۰

تخته تعادل چیست؛ مزایا و کاربردهای آن

تخته تعادل چیست؛ مزایا و کاربردهای آن

تخته تعادل یا همان Balance Bourd به‌عنوان یک ابزار ورزشی است که برای تمرینات تعادلی، ورزشی و توسعه مهارت‌ها کاربرد فراوانی خواهد داشت. این روزها شما می‌توانید در منزل با خرید یک صفحه تعادل اقدام به انواع تمرینات ورزشی نمایید.

بهبود تعادل و ثبات حرکتی، به‌عنوان یک برنامه توان‌بخشی، به بهبود وضعیت بدنی، کاهش خطر آسیب‌دیدگی، افزایش هماهنگی و افزایش قدرت عملکردی بدن کمک شایانی خواهد کرد. علاوه بر این استفاده از محصولاتی چون تخته تعادل به‌عنوان یک ابزار ورزشی در تمرینات یوگا، ایروبیک و بدنسازی برای تمامی سنین قابل‌استفاده است. استفاده از این محصول شما را تشویق می‌کند تا بین ذهن و بدن خود یک تعادل ایجاد کنید. تمرینات ورزشی تعادلی می‌تواند به بهبود سلامتی شما در فعالیت‌های روزمره کمک شایانی کند. به‌طورکلی تمرینات تعادلی با ساختن بافت‌های عضلانی ازجمله عضلات گلوت و پاها باعث افزایش قدرت عملکردی شما خواهد بود.

  1. 👈 تخته تعادل (صفحه تعادل) چیست؟
  2. 👈 ساختار تخته تعادل
  3. 👈 مزایای استفاده از تخته تعادل
  4. 👈 نحوه استفاده از صفحه تعادل

 

تخته تعادل (صفحه تعادل) چیست؟

تخته تعادل یا همان صفحه تعادل یک صفحه لرزشی فایبرگلاس و یا چوبی است که به شما در بهبود تعادل، هماهنگی و درعین‌حال تقویت عضلات کمک خواهد کرد. با توجه به کاربرد و مزایای زیاد تخته تعادل، این محصول ورزشی در اشکال و مدل‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود. تخته‌های تعادل معمولاً دارای یک سطح صاف یا دندانه‌دار بوده که برای انواع ورزش‌های یوگا کاربرد فراوانی خواهد داشت. تخته تعادل ابزاری است که افراد می‌توانند بر روی آن ایستاده و با هر دوپا سعی کنند تعادل خود را حفظ کرده و از برخورد این وسیله به زمین جلوگیری کنند. همچنین استفاده از این محصول برای تمامی رده‌های سنی مختلف از کودکان گرفته تا سالخوردگان در اندازه‌های مختلف مناسب خواهد بود. این وسیله را به‌راحتی می‌توان در هرجایی ازجمله پشت میز، خانه و یا باشگاه استفاده کرد زیرا حمل‌ونقل بسیار راحتی خواهد داشت.


مطالعه بیشتر: کش استقامتی چیست


ساختار تخته تعادل

این محصول معمولاً دارای یک سطح صاف و دایره‌ای شکل است که در زیر آن یک وسیله‌ای گنبدی شکل وجود دارد که باعث لغزان شدن صفحه خواهد شد. ارتفاع سطح دایره‌ای شکل تخته تعادل با زمین بسیار کوتاه است. همین امر باعث می‌شود افرادی که بر روی آن می‌ایستند تعادل خود را حفظ کنند. به‌طورکلی تخته‌های تعادلی به دو شکل هستند، سطح زیرین برخی که باعث برهم زدن تعادل انسان می‌شود به خود محصول وابسته است اما نمونه‌هایی نیز هستند که وسیله‌ای در زیر آن‌ها قرار می‌گیرد که به‌اصطلاح مدل کروی میگویند و دارای حاشیه یا مرزبندی است مثلاً یک توپ ورزشی در زیر صفحه قرار داده می‌شود و در کنار آن‌ها دیواره‌هایی قرار دارد که باعث خواهد شد حرکات توپ در زیر آن محدود شود.

مزایای استفاده از تخته تعادل

اصلی‌ترین مزایای استفاده از این محصول، کمک به ایجاد تعادل بهتر در افراد می‌باشد. طراحی متوازن این محصول به‌گونه‌ای است که با استفاده مداوم می‌توانید به تعادل بهتر برسید. کار کردن بر روی حفظ تعادل در توان‌بخشی نیز بسیار مورد اهمیت است. بسیاری از پزشکان معتقدند استفاده از روش‌های تعادلی، تأثیر درمانی بالایی در بازیابی توان افراد خواهد داشت. این مسئله نیز کاملاً اثبات‌شده است. انجام تمرینات ورزشی با این محصول علاوه بر هماهنگی بین عضلات و ذهن، باعث تحریک رباط‌ها، تاندون‌ها و همچنین مفاصل شما خواهد بود. والدین کودکانی که لازم می‌بینند ذهن کودکان خود را با ابزارهای مختلف به چالش بکشند و باعث رشد فکری آن‌ها شوند، می‌توانند با صفحه تعادل علاوه بر پیشرفت فکری، فعالیت فیزیولوژیکی بدن آن‌ها را ازجمله دویدن، پریدن و یا راه رفتن مدیریت نمایند.

درنهایت استفاده از صفحه تعادل باعث بهبود چابکی شما خواهد شد. چابکی به‌عنوان یک مهارت اساسی برای ورزشکاران حرفه‌ای یا افراد مبتدی می‌باشد. افزایش چابکی این امکان را می‌دهد تا در تمرینات ورزشی بتوانید به‌سرعت و بدون آسیب‌دیدگی پوزیشن خود را تغییر دهید.


مطالعه بیشتر: کراس فیت چیست


نحوه استفاده از صفحه تعادل

فواید تمرینات صفحه تعادل کاملاً ثابت‌شده است. افزایش قدرت، تلفیق عصبی عضلانی و بهبود سرعت همگی در کنار هم نتایج رضایت بخشی را سبب می‌شود. آموزش استفاده از این وسیله باعث خواهد شد مفصل مچ پا و چندین عضله به چالش کشیده شود. ما در این مقاله چند روش تمرین تعادلی را نام‌خواهیم برد پس در ادامه با ما همراه باشید.

حالت تک پا

برای این تمرین کافی است ابتدا با دوپا بر روی تخته تعادل بایستید و سپس یک پا را در وسط تخته قرار داده و پای دیگر را بلند کنید و آن را به مدت 30 ثانیه نگه‌دارید. این کار را برای پای دیگرتان تکرار کنید و این تمرین را 6 بار به‌صورت مداوم ادامه دهید.

تک پا با صفحه تعادل

حرکت پلانک

حرکت پلانک نیز یکی دیگر از تمرینات ورزشی با صفحه تعادل است. برای انجام این تمرین ابتدا دودست خود را در کناره صفحه تعادل قرار دهید. پاهای خود را درست در پشت سر به‌صورت مستقیم قرار داده و انگشتان پا را بر روی زمین قرار دهید. برای تعادل بهتر پاها را بازکرده و دستان خود را کاملاً صاف نگه‌دارید.

پلانک با صفحه تعادل

حرکت تقویت مچ با صفحه تعادل

حرکت تقویت مچ پا باعث ثبات عضلات پاهای شما خواهد شد. شما در انجام این روش چند مرحله پیش رو دارید. مرحله اول بایستی با یک حالت آرام روی تخته پاها را از هم جدا کنید و در گوشه صفحه قرار دهید و در مرحله دوم سعی کنید تخته را به‌صورت دایره‌ای و در جهت خلاف عقربه‌های ساعت حرکت دهید.

تقویت مچ با صفحه تعادل

تعادل و تمرین تناسب اندام صفحه تعادل

شاید در این روزها عضویت شما در باشگاه‌های بدنسازی به دلیل شرایط حساس اجتماعی لغو شده باشد؛ اما تمرینات تعادلی به‌گونه‌ای هستند که شما می‌توانید به بهبود آمادگی جسمانی خود بدون هیچ استرسی ادامه دهید. استفاده از تمرینات تناسب‌اندام با تخته تعادل شما را در مسیری درست قرار می‌دهد. تعادل و تمرینات تناسب‌اندام به‌عنوان دو مکمل در کنار هم باعث خواهند شد میزان مصرف کالری دوچندان شود. ایستادن روی این محصول ازآنچه به نظر می‌رسد سخت‌تر است اما با تمرین علاوه برافزایش قدرت هسته بدن، عضلات تثبیت‌کننده تعادل شما نیز تقویت‌شده و کیفیت تمریناتتان دوچندان می‌شود.

جمع بندی

به‌طورکلی استفاده از تخته‌های تعادلی یا همان Balance bourd در تمرینات ورزشی و یا توان‌بخشی با پیشگیری از آسیب به مفاصل می‌تواند ثبات هسته‌ای بدن شما را نیز افزایش دهد. پیشنهاد می‌شود قبل از انجام تمرینات آموزشی با این محصول از انواع تجهیزات بدنسازی حتماً از یک مربی ورزشی و یا فیزیتراپیست مشورت بگیرید. شما عزیزان حتی می‌توانید از طریق اینترنت با دانلود فیلم آموزشی تمرینات با صفحه تعادل در منزل به تمرینات ایده آل خود برسید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone