۰

آموزش انواع تمرین با دستگاه پارالل در بدنسازی

آموزش انواع تمرین با دستگاه پارالل در بدنسازی

در این مقاله از سایت کالاورزش به آموزش کار با دستگاه پارالل در بدنسازی پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود که اگر قصد تمرین با این دستگاه ورزشی رادارید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

امروز دستگاه پارالل در بدنسازی به‌عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد برای تقویت عضلات بالاتنه به‌حساب می‌آید. دستگاه پارالل را بانام دیگری چون دستگاه Dip Bar نیز می‌شناسند. اگر به‌عنوان یک بدنساز در باشگاه‌های ورزشی فعالیت داشته باشید حتماً تابه‌حال در بین انواع تجهیزات بدنسازی این وسیله را دیده‌اید و یا با آن تمرین کرده‌اید. در این مقاله می‌خواهیم شمارا با تمریناتی از این دستگاه آشنا کنیم که شاید تاکنون آن‌ها را تجربه نکرده باشید. شماتیک اصلی دستگاه پارالل از دو میله موازی تشکیل‌شده که برخی از انواع آن به یک جسم دیگری ثابت می‌شوند و برخی نیز به‌تنهایی بر روی زمین قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است دستگاه پارالل معمولاً در اندازه‌ها و ابعاد مختلف هم برای مصارف خانگی و هم برای باشگاه توسط تولیدکنندگان دستگاه‌های بدنسازی به بازار عرضه می‌شود. ما در این مقاله سایت کالا ورزش به آموزش تمرین با دستگاه پارالل خواهیم پرداخت، بنابراین درصورتی‌که علاقه‌مند به آموزش نحوه کار با پارالل هستید با ما همراه باشید.

  1. 👈 انواع تمرین با دستگاه پارالل
  2. 👈 تمرین با دستگاه پارالل بدنسازی برای افزایش قدرت
  3. 👈 نکاتی که هنگام تمرین با دستگاه پارالل بدنسازی بایستی رعایت کنیم

آموزش تمرین با دستگاه پارالل بدنسازی

 


خرید الپتیکال خانگی با بهترین کیفیت و عالی ترین قیمت از کالا ورزش


 

انواع تمرین با دستگاه پارالل

یکی از شگفت‌انگیزترین مزایای استفاده از دستگاه پارالل در بدنسازی این است که شما ورزش دوستان عزیز می‌توانید انواع مختلفی از تمرینات را مبتنی بر وزن بدنتان انجام دهید لازم به ذکر است استفاده از این دستگاه برای تمامی افراد از مبتدی تا افراد باتجربه که نیاز به تمرینات مقاومتی دارند قابل انجام است در ادامه این مقاله شمارا با انواع این تمرینات آشنا خواهیم کرد.

تمرین با دستگاه پارالل دیپ

تمرین پارالل دیپ

کار با دستگاه پارالل همانند سایر دستگاه های بدنسازی از جمله اسکی فضایی و  انجام انواع حرکت الپتیکال و تردمیل موجب تقویت عضلات نواحی گوناگونی از بدن می شود. تمرین پارالل دیپ را به‌عنوان یکی از پرکاربردترین تمرینات دستگاه Dip Bar می‌شناسند لازم به ذکر است هدف از انجام این تمرین تقویت گروه‌های مختلف عضلانی ازجمله شانه‌ها و عضلات تثبیت‌کننده کمر، عضلات و ماهیچه‌های سه سر بازویی در پشت بازو و زیر سینه خواهد بود. برای انجام این حرکت ساده اما کاربردی کافی است ابتدا در وسط فضای پارالل قرار بگیرید با استفاده از دودست خود میله‌های افقی دستگاه را محکم گرفته و هم‌زمان بالاتنه خود راکمی به سمت جلو متمایل نمایید. در این حالت بایستی به‌صورت هم‌زمان زانوهای خود را خم کرده و با نیروی بازوها بدن خود را در هوا معلق و سعی کنید خود را بالا بکشید. در این حالت دستان شما بر روی هر دو میله بایست کاملاً صاف شود، سپس در حالت برگشت کمی دستان خود را خم‌کنید و به‌آرامی خود را پایین بیاورید. بایستی دستان شما در حالت خم‌شده مطابق تصویر یک زاویه ۹۰ درجه بسازد.

تمرین با دستگاه پارالل بارفیکس


خرید الپتیکال باشگاهی با بهترین کیفیت و عالی ترین قیمت از کالا ورزش


تمرین پارالل بارفیکس

یکی دیگر از انواع تمرینات بدنسازی با دستگاه پارالل استفاده از تکنیک تمرین پارالل بارفیکس است این تمرین باهدف تقویت عضلات پشتی بزرگ در عضلات زیر بغل و عضلات سرشانه استفاده می‌شود. از طرفی زمانی که حرکت بارفیکس بر روی این دستگاه انجام می‌شود هم‌زمان ماهیچه‌های ساعد و ماهیچه‌های سه سر بازویی در پشت بازو تقویت می‌شود. برای انجام این تمرین مطابق تصویر ابتدا در مابین دستگاه بایستید سعی کنید با هر دودست میله بالایی دستگاه پارالل را گرفته به‌گونه‌ای که دست‌ها به‌اندازه عرض شانه باز باشند. حال در این مرحله خود را با استفاده از نیروی دستان در هوا معلق کرده و پاهای خود را خم‌کنید دقت کنید مچ دستان شما در این حالت بایستی روبه‌جلو باشند سعی کنید با نیروی زیاد تمام بدن خود را به بالا ببرید به گونه که چانه شما از حلقه میله افقی پارالل بالاتر باشد. بهتر است در این حالت چند ثانیه مکث کنید و سپس به پایین بیایید این تمرین را می‌توانید در 3 ست 10 تا 15 تایی بسته به توانایی‌تان انجام دهید. در منزل نیز می‌توان به‌وسیله میل بارفیکس های 3 لول این حرکات را تمرین کنید.

تمرین بلند کردن پا با دستگاه پارالل

 

تمرین بلند کردن پا با دستگاه پارالل

با استفاده از تمرین بلند کردن پا یا همان کرانچ پا باز می‌توانید به‌راحتی عضلات شکمی خصوصاً ناحیه زیر شکم خود را تقویت کنید یکی از زیبایی‌های بدنسازی کار روی عضلات شکم، سیکس پک شدن و حتی خط زیر شکم است. درصورتی‌که بر روی عضلات زیر شکم به‌خوبی کار شود یک حالت V انگلیسی در ماهیچه‌ها به وجود می‌آید که زیبایی بدن شمارا دوچندان خواهد کرد. برای انجام این تمرین تأثیرگذار و البته سخت بایستی داخل فضای دستگاه پارالل قرار بگیرید. هم‌زمان دو میله افقی دستگاه را با استفاده از دستان خود در دست بگیرید و سعی کنید مقداری بدن خود را در هوا با استفاده از نیروی هر دودست بالا بکشید و معلق کنید حال بایستی در این حالت پاهای خود را به‌صورت عمودی و کشیده به سمت بالا روبروی بدن خود بیاورید تا زمانی که کاملاً موازی با سطح زمین شود حال مجدداً به نقطه اولیه بازگردید و این حرکت را حداقل ۱۲ مرتبه تکرار کنید لازم به ذکر است اگر تازه‌کار هستید حتماً این تمرین را باحالت پای خم‌شده انجام دهید که به آن حرکت خلبانی یا کرانچ پا جمع نیز می‌گویند که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

تمرین با دستگاه پارالل به روش خلبانی


خرید دوچرخه ثابت باشگاهی با بهترین کیفیت و عالی ترین قیمت از کالا ورزش


حرکت خلبانی با پارالل

حرکت خلبانی یا حرکت زیر شکم خلبانی نیز تقریباً شبیه تمرین قبلی خواهد بود. نام انگلیسی این تمرین به اسم Captains Chair Knee rases نامیده می‌شود. این تمرین نیز بر روی عضلات زیر شکم تأثیرگذار خواهد بود. جالب است بدانید درصورتی‌که این تمرین در مدت‌زمان کمتر از سه ماه به‌صورت منظم انجام شود تغییرات را بر روی بدن و شکم خود حس خواهید کرد و از تمرینات اصلی برای داشتن سیکس پک خواهد بود. برای انجام تمرین حرکت خلبانی با دستگاه پارالل ابتدا در بین دستگاه ایستاده میله‌های عمود انتهای پارالل را با دستان خود محکم بگیرید حال هنگام تمرین با دستگاه پارالل حتماً باید کمر به پشتی و تکیه‌گاه دستگاه چسبانده شود و آرنج‌ها نیز بر روی بالشتک مخصوص قرار بگیرد این تمرین نسبت به تمرین قبلی ساده‌تر است و توان کمتر از شما می‌گیرد زیرا بایستی در حالت بلند کردن پاها، پاهای شما به‌صورت خم‌شده بماند در این حالت سعی کنید پاها را خم‌کنید و روبروی خود بیاورید در این حالت چند ثانیه مکث کنید و مجدداً آن حرکت را تکرار کنید.

حرکت شنا با دستگاه پارالل

این تمرین را نیز به‌صورت کلی بانام انگلیسی Push ups می‌شناسند. هدف از انجام این تمرین تقویت عضلات پکتورال، ماهیچه‌های سینه و عضله دلتوئید یا همان سرشانه خواهد بود. برای انجام این تمرین بایستی دقت کنید دستان شما نبایستی خیلی از یکدیگر فاصله داشته باشد و تقریباً به‌اندازه عرض شانه بازشوند. جالب است بدانید مقاومت را می‌توان در این تمرین در دستگاه پارالل با تنظیم ارتفاع افزایش و کاهش داد و این نکته از مزایای حرکت شنا با دستگاه پارالل خواهد بود. ابتدا بر روی زمین قرار بگیرید (شبیه حرکت پلانک) حال پاهای خود را از عقب بر روی میله افقی تنظیم‌شده در کنار هم قرار دهید. بهتر است در زیر پاها بالشتک مخصوصی قرار دهید در این حالت دستان شما بایستی کاملاً کشیده باشد. هم‌زمان دست‌ها را از آرنج خم کرده و بالاتنه خود را به زمین نزدیک کنید. بایستی کمر و پاها دقیقاً در یک راستای شیب‌دار و کاملاً صاف قرار گیرند. سعی کنید این حرکت را چندین مرتبه تکرار کنید. شما همچنین می‌توانید این تمرین را با محصولاتی چون میل شنا نیز در منزل انجام دهید. جهت خرید آنلاین محصولاتی چون میل شنا می‌توانید از طریق شماره تماس درج‌شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

حرکت اسکات تک‌پا با دستگاه پارالل

به‌صورت کلی حرکت اسکات تک‌پا باهدف تقویت عضلات چهار سر ران (عضله جلوی ران) و عضله باسن شما انجام می‌شود. برای انجام صحیح این حرکت ابتدا قفسه سینه را بالا نگه‌داشته، شکم را کاملاً سفت و کمی خمیده نگه‌دارید. حال در مابین دستگاه بیاستید. یکی از پاهای خود را از عقب‌روی میله افقی قابل تنظیم بر روی دستگاه قرار دهید. حال با پای جلویی مقداری از زانو خم شوید اما دقت کنید در این حالت کمر شما بایستی کاملاً صاف باشد. برای داشتن فشار بیشتر در این حرکت می‌توانید از یک وزنه در دستانتان کمک بگیرید.


مطالعه بیشتر: فواید حرکت مسگری


انجام تمرین با دستگاه پارالل بدنسازی برای افزایش قدرت عضلات

این نکته را بدانید بدن شما همان کاری را انجام می‌دهد که آن را عادت می‌دهید. به همین دلیل مهم است که در تمرینات متمرکز باشید. به‌صورت کلی مزایای تمرین با پارالل به این است که تمامی حرکات مبتنی بر وزن بدن خواهد بود. دستگاه پارالل ازجمله تجهیزاتی است که صرفاً برای تمرینات قدرتی و عضله سازی استفاده می‌شود؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه مناسب تمرینات هوازی نخواهد بود. انجام تمرینات پارالل بر روی بخش‌های مختلفی از بدن ازجمله عضلات پشت بازو، عضلات سینه، عضلات شکم و خط زیر شکم و حتی سرشانه‌ها و کمر تأثیرگذار بوده و موجب تقویت آن‌ها خواهد شد. لازم به ذکر است با انجام تمرینات با دستگاه Parallel می‌توان چربی سوزی در ناحیه بالاتنه نیز را شاهد بود.

نکاتی که هنگام تمرین با دستگاه پارالل بدنسازی بایستی رعایت کنیم

در هنگام انجام تمرین ساده پارالل بد نیست به برخی نکات زیر دقت کنیم تا بتوانیم برای تقویت عضلات اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

  1. اگر در تمرین پارالل بالاتنه خود راکمی روبه‌جلو خم‌کنید طبیعتاً عضلات قفسه سینه شما تحت چالش قرار می‌گیرد.
  2.  اگر بدن شما در هنگام انجام این حرکات کاملاً عمود و صاف باشد بیشترین نیرو بر روی عضلات سه سر بازویی قرار خواهد گرفت.
  3. اگر این تمرینات را با دستان باز انجام دهید. بخش داخلی عضله سه سر بازویی شما تحت چالش قرار می‌گردد.
  4. انجام این تمرینات چه با پاهای جمع و خم‌شده و چه با پاهای صاف هیچ تفاوتی ندارد.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone