۰

میزان کالری سوزی با دستگاه الپتیکال چقدر است؟

میزان کالری سوزی با دستگاه الپتیکال چقدر است؟

در بین دستگاه‌های بدنسازی میزان کالری سوزی با الپتیکال و تأثیر تمرین با الپتیکال بر لاغری چشمگیر است. در ادامه این مقاله به بررسی کامل موضوع کالری سوزی با الپتیکال می‌پردازیم.

مهم‌ترین اهداف هر تمرین ورزشی تناسب‌اندام، لاغری و سلامتی جسم و روح می‌باشد. امروزه هر رشته ورزشی چه با استفاده از تجهیزات و چه بدون تجهیزات مزیت‌های خاص خود را دارند اما چربی سوزی و کاهش وزن مفید ازجمله مزایای مشترک در تمامی رشته‌های ورزشی است. دراین‌بین برخی تجهیزات ورزشی هستند که علاوه بر چالش روی عضلات بدن، می‌توانند به کاهش وزن مؤثر افراد نیز کمک شایانی کنند. الپتیکال به‌عنوان یکی از دستگاه‌های هوازی است که علاوه بر اینکه می‌تواند یک تمرین فول بادی تمام‌عیار را برای بدن شما به ارمغان آورد کالری سوزی بسیار بالایی نیز خواهد داشت. در این مقاله از سایت کالاورزش میزان کالری سوزی با دستگاه الپتیکال را شرح خواهیم داد.

آیا کالری سوزی با الپتیکال امکان دارد؟

اگر بخواهیم یک پاسخ کلی به این سؤال بدیم بایستی بگوییم بله کالری سوزی با دستگاه الپتیکال صورت می‌پذیرد. الپتیکال به‌عنوان یک دستگاه ورزشی است که از دو پدال و دو دسته متصل به پدال طراحی‌شده که حرکت اسکی را برای شما شبیه‌سازی خواهد کرد. شما می‌توانید روی هر دو پدال پاهای خود را قرار داده و هم‌زمان دسته‌های آن را بگیرید و شروع به حرکت دادن پدال‌ها نمایید. نام دیگر الپتیکال همان اسکی فضایی است. تمرینات ورزشی با الپتیکال اصولاً جزء تمرینات کم‌فشار روی مفاصل و اندام‌ها به‌حساب می‌آیند و به همین دلیل همه افراد می‌توانند از دستگاه الپتیکال استفاده کنند. خصوصاً کسانی که دچار محدودیت در ناحیه زانو و پاها می‌باشند امکان استفاده از اسکی فضایی را به‌صورت اصولی دارند. ازآنجایی‌که تمرین با الپتیکال به‌عنوان یک تمرین کم‌فشار به‌حساب می‌آید و از طرفی می‌توان تمام‌اندام‌ها را با آن درگیر کرد نرخ متابولیسم بدن شما بالا رفته و همین امر باعث می‌شود شما کالری سوزی مؤثری داشته باشید.

نکته: برای مثال فارغ از وضعیت فیزیکی افراد اگر بتوانید با الپتیکال حدود 30 دقیقه تمرین کنید حدوداً می‌توانید 300 تا 400 کالری در روز بسوزانید.

  برای مشاهده قیمت و خرید الپتیکال کلیک کنید  

عوامل مهم کالری سوزی با دستگاه الپتیکال

عوامل مؤثر بر کالری سوزی با دستگاه الپتیکال

تمرینات ورزشی با الپتیکال خانگی و الپتیکال باشگاهی به‌عنوان تمرینات هوازی شناخته می‌شوند زیرا هنگام انجام تمرین، بدن در مواجهه با اکسیژن بوده و با مصرف اکسیژن در سوخت‌وساز بدن، بدن شما انرژی موردنیاز خود را تأمین می‌کند لذا برخی عوامل می‌تواند بر کالری سوزی با اسکی فضایی تأثیرگذار باشد که به شرح زیر خواهند بود:

  1. وزن
  2. مدت‌زمان تمرینات هوازی
  3. شدت تمرینات روی اسکی فضایی
  4. سرعت تمرین
  5. جنسیت

وزن افراد

بد نیست بدانید در تمامی تمرینات ورزشی خصوصاً تمرینات هوازی هرچه قدر تیپ بدنی اندومرف تر باشد، کالری سوزی بیشتری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل وزن افراد به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر کالری سوزی با الپتیکال خواهد بود. افراد دچار اضافه‌وزن هنگام تمرین با اسکی فضایی استعداد گرمازایی بسیار بالایی داشته یا همان متابولیسم بالایی دارند و خیلی عرق می‌کنند. به همین دلیل میزان کالری سوزی بالاتر و در ادامه چربی سوزی بیشتری را نیز تجربه خواهند کرد.

مدت زمان تمرین

این عامل کاملاً طبیعی است شما هرچه قدر تمرینات خود را طولانی‌تر انجام دهید تحرک بدنی شما افزایش‌یافته و بدن نیاز به‌صرف انرژی بیشتری خواهد داشت. همین امر باعث افزایش نرخ متابولیسم شده و از طرفی اکسیژن بیشتری در فرآیند سوخت‌وساز بدنی مصرف می‌شود.

شدت تمرین

منظور از شدت تمرین افزایش درجه سختی پدال زدن الپتیکال خواهد بود. امروزه اکثر الپتیکال های خانگی و الپتیکال های باشگاهی امکان تغییر درجه مقاومت و شدت را داشته که هرچه قدر شدت بیشتر باشد پدال زدن روی اسکی فضایی سخت‌تر شده و شما انرژی بیشتری نیز صرف می‌کنید که درنتیجه نرخ متابولیسم و کالری سوزی افزایش خواهد یافت.

سرعت

سرعت تمرینات نیز در میزان کالری سوزی با الپتیکال نقش اساسی دارد. شاید به‌اشتباه تصویر کنید که الپتیکال مانند تردمیل امکان تنظیم سرعت را دارند درحالی‌که الپتیکال ها با سرعت حرکت پاهای شما تنظیم می‌شوند؛ یعنی هرچه قدر شما با سرعت بالاتری پدال بزنید سرعت تمرینات شما روی اسکی فضایی بیشتر خواهد شد.

جنسیت

فاکتور جنسیت نیز در نرخ کالری سوزی اسکی فضایی مؤثر است. جالب است بدانید زنان و مردان با شرایط فیزیکی یکسان و تمرینات یکسان کالری سوزی و چربی سوزی متفاوتی دارند. دلیل اصلی آن نیز تفاوت جنسیتی آن‌ها است. سیستم بیولوژیکی مردان به‌گونه‌ای است که چربی‌های احشایی بدن (داخل بافت) بالایی دارند و این چربی‌ها هنگام تمرینات به‌عنوان چربی‌های فعال در سیستم متابولیکی دخیل هستند و خود را بهتر وارد واکنش سوخت‌وساز می‌کنند؛ اما در زنان چربی‌های احشایی زیر جلدی بوده و کمتر در فعالیت متابولیکی نقش دارند لذا در مقایسه با مردان چربی‌های کمتری از دست می‌دهند. به همین دلیل است که برنامه‌های تمرینی برای زنان می‌بایست در مقایسه با مردان متفاوت‌تر باشد.

افزایش کالری سوزی با اسکی فضایی

چگونه می‌توان کالری سوزی با الپتیکال را افزایش داد؟

همان‌طور که در این مقاله ذکر شد یکی از اهداف اصلی ورزش با اسکی فضایی لاغری است. هرچند تناسب‌اندام و سلامت قلب و عروق را تجربه خواهید کرد اما آنچه مشهود است حداکثر نرخ کالری سوزی با این دستگاه خواهد بود. شما می‌توانید با موارد زیر کالری سوزی را بالا ببرید.

افزایش طول تمرین

اگر مبتدی هستید و برای اولین بار با دستگاه الپتیکال تمرین می‌کنید ممکن است در ابتدا خیلی نتوانید تمرین طولانی داشته باشید. به همین دلیل توصیه می‌شود برای مدت کوتاهی تمرین کرده و مابین تمرینات استراحت کوتاه کرده و مجدداً تمرینات را ادامه دهید. از زمانی که تمرینات را ادامه می‌دهید چون بدن بعد از یک آمادگی جسمانی اولیه وارد یک شوک غیرمنتظره از تمرین می‌گردد به‌ناچار نرخ کالری سوزی افزایش خواهد یافت.

بالا بردن شیب دستگاه

برخی دستگاه‌های پیشرفته الپتیکال دارای حالت تنظیم شیب هستند لذا زمانی که شیب دستگاه را تا یک درجه مشخصی افزایش دهیم نیاز به‌صرف انرژی بیشتری داشته و چندین گروه عضلانی در تمرینات درگیر خواهند شد. همین امر باعث می‌شود نرخ کالری سوزی افزایش پیدا کند.

معکوس پدال زدن

تقریباً اکثر مدل‌های اسکی فضایی امکان پدال زدن روبه‌جلو و پدال زدن معکوس رو به عقب را خواهند داشت. از طرفی بد نیست بدانید که رو به عقب پدال زدن باعث می‌شود برخی اندام‌ها ازجمله همسترینگ، سرینی و حتی عضلات دوقلو پاها از حالتی که به‌طور معمولی روبه‌جلو پدال می‌زنیم بیشتر درگیر شوند. معکوس پدال زدن نیز در حین تمرینات باعث کالری سوزی بیشتر خواهد شد.

افزایش ضربان قلب

زمانی که تپش ریتمیک قلب شما در اثر تحرک و یا ورزش کردن افزایش پیدا کند گردش خون نیز به‌مراتب بالا می‌رود. حال زمانی که در مواجهه با اکسیژن قرار گیریم سوخت ساز هوازی بدن نیز افزایش‌یافته و نهایتاً کالری سوزی بالا می‌رود.

بدن انسان قانون خاص خودش را دارد اگر شدت ورزش را به حدی بالا ببرم که حتی نتوانیم نفس بکشیم اکسیژن کمتری در سیستم متابولیکی نقش دارند و به‌عنوان فعالیت بی‌هوازی و اینتروال شناخته می‌شوند. به همین دلیل تأمین سوخت و انرژی و حتی کالری سوزی بدن از قند موجود در خون خواهد بود؛ اما اگر برعکس تمرینات را آهسته و پیوسته انجام دهید اکسیژن فرصت مداخله در سیستم متابولیکی داشته و این بار برای تأمین انرژی کالری سوزی و همچنین در کنار آن چربی سوزی بالایی صورت می‌گیرد.

تمرینات اینتروال

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که باعث افزایش نرخ کالری سوزی خصوصاً چربی سوزی در تمامی رشته‌های ورزشی می‌شود تکنیک اینتروال است. تمرینات انفجاری یا همان اینتروال نوعی از تمرینات ورزشی است که بر اساس شدت تمرینات تعریف می‌شود. در اینتروال بایستی به‌صورت متناوب شدت را بالا و پایین برد با این کار ماهیچه‌های قلب بسیار قوی شده و نیازی به ضربان بسیار بالا نخواهد بود. در این تکنیک نرخ گرمازایی در سیستم سوخت‌وساز بدن بالا می‌رود و کالری سوزی به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.

هنگام ورزش موسیقی گوش دهید

موسیقی گوش دادن در حین ورزش باعث می‌شود شما انرژی کافی برای تمرینات را به دست آورید. ملودی ریتمیک موسیقی علاوه بر اینکه سرگرم‌کننده است باعث می‌شود شما تشویق شوید که در مدت‌زمان بیشتری تمرین کنید. به همین دلیل است که بسیاری از مربیان و یا حتی باشگاه‌های ورزشی هنگام تمرین از موسیقی‌های ورزشی استفاده می‌کنند.

استفاده از برنامه‌های تمرینی الپتیکال

استفاده از یک برنامه ورزشی با الپیتکال می‌تواند بسیار سودمند باشد زیرا شمارا متعهد به انجام تمرینات اصولی خواهد کرد. بسیاری از دستگاه‌های الپتیکال دارای حافظ و برنامه‌های تمرینی در صفحه نمایشگر خود هستند که باعث می‌شود شما با استفاده از آن‌ها به اهداف کالری سوزی نزدیک شده و نرخ متابولیسم خود را بالا ببرید.

کنترل و مدیریت رژیم غذایی

ازآنجایی‌که برخی مواد مغذی برای سوخت‌وساز بدن ازجمله کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها دخیل هستند به همین دلیل کنترل رژیم غذایی مناسب و پرهیز از زیاده‌روی باعث می‌شود در تمرینات ورزشی نرخ کالری سوزی شما از ذخیره کالری توسط مواد غذایی بیشتر شده و کاهش وزن مؤثرتری داشته باشید. به همین دلیل است که ورزشکاران حرفه‌ای برای تناسب‌اندام و کاهش وزن نیاز به یک برنامه رژیم غذایی مناسب خواهند داشت تا علاوه بر تأمین انرژی مناسب بتوانند سوخت‌وساز خوبی داشته باشند.

فرمول محاسبه کالری سوزی با الپتیکال

همواره یک فرمول استاندارد برای محاسبه کالری سوزی با اسکی فضایی وجود دارد که هم می‌شود به‌صورت دستی محاسبه کرد و هم اینکه معمولاً در حافظه صفحه نمایشگر الپتیکال به‌صورت خودکار کالری سوزی شما محاسبه می‌شود. در فرمول محاسبه کالری سوزی معمولاً عامل وزن و زمان و حتی شدت سختی تأثیرگذار است به‌صورت کلی این فرمول به شرح زیر است.

میزان کالری = زمان * وزن * MET

در اینجا منظور از MET همان شدت تمرین است هرچه این میزان بالاتر باشد یعنی درجه سختی پدال‌های الپتیکال بالا خواهد بود.

برنامه های تمرینی با الپتیکال

برنامه‌های تمرینی برای کالری سوزی با الپتیکال

در حالت کلی برنامه‌های تمرینی زیادی برای تمرینات هوازی با الپتیکال وجود دارند حتی ما قبلاً نیز به‌صورت مفصل در یک مقاله جداگانه نمونه‌هایی از آن‌ها را شرح دادیم که لینک آن را برای مطالعه در ذیل درج کردیم؛ اما در این بخش ما چند نمونه خلاصه از برنامه‌ریزی با الپتیکال را به شما معرفی می‌کنیم.


بیشتر بدانید: برنامه تمرینی اسکی فضایی و نکات مهم


تمرین کلاسیک 25 دقیقه‌ای متناوب با الپتیکال

در ادامه شمارا با یک تمرین 25 دقیقه‌ای جهت کالری سوزی بالا الپتیکال آشنا می‌کنیم

برنامه تمرینی با شدت متوسط بخش اول

قبل از اینکه هر تمرین را شروع کنیم توصیه می‌شود حتماً بدن خود را گرم کرده تا آمادگی لازم را کسب کنید. در این بخش از برنامه تمرینی بایستی شدت یا همان MET را روی عدد متوسطی قرار دهیم. مثلاً اگر حداکثر درجه شدت در اسکی فضایی 10 باشد بهتر است ابتدا 5 را تنظیم کنیم. بعدازاینکه MET را تنظیم کردیم بایستی حدوداً 10 دقیقه با این شدت تمرین کنیم.

تمرین با شدت بالا

درجه مقاومت در این تمرین بایستی بالا در نظر گرفته شود به‌نوعی که پدال زدن روی دستگاه سخت‌تر گردد. توصیه می‌شود در مدت‌زمان 5 دقیقه در این حالت ادامه دهید. شدت مقاومت و سختی الپتیکال در این تمرین بایستی به‌گونه‌ای باشد که تنفس شما شدیدتر شده اما خیلی دشوار نباشد.

تمرین برگشتی

مجدداً به مدت‌زمان حدود 5 دقیقه شدت تمرین را کم می‌کنیم تا تنفس به‌آرامی کم شده و به حالت خنثی نزدیک شویم. دقت شود به‌هیچ‌وجه به یکباره نبایستی درجه سختی کم شود بلکه بایستی در مدت‌زمان 5 دقیقه آرام و پیوسته درجه مقاومت کم شود.

تمرین با شدت متوسط بخش دوم

نهایتاً در بخش انتهای به مدت‌زمان 5 دقیقه با درجه سختی متوسطی اقدام به تمرین نمایید و تمرین را بعد از مدت‌زمان لازم به پایان رسانید.

برنامه تمرینی ساده بر اساس سن افراد

جالب است بدانید یک برنامه تمرینی بر اساس سن ورزشکاران وجود دارد که می‌توانید آن را در ذیل بخوانید.

اگر سن ورزشکاران زیر 30 و هدف آن‌ها نیز تقویت عضلات باشد بهتر است ابتدا یک تمرین 15 دقیقه‌ای داشته باشید. کافی است در بار اول به مدت 5 دقیقه با یک شدت متوسط و سرعت متوسط اقدام به پدال زدن نمایید و سپس برای 5 دقیقه بعدی با همان شدت اما با سرعت بالاتری اقدام به پدال زدن نماییم و نهایتاً در 5 دقیقه نهایی مجدداً با سرعت متوسط تمرین کنیم. اگر این کار را 3 تا 4 مرتبه در روز انجام دهید طبیعتاً چالش خوبی خصوصاً روی اندام‌های پایین‌تنه ایجاد خواهد شد.

برای سنین 30 تا 50 سال توصیه می‌شود مجموعاً 30 دقیقه تمرین کنیم. 10 دقیقه اول با سرعت‌پایین، 10 دقیقه دوم با سرعت متوسط و 10 دقیقه پایانی نیز با سرعت‌بالا و اما برای افراد مسن‌تر به جهت بهبود سیستم قلبی و عروقی تمرینات ساده‌تر بوده و کافی است تنها روزانه حدود 20 دقیقه با سرعت متوسط تمرین کنند.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone