۰

تاثیر ورزش بر قلب و بیماری های قلبی چیست؟

تاثیر ورزش بر قلب و بیماری های قلبی چیست؟

تأثیر ورزش بر قلب و بیماری‌های قلبی چیست؟ کدام ورزش‌ها برای بهبود عملکرد قلب مفیدند؟ در این مقاله از سایت کالاورزش به بررسی رابطه ورزش و قلب و عروق می‌پردازیم.

یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید به قلب خود هدیه دهید انجام فعالیت و تمرینات ورزشی روزانه است. تاثیر ورزش بر بیماری ها و حفظ سلامت بدن بر همه ما آشکار است. در حقیقت ورزش منظم همراه با رژیم غذایی مناسب، حفظ وزن طبیعی و عدم استعمال دخانیات یک برنامه دقیق محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد بود. از سوی دیگر بی‌تحرکی یک عامل بسیار خطرناک برای سیستم قلب و عروق می‌باشد ازآنجاکه قلب به‌عنوان یکی از اندام‌های حیاتی بدن به شمار می‌آید بنابراین سلامت قلب می‌تواند کیفیت زندگی شمارا نیز بالا ببرد. ما در این مقاله از سایت کالاورزش به معرفی تاثیرات ورزش در عملکرد قلب خواهیم پرداخت درصورتی‌که علاقه‌مند به مطالعه این مقاله هستید لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

  1. 👈 آیا ورزش در بهبود عملکرد قلب مؤثر است؟
  2. 👈 ورزش چگونه بر روی فعالیت سیستم قلب و عروق تأثیر می‌گذارد؟
  3. 👈 مزایای ورزش برای بیماران قلبی کدامند؟
  4. 👈 کدام ورزش‌ها برای بهبود عملکرد قلب مفیدند؟

آیا ورزش در بهبود عملکرد قلب مؤثر است؟

بیماری‌های قلبی و عروقی امروز به‌عنوان قاتل شماره یک مردان و زنان سراسر جهان است بااین‌حال راهکارهایی نیز وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش داد. تأثیر ورزش در بیماری‌های قلبی و عروقی ازلحاظ علم پزشکی در جهان نیز کاملاً اثبات‌شده است. ورزش منظم محافظ قلب شما است و چندین سرنخ وجود دارد که اثبات این ادعا است‌. از آنجایی که ورزش برای کاهش قند خون و فشار خون بسیار موٍثر است، افراد ورزشکار که بدن فعال دارند دارای فشارخون پایین‌تر، قند خون بهتر و به‌نوعی لیپوپروتئین (چربی خون) مطلوب‌تری می‌باشند. هنگامی‌که ورزش می‌کنید ماهیچه‌های قلب شما تقویت خواهد شد و این امر به گردش خون بهتر منجر شده و درنتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها می‌رسد. زمانی که اکسیژن بیشتری در اختیار داشته باشید احساس شادی بیشتر کرده و انرژی بالاتری دارید.

تاثیر ورزش بر سلامت قلب


بیشتر بخوانید: معرفی ورزش های مناسب و مضر برای فشار خون بالا


ورزش چگونه بر روی فعالیت سیستم قلب و عروق تأثیر می‌گذارد؟

همان‌طور که می‌دانید بروز بیماری‌های قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان است. از طرفی برخی عوامل ازجمله بی‌تحرکی مستعد آسیب رساندن به بدن شما خواهد بود. ورزش با افزایش فعالیت بدنی باعث کاهش نرخ مرگ‌ومیر خواهد شد. از لحاظ آماری درزمینهٔ سیستم قلبی و عروقی ورزش می‌تواند از بروز حملات قلبی دو تا چهار برابر جلوگیری نماید. افرادی که دچار بیماری‌های قلبی حاد هستند و در طول دوره زندگی خود احتمال مجدد حملات حاد عروقی کرونری را تجربه می‌کنند می‌توانند با انجام فعالیت مناسب این خطرات را کاهش دهند. با استفاده از استناد به سایت معتبر انجمن قلب آمریکا (AHA) مشخص‌شده است که اگر افراد در طول هفته حدوداً سه مرتبه و هر بار حدود ۳۰ دقیقه ورزش نماید ضربان استاندارد قلب حدود ۱۲۵ بار در دقیقه رسیده و به‌نوعی یک فعالیت فیزیکی مناسبی را برای خود مهیا کنند. خوشبختانه این فعالیت فیزیکی مناسب باعث کاهش چربی و از همه مهم‌تر پیشگیری از پدیده تصلب شرایین (گرفتگی عروق) خواهد شد.

تاثیر ورزش در بیماری‌های قلبی

مزایای ورزش برای بیماران قلبی کدامند؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شد از جمله فواید ورزش منظم بر قلب فعالیت ورزشی و داشتن یک برنامه مدون است که سلامت را به قلب شما هدیه می‌دهد. طبق تحقیقات علمی انجام‌شده در سایت مشهور جان هاپکینز ۷ مزایای اصلی را به‌صورت خلاصه خدمت شما توضیح خواهیم داد.

ورزش باعث کاهش‌ فشارخون خواهد شد

 انجام تمرینات ورزشی مانند داروهای بتابلوکر عمل می‌کند داروهای بتابلوکر در علم پزشکی برای کاهش عملکرد ضربان قلب و درنتیجه کاهش فشارخون تجویز می‌شوند؛ بنابراین زمانی که اقدام به انجام انواع تمرینات ورزشی مفید می‌نمایید تحرک و جنب‌وجوش مستقیماً گیرنده‌های بتا بر روی سلول قلب را تحت تأثیر قرار داده و عملکرد آن را کاهش خواهد داد به همین دلیل ورزش برای افرادی که سابقه فشارخون بالایی دارند امری حیاتی است.

ورزش بهترین گزینه برای کنترل وزن است

 اگر از یک رژیم غذایی مناسب توأم با فعالیت بدنی بهره ببرید می‌توانید از اضافه‌وزن جلوگیری کرده که همین امر باعث می‌شود به‌نوعی سلامت قلب خود را تضمین کنید. اضافه‌وزن به قلب شما استرس و شوک وارد می‌کند زیرا چاقی موجب انباشت چربی‌های بد در عروق شده و به دنبال آن سکته قلبی را به همراه خواهد داشت.

ورزش به تقویت عضلات کمک می‌کند

برخی از تمرینات ورزشی هوازی ازجمله: پیاده‌روی، دویدن، شنا کردن و برخی تمرینات قدرتی ازجمله وزنه‌برداری بهترین گزینه برای سلامت قلب است. تمامی این تمرینات توانایی و قدرت عضلات را در جذب اکسیژن بالابرده و همین امر نیاز قلب را برای پمپاژ بیشتر کاهش می‌دهد.

ورزش می‌تواند به شما در ترک سیگار کمک کند

 یکی از اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود انسان‌ها به دنبال استعمال دخانیات باشند ایجاد حس لذت و شادابی در مغز آن‌ها است؛ بنابراین اصلی‌ترین دلیل کشیدن سیگار حس لذت در بدن است؛ اما با استفاده از تمرینات ورزشی می‌توان این خلأ را پرکرده زیرا ازلحاظ علم پزشکی با ترشح هورمون اندورفین که به‌عنوان اصلی‌ترین هورمون آرامش در بدن است باعث ایجاد یک حس سرخوشی در بدن می‌شوید. اینجا است که ترک سیگار ارتباط مستقیمی با ورزش کردن خواهد داشت.

ورزش می‌تواند دیابت را کنترل کند

 تحقیقات علمی سایت جان هاپکینز نشان می‌دهد که تمرینات ورزشی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. تمرینات ورزشی به ماهیچه‌ها اجازه می‌دهد که گلیکوژن ذخیره‌شده را به‌عنوان سوختی برای انرژی بهتر مصرف کنند. همین امر حساسیت به انسولین را افزایش داده که برای بیماران دیابتی بهترین گزینه است.

ورزش استرس را کاهش می‌دهد

فیزیک بدنی انسان دارای هورمون‌های مختلفی است. کورتیزول ازجمله هورمون‌های استرس شناخته‌شده که می‌تواند به قلب انسان آسیب وارد کند. استرس ضربان قلب را نامنظم کرده و از عوامل چاقی به‌حساب می‌آید. انجام برخی تمرینات ورزشی هوازی ازجمله پیاده‌روی، تمرینات قدرتی ازجمله بدنسازی و یا برخی ورزش‌های ذهنی همانند یوگا می‌تواند به شما کمک کند تا ذهنی آرام داشته باشید و بتوانید بر استرس خود غلبه نماید.

ورزش باعث کاهش‌ التهاب می‌شود

 با انجام منظم ورزش و تقویت سیستم ایمنی بدن به واسطه آن، بدن ما از انواع بیماری ها مصون خواهد ماند. با استفاده از تمرینات ورزشی منظم التهابات مزمن ازجمله بیماری‌هایی چون آرتریت و یا حتی بیماری پارکینسون و غیره کاهش خواهد یافت این امر ناشی از ایجاد برخی تغییرات شیمیایی در سیستم اعصاب مرکزی بدن تحت عنوان کانابنوئیدها است. گیرنده‌های کانابینوئید در سیستم اعصاب یافت شده و بهترین درمان برای اختلالات عصبی است.

اثرات ورزش برقلب و تقویت قلب و عروق

کدام ورزش‌ها برای بهبود عملکرد قلب مفیدند؟

به‌صورت کلی تاثیر ورزش در سلامت قلب کاملاً اثبات‌شده است. حرکات ورزشی برای تمام افراد اعم از افراد کم‌تحرک و یا حتی بیماران قلبی بسیار مفید خواهند بود. لازم به ذکر است تمرینات ورزشی مدون به بهبود کیفیت زندگی افراد نیز کمک شایانی کرده و به‌نوعی از فشار و استرس زیاد به قلب جلوگیری خواهد کرد. در ذیل چند نمونه از این تمرینات را معرفی خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

پیاده‌روی

پیاده‌روی به‌عنوان یکی از ورزش‌های مفید برای سلامت قلب بوده که در اولین لیست ما از تأثیر ورزش بر فعالیت قلب جای دارد. پیاده‌روی همواره لذت‌بخش، ایمن و کاملاً رایگان است و به‌عنوان یک تمرین ورزشی همیشه در دسترس به‌راحتی می‌تواند در برنامه روزانه پرتنش انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. با پیاده‌روی که به‌عنوان یک فرمول جادویی سلامت قلب خواهد بود چربی سوزی خوبی را در بدن تجربه کنید. با پیاده‌روی کلسترول بد یا همان LDL در بدن کاهش می‌یابد و کلسترول خوب یا همان HDL جای آن را خواهد گرفت. همین امر باعث خواهد شد هم‌زمان گردش خون بهتری داشته و شرایط پمپاژ خون توسط ماهیچه‌های قلب بسیار عالی انجام شود.


بیشتر بخوانید: برنامه اصولی پیاده روی برای لاغری و کاهش وزن


پله نوردی

یکی دیگر از گزینه‌های اثرات ورزش روزانه بر قلب تمرینات پله نوردی است. برای اینکه بتوانید از هر ورزش هوازی بیشترین تأثیر را بگیرید بایستی هدف خود رابین 50 تا 85 درصد از حداکثر ظرفیت ضربان قلب خودتنظیم کنید. بالا رفتن از پله و یا استفاده از برخی محصولات مشابه چون تخته استپ باعث خواهد شد شما عزیزان به این محدوده هدف نزدیک شده و به‌نوعی سلامت قلب خود را تضمین کنید. بسیاری از محققان ورزشی بر این باورند فواید پله نوردی علاوه بر کاهش وزن به دلیل جنب‌وجوش زیاد درصورتی‌که منظم و مدام انجام شود باعث بهبود گردش خون خواهد شد. زمانی که از پله استفاده می‌کنید کالری سوزی بالا رفته و چربی‌های مضر نیز آب می‌شوند و همین امر فشارخون و گردش آن را بهتر کرده و از مشکلات تصلب شریان (گرفتگی عروق) جلوگیری خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: ​​​​فواید پله نوردی؛ 6 مزیت پله نوردی که باید بدانید


دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری به‌عنوان یکی دیگر از ورزش‌های سالم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. ورزش دوچرخه‌سواری در هر سنی از کودکی تا بزرگسالی قابل انجام خواهد بود که علاوه بر جنبه ورزشی و سلامتی جنبه سرگرمی نیز خواهد داشت. شما عزیزان می‌توانید درصورتی‌که شرایط دوچرخه‌سواری در محیط بیرون را ندارید از محصولات دوچرخه ثابت در مدل‌های دوچرخه ثابت خانگی، دوچرخه ثابت باشگاهی و دوچرخه اسپینینگ استفاده نمایید. ما در گروه کالاورزش با فروش انواع این محصولات می‌توانیم شمارا دررسیدن به اهدافتان کمک کنیم. به‌صورت کلی دوچرخه‌سواری راهی مؤثر در کالری سوزی، چربی سوزی و درعین‌حال تقویت قلب، ریه و ماهیچه‌های عضلانی خواهد بود. یکی از مکانیسم‌های اصلی این ورزش استقامت قلب و عروق می‌باشد زمانی که قلب قوی داشته باشید ضربان کمتر است اما قلب قدرت پمپاژ خوبی دارد. همین امر گردش خون را بهتر نموده و اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها خواهد رساند.

ورزش شنا

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده توسط انجمن قلب آمریکا ثابت‌شده است که ورزش شنا در طولانی‌مدت باعث کاهش و بهبود ضربان قلب خواهد شد که ازلحاظ علمی باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی نیز می‌گردد. شنا همچنین به‌عنوان یک ورزش مفید برای تثبیت فشارخون در بدن است. دلیل اصلی کاهش و تثبیت فشارخون به حالت نرمال این است که در زمان ورود به آب به دلیل اختلاف دمای محیط آب با محیط بیرون نوعی رفلکس در بدن ایجاد می‌شود که باعث کاهش آنی فشارخون خواهد شد. شنا همچنین به دلیل جنب‌وجوش فراوان با انواع حرکات باعث خواهد شد مستقیماً ماهیچه‌های قلب تقویت‌شده و قلب با پمپاژ قوی‌تر خون بیشتری را با ضربان کمتر به سایر بافت‌ها برساند. در هنگام شنا کردن به دلیل اینکه به حالت کشیده قرار دارید گردش خون بهتر در تمامی رگ‌های شما در جریان است که خود تضمینی بر سلامتی قلب و جلوگیری از گرفتگی رگ‌های عروقی می‌باشد.

الپتیکال

الپتیکال یا همان اسکی فضایی یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های ورزشی هوازی است که هم در منازل و هم در باشگاه‌های ورزشی قابل‌استفاده خواهد بود. ورزش با الپتیکال باعث می‌شود ضربان قلب شما در ابتدا بالا رود اما زمانی که افزایش ضربان قلب به‌صورت منظم بالا رود ماهیچه‌های اطراف قلب را قوی‌تر می‌کند. زمانی که عضلات قلب قوی می‌شود به‌نوعی نیازی به کار کردن بیش‌ازحد قلب نخواهد بود همین امر ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش خواهد داد. الپتیکال ازجمله محصولات هوازی معدودی است که هم بالاتنه و هم پایین‌تنه شمارا درگیر کرده و باعث بهبود عملکرد ریه و تقویت سایر عضلات بدنتان می‌شود.

تمرینات بدنسازی

تمرینات بدنسازی با استفاده از انواع محصولات چون دمبل و یا وزنه و یا همچنین دستگاه‌های بدنسازی درصورتی‌که به‌صورت منظم و اصولی انجام شود برای سلامتی قلب شما و جلوگیری از عروق کرونری بسیار مفید است؛ اما اگر بخواهیم تخصصی‌تر به این قضیه نگاه کنیم بدنسازی گردش خون را بهبود می‌بخشد از طرفی برخی تمرینات مانند دستگاه پرس پا گردش خون در پایین‌تنه، دمبل و وزنه گردش خون در بالاتنه و برخی حرکت کششی نیز گردش خون در میان تنه شمارا بهبود می‌بخشد. انجام برخی تمرینات چون کار با دمبل به دلیل اینکه تمرکز بر روی حجیم سازی عضلات خواهد بود چربی‌های اضافه اطراف عضلات را کاهش می‌دهد و باعث خواهد شد سیستم قلبی عروقی، خون پمپاژ شده را با فشار کمتری به شریان‌های حیاتی ارسال کرده و همین امر در کاهش خطرات سکته قلبی بسیار مؤثر است. از طرفی تمرینات قدرتی با وزنه قند خون را نیز کاهش می‌دهد. تمرینات منظم بدنسازی قند ذخیره‌شده در بدن را به ماهیچه‌ها می‌رساند و درنتیجه افزایش حساسیت به انسولین در بدن بالا می‌رود که همین امر به‌عنوان یک خاصیت درمانی برای افراد دیابتی است.

محصولات مرتبط

%1 تخفیف
۶۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone