۰

ورزش تی آر ایکس چیست و چه اثراتی بر بدن دارد؟

ورزش تی آر ایکس چیست و چه اثراتی بر بدن دارد؟

ورزش تی آر ایکس چیست؟ چه اثراتی بر بدن دارد؟ فواید و مضرات آن کدام اند؟ برای چه افرادی مناسب است؟ جهت پاسخ‌دهی به این سؤالات با این مطلب از کالاورزش همراه باشید.

برخی از مردم بر این باورند که وزنه زدن و یا انجام تمرینات سخت ورزشی می‌تواند شما را در رسیدن به آمادگی جسمانی و تناسب‌اندام نزدیک‌تر نماید؛ اما واقعیت این است که این کار نه‌تنها اشتباه است بلکه می‌تواند در طولانی‌مدت به بدن شما آسیب وارد کند. ورزش‌های دیگری هستند که در کمال شگفتی استقامت و تناسب‌اندام کلی بدن شما را هدف قرار می‌دهند. ورزش TRx مبتنی بر وزن بدن بوده و صرف‌نظر از سن برای همه افرادی که به دنبال آمادگی جسمانی هستند مناسب است. اگر هنوز با ورزش TRX آشنا نیستید لطفاً با این مقاله از سایت کالاورزش با ما همراه باشید.

معرفی ورزش تی آر ایکس

اما ورزش TRX چیست؟ شروع TRX در ابتدا از نیروی دریایی آمریکا شکل گرفت شخصی به نام رندی هتریک که به‌عنوان افسر نیروی دریای آمریکا بود در سال 1997 میلادی این ورزش را به نیروی دریایی آمریکا آموزش داد. به‌صورت کلی امروزه تی آر ایکس پیشرفته‌تر شده و ابزارهای تمرینی مختلفی به آن اضافه گردیده است.اما در پاسخ تکمیل تر به این سوال که ورزش تی آر ایکس چیست بد نیست بدانیم این ورزش مبتنی بر وزن بدن بوده و به‌نوعی در دسته ورزش‌های معلق قرار می‌گیرند. اصول تمرین در تی آر ایکس با استفاده از یک طناب مخصوص (بند تی آر ایکس) بوده که به یک سازه فلزی و یا گیره مخصوص (ایکس مانت) به دیوار و سقف متصل می‌شود. با استفاده از TRX می‌توان تمرینات فول بادی را برای تمامی عضلات انجام داد. این ورزش در همه محیط‌ها ازجمله پارک و فضای باز قابل انجام است.

عضلات هدف ورزش TRX

 

اثرات ورزش تی آر ایکس بر بدن چیست؟

در تی آر ایکس شما به‌جای استفاده از وزنه و یا دمبل از وزن خود در تمرین استفاده خواهید کرد. اگر بخواهیم به‌صورت کلی تأثیرات ورزش تی آر ایکس بر بدن را نام ببریم در ابتدا بد نیست بدانیم که این تمرینات حتی مناسب افرادی است که می‌خواهند دوره ریکاوری و یا بازتوانی خود را تکمیل کنند. در تی آر ایکس بسیاری از تمرینات ترکیبی وجود دارد که مستقیماً باعث قدرت توان عضلات، تعادل عصبی و عضلانی، افزایش دامنه حرکت و ثبات عضلات هسته مرکزی بدن شما خواهد شد. البته برخی تأثیرات مؤثر دیگر TRX به شرح زیر خواهد بود.

تقویت عضلات هسته‌ای بدن با تی آر ایکس

با تی آر اکس عضلات شکمی و کمر شما تقویت می‌شود البته منظور از تقویت عضلات شکم سیکس پک شدن نخواهد بود. بلکه با تقویت عضلات هسته می‌توانید در برخی حرکات ازجمله دویدن، پریدن و یا حتی بلند کردن اجسام بهتر از سایرین عمل کنید.

تأثیر تی آر ایکس روی عضلات اصلی بدن

تی آر ایکس بر روی گروه‌های اصلی عضلانی بدن تأثیر مستقیمی دارد برای مثال بر روی عضلات قفسه سینه، عضلات پشتی، شانه‌ها، پاها و ساق نیز مؤثر است.

تأثیر تی آر ایکس بر روی سیستم قلبی و عروقی

در حالت کلی تمرینات تی آر ایکس باعث بهبود سیستم قلبی و عروقی خواهد شد زیرا تحرکات آن باعث می‌شود ضربان قلب افزایش‌یافته و با پمپاژ بیشتر خون اکسیژن بیشتری به اندام‌ها برسد.

تأثیر تی آر ایکس بر روی ذهن

تی آر ایکس می‌تواند مستقیماً بر روی سلامت روان شما تأثیر بگذارد. شما زمانی که از تمرینات معلق چون تی آر ایکس استفاده می‌کنید تمرکز شما بالا رفته و هورمونی به نام سروتونین در مغز شما ترشح می‌شود که استرس و اضطراب را حین ورزش کم کرده و بر روی کیفیت و سبک ورزشی شما تأثیر مثبتی دارد.

تی آر ایکس از مشکلات ستون فقرات پیشگیری می‌کند

اگر در ناحیه کمر و یا ستون فقرات خود آسیب خاصی ندارد این ورزش مناسب شما است زیرا با تقویت عضلات پشتی می‌توانید خستگی و درد را نیز کاهش دهید و با حفظ وضعیت انحنای ستون فقرات، از دردهای دیسک و لگن ایمن باشید. نکته: البته دقت کنید درصورتی‌که قبل از شروع تمرین دچار آسیب و یا مشکل خاصی در ستون فقرات هستید به‌هیچ‌وجه از تی آر ایکس استفاده نکنید.


خرید کش TRX


عضلات هدف ورزش تی آر ایکس کدامند؟

با توجه به اینکه تمرینات تی آر ایکس بسیار متنوع هستند لذا هر تمرین می‌تواند بر روی گروه‌های خاص عضلانی تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال تمرین شنا سوئدی با طناب تی آر ایکس می‌تواند بر روی عضلات شانه، سینه و بازوهای شما تأثیرگذار باشد. همه این موارد بدان معنا است که هر تمرین بر روی عضلات خاصی تمرکز دارند و در کل این ورزش می‌تواند عضلات اصلی بدن را تحت چالش قرار دهد.


مطالعه بیشتر: نصب تی ار ایکس در خانه


برای انجام تمرینات تی آر ایکس به چه لوازمی نیاز است؟

ورزش تی آر ایکس تجهیزات مختلفی دارد اما به جرات می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین لوازم تی آر ایکس، بند تی آر ایکس خواهد بود. معمولاً پک‌های تی آر ایکس موجود در بازار دارای بالشتک پشت درب جهت تمرین در منزل و سی دی آموزش حرکات می‌باشد. در ادامه به برخی لوازم مکمل اشاره خواهیم کرد: همان‌طور که گفتیم تمرین TRX با کش TRX هم در منزل و هم در باشگاه قابل انجام است اگر برای شروع تمرین نیاز به بند تی آر ایکس باکیفیت دارید، فروشگاه اینترنتی کالاورزش انواع مختلفی از این محصولات را در برندهای مختلف و اصلی عرضه کرده است. درصورتی‌که نیاز به خرید این محصولات دارید می‌توانید هم از طریق سایت به‌صورت آنلاین و هم از طریق شماره‌های درج‌شده در سایت با کارشناسان در ارتباط باشید. در ادامه برخی از این تجهیزات را به شما معرفی خواهیم کرد.

سازه تی آر ایکس

این وسیله یک ساختار سازه‌ای فلزی دارد که معمولاً در باشگاه‌های ورزشی از آن استفاده خواهد شد. به سازه تی آر ایکس تمامی لوازم و متعلقات ازجمله بند تی آر ایکس آویزان خواهد شد. سازه تی آر ایکس به‌صورت سقفی و یا پایه‌ای جهت نصب روی زمین تولید می‌شود.

ایکس مانت

ایکس مانت نیز به‌عنوان یکی دیگر از تجهیزات تی آر ایکس به‌حساب می‌آید. این وسیله همان‌طور که از نام آن مشخص است یک صفحه فلزی شبیه X انگلیسی بوده که طناب‌های تی آر ایکس از داخل آن رد شده و گره می‌خورند. ایکس مانت ها را به‌راحتی می‌توان در هر فضای ازجمله سقف و یا دیوار منزل و یا باشگاه متصل کرد.

میله تی آر ایکس یا ریپ ترینر

از این وسیله بیشتر به‌عنوان مکمل تمرینات تی آر ایکس استفاده می‌شود. میله تی آر ایکس یک میله اهرمی شکل بوده که یک‌طرف یا هر دو طرف آن به کش TRX متصل می‌شود. با استفاده از میله تی آر ایکس یا همان ریپ ترینر می‌توان بسیاری از تمرینات چرخشی برای افزایش قدرت را انجام داد.

گیره سرچکشی

این محصول نیز همان ایکس مانت سرچکشی است. کاربرد آن دقیقاً مشابه ایکس مانت است و برای مهار کش تی آر ایکس طراحی‌شده است. این گیره تنها بر روی دیوار نصب خواهد شد و به‌صورت عمودی دارای دو حلقه قلابی شکل بوده که بند تی آر ایکس را می‌توان حتی به هر دو حلقه گره زد.

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس


مطالعه بیشتر: ورزش تی آر ایکس برای لاغری


ورزش تی آر ایکس چه فوایدی برای بدن دارد؟

به‌صورت کلی فواید TRX برای بدن شامل برخی موارد ذیل است:

  1. چربی سوزی و متابولیسم بالا و آب‌کردن چربی‌های مضر دور عضلات و ماهیچه‌ها
  2. افزایش تحرک و دامنه حرکتی ماهیچه‌ها خصوصاً برای افراد مسن
  3. بهبود تعادل، افزایش چابکی بدن، مقاومت و استقامت بدنی
  4. تقویت تمام گروه‌های اصلی عضلانی بدن ازجمله سینه، عضلات کمر و پشت کمر، بازوها و پشت بازوها، ران‌ها و حتی شانه‌ها
  5. سفت شدن ماهیچه‌ها در ناحیه میانی بدن خصوصاً عضلات هسته‌ای
  6. مناسب برای خوش‌فرم کردن عضلات نشیمنگاه و تقویت ماهیچه‌های آن
  7. در کنار تمرینات قدرتی باعث تقویت عضلات قلب و عروق خواهد شد. (به‌نوعی شبیه ورزش هوازی)
  8. تی آر ایکس فشار کمتری به عضلات وارد می‌کند به همین خاطر احتمال آسیب‌دیدگی با آن بسیار کم است.

فواید تی آر ایکس برای بانوان چیست؟

ورزش تی آر ایکس هم برای بانوان و هم برای آقایان مناسب است؛ اما واقعیت این است که بانوان به این ورزش بیشتر علاقه نشان می‌دهند و از طرفی بانوان خانه‌دار به‌راحتی می‌توانند حتی در منزل تمرین TRX را انجام دهند. تمرین با TRX برای بانوان باعث می‌شود تمام عضلات آن‌ها تحت چالش قرار بگیرد و اکثر بانوانی که به دنبال خوش‌فرم کردن بدن، بدون حجیم کردن عضلات می‌باشند این ورزش بسیار مناسب آن‌ها خواهد بود. تمرینات تی آر ایکس برای بانوان نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی ممکن است اقتصادی‌تر باشد زیرا نیازی به خرید انواع وسایل بدنسازی نخواهند داشت تنها با خرید بند تی آر ایکس می‌توانند تمرین خود را انجام دهند. با تی آر ایکس می‌توان بسیاری از مشکلات روحی و افسردگی را کاهش داد از طرفی با این تمرینات بدن آن‌ها هورمونی به نام دوپامین را ترشح خواهد کرد که در درمان بی‌خوابی‌های مزمن بسیار تأثیرگذار است.


خرید لوازم TRX


مضرات ورزشی تی آر ایکس کدامند؟

هر تمرین ورزشی علاوه بر فوایدی که دارد می‌تواند درصورتی‌که به‌درستی انجام نشود مضراتی را نیز به همراه داشته باشد.

  • تمرینات تی آر ایکس چون الزاماً با بندهای آویزان انجام می‌شود ماهیتی بدون تکیه‌گاه از بدن دارند. لذا بهتر است برای کسانی که مبتدی هستند آموزش‌های لازم به‌صورت دقیق داده شود تا دچار آسیب‌دیدگی خصوصاً در ناحیه کمر نشوند.
  • اگر ساختار اسکلتی و استخوانی شما نرم بوده و به‌نوعی دچار پوکی استخوان هستید این ورزش توصیه نمی‌شود.
  • اگر علاوه بر خوش‌فرم کردن عضلات به دنبال حجم عضلانی هستید بایستی تنها به تی آر ایکس اکتفا نکنید.
  • این ورزش برای افرادی که دارای بیماری‌های پزشکی مانند روماتیسم، درد شدید یا ضعف در زانوها هستند توصیه نمی‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین مضرات ورزش TRX این است که تمرینات پایین‌تنه محدودتری را می‌توان با آن انجام داد لذا برای اینکه هم‌زمان پایین‌تنه و بالاتنه را تمرین دهید بایستی زمان بیشتری را صرف کنیم.

مطالعه بیشتر: ورزش پیلاتس یا تی آر ایکس


ورزش تی آر ایکس برای چه افرادی مناسب است؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شد مناسب تمامی افراد ازجمله افراد مسن خواهد بود. علاوه بر ورزشکاران حرفه‌ای افراد مبتدی نیز که به دنبال تناسب‌اندام هستند می‌توانند از این ورزش استفاده کنند به‌شرط آنکه آموزش‌ تی آر ایکس را بدانند. در حال کلی تمرینات تی آر ایکس و آموزش TRX برای تمامی افرادی که به دنبال بازتوانی عضلات و ریکاوری بدن می‌باشند نیز مناسب خواهد بود.

اثرات ورزش تی آر ایکس

 

آیا تی آر ایکس منجر به لاغری می‌شود؟

بدون حاشیه به این سؤال باید پاسخ مثبت داد. احتمالاً بارها رابطه بین تی آر ایکس و لاغری را در بسیاری از سایت‌های اینترنتی و مقالات جستجو کرده‌اید. واقعیت این است که ورزش تی آر ایکس صرفاً برای لاغری استفاده نمی‌شود اما زمانی که شما تحرک زیادی داشته باشید ناخودآگاه متابولیسم شما بالا می‌رود، ضربان قلب افزایش‌یافته و نرخ کالری سوزی شما نیز برای مصرف انرژی به‌تناسب بالا خواهد رفت. همین امر باعث می‌شود بدن وارد فاز چربی سوزی شده و لاغری انجام شود. ولی هدف شما در انجام این ورزش نباید فقط لاغری باشد. لاغری یکی از نتایج تمرین با تی آر ایکس می‌باشد.

تغذیه مناسب ورزش تی آر ایکس چیست؟

تغذیه مناسب نه‌تنها در رشته ورزشی TRX بلکه در تمامی رشته‌های ورزشی حال حاضر بسیار اهمیت دارد. لذا بهتر است 3 نکته مهم تغذیه‌ای را برای ورزش در نظر بگیریم.

نکته اول: کاهش مصرف چربی

اگر می‌خواهید در تمرینات ورزشی خود تناسب‌اندام خوبی را در سریع‌ترین زمان ممکن تجربه کنید بهتر است در وعده‌های غذایی خود دقت نموده و از چربی‌های کمتری مصرف کنید.

نکته دوم: توجه به تعداد وعده غذایی

یکی از بهترین کارها برای ورزشکاران این است که وعده غذایی خود را در فواصل زمانی خاصی افزایش دهند. مثلاً بهتر است به‌جای وعده سنگین صبحانه، ناهار و یا شام از وعده‌های سبک در تعداد زیادتری استفاده کنند.

تنظیم میزان کالری

در ابتدا بهتر است بگویم اگر می‌خواهید یک برنامه‌ریزی درستی برای میزان کالری دریافتی داشته باشید حتماً با دکتر تغذیه مشورت کنید؛ اما می‌توانید از برخی فرمول‌های استاندارد و آماده در اینترنت استفاده کنید برای مثال شاخص BMR با دریافت مشخصاتی چون وزن، قد، سن و جنس میزان کالری موردنیاز بدن شما را محاسبه می‌کنند.

هیدراته کردن بدن

ازآنجاکه حدود 70 درصد از کل بدن انسان از آب تشکیل‌شده لذا نوشیدن آب را جدی بگیرید. بهتر است یک ورزشکار به ازای هر 20 دقیقه 200 تا 280 میلی‌لیتر آب مصرف کند.

مصرف پروتئین و ویتامین

اگر می‌خواهید حتی در TRX بدنی عضلانی داشته باشید پروتئین را فراموش نکنید؛ اما ویتامین‌ها نیز نقش مهمی در نرخ کالری سوزی شما دارند و به‌نوعی متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهند.

معرفی انواع تمرینات تی آر ایکس

اکنون نوبت آن رسیده که انواع مختلفی از تمرینات تی آر ایکس را به شما معرفی کنیم. لطفاً در ادامه با ما همراه باشید.

حرکت قایقی با بند تی آر ایکس

حرکت قایقی با بند تی آر ایکس

تمرکز این تمرین بر روی عضلات زیر بغل شما است. برای انجام این تمرین مطابق تصویر بالا ابتدا دستگیره‌های TRX را با هر دودست خود محکم بگیرید به‌گونه‌ای که کف دستان روبه‌داخل باشد. پاهای خود را به محل فرضی اتصال TRX نزدیک کنید و خود را به‌نوعی شیب‌دار به سمت عقب رها کنید. درحالی‌که دستان خود را کاملاً صاف‌کرده‌اید با اعمال فشار دست‌ها را از آرنج خم کرده و خود را بالا بکشید.

تمرین اسکات با TRX

 

تمرین اسکات با TRX به همراه حرکت Y

این تمرین ترکیبی با بند TRX باعث تقویت هم‌زمان عضلات چهار سر ران، همسترینگ، عضلات شکم و پشت بازو خواهد شد. درحرکت Y شما هم‌زمان عضلات سرشانه را نیز تقویت خواهید کرد. برای انجام این تمرین کافی است ابتدا دسته تی آر ایکس را محکم بگیرید و به حالت اسکات درآیید. به TRX اجازه دهید وزن شما را تحمل کند حال درحالی‌که بالا می‌روید دست‌های خود را کاملاً بازکرده اما دقت کنید طناب TRX در این حالت شل نشود.

تمرین فلای سینه با TRX

تمرین فلای سینه با TRX

این تمرین بر روی چندین عضله سینه‌ای و راست شکمی و حتی عضلات شانه‌ای (دلتوئید) تأثیر خوبی خواهد داشت. البته در تمرین فلای سینه بیشترین تمرکز بر روی عضلات سینه‌ای خواهد بود. برای انجام این تمرین در پشت بند قرار بگیرید و بدن خود را به‌نوعی شیب‌دار روبه‌جلو بیاورید. دست‌ها را از هم بازکرده و از قفسه سینه دور کنید. حال مجدداً دست‌ها را در همان حالت جمع کرده و سعی کنید بالا بیایید.

حرکت اسکات باز با TRX

حرکت اسکات باز با TRX

تمرین به این روش باعث تقویت عضلات هسته‌ای شکمی شما خواهد شد. البته مقداری هم بر روی عضلات دلتوئید یا شانه‌ای شما تأثیرگذار است. ابتدا مقداری جلوتر از خط فرضی اتصال تی آر ایکس قرار بگیرید. هر دودسته تی آر ایکس را محکم بگیرید و در پشت خود نگه‌دارید. دست‌های خود را از طرفین بازکرده یک‌قدم به جلو برداشته و یکی از پاها را از زانو خم‌کنید و پای دیگر را از زانو روی زمین بگذارید. دقت کنید در این تمرین حتماً شکم خود را منقبض کنید، هنگامی‌که به حالت اسکات پا باز درآمده‌اید حتماً دستان خود را از پشت تا جای امکان بکشید مجدداً برای بلند شدن به حالت اولیه از نیروهای بازوهای خود نیز کمک بگیرید.

حرکت پرس عضله سه سر بازویی با تی آر ایکس

حرکت پرس عضله سه سر بازویی با تی آر ایکس

این تمرین کاملاً مشخص است و مناسب برای تقویت عضلات پشت بازو و یا سه سر بازویی خواهد بود. برای انجام این تمرین مقداری روبه‌جلو از TRX قرار بگیرید. بند تی آر ایکس را در دست گرفته و کف دستان رو به پایین باشد. حدوداً بهتر است 10 درجه به بدن خود شیب دهید. حال دستان را از آرنج خم‌کنید و دو طرف شقیقه‌ها قرار دهید. همان‌طور که به سمت جلو خم می‌شوید یک زاویه حدود 45 درجه بایستی به بدن خود بدهید. حال به‌صورت آرام به حالت اولیه بازگردید و مجدداً دست‌ها را از حالت خم درآورید.

حرکت پارویی معکوس با TRX

حرکت پارویی معکوس با TRX

این تمرین برای تقویت عضلات شکمی، بالاتنه و پایین کمر بسیار عالی خواهد بود. برای انجام این حرکت در زیر اتصال TRX قرار بگیرید. زانوهای خود را به‌صورت 90 درجه خم‌کنید و درحالی‌که دسته‌های تی آر ایکس را محکم گرفته‌اید خود را آویزان کنید. شکم خود را منقبض کرده و با استفاده از نیروی بازوها بالاتنه خود را بالا بکشید تا جایی که دستان شما در کنار قفسه سینه قرار گیرد. دقت کنید بایستی به‌آرامی پایین آیید.

تمرین بارفیکس با تی آر ایکس

تمرین بارفیکس با تی آر ایکس

این تمرین شبیه تمرین با میله بارفیکس خواهد بود. با استفاده از این تمرین عضلات بازو، شانه‌ها، کمر و حتی شکم خود را تحت چالش قرار می‌دهید. برای انجام این تمرین بایستی بر اساس ارتفاع سازه TRX طناب خود را تنظیم کنید. اگر ارتفاع سازه تی آر ایکس پایین بود می‌توانید طناب خود را کوتاه‌تر کنید. حال دستگیره را در دست گرفته و بر روی زمین بنشینید به‌گونه‌ای که بدن شما شبیه یک L انگلیسی باشد. حال با استفاده از نیروی بازوها قفسه سینه خود را بالا بکشید و به یک حالت مورب درآیید. پاهای خود را از سمت پاشنه روی زمین قرار دهید.

تمرین کششی با تی آر ایکس

تمرین کششی با تی آر ایکس

اگر می‌خواهید تقریباً کل بدن خود را تحت چالش قرار دهید بهتر است از این تمرین استفاده کنید. برای انجام این تمرین در مقابل طناب تی آر ایکس قرار بگیرید. ابتدا یکی از دستان را درحالی‌که دستگیره تی آر ایکس را در دست گرفته‌اید آن را به سمت قفسه سینه بکشید و دست مخالف را کاملاً مستقیماً در راستای طناب تی آر ایکس صاف کنید.

تمرین همسترینگ با بند تی آر ایکس

تمرین همسترینگ با بند تی آر ایکس

همان‌طور که از نام این تمرین مشخص است مناسب برای تقویت عضلات همسترینگ خواهد بود. برای انجام این تمرین به شرح زیر عمل کنید. به پشت کمر خود دراز بکشید و پاهای خود را کاملاً صاف نمایید. حال پاشنه هر دوپا را درون دسته‌های تی آر ایکس قلاب کنید. درحالی‌که دست‌ها را کاملاً صاف در کنار پهلوها قرار داده‌اید مقداری باسن خود را به سمت بالا بکشید و زانوها را خم نمایید. دقت کنید حتماً از نیروی عضلات همسترینگ کمک بگیرید. زمانی که می‌خواهید به حالت اولیه برگردید حتماً پاهای خود را از سمت پاشنه به جلو هل دهید تا بدنتان مجدداً صاف شود.


مطالعه بیشتر: چربی سوزی با زومبا بیشتر است یا تی آر ایکس


برای انجام تمرینات تی آر ایکس به چه نکات مهمی باید توجه داشت؟

قبل از اینکه بخواهیم اقدام به شروع تمرین تی آر ایکس کنیم بهتر است به چند نکات مهم توجه کنیم.

از نصب صحیح تی آر ایکس اطمینان پیدا کنید؟

اگر قصد استفاده از TRX در منزل را دارید بایستی دقت کنید که کش TRX دقیقاً به‌طور صحیح به دیوار و یا سقف بسته‌شده و ثبات خوبی داشته باشد. برای این کار می‌توانید از محصولاتی چون ایکس مانت استفاده کنید. همچنین می‌توانید بدون نیاز به ایکس مانت، با استفاده از بالشتک پشت درب نیز تمرینات را انجام دهید. دقت کنید جهت ایمنی بیشتر باید خلاف جهت باز شدن درب تمرین نمایید.

اگر احساس درد در ناحیه کمر دارید تمرین نکنید.

اگر در حین تمرین با TRX احساس کمردرد دارید و یا حتی سابقه درد در ستون فقرات داشتید. به‌هیچ‌وجه از تی آر ایکس استفاده نکنید. دلیل آن‌هم کاملاً مشخص است چون تمرینات تی آر ایکس به‌نوعی مبتنی بر وزن بدن بوده لذا ممکن است فشار اضافه‌ای به بدن شما وارد کند.

آهسته تمرین کنید.

ورزشکاران حرفه‌ای تی آر ایکس که به‌صورت اصولی تمرین می‌کنند به‌هیچ‌وجه در همان ابتدا از تمرینات سنگین و شدید استفاده نمی‌کنند. توصیه می‌شود افراد علاقه‌مند به این رشته ورزشی در ابتدا حرکات آرام و کنترل‌شده داشته و از فشار زیاد از حد به بدن خود بپرهیزند.

حتماً از یک مربی استفاده کنید.

اگر مبتدی هستید سعی کنید در ورزش TRX حتماً از یک مربی حضوری و یا آنلاین تمرینی استفاده کنید تا بتواند اصول آن را یاد بگیرید.

تمرینات تی آر ایکس هر چند وقت یکبار باید انجام شوند؟

اگر بخواهیم یک استاندارد برای تمرین کردن با TRX را در نظر بگیریم بهتر است برای افراد عادی حداقل سه بار در هفته انجام شود تا بتوانند از فواید و مزایای این رشته ورزشی در طولانی‌مدت بهره‌مند شوند.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone