۰

فواید دویدن برای شکم و تاثیر آن در بدنسازی و عضلات

فواید دویدن برای شکم و تاثیر آن در بدنسازی و عضلات

در این مقاله فواید دویدن برای شکم و تاثیر دویدن در ورزش بدنسازی و همچنین تاثیرات دویدن بر روی عضلات بیان شده است.

در این مقاله فواید دویدن برای شکم و تاثیر دویدن در ورزش بدنسازی و همچنین تاثیرات دویدن بر روی عضلات بیان شده است.

 

۱. فواید دویدن برای شکم

۲. تاثیر دویدن در بدنسازی

۳. تاثیرات دویدن بر روی عضلات

 

فواید دویدن برای شکم

همه ما از فواید دویدن که نوعی ورزش هوازی است و تاثیرات آن بر روی بدن تا حدودی آگاه هستیم اما آیا می دانیم چگونه دویدن را شروع کنیم و اینکه دویدن چه فوایدی برای شکم،  شکل گیری و تقویت عضلات آن دارد ؟ برای تقویت شکم و عضلات آن علاوه بر انجام تمرین های مخصوص شکم بایستی تمرینات هوازی مانند دویدن را نیز در دستور کار قرار داد. به طور کلی شکم دارای ۴ نوع عضله است،

  1. عضله ۶ PACK (راست شکمی)
  2. عضله طرفین داخلی
  3. طرفین خارجی
  4. عضله شکم عرضی که عمیق ترین عضله در میان عضلات شکم است که همچون یک گن دور تا دور شکم را تحت پوشش قرار داده است. برای تقویت عضلات شکمی با دویدن باید عضلات مرکزی شکم را به چالش کشید. درگیر کردن عضلات شکم با دویدن سبب تثبیت ستون فقرات و کم شدن فشار ناشی از ضربات به مفاصل پاها خواهد شد. حال برای تقویت ماهیچه های مرکزی بدن در زمان دویدن بدون اینکه نفس را حبس کنید شکم را به سمت داخل حرکت دهید، این عمل موجب استحکام  و فعال شدن ماهیچه های مرکزی بدن می شود و ماهیچه های شکمی را در دو جهت تفکیک می کند.

به چالش کشیدن ماهیچه های عرضی شکم انعطاف پذیری و عمل جدا سازی عضلات مرکزی بدن را بهبود می بخشد و به نوعی حفاظت از ستون فقرات در برابر حرکاتی مانند خم شدن به سمت جلو که در هنگام دویدن بروز می کند و اجتناب ناپذیر است را انجام می دهد. به طور کلی دویدن یکی از ورزش های پر تنش محسوب می شود زیرا در هنگام دویدن هیچ قسمتی از بدن با سطح زمین در تماس نیست و به مجرد اینکه هر یک از پاها با سطح زمین تماس یا برخورد پیدا می کند در کلیه عضلات به طور همزمان عمل انقباض انجام می شود که این عمل بیانگر آنست که در تمام عضلات در یک زمان تمرین قدرتی استقامتی صورت گرفته است.

همین امر موجب افزایش سوخت و ساز بدن و در نهایت تناسب اندام ورزشکاران می شود. در صورتی که در بازه زمانی کوتاه تری قصد لاغری و کاهش وزن را داشته باشید، به شما توصیه می کنیم ورزش دو را همراه با سایر تمرینات ورزشی از جمله طناب زنی انجام دهید. میزان سوخت کالری طناب زدن چشمگیر بوده و انجام مداوم آن اثرات مثبتی بر سلامتی بدن خواهد داشت.

فواید دویدن برای شکم

 


بیشتر بدانید: پیاده روی بهتر است یا تردمیل


 

تاثیر دویدن در بدنسازی

ورزشکاران رشته های مقاومتی مانند بدنسازی از قدرت بالایی برخوردارند اما از توان استقامتی بالایی برخوردار نمی باشند که این خود یک نقطه ضعف می باشد. در بسیاری از این افراد مشاهده شده است که کمبود توان استقامتی موجب شده ایشان در هنگام مصاف با وزنه هایی با مقاومت بالا عملکرد منفی داشته باشند. انجام تمرینات استقامتی مانند دویدن موجب می شود تا گنجایش ریه و شش ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کند و تاثیر بسزایی در عملکرد فعالیت سیستم قلبی – عروقی در هنگام انجام تمرینات سنگین مقاومتی داشته باشد. انجام تمرینات هوازی مانند دویدن و یا تمرین با دستگاه های هوازی می تواند در روند سرعت ریکاوری در بین ست های تمرینات مقاومتی بسیار موثر باشد خصوصأ هنگامی که ورزشکاران در حال تمرین بر روی عضلات بزرگ مانند عضلات پاها و ساق ها با استفاده از وزنه های سنگین هستند. انجام تمرین های استقامتی در خلال تمرینات بدنسازی پس از خاتمه تمرینات روند ریکاوری را با سرعت و کیفیت بهتری انجام می دهد و سیستم قلبی به راحتی می تواند ماموریت خون رسانی به عضلات و فیبر های آسیب دیده را به بهترین شکل انجام دهد. دویدن های استقامتی در روند فعالیت سیستم قلبی، فشار خون و .. بسیارموثر است به طوریکه می تواند در روند فعالیت ورزشکاران رشته بدنسازی که بدنبال تناسب اندام هستند مفید واقع شود.


بیشتر بدانید: ۸ تمرین که بیشترین مقدار کالری سوزی را دارند


تاثیرات دویدن بر روی عضلات

انجام ورزش های متنوع موجب افزایش قدرت عضلات بدن می شود. فواید شنا برای عضلات و افزایش قدرت آنها باعث شده است که این ورزش مفرح و محبوب طرفداران زیادی داشته باشد. دویدن نیز از دیگر ورزش های بسیار موثر برای عضله سازی است که جزو ورزش های تابستانی محسوب می شود.  دویدن علاوه بر اینکه موجب تقویت سیستم قلبی – عروقی بدن می شود بلکه فرم و استایل مناسب تری را در عضلات ران و باسن و .. پدید می آورد. به طور کلی دویدن سه گروه عضلانی ، چهار سر ران، همسترینگ و عضلات بزرگ سرینی را به چالش می کشد. هنگامی که شما می دوید ، قدم می زنید و یا حتی از پله ها بالا می روید عضلات چهار سر ران است که پاها را به سمت جلو هدایت می کنند. و هنگامی که پاها با سطح زمین تماس پیدا می کنند عضلات همسترینگ و باسن فعال شده و با انقباضی که ایجاد می کنند و روند حرکت به سمت جلو را اجرایی می کنند. هر گامی که برداشته می شود نیازمند انقباض سه گروه عضلانی که گفته شد است. در هنگام دویدن هر گامی که برداشته می شود گروهای عضلانی پائینی بدن را فعال می کند و باعث تقویت آنها می شود. دویدن علاوه بر تقویت گروه عضلانی پائینی بدن موجب آن می شود که عضلات سرینی (باسن) فرم وشکل مناسبی پیدا کنند اگر بدنبال بهبود فرم و شکل و سفت شدن عضلات باسن هستید پیشنهاد می کنیم از داشتن یک برنامه اصولی پیاده روی با سرعت بالا و یا تمرینات دو سرعت و دویدن به بالای پله غافل نشوید.

 


بیشتر بدانید: راه های تقویت عضلات بدن با مدیسین بال


 

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام تمرینات ورزشی در راستای تقویت عضلات بدن و کاهش وزن مقالات علمی روز ورزشی  را در صفحه اصلی سایت ما و قسمت * وبلاگ * مطالعه فرمائید.

محصولات مرتبط

%5 تخفیف
۳۷۰,۰۰۰ تومان ۳۹۰,۰۰۰ تومان
%16 تخفیف
۲۱۸,۰۰۰ تومان ۲۶۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone