۰

آشنایی با چمن طبیعی زمین های ورزشی و انواع آن

آشنایی با چمن طبیعی زمین های ورزشی و انواع آن

در این مقاله به آشنایی با چمن طبیعی زمین های ورزشی و انواع چمن طبیعی از جمله چمن های گرمسیری و چمن های سردسیری پرداخته شده است.

در این مقاله به آشنایی با چمن طبیعی زمین های ورزشی و انواع چمن طبیعی از جمله چمن های گرمسیری و چمن های سردسیری پرداخته شده است.

۱. چمن طبیعی زمین های ورزشی

۲. انواع چمن طبیعی

۲.۱ چمن های گرمسیری

۲.۲ چمن های سردسیری

۳. پیشنهاد

چمن طبیعی زمین های ورزشی

چمن طبیعی به نوعی پرکاربرد ترین پوشش گیاهی جهان است که در پارک ها و فضاهای سبز شهری، زمین ها و استادیوم های ورزشی، و … مورد استفاده قرارمی گیرد. نکته قابل تأمل در خصوص بکار گیری از چمن این است که، این گیاه نیاز مبرمی به آب زیاد و زمینی مملو از مواد غنی موجود در خاک برای پروش دارد. از این رو در کشورهای اروپایی بنا به آب و هوا و شرایط جوی، از میزان بارندگی بسیار خوبی برخوردار هستند. چمن به آسانی رشد و پروش پیدا می کند.  در کشورهایی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند مانند کشورمان، چمن ها باید زیر مراقبت شدید پرورش پیدا کنند. در نتیجه هزینه های نگهداری بالایی خواهند داشت. امروزه محققان در پی آن هستند که چمن های مقاوم در برابر کم آبی و گرما را یافته و با اصلاح آنها بتوانند زمینه کشت چمن را در کشورهای خشک و کم آب را با کمترین هزینه میسر کنند. کشورمان به جهت برخورداری از آب و هوای گرم و خشک، همواره برای داشتن فضایی پوشیده از چمن (پارک ها- زمین های ورزشی) با مشکل رو به رو بوده است و به ناچار مجبور به کاشت مخلوطی از بذر چمن های سردسیری و گرمسیری برای پوشش فضاهای مورد نیاز بوده است. امروزه تحقیقات جدیدی در زمینه شناسایی چمن های اقلیم های کشورمان در حال انجام است تا بلکه با شناسایی گونه های مختلف چمن های بومی کشورمان بتوان اماکن ورزشی، پارک ها و فضاهای شهری را با چمن های بومی که با آب و هوای کشور سازگار هستند پوشش داد.

بیشتر بدانید: هاکی روی چمن چگونه ورزشی است

 

چمن های طبیعی زمین های ورزشی

انواع چمن طبیعی

چمن های طبیعی بنا به شرایط جوی و آب و هوایی به دو دسته چمن های گرمسیری و سردسیری تقسیم می شوند.

چمن های گرمسیری

چمن های گرمسیری در انواع مختلف مانند: چمن های برمودا، آفریقایی و ژاپنی و ..از اواسط فصل بهار تا میانه فصل پائیز رشد می کنند و سپس زرد شده و به خواب رفته و دیگر رشد نمی کنند که، این چمن ها خود در انواع متفاوتی مانند برگ کوچک، پهن، ریز، آفتاب دوست و سایه دوست دسته بندی می شوند. در میان چمن های گرمسیری، چمن ژاپنی پس از کاشت رشد کمی پیدا می کند و نسبت به سایه، خشکی و سرما از مقاومت مطلوبی برخوردار بوده و نیاز به تغذیه کمی خواهد داشت. اما چمن های آفریقایی در مواجه با آفتاب بهترین رشد را خواهند داشت ولی در مقابل سایه از مقاومت کمی برخوردار هستند.

انواع چمن طبیعی - چمن های گرمسیری

چمن های سردسیری

این گونه از چمن ها در فصل بهار و پائیز کشت شده و در انواع مختلفی همچون لولیوم و فستوکا و .. وجود دارند. چمن های فستوکا در دو نوع روز بلند و روز کوتاه وجود دارند که، چمن روز بلند فستوکا در یرایر سایه و گرما با میزان حرارت بالا از مقاومت خوبی برخوردار هستند اما چمن روز کوتاه فستوکا تنها در مقابل سایه، خشکی و سرما مقاوم هستند و نسبت به کود نیز دارای حساسیت هستند. فستوکاها دارای انواع روز کوتاه و روز بلند هستند. انواع روز کوتاه در برابر سایه، سرما و خشکی مقاوم هستند و در مقابل کود از ته زیاد بسیار حساس و به زودی از بین می روند. انواع روز بلند به سایه مقاوم هستند و درجه حرارتهای بالا را تحمل می کنند (در مکانهایی که گرمای تابستان باعث از بین رفتن لولیوم می شود این نوع چمن به کار می رود.)

بیشتر بدانید: بهترین انتخاب کفش فوتبال برای چمن مصنوعی

انواع چمن طبیعی - چمن های سردسیری

پیشنهاد

همانطور که می دانید چمن ها چه از نوع طبیعی و یا مصنوعی خود نوعی کفپوش محسوب می شوند که برای تجهیز ورزشگاه ها، استادیوم ها، و سایر اماکن ورزشی بسته به نوع ورزش مورد استفاده قرار گرفته می شوند. 

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع کفپوش های ورزشی و طریقه نصب آنها

پیشنهاد می کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چمن ها و سایر کفپوش های ورزشی و همچنین آشنایی با انواع لوازم و تجهیزات ورزشی به صحفه اصلی سایت ما (کالاورزش) و قسمت * وبلاگ * مراجعه و با مطالعه مقالات روز مربوطه اطلاعات ورزشی خود را افزایش دهید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone