۰

آشنایی با لوازم کمک آموزشی و اصلی ورزش شنا

آشنایی با لوازم کمک آموزشی و اصلی ورزش شنا

در این مقاله به معرفی لوازم کمک آموزشی ورزش شنا از جمله نودل، تخته و فین شنا و همچنین لوازم اصلی این ورزش مانند مایو، عینک و کلاه مخصوص شنا پرداخته شده است.

در این مقاله به معرفی لوازم کمک آموزشی ورزش شنا از جمله نودل، تخته و فین شنا و همچنین لوازم اصلی این ورزش مانند مایو، عینک و کلاه مخصوص شنا پرداخته شده است.

 

۱. لوازم و تجهیزات ورزش شنا (Sport Equipment Swimming)

۲. لوازم و تجهیزات اصلی شنا (The main swimming accessories)

۳. لوازم کمک آموزشی ورزش شنا (Swimming Aid Training Supplies)

 

شنا (Swimming) از جمله ورزش هایی است که کلیه اندام ها و عضلات بدن را فعال می کند. این فعالیت علاوه بر انعطاف پذیری و تقویت عضلات، موجب احساس آرامش و نشاط در انسان نیز می شود. شنا مجموعه ای از چند حرکت است که باید با هماهنگی کامل بین عضلات و اندام های بدن انجام شود. به بیان ساده تر در ورزش شنا به ما آموزش می دهند که چگونه حرکات دست ها، پاها و تنفس خود را مدیریت کنیم. اما برای یادگیری ورزش شنا در ابتدا مستلزم آن هستیم که از لوازم و تجهیزات کمک آموزشی این ورزش برای، ایمنی، بهبود یادگیری و افزایش مهارت در شنا کردن استفاده کنیم. در ادامه به معرفی و بررسی لوازم کمک آموزشی ورزش شنا خواهیم پرداخت.

لوازم کمک آموزشی شنا

بیشتر بدانید: فواید شنا کردن (Swimming) و تاثیر آن بر  روی عضلات و لاغری

لوازم و تجهیزات ورزش شنا (Sport Equipment Swimming)

لوازم و تجهیزات ورزش شنا به دو گروه لوازم اصلی شنا و لوازم کمک آموزشی شنا دسته بندی می شوند. لوازم اصلی شنا شامل، کلاه شنا (Swimming Cap)، عینک (Swimming Glasses)، مایو (Swimsuits)، و بینی گیر(Swim Nose Clip) هستند. و اما از لوازم کمک آموزشی ورزش شنا می توان، تخته شنا (Swimming Board)، کفی شنا، فین (Swimming Fin)، اسنورکل (Swimming Snorkel)، جلیقه نجات (Swim Life Vest)، نودل (Swimming Noodle)، حلقه نجات (Swimming Life Ring)، و بازوبند شنا (Swim Armband)، را نام برد. در ادامه به شرح هریک از این وسایل و کاربری آنها در ورزش شنا بیشتر خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید: فواید انجام ورزش های آبی

لوازم و تجهیزات اصلی شنا (The main swimming accessories)

لوازم اصلی ورزش شنا شامل مجموعه تجهیزاتی هستند که هر شناگر حرفه ای و مبتدی نیازمند استفاده از آنها است که هر کدام از کاربرد و اهمیت بالایی برخوردارند.

مایو شنا (Swimsuits)

Swimsuits (مایو شنا) بر اساس جنسیت ورزشکار (آقایان – بانوان) دسته بندی می شوند. به طور مثال مایوهای بانوان در ۴ گروه، یک تیکه، دو تیکه (Bikini)، سه تیکه و مایو اسلامی (Burkina) قرار دارند. مایو یک تیکه متداول ترین مایوی شنا بانوان است که در مسابقات مورد استفاده قرار می گیرد. Bikini یا همان مایو دو تیکه گزینه چندان مناسبی برای شنا کردن محسوب نمی شود زیرا احتمال آن می رود که در هنگام شنا بر اثر فشار آب به درستی در جای خود قرار نگیرد و وجهه چندان قابل قبولی از خود ارائه ندهد. اما در عین حال Bikini (مایو دو تیکه) می تواند گزینه مناسبی برای گرفتن حمام آفتاب در کنار ساحل و استخر های رو باز باشد. مایو سه تیکه به عبارتی همان مایو دوتیکه به همراه یک دامن نسبتا کوتاه برای کاور کردن بهتر اندام های پائین تنه بدن است. در طراحی بعضی از مایوهای سه تیکه دامن به شرت مایو دوخته می شود تا از جدا شدن دامن در هنگام شنا جلوگیری شود. Burkina یا همان مایو اسلامی به گونه ای طراحی شده تا تمام اندام های بدن به جزء صورت و مچ دست و پاها پوشیده باشند. مایوهای اسلامی غالبا در مسابقات شنا توسط بانوان ورزشکار مسلمان مورد استفاده قرار گرفته می شود. مایو های مخصوص آقایان در ۴ طرح پادار، جمر مسابقاتی، لباس یکسره و اسلیپ (Slip) طراحی ، تولید و توسط  شناگران بر حسب نوع کاربری مورد استفاده قرار می گیرند. مایوهای پادار مردانه بهترین گزینه برای برای شنا کردن هستند و معمولا توسط شناگران حرفه ای و مبتدی مورد استفاده قرار می گیرند. مایوهای یکسره بیشتر برای شنا کردن در دریا و یا کنار ساحل کاربری دارند و برای افرادی که از حساسیت پوستی رنج می برند میتواند انتخاب مناسبی باشد. جمر مسابقاتی همان طور که از نام آن پیداست مخصوص مسابقات طراحی شده است که پس از پوشیدن انتهای آن کمی بالاتر از انو قرار می گیرد و از طراحی بسیار زیبا و شیک برخوردارند. مایو Slip برای شنا کردن توصیه نمی شود و بیشتر کاربرد آن برای آقایان جهت آفتاب گرفتن در کنار ساحل و یا استخرهای روباز است.

عینک شنا (Swimming Glasses)

به طور کلی عینک های شنا در سه گروه عینک مسابقاتی، تمرینی و تفریحی دسته بندی می شوند. طراحی عینک مسابقاتی شنا (Swimmimg Match Glasses) به شکلی است که از قالب کوچکی برخوردارند. و فشار زیادی بر روی چشم های شناگر ایجاد می کند تا از نفوذ آب به داخل عینک جلوگیری نماید تا شناگر از دید کافی در هنگام مسابقه برخوردار باشد. استفاده از این عینک برای زمان طولانی به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا موجب ایجاد فشار به رگ های اطراف چشم و تحریک آنها می شود از این روی تنها برای استفاده در مسابقه در زمانهای کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند. عینک تمرینی شنا (wimming Practice Swimmingss) فشار کمتری نسبت به عینک های مسابقاتی به چشم های شناگر وارد می کند و بسیار مناسب برای چند ساعت تمرین در هفته در داخل  آب هستند. اما استفاده بیش از اندازه از این عینک می تواند موجب ایجاد فشار به چشم ها شود. عینک تفریحی شنا (Recreational glasses swimming) فشار بسیار کمتری را نسبت به نوع مسابقاتی و تمرینی به چشم ها ایجاد و علاوه بر آن اازورد  و نفوذ آب به درون عینک نیز جلوگیری می کند. پیشنهاد می شود اگر زمان زیادی را برای شنا کردن اختصاص می دهید از عینک تفریحی استفاده کنید.

عینک شنا

بیشتر بدانید: راهنمای انتخاب و خرید انواع عینک های شنا

کلاه شنا (Swimming Cap)

کلاه های شنا معمولا در ۴ جنس متفاوت، لاتکس، سیلیکونی، نئوپرن و پارچه ای (لاکرا) طراحی و تولید می شوند که شناگران مناسب با شرایط خود اقدام به انتخاب و استفاده از آنها می کنند کلاه شنا ساخته شده از سیلیکون از دوام و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. کلاه شنا ساخته شده از لاتکس در مقابل کلاه سیلیکونی از تنوع کمتری برخوردار است و گاها باعث بروز حساسیت در برخی ورزشکاران می شود. کلاه شنا ساخته شده از نئوپرن در واقع برای گرم نگاه داشتن سر مورد استفاده قرار می گیرد. این کلاه به دلیل خاصیت جنس بکار رفته در ساخت آن سبب می شود تا سر ورزشکار گرمای خود را به آب انتقال نهد و همچنین سرمای آب نیز به سر منتقل نشده و گرمای سر در هنگام شنا در آب های سرد حفظ شود. شاید بتوان تنها مزیت کلاه ساخته شده از جنس لاکرا (پارچه) را آن دانست که به سادگی دچار پارگی نمی شود و نسبت به سایر کلاه ها از مقاومت بالایی در برابر پارگی برخوردار است.

لوازم کمک آموزشی شنا (Swimming Aid Training Supplies)

لوازم آموزشی شنا با هدف کمک به بهبود تکنینک و آموزش، تمرین وحتی کاربری تفریحی طراحی و ساخته می شوند در ادمه به معرفی و کاربرد این وسایل خواهیم پرداخت.

تخته شنا (Swimming Board)

Swimming Board یک ابزار کمک آموزشی ساخته شده از جنس فوم، برای آن دسته از افرادی است که قصد یادگیری روش های اصولی شنا کردن و برقراری تعادل در آب که یکی از اصول اولیه شنا است طراحی و ساخته شده اند و از مقاومت بالایی نیز در آب برخوردارند.

تخته شنا

بیشتر بدانید: تخته شنا (Swimming Board) چیست و چه کاربردی در این ورزش دارد؟

فین شنا (Swimming Fin)

Fin  شنا ابزاری است که در ۲ نوع قدرتی و سرعتی طراحی و تولید می شوند. فین های قدرتی با هدف تقویت ماهیچه های ران و پرورش عضلات ساق پا کاربری دارند و برای مصارف تمرینی مورد استفاده قرار می گیرند. در مقابل فین های سرعتی با هدف کمک به افزایش سرعت در تمرینات شناگران حرفه ای برای آمادگی در حضور رقابت های شنا طراحی و ساخته می شوند.

کفی شنا

این وسیله با هدف تقویت ماهیچه های دست و شانه و بهبود عملکرد تکنیکی شناگر در تمرینات شنا کاربرد دارد و معمولا از جنس پلاتسیک نرم ساخته می شود.

نودل شنا (Swimming Noodle)

نودل شنا در حقیقت ابزاری تفریحی شنا با قابلیت شناوری که دارد در تفریحات آبی مورد استفاده قرار گرفته می شود. نوعی از این وسیله در مصارف درمانی با هدف آب درمانی بیماران نیز کاربرد دارد.

اسنورکل شنا (Swimming Snorkel)

Snorkel ابزاری کمک آموزشی در شنا است که توسط شناگران حرفه ای و حتی مبتدی برای تمرین تنظیم تنفس در آب مورد استفاده قرار می گیرد. شناگران حرفه ای برای عدم بروز اسپاسم عضلات گردن در تمرینات و بهبود انجام تکنیک شنا از این وسیله کمک می گیرند و شناگران تازه کار در هنگام شنا برای بهبود تنفس و یادگیری تنظیم توان تنفسی بیشتر در آب از این ابزار استفاده می کنند.

بازوبند شنا (Swim Armband)

بازوبندهای شنا بیشتر جهت مصارف کودکان با هدف شناور بودن کودک در آب ساخته می شوند. این وسیله از لایه هایی از جنس وینل به قطر ۲۵/۰ میلیمتر با توان نگه داری هوای فشرده و قابلیت تحمل فشار وارد حاصل از وزن کودک طراحی و تولید می شوند.

جلیقه نجات (Swim Life Vest)

جلیقه نجات ابزاری حمایتی است که باید از جنس پارچه برزنت ساخته شده باشد تا بتواند حداقل تحمل وزنی در حدود ۱۵۰ کیلوگرم را در آب را به راحتی کنترل کند . البته نوعی دیگر این ابزار حمایتی با نام جلیقه بادی نیز ساخته می شوند که بیشتر برای کاربرد کودکان و افراد سبک وزن بکار گرقته می شود.

حلقه نجات (Swimming Life Ring)

حلقه های نجات ابزاری کمک آموزشی و حمایتی با ظاهری دایره شکل هستند که معمولا در تیم های امداد و نجات برای کمک به شناگر در حال غرق کاربری دارند. این وسیله در انواع مختلف دارای طناب است که توسط آن بتوانند فرد مصدوم یا در حال غرق را به سمت لبه استخر و یا قایق هدایت کنند.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با لوازم و تجهیزات ورزش شنا به صفحه اصلی سایت ما (کالاورزش) مراجعه نمائید، همچنین می توانید برای مطالعه مقالات روز  مرتبط با ورزش شنا و سایر ورزش ها به قسمت * وبلاگ * سایت کالاورزش مراجعه و اطلاعات ورزشی خود را افزایش دهید.

 


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone