۰

درمان و کنترل لرزش دست با ورزش

درمان و کنترل لرزش دست با ورزش

درمان لرزش دست با ورزش روش‌های مختلفی دارد. با انواع حرکات ورزشی و تأثیر آن بر کنترل لرزش دست در این مطلب از کالاورزش آشنا شوید.

متأسفانه لرزش دست در سنین بالاتر در بین بسیاری از افراد شایع است. عموماً دلایل اصلی این بیماری به خاطر مشکلاتی چون پارکینسون، افت قند خون، پرکاری تیروئید و یا حتی استرس خواهد بود. علائم لرزش ممکن است بسیار خفیف و یا بسیار شدید باشد اما به‌صورت کلی زمانی خود را نشان می‌دهد که شما به مدت چند دقیق ساکن باشد و از فعالیت بپرهیزید. لرزیدن دست‌ها اتفاق ناخوشایندی است که هرچند یک مشکل تهدیدکننده به‌حساب نمی‌آید اما باعث می‌شود افراد پیر و جوان در انجام کارهای روزمره دچار مشکل شوند. ما در این مقاله از سایت کالا ورزش سعی می‌کنیم به معرفی بهترین راهکارها برای تمرین ورزشی کاهش لرزش دست و درمان آن بپردازیم.

علل لرزش دست

هرگونه لرزش در بدن غیرطبیعی بوده و به خاطر انقباضات غیرارادی عضلات رخ می‌دهد. لرزش نه‌تنها در دستان می‌تواند باشد بلکه ممکن است در گردن و حتی بازوها نیز رخ دهد؛ اما عموماً بیشترین لرزش‌ها مربوط به دست‌ها خواهد بود. دلایل مختلفی برای لرزیدن دست‌ها وجود دارد که برخی به‌صورت موقتی بوده و از بین می‌روند و برخی نیز متأسفانه در طول زندگی انسان همواره وجود دارند. بسیاری از عوامل ازجمله رژیم غذایی نامناسب، زندگی و پر از تنش و استرس، مصرف برخی داروهای خاص ازجمله داروهای آسم و آمفتامین‌ها، ترک عادات الکل، وجود شرایطی چون هیپوگلیسمی (مشکلات دیابت)، بیماری ام اس، آسیب‌های مغزی و حتی پارکینسون می‌تواند علل اصلی این مشکلات باشد.

حرکات ورزشی کنترل لرزش دست

انواع ورزش برای درمان لرزش دست

به‌صورت کلی آرامش داشتن یک روش عالی برای کاهش علائم لرزش دستان شما است. در کنار آن برخی تمرینات ورزشی می‌تواند به از بین بردن تنش بر روی عضلات دست‌ها و تقویت آن‌ها به‌منظور کاهش لرزش بسیار مؤثر باشد.

ورزش آبی برای درمان لرزش دست

تمرینات ورزشی در آب

این ورزش‌ها ازجمله آب‌درمانی یکی از روش‌های مؤثر در درمان لرزش دستان خواهد بود. وجود حس شناوری در آب باعث می‌شود عضلات ضعیف شما توسط نیروی آب پشتیبانی شده و تعادل شما را بهبود بخشد. از طرفی شما زمانی که در آب غوطه‌ور هستید فشار روی مفاصل شما و ماهیچه‌ها به حداقل ممکن می‌رسد و همچنین با ترشح هورمون اندورفین احساس مثبتی نیز در ذهن شما نقش می‌بندد که خود برای تسکین درد و کاهش علائم بسیار مؤثر است.

رقصیدن

اگر لرزیدن دستان و یا سایر اندام‌های شما ناشی از بیماری پارکینسون می‌باشد جالب است بدانید رقصیدن می‌تواند در کاهش این علائم بسیار مؤثر باشد. طبق تحقیقات پزشکی به‌عمل‌آمده در کشور کانادا متخصصان به این نتیجه رسیدن که رقص و موسیقی هم‌زمان، مناطق مغزی افرادی که به پارکینسون مبتلا شده‌اند را فعال نگه می‌دارد؛ بنابراین حتی اگر روند این بیماری خفیف باشد می‌تواند در کاهش علائم بسیار مؤثر واقع شود.

ورزش تای چی برای کنترل لرزش دست ها

ورزش تای چی

قبلاً در مورد تای چی در سایت کالاورزش صحبت کرده‌ایم. تای چی به‌عنوان یک تمرین مراقبه‌ای به‌حساب می‌آید که همه افراد در سنین جوانی و حتی کهنسالی می‌توانند از آن استفاده کنند. تای چی نوعی تمرین مدیتیشن روحی نیز به‌حساب می‌آید ازآنجایی‌که نیاز به اندام ورزیده برای انجام آن نخواهد بود لذا هر شخصی می‌تواند از تأثیرات آن بهره‌مند شود. تمرینات تای چی همراه با آرامش، مدیتیشن و تنظیم تنفس می‌باشد. این تمرینات بر قدرت و یا سرعت متکی نیست و جالب است بدانید با تای چی می‌توانید انرژی بیوالکترومغناطیس را در بدن تخلیه کنید. این تمرین 13 الگوی رازآلود دارد که علاوه بر تخلیه انرژی در بدن باعث گردش خون بهتر در افراد و افزایش تمرکز ذهنی خواهد شد. همین موارد بس که بر روی سیستم عصبی شما تأثیر مثبت بگذارید بنابراین به‌صورت غیرمستقیم تای چی می‌تواند باعث درمان و یا کاهش لرزش دست شود.

پیاده روی

پیاده‌روی نیز همیشه به‌عنوان یک ورزش بدون هزینه و قابل‌دسترس و مؤثر بر کاهش استرس و تنش‌های روزانه محسوب می‌شود. ورزش پیاده‌روی هم در محیط بیرون قابل انجام است و هم در محیط منزل با استفاده از محصولات هوازی چون تردمیل خانگی، اما توصیه ما این است برای رسیدن به اهداف و کاهش بیشتر استرس و از طرفی گردش خون بهتر از پیاده‌روی در محیط باز و بکر طبیعت استفاده کنید. پیاده‌روی یک تسکین‌دهنده عمومی فشار و تنش عصبی است؛ و مستقیماً می‌تواند به کاهش لرزش دستان ناشی از استرس کمک کند.

ورزش یوگا و درمان لرزش دست

یوگا

بارها شنیده‌اید که یوگا یک ورزش ذهنی به‌حساب می‌آید. معمولاً اگر لرزش دستان شما به دلیل بیماری چون پارکینسون و یا حتی عدم تعادل در بدن باشد یوگا بهترین درمان خواهد بود. تعادل داشتن در بدن یک مهارت به‌حساب می‌آید. حرکات تعادلی یوگا علاوه بر بهبود تعادل و رشد ذهن باعث آزاد ساری انواع هورمون‌های مفید بدن خواهد شد که خود د کاهش استرس مفید است. به‌صورت کلی یوگا شامل برخی فعالیت‌های ملایم است که علاوه بر حفظ تناسب‌اندام باعث مدیتیشن روحی خواهد شد. با تمرینات یو گا می‌توانید تفکرات خود را در ذهن به بهترین شکل مدیریت کنید و همین امر در رسیدن به آرامش شما بسیار تأثیرگذار است. با آرامش تنش‌های عصبی از روی شما برداشته‌شده و در کاهش لرزش‌ها بسیار مفید است.

حرکات ورزشی برای کنترل و درمان لرزش دست

ما در ادامه شما را با انواع حرکات ورزشی کنترل لرزش دست آشنا خواهیم کرد پس در ادامه با ما همراه باشید.

تقویت و کاهش لرزش دستان با قیچی مچ

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای کاهش لرزش دست تقویت عضلات این ناحیه خواهد بود. لذا استفاده از محصولاتی چون فنر تقویت و یا همان قیچی تقویت مچ می‌تواند در تقویت عضلات این ناحیه مؤثر باشد. بسیاری از کارمندان، نویسندگان و یا حتی افرادی که در کارهای روزمره خود بیش‌ازاندازه از دستان خودکار می‌کشند اگر در ناحیه مچ‌ها و دستان دچار ضعف عضلانی باشند مطمئناً مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. قیچی مچ ازجمله محصولاتی است که در درمان این عارضه بسیار مؤثر است. این محصولات به‌گونه‌ای طراحی‌شده که بر اساس توان افراد قادر به تغییر وزن و اعمال نیرو از 5 کیلو تا 60 کیلو می‌باشند. افراد می‌توانند با اعلام فشار بر روی دسته‌های آن مانند قیچی آن را باز و بسته نمایند. اگر در طولانی‌مدت این تمرینات تکرار شود مسلماً عضلات ناحیه مچ و دست‌ها حجیم‌تر و قوی‌تر خواهند شد.

تقویت انگشتان دست با توپ تقویت مچ

بسیاری از مراکز فیزیوتراپی برای از بین بردن تنش‌های روزانه بر روی عضلات دست و ساعد و همچنین طی کردن دوره ریکاوری از محصولاتی چون توپ ژله‌ای تخم‌مرغی و یا لاستیک تقویت مچ استفاده می‌کنند. خاصیت ژله‌ای این محصولات باعث کاهش استرس و تنش از روی عضلات خواهد شد. بد نیست بدانید با تقویت عضلات این ناحیه علاوه بر درمان لرزش دست باعث تقویت حدود 25 عضله شده و می‌توانید با تعادل و انرژی بهتر به انجام کارهای روزمره بپردازید. اگر نیاز به خرید محصولات تقویت مچ و دست رادارید می‌توانید با جستجوی این محصولات در سایت آن را در سبد خرید خود قرار داده و به‌صورت آنلاین تهیه نماید و یا اینکه از طریق شماره درج‌شده در سایت با کارشناسان فروش ما ارتباط گرفته و محصولات موردنظر خود را در کمترین زمان دریافت نمایید.

تقویت بازوها با استفاده از دمبل

تقویت بازوها با دمبل

تقویت عضلات بازوها با استفاده از دمبل بدنسازی نیز به‌عنوان یکی از ورزش‌های تأثیرگذار در درمان لرزش دست‌ها خواهد بود. تقویت عضلات بازوها و دست‌ها با دمبل امکان‌پذیر است برای مثال تمریناتی چون جلو بازو دمبل مناسب خواهد بود. حرکات با دمبل برای تقویت عضلات دست بسیار متنوع بوده و به‌راحتی در منزل قابل انجام است.

حرکت کشش مچ برای کاهش لرزش دست


خرید دمبل


کشش مچ برای کاهش لرزش دست

کشش مچ ازجمله تمرینات طبی به‌حساب می‌آید که در درمان‌های فیزیوتراپی نیز مؤثر است. افرادی که از ضعف عضلانی در ناحیه مچ دستان، لرزش و یا حتی برخی بیماری ازجمله کیست و یا انحراف مچ رنج می‌برند با استفاده از این تمرینات می‌تواند این علائم را بهبود دهند. برای انجام این تمرینات می‌توانید با دست سالم خود پشت دست آسیب‌دیده را گرفته و آن را به پایین خم‌کنیم. حال حدود 15 ثانیه مکث کنید و سپس آن را به حالت اولیه برگردانید. حال می‌توانید با دست سالم کف دست آسیب‌دیده را بگیرید و آن را در همان جهت فشار دهید و حدود 15 ثانیه دیگر نیز مکث کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید.

حرکت چرخش گردن برای درمان لرزش

چرخش گردن

همان‌طور که در مابین این مقاله ذکر شد لرزش‌ها در بدن ممکن است تنها در دستان اتفاق نیافتد بلکه می‌تواند در گردن و یا بازوها نیز رخ دهد. چرخش گردن برای تقویت ناحیه عضلات گردن نیز مفید است و نهایتاً باعث کاهش این لرزش‌ها خواهد شد. حرکت چرخش گردن نیاز به هیچ وسیله ضروری و اضافه‌ای ندارد. برای انجام این تمرین ساده ابتدا صاف بنشینید و دست‌ها را برای زانو قرار دهید. به‌آرامی سرخود را به یک‌طرف مثلاً طرف چپ بچرخانید دقت کنید هنگام چرخیدن ابتدا نفس بکشید و زمانی که صورت خود را به حالت اولیه روبه‌جلو بازگرداندید بازدم انجام دهید. این کار را نیز برای طرف دیگر تکرار کنید دقت کنید در هر دو طرف بهتر است 10 ثانیه مکث کنید و تا 10 مرتبه ادامه دهید.

انقباض مشت

انقباض مشت

یک تکنیک بسیار مؤثر هم برای تقویت عضلات دست‌ها و هم برای رهای از استرس و گرفتن انرژی مثبت تکنیک مشت کردن خواهد بود. جالب است بدانید این روش برای اولین بار توسط جکوبسون در سال 1938 میلادی ابداع شد. او معتقد بود که اگر دستان خود را مشت کنیم و تمرکز خود را به انقباض عضلات و یا فشار انگشتان معطوف کنید و سپس دست‌ها را از هم بازکنید و مجدداً عمیقاً به باز شدن دست‌ها فکر کنیم علاوه بر آرامش ذهنی، تمرینی نیز برای آرامیدگی عضلات ناشی از تنش و استرس در اختیار خواهیم داشت. به‌صورت کلی این تکنیک حتی در برخی از آساناهای یوگا انجام می‌شود.

چرخش مشت برای درمان لرزش دست

چرخش مچ

گاهی اوقات اکثر لرزش‌ها در ناحیه دست به دلایل ضعف عضلانی و یا مشکلات مفاصل صورت می‌گیرد. تکنیک چرخش مچ دست باعث تقویت عضلات ناحیه مچ و دستان شده و به‌نوعی باعث بهبود جریان خون در این ناحیه نیز خواهد شد. شما با تکنیک چرخش مچ به‌صورت دورانی مایع مخصوص سینوویال را تحریک کرده و به حرکت بهتر و جلوگیری از درد و خشکی مفاصل کمک می‌کنید.

چرخش شانه

چرخش شانه

گاهی اوقات لرزش دست‌ها صرفاً از ناحیه مچ نبوده و ممکن است حتی از ناحیه شانه تأثیرگذار باشد. چرخش شانه‌ها برای عضلات بالاتنه مناسب خواهد بود. با استفاده از این روش گرفتگی‌ها در ناحیه مفصل و تاندون‌ها از بین رفته و شخص دامنه حرکتی بدون درد و سفتی را خواهد داشت. برای انجام این تمرین ابتدا کمر خود را صاف کنید با عمل دم شانه‌ها خود را به حالت دورانی به عقب ببرید و زمانی که شانه‌ها را روبه‌جلو می‌آورید بازدم کنید. سعی کنید این تکنیک را به‌صورت ساعتگرد انجام دهید و بعد از حدود 10 مرتبه حرکت را معکوس کنید.

کشش گردن

کشش گردن

شاید برایتان سؤال باشد که کشش گردن چه ارتباطی به لرزش دست‌ها دارد. به‌صورت کلی زمانی که عضلات و بافت‌های ناحیه گردن تحت کشش قرار می‌گیرد فضاهای خالی بین کانال نخاعی و اعصاب به وجود می‌آید که باعث می‌شود از تنش و فشار بیشتر بر روی کانال عصبی کاسته شود. با این تکنیک علاوه بر تأثیرات ذکرشده هرگونه اسپاسم های عضلانی از بین رفته و به‌صورت غیرمستقیم لرزش دستان نیز کاسته می‌شود. برای انجام این تمرین ابتدا سر خود به یک‌طرف خم‌کنید مثلاً سمت چپ و هم‌زمان کف دست را روی سر بگذارید تا ثبات خود را حفظ کنید. حال سرخود را بالا بیاورید تا جایی که در جلوی گردن خود یک حس کشش داشته باشید حال مجدداً سر خود را به مست مخالف سمت راست بچرخانید.

تمرین با کش ورزشی برای درمان لرزش دست

تمرین با کش ورزشی

تمرینات با کش ورزشی اعم از کش مینی لوپ، کش پاورباند، کش سی ایکس و یا حتی کش های پبلاتس علاوه بر تقویت عضلات باعث بهبود پوسچر بدنی (وضعیت بدنی) خواهد شد. با کش های ورزشی می‌توان تمرینات متفاوتی انجام داد برای مثال اگر می‌خواهید از لرزش دستان خود جلوگیری کنید می‌توانید از تکنیک عقب کشیدن یا Rear Delt Pull استفاده کنید. در این روش کافی است از یک کش مینی لوپ باضخامت مناسب استفاده کنید کش را بر روی ساعد کمی بالاتر از مچ دستان قرار دهید حال دستان خود را به سمت بیرون بکشید به‌گونه‌ای که زاویه ساعد با بازوها حالت 90 درجه داشته باشد این تمرین را می‌توانید تا 10 مرتبه در روز تکرار کنید.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone