۰

از مزایا و فواید پله نوردی چه می دانید؟

از مزایا و فواید پله نوردی چه می دانید؟

مزایا و فواید پله نوردی چیست؟ آیا با پله نوردی می‌توان لاغر شد؟ در این مقاله از کالا ورزش با مزایا و فواید ورزش پله نوردی آشنا می‌شوید.

درصورتی‌که بخواهید به‌تناسب اندام ایده آل برسید فعالیت بدنی روزانه و منظم را نبایستی فراموش کرد. کسانی که زندگی کم‌تحرکی دارند همواره در طول عمر خود ممکن است دچار مشکلاتی چون افزایش چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی شوند؛ بنابراین داشتن یک برنامه ورزشی منظم بسیار ضروری خواهد بود. بسیاری از افراد انتخاب یک فعالیت منظم و وقت گذاشتن برای ورزش را دشوار می‌دانند زیرا تصور می‌کنند تقریباً اکثر ورزش‌ها نیاز به خرید تجهیزات و یا هزینه‌های بالای ثبت‌نام در باشگاه را داشته و از این کار منصرف می‌شوند. پله نوردی ازجمله پرفشارترین ورزشی‌های جهان است که مانند نوشیدن یک چای همواره در دسترس شما است. حتما شمایی که مشغول مطالعه این مقاله هستید، با اثرات ورزش بر بدن آشنا هستید.در این مقاله از سایت کالاورزش شمارا با فواید ورزشی پله نوردی آشنا خواهیم کرد پس در ادامه با ما همراه باشید.

مزایا پله نوردی

فواید پله نوردی چیست؟ 6 مزیت بالا و پایین رفتن از پله

یکی از بزرگ‌ترین فواید بالا رفتن از پله در دسترس بودن آن می‌باشد. به‌گونه‌ای که بالا و پایین رفتن از آن حتی یک ریال هم هزینه نخواهد داشت. به‌صورت کلی بالا رفتن از پله به عملکرد بهتر قلب و ریه منجر می‌شود و از طرفی باعث خواهد شد اندامی لاغرتر، ماهیچه و همچنین مفاصل سالم‌تری را داشته باشید. به‌صورت کلی پله نوردی به‌عنوان یک ورزش منحصربه‌فرد و تأثیرگذار بر روی عضلات نیم‌تنه پایینی شما ازجمله زانو، مچ، باسن و ران‌های شما است. اگر در منزل امکان استفاده از پله نیست می‌توانید با خرید یک عدد تخته استپ فومی یا فایبر قابل تنظیم تمرینات خود را شروع کنید. برای مشاهده انواع حرکات و کار با تخته استپ به مقاله حرکات تمرینی چربی سوزی با استپ رجوع کنید. امروزه در بسیاری از باشگاه‌های بدنسازی نیز به دلیل مزایای بالای ورزش پله نوردی، دستگاه پله بدنسازی یا همان دستگاه پله نوردی وجود دارد. ما در این بخش به معرفی 6 نمونه از مزایای پله نوردی خواهیم پرداخت.

پله نوردی به کاهش وزن کمک می‌کند

قطعاً بالا رفتن از پله به‌جای استفاده از پله‌برقی و آسانسور می‌تواند به شما کمک کند تا چربی‌های اضافه بدن را با سرعت بالاتری از بین برید. ازآنجایی‌که این روش کاملاً رایگان است انتخاب خوبی خواهد بود. حال فرض کنید که بالا رفتن از پله به مدت یک ساعت به طول بیانجامد در این حالت این‌یک نوع ورزش بسیار شدید بوده و فواید هوازی زیادی را نیز در بر خواهد داشت. طبق مطالعه علمی در سایت Firstpost ورزش بالا رفتن از پله می‌تواند حدود 500 کالری در ساعت بسوزاند اما اگر این کار را با دویدن بر روی پله‌ها آغاز کنیم به حدود 1000 کالری نیز خواهید رسید. جالب است بدانید درصورتی‌که این تمرینات را سرعت بخشید و با شدت بیشتری اما در مدت‌زمان کمی مثلاً 90 ثانیه انجام دهید با افزایش ضربان قلب، شما یک تمرین اینتروال شدتی انجام داده‌اید. تمامی این تکنیک‌ها به کالری سوزی و درنتیجه کاهش وزن کمک می‌کند به‌شرط اینکه حتماً از رژیم غذایی مناسب استفاده نمایید.

فواید پله نوردی

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

طبق مطالعه علمی در سال 2000 میلادی در سایت ژورنال الزویر مشخص گردید بالا رفتن از پله‌ها و پایین آمدن از آن می‌تواند لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا همان کلسترول خوب در خون شمارا افزایش داده و از طرفی گردش خون را نیز بالا ببرد. تمامی این تأثیرات در کنار هم باعث خواهد شد مستقیماً سلامت قلب و عروق شما تضمین‌شده و به‌نوعی از بیماری‌های قلبی ازجمله سکته در امان باشید.


بیشتر بخوانید: تاثیر ورزش بر قلب و بیماری های قلبی


قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد

پله نوردی یا همان بالا رفتن از پله و پایین آمدن از آن به دلیل اینکه باعث ایجاد چالش و یا فشار بر روی عضلات نیم‌تنه پایین خواهد شد می‌تواند هم‌زمان قدرت عضلاتی چون ساق پا، ران‌ها و درعین‌حال عضلات شکم را تقویت کند. بیشترین تأثیر این ورزش زمانی است که شما می‌خواهید به‌صورت عمود از یک پله بالا بروید زیرا در این حالت با تمام توان بایستی به پایین‌تنه فشار آورده و برخلاف جاذبه زمین نیرو وارد کنید.در صورتی که هدف اصلی ورزش برای شما افزایش قدرت عضلات است، و با توجه به تاثیر شنا بر عضلات ، داشتن یک روتین ورزشی ترکیبی شنا و پیاده روی را به شما توصیه می کنیم.

بهبود سلامت روان

بر اساس مستندات علمی تقریباً اکثر ورزش‌ها به بدن شما کمک می‌کند تا اندورفین بیشتری ترشح کنید که همین امر باعث به وجود آمدن احساس خوب در حین ورزش خواهد شد. پله نوردی نیز همین کار را انجام می‌دهد و از طرفی همانند ورزش یوگا به تنظیم الگوی خواب شما نیز کمک خواهد کرد. زمانی که فاکتور قدرت، استقامت و کاهش وزن در این‌گونه تمرینات باهم ترکیب شوند عزت‌نفس و سطح اعتمادبه‌نفس شما بالا رفته و باعث خواهد شد همواره احساس رضایت بخشی داشته باشید. بانوان عزیز درصورتی‌که می‌خواهند بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله را تمرین کنند. بایستی در حالت ایده آل از کفش مناسبی استفاده کنند تا تعادل آن‌ها هنگام پله نوردی مختل نشود.


بیشتر بخوانید: فواید ورزش برای سلامت روان ؛ نقش ورزش در سلامت روانی


کاهش خطر ابتلا به آرتروز

بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آرتروز را کاهش دهد. این مزیت به‌ویژه در میان افرادی که سبک زندگی کم‌تحرکی دارند و یا به‌عنوان کارمند مشغول به کارند دوچندان خواهد بود. علاوه بر این باعث بهبود انعطاف‌پذیر عضلات و کاهش گرفتگی و دردهای عضلانی ماهیچه‌ها نیز خواهد شد.

بهبود گوارش

با توجه به اینکه پله نوردی باعث می‌شود ضربان قلب و میزان گردش خون نیز افزایش یابد، افزایش جریان خون باعث خواهد شد برخی بافت‌های داخلی بدن ازجمله معده و روده تحریک‌شده و آن‌ها را اجبار می‌کند تا خوب کار کنند. این امر به‌سرعت هضم و جذب غذا نیز کمک می‌کند و باعث کاهش علائمی مثل یبوست نیز خواهد شد.

کاهش علائم دیابت

استفاده از این روش باعث بهبود فشارخون و قند خون در بدن شده و همین امر به کنترل دیابت خصوصاً در افراد مسن منجر خواهد شد. به‌شرط آنکه این کار را به‌عنوان یک عادتی روزانه حفظ کرده و مداومت داشته باشند. به‌صورت کلی تمرینات ورزشی باعث افزایش انسولین در بدن شده که همین امر نیز بروی کاهش قند خون تأثیر خواهد گذاشت. مکانیسم عملکردی انسولین با تأثیر بر روی کبد و ذخیره قند خون به‌صورت گلیکوژن عمل کاهش دیابت را منجر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: بهترین ورزش برای فشار خون بالا


کاهش علائم سردرد

جالب است بدانید ورزش پله نوردی حتی بر روی جلوگیری و کاهش سردرد بسیار مؤثر است. دلیل اصلی آن نیز این است با بالا رفتن و پایین رفتن از پله جریان خون بهبودیافته و همین امر در جلوگیری از اختلال ساختاری عروق مغز که در علم پزشکی به آن AVM می‌گویند بسیار مؤثر می‌باشد.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone