۰

انواع کفپوش ورزشی، قیمت و طریقه نصب آن

انواع کفپوش ورزشی، قیمت و طریقه نصب آن

در این مقاله به بررسی انواع کفپوش های ورزشی، قیمت و طریقه نصب و تولید آن را در کشورمان خواهیم پرداخت.

در این مقاله به بررسی انواع کفپوش های ورزشی، قیمت و طریقه نصب و تولید آن را در کشورمان خواهیم پرداخت.

 

۱. کفپوش ورزشی

۲. انواع کفپوش ورزشی

۲.۱ چمن مصنوعی

۲.۲ کفپوش درجا ریز ورزشی

۲.۳ کفپوش سالن ورزشی یا PVC

۲.۴ تاتامی

۲.۵ کفپوش گرانول

۲.۶ کفپوش سالن ورزشی چند منظوره

۳. طریقه نصب کفپوش ورزشی

۳.۱ زیر سازی

۳.۲ چسب کاری

۳.۳ علامت گذاری

۳.۴ نصب کفپوش

۳.۵ دوخت حرارتی

۴. قیمت و تولید کفپوش ورزشی

 

کفپوش ورزشی

کفپوش ورزشی خود یکی از انواع کفپوش است که کاربرد آن در مکانهای مخصوص ورزشی مانند سالن های ورزشی، پارک ها و باشگاه ها متناسب با نوع ورزش که در آن باشگاه انجام می گیرد نصب می شود. کفپوش ها  بر سه دسته:

  • کفپوش تزئینی و ساختمانی
  • کفپوش های صنعتی
  • کفپوش های ورزشی

تقسیم می شوند. در ادامه انواع کفپوش های ورزشی، طریقه نصب با توجه به کاربرد و قیمت آنها خواهیم پرداخت.

کفپوش ورزشی

انواع کفپوش ورزشی

کفپوش های ورزشی کاربرد و تاثیر بسیاری زیادی بر روند فعالیت ورزشی ورزشکاران در حین تمرین و مسابقات دارند که به چند نمونه از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

چمن مصنوعی

چمن های مصنوعی جایگزینی خوب و بسیار اقتصادی به جای چمن های طبیعی است و دارای مزایای زیادی هستند که مهمترین آن مقاومت بالای آنها در برابر نزولات جوی (باران و برف) و هزینه ای نگهداری است که از نقطه نظر اقتصادی نسبت به چمن های طبیعی بسیار مقرون به صرفه هستند. تجهیز کردن زمین ورزش هایی همچون فوتبال، هاکی روی چمن، و گلف اغلب با این نوع چمن انجام  و جزوء کفپوش ها ی رایج در این ورزش ها محسوب می شوند.

کفپوش درجا ریز ورزشی

کفپوش درجا ریز ورزشی از دسته از کفپوش هایی از جنس پلاستیک فشرده شده هستند که درمحوطه ها و زمین های بازی کودکان در پارک ها و مهد کودک ها به صورت یک دست نصب می شوند که اگربرای ورزشبه پارک رفته، و از وسایل و تجهیزات ورزشی پارکی استفاده کرده باشید این نوع از کفپوش را حتما باید دیده باشید.

کفپوش سالن ورزشی (PVC)

کفپوش سالن ورزشی که به کفپوش PVC معروف است کاربرد بسیار زیادی در سالن های ورزشی دارد. این کفپوش دارای پوششی از جنس لاستیک با عنوان پی وی سی است که در لایه زیرین آن از فوم سختی به نام EVA تشکیل شده است که ترکیب این دو مواد باعث سخت شدن این کفپوش ورزشی شده و آنرا مناسب برای استفاده در ورزش های سالنی مانند ، فوتسال، والیبال، بسکتبال،و … کرده است.

تاتامی

تاتامی ساخته شده از فوم (EVA) است که خود یک کفپوش ورزشی محسوب می شود که از ویژگی های بارز آن میتوان به نصب آسان، شستشوی راحت، قابلیت حمل و نصب آسان، ضربه گیری و قیمت ارزان این کفپوش اشاره کرد. تاتامی در ورزش های رزمی مانند کاراته، تکواندو، کونگ فو، بدنسازی و غیره … کاربرد دارد و به عنوان کفپوش در اتاق کودک نیز قابل استفاده است.

انواع کفپوش ورزشی


مطالعه بیشتر: انواع چمن طبیعی


کفپوش گرانول

این کفپوش ورزشی از ترکیب لاستیک و نوعی چسب مخصوص تشکیل شده که با نام کفپوش لاستیکی نیز شناخته می شود. این کفپوش ورزشی دارای مقاومت بسیار بالایی یوده و از آن برای پوشش سطح باشگاه های بدنسازی به جهت تحمل بالای آن در زیر دستگاههای بدنسازی و وزنه ها مورد استفاده قرار می گیرد و به جهت مقاومت بالا در زیر نور مستقیم آفتاب و عدم جذب آب از این کفپوش در شهربازی ها و مکانهای مخصوص بازی کودکان، یرای پوشش سطح نیز استفاده می شود.

کفپوش سالن ورزشی چند منظوره

کفپوش سالنی دارای دو نوع است، فوم دار و دیگری لاستیکی وبه کفپوش بیمارستانی نیز شناخته می شود. این کفپوش در تجهیز زمین ورزش هایی همچون فوتسال، والیبال و بسکتبال مورد استفاده قرار می گیرد.

طریقه نصب کفپوش ورزشی

نصب کفپوش ورزشی دارای ۵ مرحله کلیدی که بایستی هر یک از مراحل به صورتی صحیح و اصولی انجام گیرد در غیر این صورت در مدت زمان اندکی کفیوش دچار مشکل شده که ضمن از دست دادن زیبایی به مرور از سطح زمین جدا خواهد شد.

این مراحل شامل: 

1- زیر سازی

مرحله زیر سازی پس از نظافت کامل سطح از گرد و خاک، موادی ترکیب شده از چسب چوب، پودر سیمان که در آب روان شده است بر روی سطح بتونی ریخته می شود تا ضمن پر کردن سطوحی که دارای شکاف و یا ترک خوردی هستند پر شده تا در هنگام نصب کفپوش سطح از چسبندگی خوبی برخوردار شود.

2- چسب کاری

در این مرحله رول های کفپوش را بر روی سطح زمین پهن کرده و چسب های مخصوص کفپوش پی وی سی را نصاب به وسیله یک لیسه مخصوص پشت رول های کفپوش کشیده و در مکانی قرار می دهد تا خشک شود و سپس سطح سالن ورزشی را با همان چسب می پوشاند.

3- علامت گذاری

پس از خشک شدن چسب سطح سالن، طبق ابعاد استاندارد زمین ورزش به طور مثال برای ورزش فوتسال (۴۰ متر طول و ۲۰ متر عرض)، نسبت به نقطه مرکزی زمین بوسیله طناب های رنگی خط های مرزبندی مشخص شده تا هر یک از رنگ های کفپوش دقیقا در محل مخصوص نصب شوند.

4- نصب کفپوش

رول های کفپوش که در مراحل قبل چسب کاری شده بودند پس از اطمینان از خشک بودن آنها رول ها باز شده و بر روی سطح سالن که قبلا چسب خورده شده بود نصب می شوند. از ردیف دوم، رول ها با فشار به لبه رول قبلی چسبیده می شود که به این شکل یک فشار نسبی به یکدیگر داشته که سبب می شود پس از کاهش حجم پلیمر بدلیل فرار بودن مایعاتی نظیر حلال ها در بین کفپوش فاصله ایجاد نشود. پس از پایان مرحله نصب بر روی سطح سالن غلتک حرکت داده می شود تا چسبیده شدن تمام سطوح اطمینان حاصل شود.

5- دوخت حرارتی

پس از اتمام مرحله نصب در نقطه اتصال کفپوش ها به یکدیگر شکاف کوچکی ایجاد می شود که برای برطرف کردن این شکاف ها مرحله دخت حرارتی رول های کفپوش انجام می شود تا سالن کاملا هم سطح شده و در هنگام شستشوی سالن آب به زیر کفپوش نفوذ نکرده و باعث بر آمدن کفپوش نشود.  شکاف شیار کشی شده تا مرحله دوخت حرارتی درون شکاف ها صورت گیرد تا سطح سالن دارای برجسنگی نباشد. در این مرحله دستگاه روباتیک که چرخ جلوی آن حکم ریل را دارد دستگاه را هدایت می کند. قسمت وسط دستگاه مجهز به سیستم حرارتی اشعه مادون قرمز است که مفتول دوخت حرارتی همرنگ داخل شکاف بین دو کفپوش را ذوب کرده و قسمت انتهایی دستگاه که عمده وزن دستگاه را تشکیل می دهد. نیروی حرکت دستگاه گیربوکس به آن وارد می شود به همراه قسمتی دیگر که از روکش تفلون است دارای گودی بوده و این گودی بر روی مفتول PVC قرار گرفته و مواد ذوب شده را داخل شکاف ها ریخته و آن را پرس می کند. دوخت حرارتی مرحله زیبا سازی است که کار آرایشی بر روی کفپوش صورت می گیرد به این صورت که، قسمت های اضافی که خارج از شکاف ها می باشد بوسیله تیغ های برش مخصوصی برش داده می شوند تا کفپوش کاملا هم سطح شود.

قیمت و تولید کفپوش ورزشی

در گذشته برای نصب و راه اندازی سالنها و اماکن ورزشی نیاز به واردات بخش اعظمی از تجهیزات از خارج از کشور بود که این عمل هزینه های گزافی را بر روی دست اندرکاران صنعت ورزشی کشور تحمیل می کرد و عموما کالا های چندان با کیفیتی به بازار های ایران عرضه نمی شد اما امروزه کشورمان در زمینه تولید تجهیزات ورزشی خصوصا در انواع کفپوش های ورزشی و سایر کفپوش ها به خود کفائی نسبی رسیده به طوری که واردات این محصول تقریبا به صفر رسیده و یک بازار رقابتی در بین تولیدکنندگان این محصول البته با کیفیت جهانی و با قیمتی بسیار مناسب تر از نمونه محصولات خارجی در بازارهای ورزشی کشورمان پدید آورد برای مشاهده انواع کفپوش ها، آشنایی با تولیدکنندگان و قیمت ها به سایت ما (کالاورزش) مراجعه فرمائید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone