، التهاب و سوزش کاهش یابد و رشد میتوکندری (ذره ای در سلول که مسئول انتقال انرژی در بدن است) بطور چشمگیری زیاد می شود. همچنین با افزایش انرژی در بدن، پایداری زیاد می شود و سرعت انتقال اکسیژن در سلول ها و ماهیچه ها زیاد شده و باعث می شود تا طول درمان و بهبودی فرد کاهش پیدا کند.

 

ماساژ در جهت بهبود بدن

در این مقاله ۵ نوع از ماساژ را که هر ورزشکاری باید یکی از آنها را در نظر داشته باشد و به برنامه ی خود اضافه کند را توضیح خواهیم داد.

ماساژ در جهت بهبود بدن پس از تمرین

۱- ماساژ سوئدی

در این نوع ماساژ از ضربه های مفصل و طولانی، ورز دادن، چرخش و حرکات با الگوی خاص انجام می شود و خون را در بدن به گردش در می آورد. این ماساژ باعث می شود ضایعات متابولیک ماهیچه ها تخلیه شوند و صدمات حین تمرین کردن نیز سریع تر ترمیم شوند. همچنین ماساژ سوئدی باعث آرامش و آسودگی می شود و استرس های فیزیکی و روحی را کاهش می دهد. برای این ماساژ بهتر است همه ی لباس ها (یا بیشتر آنها) را در بیاورید و روی یک میز بلند بر روی شکم بخوابید. درمانگر از لوسیون یا روغن برای جلوگیری از سایش و کشیده شدن پوست استفاده می کند و این مواد باعث می شود که فشارهای محکم حاصل از ماساژ با ملایمت و نرمی انجام شود.


بیشتر بخوانید: ورزش یوگا چیست؟ خطرات و فواید یوگا برای سلامتی بدن


 

۲- ماساژ بافت های عمیق

این ماساژ قوی روی لایه های عمیق تر ماهیچه ها متمرکز است. برای باز شدن و رهایی از گرفتگی ماهیچه های منقبض شده مناسب است. در این ماساژ درمانگر از دستها، ساعدها، آرنج ها و نوک انگشتان برای مناطقی که نیاز به درمان دارند، استفاده می کنند و این حرکات را با فشار متوسط تا محکم اجرا می کند. ماساژ بافت های عمیق غالبا برای ناهنجاری های مفصل، سیاتیک، جراحات ناشی از استرس مکرر (مثل درد تونل مچ یا درد آرنج بر اثر ورزش تنیس) و فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی عضلانی مزمن) استفاده می شود. در این ماساژ شما روی میز دراز می کشید و تراپیست از لوسیون یا روغن استفاده می کند.از این ماساژ برای التیام یافتن دردها استفاده می شود و کمتر برای آرام سازی کاربرد دارد.

۳- رفلکسولوژی

با این تمرین چینی، درمانگران نقاط خاصی در پاها که هرکدام مخصوص یکی از ارگان های داخلی است را تحریک می کند که باعث ترشح آندروفین و افزایش انرژی می شود. در نتیجه سموم از بدن دفع می شود و باعث تقویت متابولیسم می شود. این نوع ماساژ باعث یک سکوت و آرامش ذهنی می شود و سیستم اعصاب مرکزی و مسیرهای عصبی را بهبود می بخشد. ماساژ رفلکسولوژی بسیار تسکین دهنده است. در این ماساژ فقط نیاز است که کفش و جوراب خود را در بیاورید.

همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، انجام حرکات ورزشی تاثیر بسزایی بر سلامت جسم و روان دارد. یکی از انواع ورزش های مناسب جهت تقویت عضلات و افزایش انرژی، ورزش های آبی هستند. فواید ورزش های آبی موجب شده است روز به روز بر تعداد ورزشکاران این حوزه افزوده شود. بنابراین گزینه مناسبی برای بهبود سلامت بدن و کیفیت زندگی محسوب می شوند.

۴- ماساژ ورزشی

بر اساس تحقیقات انجمن ماساژ درمانی آمریکا، ماساژ ورزشی می تواند به بهبود کارایی ورزشکاران کمک کند و همچنین علاوه بر درمان سریع تر آسیب ها، باعث جلوگیری از صدمات جدید نیز می شود. در این ماساژ درمانگر از ماهیچه هایی که بیشتر در ورزش مخصوص به هر فرد استفاده می شود را اداره می کند و با تفکیک کردن زخم بافت ها و تحریک شان، باعث بهبود آنها می شود و همچنین این ماساژ به گشاد شدن عروق خونی کمک می کند و با زیاد شدن جریان خون، ضایعات بدن دفع شده و در نتیجه درد و تنش بدنی فرد کاهش می یابد. در ماساژ ورزشی فرد روی یک میز بلند دراز می کشد و درمانگر چند نوع تکنیک ماساژ مختلف را باهم ترکیب می کند و فشارهای معتدل تا سخت را با استفاده از لوسیون و روغن روی بدن فرد اعمال می کند.

توجه: این ماساژ ممکن است در حین و تا کمی پس از ماساژ گرفتن، باعث درد و ناراحتی در بدن شود.


بیشتر بدانید: دستگاه بادکش برقی و دستی و نحوه استفاده از آنها


۵- ماساژ تایلندی

این ماساژ ترکیبی از یوگا، طب فشاری، کشش و ماساژ قوی است و با هدف کاهش استرس، بالا بردن انعطاف و افزایش دامنه حرکتی انجام می شود. ماساژ تایلندی به شما انرژی می دهد و هم بدن تان را ریلکس می کند و باعث تراکم ماهیچه ها می شود، اکسیژن رسانی را افزایش می دهد و اسید لاکتیک و آندروفین را آزاد می کند. در این ماساژ باید لباس ها را کامل در بیاورید و روی سطح زمین دراز بکشید. سپس درمانگر از قسمت های مختلف بدن مانند آرنج ها، دست ها، زانوها و پاها استفاده می کند تا یک ماساژ با فشار معتدل تا سخت را اجرا کند.

نتیجه گیری

با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که محققان و سازمان های مختلف پزشکی ورزشی انجام داده اند گرفتن ماساژ پس از انجام فعالیت ها و تمرینات سنگین ورزشی برای ورزشکاران می تواند بسیار مفید باشد به طوری که به ورزشکار کمک می کند تا در عضلات خود احساس درد کمتری داشته باشد و از استرس های ناشی از فعالیت ورزشی سریعتر رهایی یافته و به فرم طبیعی خود بازگشته و احساس آرامش و رضایت مندی بیشتری از فعالیت ورزشی و بدنی خود داشته باشد .

محصولات مرتبط

%13 تخفیف
۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
%11 تخفیف
۱۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۱۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان
%6 تخفیف
۲۵,۱۸۰,۰۰۰ تومان ۲۶,۹۰۰,۰۰۰ تومان
۹,۴۰۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone