۰

ابعاد زمین فوتبال؛ زمین فوتبال چند متر ‌است

ابعاد زمین فوتبال؛ زمین فوتبال چند متر ‌است

ابعاد زمین فوتبال چقدر است؟ در این مطلب شما را با اندازه زمین فوتبال استاندارد و طول و عرض دقیق آن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید

بازی فوتبال در بین مردم جذابیت خاصی دارد؛ اما برای کسانی که استراتژی و الفبای فوتبال را درک کنند آشنایی با موارد فنی این ورزش بسیار مهم است. ورزش فوتبال به‌طور رسمی در سال 1920 میلادی با شروع به کار اولین اتحادیه ورزشی سازمان‌دهی شد. ابعاد زمین فوتبال در آن موقع با قوانین امروزی فیفا بسیار متفاوت بود. اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم اندازه استاندارد زمین فوتبال امروزه چیزی حدود 100 الی 120 در تمامی مسابقات حرفه‌ای و متوسط ورزش فوتبال می‌باشد. امروزه ابعاد زمین فوتبال توسط قانون مصوب فیفا تعیین می‌شود. لازم به ذکر است زمین فوتبال به شکل مستطیل بوده و توسط اندازه‌های دقیق خط‌کشی می‌شود.

  1. 👈 ابعاد زمین فوتبال استاندارد چه قدر است؟
  2. 👈 نحوه خط‌کشی زمین فوتبال به چه صورت است؟
  3. 👈 دایره وسط زمین فوتبال برای چیست؟
  4. 👈 خط کناری زمین فوتبال برای چیست؟
  5. 👈 مساحت محوطه جریمه (ضربه پنالتی) فوتبال چه قدر است؟
  6. 👈 منطقه کرنر (قوس کرنر) در زمین فوتبال
  7. 👈 محوطه شش قدم در فوتبال برای چیست؟
  8. 👈 میله‌های پرچم در زمین فوتبال

 

ابعاد زمین فوتبال استاندارد چه قدر است؟

به‌طورکلی زمین استاندارد فوتبال باید مستطیل شکل باشد و با خطوط سفید مشخص گردد. این خطوط را خطوط لمسی گویند و به‌نوعی به محدوده مرز زمین فوتبال نیز اشاره می‌شود. جالب است بدانید اندازه زمین فوتبال تاریخچه جالبی دارد درگذشته در جمهوری آرژانتین که فوتبال به‌عنوان محبوب‌ترین ورزش از سن کودکی تا پیری شناخته می‌شد، در زمینی به ابعاد حدود 1000 متر و با تعداد 500 نفر بازیکن با استفاده از توپ‌های پارچه‌ای این بازی رواج داشت؛ اما بعدها و باگذشت زمان به دلیل تجربه‌های تلخ از آسیب افراد و خستگی بازیکنان و به جهت افزایش جذابیت، ابعاد زمین فوتبال تغییرات اساسی به همراه داشت.

به‌طورکلی قوانین فوتبال در مورد تجهیزات، زمین‌بازی و رفتار بازیکنان حدود 17 قانون را شامل می‌شود. فیفا به‌عنوان مرجع و هیئت بین‌المللی فوتبال که متشکل از نمایندگان فیفا و اتحادیه این ورزش در انگلستان است مجاز به اصلاح آن‌ها خواهد بود. ابعاد زمین استاندارد فوتبال در جهان برای مسابقات حرفه‌ای و بین‌المللی بین 100 الی 120 متر بوده و عرض آن حدود 65 تا 75 متر تعین شده است. لازم به ذکر است این ابعاد در زمین مسابقات معمولی فوتبال بین 90 تا 120 متر و عرض آن حدود 45 تا 90 متر تعین می‌شود. به‌طورکلی ابعاد زمین فوتبال به سه بخش اصلی و اساسی تقسیم می‌شوند که به‌صورت خلاصه آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

ابعاد زمین فوتبال


بیشتر بخوانید: بهترین کفش استوک فوتبال


 

منطقه دفاع در زمین فوتبال

منطقه دفاع در زمین فوتبال همان‌طور که از نام آن کاملاً مشخص است به منطقه‌ای می‌گویند که به‌منظور محافظت از دروازه تعریف می‌شود. بازیکنان در این منطقه حکم یک نگهبان چهره به چهره و به‌اصطلاح مارک کردن افراد را بر عهده‌دارند. لازم به ذکر است هافبک‌های میانی نیز در این منطقه نقشی اساسی ایفا خواهند کرد.

منطقه حمله در زمین فوتبال

منطقه حمله در فوتبال درواقع به‌عنوان منطقه مهاجمین نیز شناخته می‌شود. هدف از گروه رقیب ایفای نقش مؤثر در منطقه حمله بوده که بتواند به اهداف خود در به ثمر رساندن گل برسند. این محوطه از حساس‌ترین بخش‌های ابعاد زمین فوتبال خواهد بود. اگر یارگیری در این منطقه توسط تیم حریف به‌درستی انجام نشود شرط پیروزی بسیار کمرنگ می‌شود.

منطقه یک‌سوم میانی

یک‌سوم میانی را در زمین فوتبال به‌عنوان یک منطقه بازی‌ساز نیز نام می‌برند. مربیان ورزشی همواره درصدد هستند تا فن و تاکتیک‌های خود را بر روی بازیکنان در این منطقه اجرایی کنند. لازم به ذکر است نقاط استراتژیک یک بازی و جنب‌وجوش بازیکنان در این منطقه بیش از دو منطقه حمله و دفاعی است.

طول و عرض زمین فوتبال

نحوه خط‌کشی زمین فوتبال به چه صورت است؟

ترسیم مرزبندی زمین فوتبال امروزه طبق قوانین شماره 1 فیفا خواهد بود. خط‌کشی و مرزبندی زمین فوتبال با اندازه‌های مختلفی انجام می‌شد. در سال 1880 میلادی برای اولین بار خط‌کشی زمین فوتبال در اطراف زمین انجام گرفت و در حدود سال 1890 میلادی محوطه میانی زمین طراحی شد و این تغییرات تا سال 1901 و 1902 میلادی ادامه داشت. نحوه خط‌کشی زمین فوتبال امروزه توسط دستگاه خط‌کشی زمین انجام می‌شود. معمولاً رنگ این خط سفید است و بیشترین طول آن برای مرز طولی زمین و کمترین طول آن نیزدرعرض زمین ترسیم می‌شود. طبق قوانین فیفا پهنای این خطوط بایستی حدوداً 12 سانتی باشد. در میان زمین نیز خطی کاملاً موازی با خط عرضی از میانه زمین عبور می‌کند و به‌نوعی مرزبندی زمین برای هر تیم و شروع بازیکنان فوتبال در آن خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با قوانین و مقررات بازی فوتبال

دایره وسط زمین فوتبال برای چیست؟

شاید از خود سؤال کنید که دایره مرکزی در زمین فوتبال به چه دردی می‌خورد؟ آیا فکر می‌کنید طراحی این دایره عملکرد دیگری نیز خواهد داشت؟ در تعریف جغرافیای زمین‌بازی اولین نقطه شروع بازی از این ناحیه است. ابعاد این دایره به‌اندازه 10 یارد یا همان 9.5 متر خواهد بود. کاربرد آن در قوانین بازی فوتبال جالب است. ابتدا زمانی که افراد بازی را آغاز می‌کنند از این نقطه شروع می‌شود و دیگر بازیکنان نباید وارد این منطقه شوند و یا حتی زمانی که حریف گلی به ثمر می‌رساند بایستی مجدداً بازی از این ناحیه آغاز گردد.

خط کناری زمین فوتبال برای چیست؟

خط کناری که در طول و عرض زمین فوتبال کشیده شده است را به‌نوعی حاشیه زمین خواهند گفت. این مرزبندی باعث می‌شود زمین فوتبال را از ناحیه خارجی جدا کند. بازیکنان ذخیره، مربیان و کادر پزشکی تیم و همچنین خبرنگاران بایستی در بیرون این حاشیه قرار بگیرند. رنگ این مرزبندی‌ها نیز سفید بوده که بر روی چمن ورزشگاه کاملاً دقیق ترسیم می‌شود. اگر توپ از خطوط طولی توسط هر یک از بازیکنان خارج شود، یک پرتاب به حریف داده‌اند و مالکیت توپ را از دست می‌دهند و اگر از سمت عرض خارج شود شامل ضربه دروازه یا کرنل می‌گردد. حتی اگر تعویضی صورت گیرد بازیکنان ذخیره بایستی بیرون زمین منتظر بوده تا بازیکن داخل زمین به سمت او بیاید و تعویض شود. محوطه فنی زمین نیز شامل خطوط خط‌کشی شده در کنار زمین است که از آن جایگاه، مربی تیم می‌تواند نکاتی را به بازیکنانش گوش زد کند.

منطقه کرنر

مساحت محوطه جریمه (ضربه پنالتی) فوتبال چه قدر است؟

محوطه جریمه را همان محوطه 18 قدم می‌شناسند. این بخش منطقه‌ای از مساحت زمین فوتبال است که قوانین خاص خود را دارد. همان‌طور که از نام آن پیدا است برخی از این قوانین مربوط به ضربات پنالتی می‌باشد اما محوطه جریمه اهداف دیگری نیز دارد که باعث محدود کردن بازیکنان خواهد بود. محوطه جریمه به‌عنوان یک فضای مستطیل شکل در مقابل دروازه است. مساحت محوطه جریمه به‌اندازه عرض استاندارد 16.5 متر و طول 40.3 متر خواهد بود. به‌طورمعمول در این فضا دروازه‌بان حق دارد تا توپ را لمس کند اما اگر بازیکنان خودی مرتکب خطایی شوند، یک ضربه پنالتی به نفع تیم مقابل داده‌اند. دقت داشته باشید نیم‌دایره جلوی محوطه جریمه، جزء محوطه جریمه و قوانین مربوط به آن نیست.

فاصله نقطه پنالتی تا دروازه فوتبال

زمانی که نیاز به ضربات پنالتی چه به دلیل خطای عمدی بازیکنان و چه برای مشخص شدن برنده بازی باشد، بازیکنان دیگر موظف هستند پشت ضربات پنالتی و نقطه مذکور ایستاده تا ضربه زده شود. نقطه دایره‌ای کوچک روبروی دروازه را همان نقطه پنالتی می‌گویند. فاصله استاندارد نقطه پنالتی تا دروازه فوتبال 11 متر است.

طول دروازه فوتبال چه قدر است؟

طول واقعی دروازه فوتبال مانند ابعاد زمین نسبت به بازی‌ها و رده‌های سنی مختلف، متفاوت است. به‌طورکلی و به‌صورت استاندارد ارتفاع دروازه فوتبال 2.4 متر و عرض آن نیز با اندازه 7.32 متر خواهد بود. لازم به ذکر است ابعادی که نام‌برده شده مربوط به بازی‌های فوتبال استادیوم‌های بزرگ و چمنی است.

 


مطالعه بیشتر: آموزش ساخت توپ فوتبال


 

منطقه کرنر (قوس کرنر) در زمین فوتبال

منطقه کرنر درواقع به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که ضربات کرنر از گوشه‌های زمین به سمت محوطه 18 قدم هدایت می‌شود. یک ضربه کرنر زمانی به بازیکنان داده می‌شود که تمام توپ از روی خط عرضی دروازه، توسط بازیکن خودی عبور کند. در منطقه کرنر توپ فوتبال بایستی دقیقاً در محیط مثلثی و قوسی شکل قرار گیرد. توپ باید ثابت باشد و توسط بازیکن مهاجم ضربه زده شود. لازم به ذکر است در هنگام زدن ضربه بازیکنان بایستی حداقل 9 متر از قوس کرنر در زمین فوتبال فاصله داشته باشند. به‌طورکلی این ناحیه در 4 گوشه زمین فوتبال برای زدن ضربه مشخص‌شده است.

محوطه شش قدم در فوتبال برای چیست؟

محوطه شش‌قدم به‌عنوان خطرناک‌ترین و حساس‌ترین منطقه روبروی دروازه‌بان بوده که با طول 5.5 متر در 11 در مقابل دروازه فاصله دارد. محوطه 6 قدم را منطقه گل نیز می‌شناسند. شکل این محوطه کاملاً مستطیل بوده و در صورت عبور توپ از خطوط عرضی، دروازه‌بان می‌بایست از این ناحیه شروع مجدد داشته باشد.

محوطه گل در زمین فوتبال

محوطه گل را به‌عنوان محوطه دروازه نیز می‌شناسند. از داخل تیرهای عمودی بر روی خط دروازه، خطوطی که به سمت محوطه جریمه کشیده می‌شود و به‌اندازه 5 متر است درواقع همان فضای دروازه یا گل شناخته می‌شود.

میله‌های پرچم در زمین فوتبال

میله‌های پرچم در زمین فوتبال در یک مسابقه حرفه‌ای طبق قانون فیفا به ارتفاع 1.5 متر در هر گوشه زمین قرار می‌گیرد. از طرفی این ابزار را می‌توان در دو طرف خط میانی در خارج از خط طولی قرارداد.

جمع بندی:

به‌طورکلی فوتبال بازی کردن در یک زمین استاندارد برای مسابقات حرفه‌ای از اصول اولیه قوانین و استانداردهای جهانی پیروی می‌کند. ابعاد زمین فوتبال و یا متراژ زمین فوتبال در حالت استاندارد برای مسابقات حرفه‌ای 100 الی 120 متر بیان‌شده و عرض آن نیز حدود 65 الی 75 متر خواهد بود. زمین فوتبال دارای چندین مرزبندی استاندارد می‌باشد که شامل منطقه دفاعی، منطقه حمله و منطقه یک‌سوم میانی خواهد بود. هرکدام از این مناطق با ترسیم مرزبندی طبق قوانین دارای اندازه‌های مشخصی است. شما در این مقاله با مشخصات دقیق شکل و ابعاد زمین طبق دستورالعمل‌های فیفا برای تمام مناطق حساس زمین آشنا شدید.

 

نظرات کاربران

avatar جاویدم :

من فقط ابعاد طول وعرض زمین فوتبال را خاستم؟ اماخیلی واسم جالبه که؛ برعکس همه چی رو درباره ی نقاط زمین وقانون فوتبال گفته و نوشته اید، به غیراز حالایک عکسی کوچک وناخوانا ازمتراژ زمین... پس خواهشمندم درستش کنید؟ بله

ارسال شده در ۲۲ مهر ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۲۳ مهر ۱۴۰۱

سلام دوست عزیز اندازه ذکر شده اقتباس شده از منابع خارجی است. به صورت کلی اندازه هیچ زمین فوتبالی یکسان نیست. اینکه بخواهیم بگویم 10 متر کم یا بیشتر درست نیست. اندازه استاندارد چیزی حدود 90 متر تا 120 متر متغیر است. برخی از منابع اعلام کردن حدود 109 متر اما اکثرا بر اندازه تقریبی 90 تا 120 تاکید دارند. عرض آن هم کمتر از 45 متر و بیشتر از 90 نباید باشد. این با مطالب ذکر شده در سایت هیچ منافاتی ندارد.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone