۰

فواید و مضرات ورزش بوکس

فواید و مضرات ورزش بوکس

در این مقاله به فواید و مضرات ورزش بوکس، فواید ورزش بوکس برای بانوان و آیا بوکس باعث تقویت قلب، بهبود قدرت بدنی، لاغری و تناسب اندام و کاهش اضطراب و استرس خواهد شد؟ را مورد بررسی قرار داده ایم.

در این مقاله به فواید و مضرات ورزش بوکس، فواید ورزش بوکس برای بانوان و آیا بوکس باعث تقویت قلب، بهبود قدرت بدنی، لاغری و تناسب اندام و کاهش اضطراب و استرس خواهد شد؟ را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

۱. فواید ورزش بوکس

۱.۱ تقویت قلب و عروق با تمرینات بوکس

۱.۲ بهبود قدرت بدنی با بوکس

۱.۳ کاهش اضطراب و استرس با تمرینات بوکس

۲. بوکس  ورزشی برای لاغری و تناسب اندام

۳. مضرات ورزش بوکس

۴. فواید بوکس برای بانوان

 

اکثر افراد بر این باور هستند که بوکس ورزش خشنی است که می تواند سلامت انسان را با خطر مواجه کند. البته در مسابقات حرفه ای بوکس به طور حتم احتمال آسیب دیدگی ورزشکاران در رد و بدل کردن ضربات به یکدیگر بسیار زیاد است اما آیا تمرینات بوکس نیز خطرناک هستند؟ به طور حتم انجام تمرینات بوکس خطر چندانی برای یوکسورها نخواهد داشت. در مقالات پیشین پیرامون تاریخچه و وسایل و تجهیزات ورزش بوکس صحبت کرده ایم در این مقاله به فواید و مضرات ورزش بوکس و رابطه آن با لاغری و تناسب اندام و فواید بوکس برای بانوان خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید : تاریخچه بوکس

فواید ورزش بوکس

فواید ورزش بوکس

ورزش بوکس نیز مانند سایر ورزش های رزمی دارای فواید خاص خود است که از جمله آنها می توان به تقویت سیستم قلبی عروقی، افزایش قدرت بدنی، کاهش استرس، تناسب اندام و لاغری و .. اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر یک از این فواید خواهیم پرداخت.

تقویت قلب و عروق با تمرینات بوکس

تمرینات بوکس شامل مشت زدن، رقص پا، دویدن، رکاب زدن، طناب زدن و … با ایجاد فشار بر روی قلب و عروق باعث بهبود گردش خون و تقویت قلب می شود. تمرینات بوکس با تنظیم سیستم قلبی عروقی باعث استقامت قلب شده و با تنظیم فشار خون از ابتلا به تپش قلب جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بدانید: آیا طناب زدن باعث لاغری میشود

بهبود قدرت بدنی با بوکس

ورزش بوکس و تمرینات آن تمامی عضلات بدن را به چالش می کشد. در هنگام مشت زدن، رقص پا و گارد گرفتن عضلاتی همچون، عضلات بازو، سرشانه، سینه و پشت بازو وهمچنین عضلات پشت بازو و شکمی فعال می شوند. در هنگام رقص پا در زمان تمرین و یا داخل رینگ مسابقه عضلات چهار سر ران ها، باسن و عضلات همسترینگ به طور یکنواخت فعال شده و و در جهت وارد کردن مشت های پر قدرت بسیار موثر هستند. مقدار نیرویی که یک بوکسور برای وارد کردن یک مشت ایجاد می کند از قسمت پائین بدن ساق های پا آغاز و به سمت قسمت بالای بدن هدایت می شود. داشتن ساق های قوی برای بوکسورها برای انجام رقص پا در رینگ و سرعت وارد کردن ضربه سریع و گرفتن گارد تدافعی بسیار حائز اهمیت است.

فواید ورزش بوکس

کاهش اضطراب و استرس با تمرینات بوکس

به طور کلی انجام فعالیت ورزشی باعث کاهش اضطراب و استرس می شود. ورزش هایی مانند ورزش یوگا از ورزش های شاخص جهت کاهش سطح استرس و اضطراب هستند. بوکس نیز از جمله ورزش هایی است که سبب ترشح هورمون اندورفین در بدن شده و سبب کاهش اضطراب و استرس می شود. در تمرینات بوکس وسایل و تجهیزاتی مانند کیسه بوکس مورد استفاده قرا می گیرد که این وسیله بهترین ابزار برای تخلیه انرژی حاصل شده از عصبانیت و خشم است. مشت زدن به کیسه بوکس بهترین روش برای تخلیه اضطراب و استرس و آرام کردن ذهن است. در زمان تمرین با کیسه بوکس افکاری که ذهن را درگیر کرده فراموش و با وارد کردن ضربه به آن احساس قدرت بیشتری ایجاد خواهد شد. به طور کلی تمرین با کیسه بوکس روشی مناسب برای تخلیه فشار های ذهنی، استرس و اضطراب است.

بیشتر یدانید : آشنایی با لوازم و تجهیزات ورزش بوکس

بوکس ورزشی برای لاغری و تناسب اندام

چالاکی، قدرت وسرعت از لازمه های ورزش بوکس است.کالری سوزی بوکس به میزان قابل توجهی بالا بوده و در هنگام تمرین بوکس دویدن، رقص پاها، جهش ها باعث می شوند که ورزشکار مقدار زیادی کالری از دست دهد که این خود موجب لاغری خواهد شد. بوکس با درگیر کردن عضلات قدرت و استقامت بدنی را افزایش داده و چربی های سوزانده شده را به عضله تبدیل خواهد کرد. این ورزش با ترشح هورمون رشد (HGH) موجب افزایش عضلات بدن شده و تناسب اندام را در پی خواهد داشت. با انجام ۱ ساعت تمرین بوکس به راحتی ۶۰۰ کالری سوزانده می شود که در نتیجه سبب فعال شدن هورمون رشد شده و ضمن ایجاد عضله بدن در هنگام استراحت نیز اقدام به کالری سوزی خواهد نمود.

مضرات ورزش بوکس

 

بیشتر یدانید : تاثیر شنا بر تناسب اندام

مضرات ورزش بوکس

همانطور که قبلا اشاره کردیم  شاید تمرین های بوکس بی خطر باشند اما مسابقات حرفه ای بوکس چندان بی خطر نیستند و دریافت هر ضربه ای از طرف بوکسورها به یکدیگر بی آسیب نخواهد بود. بسیاری از مشت زنان حرفه ای در هنگام مبارزه با ضربات وارده دچار آسیب از ناحیه سر خواهند شد که این صدمات می تواند شکستگی استخوان سر، فک، صورت دندان ها و آسیب به بافت مغز باشد و یا گاهی در هنگام بازنشتگی و کهولت سن دچار بیماری پارکینسون شوند. بسیاری از مشت زنان از ناحیه پائین کمر اقدام به وارد کردن ضربات قدرتی می کنند که به آن دسته افرادی که از بیماری های کمر مانند دیسک کمر رنج می برند انجام ورزش بوکس پیشنهاد نمی شود ،زیرا می تواند باعث شدید بیماری ایشان شود.

در ورزش مسابقات بوکس احتمال شکستگی دندان، دنده ها و خونریزی داخلی وجود دارد و در برخی مواقع با وارد شدن ضربات به چشم دچار صدمه در قسمت شبکیه چشم و یا خونریزی در این قسمت شوند. خیلی از مشت زنان پس از بازنشسنگی به علت وارد کردن و دریافت ضربات مشت که در گذشته داشته اند دچار التهاب مفاصل انگشتان و یا آرتروز می شوند باید خاطرنشان کرد که در مسابقات حرفه ای بوکس که از وسایل و تجهیزات حمایتی مانند کلاه بوکس و .. استفاده نمی شود احتمال آسیب دیدگی بسیار است اما در مسابقات آماتوری استفاده از وسایل حمایتی در هنگام مسابقه از الزامات می باشد.

بیشتر بدانید: آنچه که از دستکش بوکس باید بدانیم

فواید بوکس برای بانوان

شاید به توان تمرینات بوکس را یک روش موثر برای لاغری و تناسب اندام برای بانوان به حساب آورد. تمرینات این ورزش به جهت ماهیت تحرکی بالا موجب کالری سوزی و لاغری خواهد شد و برای رسیدن به اندامی قوی با انجام تمرینات سخت به تقویت اعتماد به نفس درخانم ها بسیار موثر است. بیشتر بانوان تمایل دارند که شکم عاری از چربی داشته باشتد. تمرینات بوکس سبب تحرک بیشتر شکم و باسن می شوند و این امکان را فراهم می کند که با انجام تمرینات سخت بتوانند به شکمی عضلانی و صاف دست پیدا کنند. تمرینات بوکس از مناسب ترین تمرین ها برای سوزاندن چربی های باسن و پاها بشمار می آید، بانوان می توانند با انجام تمرینات مربوط به رقص پا در بوکس به پاهایی کشیده، عضلانی و خوش استایل دست یابند. مشت زدن به تجهیزات ورزش بوکس مانند کیسه بوکس و .. باعث تخیله خشم، صبور شدن و تقویت اراده شده و با ترشح هورمون اندروفین در بدن بانوان از اضطراب و استرس کاسته و در بهبود اخلاق و آرامش موثر واقع شود.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone