۰

تاثیر ورزش بر طول عمر و سلامت بدن انسان

تاثیر ورزش بر طول عمر و سلامت بدن انسان

آیا واقعاً ورزش بر طول عمر و سلامتی انسان تأثیر می‌گذارد؟ اگر ورزشکار هستید می‌توانید با یک برنامه منظم همواره تندرست و عمری طولانی داشته باشید. در این مقاله با تأثیر ورزش بر طول عمر و سلامت بدن انسان آشنا خواهیم شد.

همواره یک چالش وجود دارد که چگونه می‌توان زندگی سالم و طولانی‌تری داشته باشیم؟ زمان کوتاه است پس منتظر نباشید، همت کنید و یک‌رشته ورزشی را انتخاب نمایید. همه ما میدانیم که ورزش می‌تواند در زندگی تمام انسان‌ها تأثیر مثبتی داشته باشد. تمرینات مختلف ورزشی علاوه بر تناسب‌اندام، کاهش وزن و بهبود تعادل، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را در پی دارد؛ اما اخیراً برخی مطالعات انجام‌شده توسط پزشکان و محققان ثابت‌شده است که تمرینات ورزشی مداوم و هدفمند علاوه بر سلامتی بر طول عمر انسان نیز تأثیرگذار خواهد بود.

اکثر تمرینات ورزشی خطر مرگ ناشی از برخی بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی و یا برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد اما مزیت افزایش طول عمر انسان فقط به خاطر کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها نیست. ازلحاظ علمی ثابت‌شده است برخی تغییرات سلولی در ارتباط با ورزش وجود دارند که بدن شما را جوان‌تر نگه خواهند داشت. این تحقیقات نتایج سالها تلاش محققان در دانشگاه بیرمنگام بر روی حدود 6000 نفر بوده که نشان داد کروموزوم افراد بی‌تحرک با افزایش سن کوتاه می‌شود اما افراد ورزشکار کروموزوم بلندتری را دارند. لازم به ذکر است ازلحاظ علمی طول کروموزوم با طول عمر انسان نیز رابطه مستقیم دارد.

  1. 👈 فواید اصلی ورزش بر بدن
  2. 👈 برای بهبود طول عمر چه مقدار ورزش کنیم؟
  3. 👈 6 نوع تمرین ورزشی برای افزایش طول عمر و سلامتی

تاثیر ورزش بر طول عمر و سلامت بدن انسان


بیشتر بخوانید: تاثیر ورزش بر قلب و بیماری های قلبی


فواید اصلی ورزش بر بدن

به‌صورت کلی ورزش منجر به تغییرات فیزیولوژیکی ساختار بدن شده که خود می‌تواند به کند کردن روند پیری کمک شایانی کند؛ اما فواید اصلی آن شامل موارد زیر خواهد بود.

  • ورزش کردن ارتباط مستقیم با کاهش التهاب ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن دارد.
  • ورزش کردن باعث افزایش روحیه و تغییرات خلق‌وخو در افراد خواهد شد.
  • با استفاده از تمرینات ورزشی وضعیت خواب کاملاً بهبود می‌یابد.
  • با استفاده از تمرینات ورزشی قدرت یادگیری و حافظه نیز افزایش خواهد یافت.
  • ورزش کردن در بهبود سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار است.

برای بهبود طول عمر چه مقدار ورزش کنیم؟

برای افزایش طول عمر لازم نیست حتماً یک ورزشکار حرفه‌ای باشید. برخی از تمرینات ساده و منظم مانند پیاده‌روی سریع باعث خواهد شد چندین سال امید به زندگیتان افزایش پیدا کند. به‌عنوان‌مثال اگر بتوانید در هر هفته بیش از 150 دقیقه ورزش منظم داشته باشید طبق آمار به‌دست‌آمده می‌توانید امید به زندگی و طول عمر خود را به حدود 7 سال افزایش دهید. البته این مزیت بدون احتساب وزن، جنس و سن خواهد بود. اگر ازلحاظ فیزیکی وضعیت سلامتی شما دچار تهدید شده است حتماً زیر نظر پزشک متخصص تمرینات ورزشی را ادامه دهید.

6 نوع تمرین ورزشی برای افزایش طول عمر و سلامتی

ما در این بخش از مقاله 6 نوع مختلف از تمرینات ورزشی و تأثیرگذار بر سلامتی و طول عمر انسان را باهم بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است شما عزیزان نیز می‌توانید با استفاده از این ورزش‌ها به اهداف دلخواه خود نزدیک شوید.

ورزش تنیس

 

ورزش تنیس

یک مطالعه علمی در دانشگاه کپنهاک توسط متخصص ورزشی به نام Peter Schonhr که به‌عنوان پزشک بیماری‌های قلبی و عروقی نیز شناخته می‌شود نشان داده شد که ورزش تنیس ممکن است عمر شما را نزدیک به 10 سال افزایش دهد. این مطالعه توسط بسیاری از پزشکان تأیید و یک مزیت فوق‌العاده را برای این ورزش محبوب به‌حساب خواهد آورد. اکثر محققان عقیده دارند که همراهی و تعامل اجتماعی در برخی از ورزش‌ها ازجمله تنیس علت اصلی افزایش طول عمر است؛ اما دانشمندان همواره سعی می‌کنند تا تغییرهای مختلف و تأثیرگذار بر بدن انسان را بررسی نمایند. بایستی این واقعیت را بدانیم که انسان موجودی است کاملاً پیچیده که هیچ‌گاه باعث نمی‌شود بررسی‌های علمی کاملاً دقیق باشد؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که افراد دیگر با ورزش‌های متنوع جسم و روح سالم‌تری نیز داشته باشند.

دو ومیدانی

دو و میدانی

ورزش دومیدانی به‌عنوان یک مدل ایده آل در افزایش سلامت جسمی، روحی و طول عمر است. فواید اصلی دوومیدانی برای سلامت جسم و روح به‌طور خلاصه شامل جلوگیری از چاقی و بهبود کلسترول، افزایش توده عضلانی، بهبود تنفس و همچنین افزایش اعتمادبه‌نفس و ثبات عاطفی خواهد بود. دوومیدانی به‌عنوان یک تمرین فوق‌العاده هوازی باعث کاهش قابل‌توجهی از کلسترول خون شده که همین امر به بهبود مشکلات قلبی و عروقی کمک شایانی می‌کند. از طرفی دویدن باعث خواهد شد قلب شما به‌طور منظم و مداوم فعالیت داشته و با هر نوع ضربه به‌نوعی بزرگ شود و فعالیت قوی نیز داشته باشد.

ورزش یوگا

 

یوگا

ورزش یوگا نیز به‌عنوان یک ورزش اثبات‌شده در سلامت روح و جسم است. اگر تجربه این رشته رادارید، احتمالاً برخی از مزایای آن ازجمله حالت ذهنی آرام، خواب بهتر، بهبود گردش خون و همچنین بهبود قلب را تجربه خواهید کرد. قدمت تمرینات Yoga به هزاران سال پیش می‌رسد. رد پای ریشه عمیق این ورزش امروزه در تمام کشورهای جهان دیده می‌شود. منظور از آساناها همان حرکات و تمرینات اختصاصی یوگا است. فارغ از سطح مهارتی و عملکردی، ورزش یوگا می‌تواند برای سلامتی و طول عمر ورزشکاران بسیار مفید باشد. یک تمرین منظم می‌تواند اثرات فیزیکی مرتبط با بی‌تحرکی و روند پیری را کاهش دهد. یوگا برای تمامی سنین تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت که شامل برخی موارد ذیل است.

  1. کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری
  2. افزایش تعادل
  3. افزایش قدرت عضلانی
  4. کاهش وزن
  5. بهبود گردش خون
  6. بهبود گوارش
  7. کاهش استرس و افزایش آرامش

ورزش شنا

 

شنا

ورزش شنا نیز امروزه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های آبی در جهان است. این ورزش خصوصاً در کشورهای مختلفی که نزدیک دریاهای آزاد می‌باشند بسیار محبوب است. شنا علاوه بر جنبه سرگرمی که دارد راهی عالی برای افزایش تندرستی و حس اجتماعی بودن خواهد بود. شنا به‌عنوان یک فعالیت سالم برای تمامی سنین می‌باشد که فواید زیادی را برای سلامتی جسمی در پی خواهد داشت. به‌طورکلی برخی از مزایای زیر برای ورزش شنا اختصاص داده می‌شود. افزایش ضربان قلب کاهش استرس افزایش استقامت، قدرت عضلات و آمادگی جسمانی کنترل وزن بهبود دستگاه تنفسی و بهبود قلب و عروق بهبود انعطاف‌پذیری و نهایتاً به‌عنوان یک درمان جزء برای برخی آسیب‌های بدنی است. به‌طورکلی ورزش شنا علاوه بر تمرکز ذهنی به تقویت حافظه نیز کمک شایانی خواهد کرد.

حرکات کششی

حرکات کششی

ممکن است تصور کنید که انجام حرکات کششی فقط مختص ژیمناستیک کارها و یا دونده‌ها خواهد بود. درصورتی‌که همه افراد از مبتدی تا حرفه‌ای می‌توانند برای تقویت ماهیچه‌های خود از انواع مختلف از تمرینات کششی استفاده کنند؛ اما بد نیست بدانیم درصورتی‌که فرد بی‌تحرکی باشید به‌مرور باعث خواهد شد ماهیچه‌های شما سفت شده و تحلیل روند؛ بنابراین برای اینکه انعطاف‌پذیری خوبی را داشته باشد بایستی همواره به تمرینات کششی بپردازید تا نتایج دلخواهی را کسب کنید. زمانی که افراد به سن پیری می‌رسند و قدرت انعطاف‌پذیری آن‌ها به‌شدت کم می‌شود بهترین راهکار استفاده از ورزش‌های کششی خواهد بود. با انجام برخی از تمرینات کششی می‌توانید مزایایی زیر را برای بدن خود به ارمغان آورید.

  • افزایش انعطاف‌پذیری و جلوگیری از آسیب‌دیدگی
  • افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و عضلات
  • کاهش خستگی
  • بهبود قدرت ماهیچه‌ها
  • افزایش اعتمادبه‌نفس و انگیزه در فرد

بیشتر بخوانید: فواید ورزش برای سلامت روان ؛ نقش ورزش در سلامت روانی


نتیجه‌گیری

سلامت جسمی و روحی مانند دو کفه ترازو خواهند بود و در توازن با یکدیگرند. درصورتی‌که سلامت جسمی شما دچار تهدید و آسیب شود مسلماً بر روی سلامت روحی شما نیز تأثیر منفی خواهد داشت. این امر نیز بالعکس صادق است؛ بنابراین تمرینات ورزشی می‌تواند علاوه برافزایش سطح سلامت جسمی بر روی سلامت روحی افراد نیز تأثیرگذار باشد. عقل سالم در بدن سالم است؛ بنابراین در یک جامعه سالم که ورزش نهادینه‌شده است شرایط زندگی ایده آل و سلامت جسمی و روحی دوام جامعه را تضمین می‌کند.

 

محصولات مرتبط

%13 تخفیف
۴۸۰,۰۰۰ تومان ۵۵۰,۰۰۰ تومان
%4 تخفیف
۳۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان ۳۷,۸۳۰,۰۰۰ تومان
۸۰,۰۰۰ تومان
%13 تخفیف
۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone