۰

تخته شنا (Swimming Board) چیست و چه کاربردی دارد؟

تخته شنا (Swimming Board) چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله به تخته شنا (Swimming Board) و کاربرد و ویژگی هایی که یک تخته شنا باید دارا باشد به همراه مشخصات و مزیت های استفاده از این ابزار آموزشی ورزش شنا پرداخته شده است.

در این مقاله به تخته شنا (Swimming Board) و کاربرد و ویژگی هایی که یک تخته شنا باید دارا باشد به همراه مشخصات و مزیت های استفاده از این ابزار آموزشی ورزش شنا پرداخته شده است.

 

۱. تخته شنا (Swimming Board) چیست ؟

۲. کاربرد و ویژگی های تخته شنا

۳. مشخصات تخته شنا (Swimming Board)

۴. مزیت های استفاده از تخته شنا

 

تخته شنا (Swimming Board) چیست؟

فواید ورزش در آب روز به روز بر محبوبیت آن می افزاید. تجهیزات گوناگونی مانند تخته شاسی انجام این نوع ورزش را برای افراد مبتدی میسر می سازند. Swimming Board (تخته شنا) یکی از وسایل کاربردی برای تمرین و یادگیری و آموزش ورزش شنا است که برای نگاه داشتن بدن بر روی آب هنگام تمرین و یادگیری شناگران مبتدی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله کمک آموزشی ورزش شنا موجب می شود  که ورزشکاربتواند کنترل و تعادل خود را بر روی آب حفظ کند. Swimming Board در انواع مختلفی همچون ساده و مواج در رنگ بندی های مختلف و از جنس فوم و چوب طراحی و تولید می شوند. اما نکته حائز اهمیت در تخته های شنا کیفیت، مواد و جنس بکار برده شده در ساخت آنها است که اگر این نکات بدرستی در ساخت و تولید آن لحاظ نشود به طور حتم به جهت کاربرد آموزشی که دارند می توانند باعث بروز صدمات و خسارات جبران ناپذیری مثل غرق شدن فرد تحت آموزش در هنگام استفاده شوند.

تخته شنا

 

بیشتر بدانید: فواید شنا کردن (Swimming) و تاثیر آن بر عضلات و لاغری

کاربرد و ویژگی های تخته شنا

همانطور که در بالا گفته شد تخته های شنا کاربرد آموزشی دارند که بیشتر در کلاس های شنا برای یادگیری نحوه حفظ کنترل، تعادل و شناور بودن بر روی آب توسط شناگران مبتدی مورد استفاده قرار گرفته می شوند.

از ویژگی های بارز Swimming Board میتوان به:

  • مقاومت بالای آنها در برابر آب و عدم غرق شدن در آب
  • برخورداری از دستگیره جهت استفاده راحت شناگران
  • قطر استاندارد جهت افزایش قابلیت شناوری بالا در آب
  • سازگاری با پوست بدن و عدم ایجاد التهابات پوستی  در ورزشکاران
  • دارای قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالا و مقاوم در برابر ضربه ها در آب (موج)
  • مقاوم در برابر مواد بهداشتی موجود در استخر مانند کلر و در آب دریا همچون نمک
  • و از همه مهمتر سبک و قابل حمل و نقل بودن آن حتی برای خردسالان را میتوان نام برد.

به جهت اینکه تخته های شنا اکثرا در استخرها برای آموزش شنا مورد استفاده قرار می گیرند بسیاری از افراد بر این باورند که تنها این وسیله کاربرد استخری دارد. اما نکته قابل توجه اینست که میتوان از Swimming Board در دریا ، رودخانه و هر مکانی که بتوان شنا کرد قابل استفاده است. از آنجایی که تخته های شنا قابلیت شناور بودن دارند استفاده از آنها برای شنا کردن در دریا به جهت ایمنی همواره توصیه شده است.

بیشتر بدانید: آشنایی با لوازم کمک آموزشی و اصلی ورزش شنا

مشخصات تخته شنا (Swimming Board)

معمولا تخته های شنا در طول ۴۰ و عرض ۲۸ سانتی متر و قطر ۳ سانتی متر در رنگ بندی های متفاوت طراحی، و از جنس فوم(EVA) سبک و انعطاف پذیر با مقدار چگالی استاندارد که قابلیت شناور بودن تخته بر روی آب حفظ شود ساخته می شوند. البته تخته های شنا در ابعاد و طراحی های دیگری نیز تولید می شوند اما نکته بسیار مهم در کیفیت جنس و مواد بکار رفته در ساخت Swimming Board و قابلیت شناور بودن آنها بر روی آب خلاصه می شود.

مشخصات تخته شنا (Swimming Board)

مزیت های استفاده از تخته شنا

یکی ازمزایای استفاده از Swimming Board توسط افراد مبتدی ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در ایشان است. معمولا مربیان شنا برای افزایش تمرکز شناگران در هنگام آموزش حرکاتی مانند شنای پروانه و یا شنای دلفینی و حتی شنای باله بهره گیری از این وسیله را برای شناگر ملزم می کنند. در هنگام استفاده از تخته شنا، سر ورزشکار همواره در بالای سطح آب قرار خواهد گرفت از این روی مربی مربوطه می تواند به آسانی در کنار فرد تحت آموزش حرکت نموده و در هنگام شنا، وی را راهنمایی و نکات مهم آموزشی را به وی گوشزد کند. تخته شنا با شناور نگه داشتن ورزشکار بر روی آب علاوه بر کمک به یادگیری سریع و پیشرفت آموزشی موجب افزایش اعتماد نفس شناگر نیز خواهد شد. تمرین با تخته شنا این امکان را برای ورزشکار فراهم می کند تا بتواند به آسانی  تمرکز تمرینی خود را بر روی حرکت پاها و عضلات شکم متمرکز کند. هنگامی که فرد تحت آموزش Swimming Board را در جلو قرار می دهد، بازوها را از وضعیت توازن خارج کرده، در نتیجه وزن بیشتری بر روی پاها وارد می شود که این عمل موجب تقویت عضلات پاها و تمرکز بیشتر ورزشکار برای انجام حرکت پاها می شود. بسیاری از ورزشکاران رشته دومیدانی از این وسیله برای تقویت عضلات پاهای خود استفاده می کنند. مربیان حرفه ای شنا معمولا در هنگام تمرین از ورزشکاران می خواهند که Swimming Board اسفاده کنند تا پس از انجام تمرین های سنگین بازو در شنا مقدار زمانی را برای استراحت بر روی آب داشته باشند. بسیاری از شناگران در هنگام شنا بیشتر تمرکز و اتکای خود را بر روی بازوها قرار می دهند و حرکات پاهای خود را بدون نظم انجام می دهند. اما شناگران حرفه ای انجام حرکات منظم پاها را همواره در دستور کار خود دارند.

ورزش شنا از جمله ورزش هایی است که از تنوع حرکتی بسیاری برخوردار است و ورزشکاران به ندرت از اجرای حرکات خسته می شوند. اما با این توصیف بعضا ممکن است که شناگر پس از مدتی از انجام حرکات تمرینی تکرای خسته شود و این احساس به وی دست دهد که انرژی زیادی را برای انجام حرکات تکراری از دست می دهد. از این رو استفاده از Swimming Board را می توان نوعی تنوع در اجرای حرکات شنا دانست و حس تازگی را در انجام حرکات تکراری برای شناگر پدید آورد.

بیشتر بدانید: کامل ترین راهنمای خرید و انتخاب انواع عینک های شنا

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با لوازم و تجهیزات ورزش شنا به صفحه اصلی سایت ما (کالاورزش) مراجعه نمائید. همچنین می توانید برای مطالعه مقالات روز ورزشی مرتبط با ورزش شنا و سایر ورزش ها به قسمت * وبلاگ * سایت مراجعه و اطلاعات ورزشی خود را افزایش دهید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone