۰

آموزش انواع حرکات پرتاب مدیسن بال

آموزش انواع حرکات پرتاب مدیسن بال

انجام حرکات پرتاب مدیسن بال موجب تقویت و استقامت ماهیچه‌ها می‌شود. در این مطلب از کالاورزش با انواع مختلف این حرکات و آزمون پرتاب توپ طبی آشنا شوید.

توپ مدیسن بال را با نام‌های مختلفی چون توپ طبی و یا توپ پزشکی نیز می‌شناسند. این محصولات معمولاً در وزن‌های مختلفی عرضه می‌شوند که برای انواع تمرینات تناسب‌اندام و ورزش‌های قدرتی و حتی تمرینات بازتوانی مناسب خواهند بود. با استفاده از توپ‌های مدیسن بال وزن‌دار می‌توان بخش‌های مختلفی از بدن را تحت چالش قرار دارد. مدیسن بال‌ها در اشکال و جنس‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند که به‌صورت کلی می‌توان به مدیسن بال های چرمی، ژله‌ای، لاستیکی، گریپ دارو حتی طناب دار اشاره کرد. جالب است بدانید که ساختار داخلی توپ‌ مدیسن بال از هوا و شن است و جایگزین خوبی برای دمبل‌ها، کتل بل ها و حتی وزنه‌های بدنسازی است. ما در این مقاله از سایت کالاورزش شما را با خلاصه‌ای از حرکت پرتاب توپ مدیسن بال آشنا خواهیم کرد لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

 انواع حرکات با مدیسن بال

حرکت پرتاب مدیسن بال به سمت بالا

تمرین پرتاب توپ مدیسن بال به بالای سر به‌عنوان یکی از ساده‌ترین حرکت پرتاب توپ طبی خواهد بود. جالب است بدانید با این تمرین ساده شما چندین گروه عضلانی بدن را تحت چالش قرار خواهید داد. هنگام پرتاب توپ مدیسن بال وزن‌دار به سمت بالا عضلات مختلفی ازجمله عضله گرد شانه‌ای یا همان دلتوئید؛ عضلات کول یا همان سرشانه، چهار سر ران و حتی عضلات باسن تحت چالش قرار دارند.

پرتاب مدیسن بال به سمت بالا

طبق تصویر بالا شما بایستی ابتدا در حال ایستاده قرارگرفته و پاهای خود را به‌اندازه عرض شانه از هم بازکنید. حال تمرین را با یک توپ مدیسن بال آغاز می‌کنیم. یک توپ را در دست گرفته و به حالت اسکات درآیید. با یک مکث کوتاه از حالت اسکات درآمده و توپ را به بالا پرتاب کنید. دقت کنید خط فرضی پرتاب شما بایستی عمودی باشد.

 


    مطالعه بیشتر: آشنایی با حرکت اسکات     


حرکت اسلم بال با توپ مدیسن بال

پرتاب مدیسن بال با دودست به سمت پایین

اما یکی دیگر از تمرینات پرتاب توپ پزشکی تمرین پرتاب به سمت زمین یا همان حرکت اسلم بال خواهد بود. عضلات درگیر در این حرکت شامل ماهیچه‌های شانه، پشت کمر، عضلات مورب و حتی چهار سر ران است. برای انجام این تمرین مانند تصویر بالا ایستاده و پاها را به‌اندازه عرض شانه از هم فاصله دهید و مقداری جهت پنجه‌ها رو به بیرون باشد. در ابتدای حرکت یک عدد توپ مدیسن بال را با هر دودست محکم گرفته و به سمت بالای سر ببرید. دستان را کاملاً صاف‌کرده و مقداری به زانوها حالت خمیدگی دهید. حال با یک حرکت انفجاری نیم‌تنه را خم نموده و توپ را با تمام توان به زمین بکوبید. دقت کنید که هنگام بالا بردن توپ بالای سر عمل دم و هنگام پرتاب توپ به زمین عمل بازدم صورت گیرد.

نکته: درصورتی‌که نیاز به خرید انواع توپ مدیسن بال در وزن‌های مختلف را دارید از طریق سایت کالاورزش با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پرتاب افقی مدیسن بال به دیوار

حرکت پرتاب افقی مدیسن بال به سمت دیوار

این نوع تمرین به‌عنوان یک تمرین پلایومتریک نیز به‌حساب خواهد آمد که باعث تقویت عضلات هسته‌ای شکم؛ ماهیچه‌های کمر و همچنین ماهیچه‌های سرینی خواهد شد. تمرین پرتاب توپ Medicine ball باحالت‌های مختلفی انجام می‌شود اما یکی از حالت‌های آن پرتاب افقی به سمت مانع می‌باشد. برای این تمرین بایستی توپ را از ناحیه قفسه سینه به دیوار پرت کنید و بهتر است این حالت را به‌صورت چرخشی انجام دهید. طبق تصویر بالا بهتر است چند متر از دیوار فاصله بگیرید و توپ مدیسن بال را با هر دودست محکم گرفته و مقداری زانوها را خم‌کنید. در همین حال مقداری به پهلوها بچرخید حال با یک حالت انفجاری با یکدست با تمام قدرت توپ را به دیوار بکوبید و سعی کنید هنگام برگشت توپ مجدداً با هر دودست آن را بگیرید.

تمرین اسکوات، دریبل و پرتاب مدیسن بال

حرکت اسکوات، دریبل و پرتاب با توپ طبی

این تمرین همان‌طور که از نام آن مشخص است ترکیبی از چند تمرین است که به‌عنوان یک حرکت فول بادی شناخته خواهد شد. جالب است بدانید انجام این حرکت باعث می‌شد شما یک تمرین حرفه‌ای کاردیو (قلبی و عروقی) را تجربه کنید. این تکنیک باعث می‌شود در صورت تکرار میزان ضربان قلب شما بالا رفته و پمپاژ خون در رگ‌ها و اندام‌ها بهتر صورت گیرد.

 


مطالعه بیشتر: تقویت عضلات شانه و کتف با ورزش


 

برای انجام این تمرین بایستی فرم مناسبی داشته باشید بایستی پاها را به‌اندازه عرض لگن از هم بازکنید. در ابتدا یک توپ طبی را در هر دودست محکم بگیرید ابتدا توپ مدیسن بال وزن‌دار را درست در بالای سرخود به هوا پرتاب کنید. حال توپ را در دست گرفته و هم‌زمان به حالت اسکات درآیید. در حالتی که چمباتمه زده‌اید یک تکنیک اسلم بال انجام دهید زمانی که توپ مقداری از زمین در اثر ضربه بالا آمد مجدداً در دست گرفته و این تمرین را به‌صورت رفت و برگشتی تکرار نمایید.

تست پرتاب توپ پزشکی

تست پرتاب توپ پزشکی چگونه انجام می‌شود؟

آزمون‌های ورزشی با توپ‌های مدیسن بال مختلف است و به دلایل متفاوتی انجام می‌شود برای مثال در آزمون ورودی استخدامی در ارتش ایالات‌متحده این تمرینات، پایه ثابت آمادگی جسمانی ورزشکاران خواهد بود. انجام تست‌های ورزشی پرتاب توپ مدیسن بال به‌منظور انطباق درست الگوی حرکتی شما است. ما در این بخش 3 نوع آزمون پرتاب توپ مدیسن بال را به شما آموزش می‌دهیم که می‌توانید هم به‌صورت انفرادی و هم به‌صورت گروهی انجام دهید.

پرتاب توپ پزشکی به‌صورت نشسته

تست پرتاب توپ پزشکی به‌صورت نشسته

نام دیگر این آزمون ورزش پاس سینه طبی خواهد بود. حداقل وزنی که برای توپ مدیسن بال در این آزمون بایستی استفاده کنیم 2 کیلوگرم می‌باشد. از طرفی عضلات بالاتنه بدن در این آزمون تحت چالش قرار می‌گیرند. در این مرحله شما بایستی ابتدا به سمت دیوار به‌صورت نشسته تکیه دهید. شما نیاز به یک متر نواری نیز دارید. پاهای شما بایستی کاملاً صاف باشد. حال یک مدیسن را در دست گرفته و از ناحیه قفسه سینه به سمت جلو با تمام توان پرتاب نمایید. زمانی که توپ به زمین برخورد کرد فرد دیگری بایستی اندازه فاصله پرتاب شمارا با متر اندازه‌گیری کند.

پرتاب توپ پزشکی از بالای سر به سمت جلو

تست پرتاب توپ پزشکی از بالای سر به سمت جلو

یکی دیگر از آزمون‌های ورزشی با مدیسن بال تست پرتاب توپ از بالای سر به سمت جلو خواهد بود که عضلات مختلفی ازجمله بازوها و شانه‌ها و همچنین عضلات میان تنه را تحت چالش قرار می‌دهد. شما بایستی در این آزمون از مدیسن در وزن‌های 2 تا 5 کیلو استفاده کنید. برای انجام این آزمون در یک خط فرضی بایستید و یک توپ مدیسن را در دست بگیرید. حال توپ را به بالای سر و پشت گردن برده و با تمام توان دقیقاً مانند فوتبالیستی که توپ را از ناحیه اوت به زمین پرتاب می‌کند، Medicine ball را به جلو پرتاب نمایید. دقت کنید فاصله برخورد را بایستی توسط یک متر اندازه‌گیری کنید. در بسیاری از رشته‌های ورزشی ازجمله قایقرانی و حتی تنیس این تمرین پایه ثابت آمادگی جسمانی خواهد بود.


پرتاب توپ پزشکی از بالای سر به عقب

تست پرتاب توپ پزشکی از بالای سر به عقب

با این آزمون شما عضلات هسته‌ای بدن و تمام ماهیچه‌های بالاتنه و عضلات سرینی خود را تحت چالش قرار می‌دهید. برای انجام این تمرین پاها را به‌اندازه عرض شانه از هم بازکنید. توپ مدیسن بال با وزن دلخواه را در دست گرفته و به حالت اسکات درآیید. در این حالت توپ را مابین پاها قرار داده و با یک حالت انفجاری پاهای خود را صاف‌کرده و توپ را از بالای سرخود به سمت عقب تا حد توان پرتاب کنید. حال فاصله آن را نیز با متر اندازه‌گیری کنید.

مزایای ورزش با مدیسن بال

فواید ورزش با مدیسن بال

در انتها سعی می‌کنیم به‌صورت خلاصه مهم‌ترین فواید تمرین با توپ‌های ورزشی مدیسن را به شما معرفی نماییم. ازآنجاکه تمامی این توپ‌ها در تمرینات ورزشی تناسب‌اندام و تقویت عضلات بسیار مؤثر خواهند بود به‌صورت کلی شامل برخی مزایای زیر می‌باشند.

باعث افزایش انگیزه در ورزش

جالب است بدانید تمرین با توپ طبی باعث افزایش انگیزه در ورزش خواهد شد. دلیل اصلی این انگیزه علاوه بر تحرک و دوری از روزمرگی ترشح هورمونی به نام اندورفین و سروتونین در بدن بوده که باعث کاهش استرس و خستگی می‌شود و از طرفی حس لذت را در بدن افزایش خواهد داد.

خطر کمتر و تنوع در تمرین

استفاده از Medicine ball برای افراد مبتدی و حرفه‌ای توصیه می‌شود. شکل توپ به‌گونه‌ای است که به‌هیچ‌وجه مانند دیگر لوازم بدنسازی ازجمله دمبل خطر آسیب‌دیدگی و شکستگی استخوان را نداشته و یا حتی باعث کوفتی بدن نخواهد شد. به دلیل نوع ساختار توپ‌های مدیسن بال، تنوع در تمرینات این محصولات بسیار زیاد بوده و تقریباً همه عضلات را درگیر خواهد کرد.

مناسب برای توان‌بخشی

از فواید مدیسن بال استفاده در تمرینات فیزیوتراپی و بازتوانی خواهد بود. برای مثال اگر مفصل زانوی شما دچار درد و ناراحتی شده می‌توانید با استفاده از حرکات اصلاحی با مدیسن بال عضلات کمکی زانو ازجمله ران و دوقلو ساق پا را تقویت کرده و التهاب و درد مفصل زانو را به‌مرور کاهش کنید.

تقویت سیستم قلبی و عروقی

یکی از مهم‌ترین مزایای تمرینات ورزشی با مدیسن بال تقویت سیستم قلب و عروق شما است. خصوصاً در ورزش‌های هوازی شما می‌توانید از مدیسن بال استفاده کرده و عضله قلب خود را تقویت نمایید. زمانی که ماهیچه‌های قلب شما نیرومند شوند با ضربان نرمال پمپاژ خون به بهترین شکل ممکن در ماهیچه‌ها و بدن صورت خواهد گرفت.

کشش و انعطاف عضلات

بارها پیش‌آمده که در حین ورزش بدن شما به دلیل خشکی عضلات دچار درد و ناراحتی شده است. از لحاظ علمی یکی از دلایل خشکی عضلات کم بودن مایعات درون مفصلی خواهد بود. به همین دلیل یکی از درمان‌های پزشکی برای کاهش درد عضلات افزایش مایعات مفصلی است. شما با استفاده از تمرینات مدیسن بال می‌توانید مایعات درون مفصلی را افزایش داده و از طرفی انعطاف ماهیچه‌ها را بالا ببرید. همچنین با تمرینات ورزشی می‌توانید هایپرتروفی عضلات (افزایش حجم) را تجربه کنید.

باعث افزایش تعادل

افزایش تعادل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آمادگی جسمانی خواهد بود که همه ورزشکاران عزیز در تمامی رشته‌ها می‌توانند تمرینات تعادلی خاصی را انجام دهند. یکی از اصلی‌ترین دلیل افزایش تعادل در بدن تقویت ماهیچه‌ها و تقویت اعصاب مرکزی است. با استفاده از مدیسن بال شما می‌توان هر دو عامل را باهم در اختیار داشته باشید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone