۰

چگونگی شستن، تمیز کردن و مراقبت از مت یوگا

چگونگی شستن، تمیز کردن و مراقبت از مت یوگا

چگونه مت یوگا را بشوریم؟ در این مقاله با نحوه اصولی شستن و استفاده مجدد انواع مت های ورزشی یوگا آشنا خواهیم شد.

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که مت یوگای شما چسبناک، کثیف و یا بوی بد عرق دهد. بااین‌حال این اتفاقی است که معمولاً برای هر نوع مت ورزشی می‌افتد. زیراندازهای ورزشی اگر به‌موقع تمیز نشوند می‌توانند ناقل بسیاری از بیماری‌های پوستی باشند. تمیز نگه‌داشتن تشک‌های ورزشی یوگا و پیلاتس با استفاده از روش‌های استانداردی که برای مراقبت از مت یوگا در این مطلب بیان کردیم علاوه بر طول عمر بیشتر، از بوی بد آن نیز جلوگیری کرده و باعث می‌شود از هرگونه آلودگی میکروبی پاک شود.

چگونه مت یوگا را بشوریم

با رشد ورزش‌های یوگا، ایروبیک و پیلاتس و استفاده از انواع تجهیزات بدنسازی و لوازم جانبی پرکاربرد چون تشک یوگا، تمرینات ممکن است بسیار بیشتر از قبل در کلاس‌های آنلاین یوگا و یا حضوری تشکیل شود. جای تعجب نیست. زمانی که در حال تمرین هستید اگر عرق بدن شما با بسیاری از مواد آلوده و میکروبی بر روی این محصول ترکیب شود نه‌تنها باعث آسیب رساندن به پوست شما خواهد شد بلکه خود ممکن است ناقل بسیاری از بیماری‌ها و یا ویروس‌های خطرناک نیز باشد.

شستن مت یوگا

همان‌طور که میدانیم زیراندازهای ورزشی انواع مختلفی دارند که به بازار عرضه می‌شوند برخی دارای دستورالعمل شستن هنگام خرید می‌باشند. اگر محصول شما دستورالعمل کامل و راهنمای شستن مت یوگا را ندارد با ما همراه باشید تا نحوه مراقبت از مت یوگا را برای انواع مختلف این محصول بیان کنیم.


مطالعه بیشتر: کش پیلاتس را چگونه بشوییم ؟


شستن مت یوگا PVC

این نوع مت ها در بازار به‌عنوان مت های مصنوعی و غیرقابل تجزیه شناخته می‌شود. به‌طوری‌که تشک‌های ورزشی با جنس PVC قیمت ارزانی دارند؛ اما جالب است بدانید به خاطر اینکه ساختار سلولی بسته‌ای دارند طبیعتاً عرق و یا آلودگی را جذب خود نمی‌کنند؛ اما ممکن است سطح رویه آن مقداری آلودگی داشته باشد. مت یوگا پی‌وی‌سی به‌عنوان مقاوم‌ترین محصولات در برابر تمیز کردن به‌حساب می‌آید. طراحی آن‌ها نیز به‌گونه‌ای است که طول عمر بیشتری دارند. مت های ورزشی PVC بهتر است توسط ترکیبات آب و سرکه تمیز شوند. البته چون جنس PVC معمولاً مقاومت بالایی دارد به‌راحتی می‌توان از تمیزکننده‌های خانگی مانند صابون‌ها استفاده کنید؛ اما به‌هیچ‌وجه نباید از مواد ضدعفونی‌کننده قوی چون وایتکس استفاده کرد.

شستن مت های یوگا PU

تشک‌های ورزشی یوگا با جنس PU یا همان پلی اورتان سطحی صاف و به‌نوعی چسبناک دارد. ساختار داخل سلولی آن متخلخل و به‌نوعی باز هستند بنابراین عرق و یا آلودگی را به‌راحتی جذب می‌کنند. برای شستشوی این محصولات بهتر است از یک صابون نرم و آب زیاد استفاده نمایید. تشک را بایستی با پارچه مرطوب‌کننده یا اسفنج نرم به محلول صابونی آغشته و سپس آن را بر روی‌بند در هوای آزاد خشک نمایید. این روش به‌عنوان بهترین تکنیک برای شستشوی مت های ورزشی PU می‌باشد.

شستن مت ورزشی TPE

برای شستن این محصولات کار راحتی در پیش دارید این محصولات فاقد هرگونه مواد شیمیایی مضر یا لاتکس بوده و واقعاً سازگار با محیط‌زیست هستند. برای شستن کافی است از اسپری‌های تمیزکننده و یک دستمان مرطوب استفاده کنید؛ اما این نکته را کاملاً در نظر بگیرید به‌هیچ‌وجه تشک‌های TPE را نباید در ماشین لباسشویی و یا وان قرار دهید و یا از شوینده‌های قوی استفاده نمایید. درصورتی‌که خیلی کثیف نشده باشند، یک دستمال مرطوب باکمی مواد تمیزکننده به آن بهترین گزینه است.


مطالعه بیشتر: آشنایی با ول اسلاید


چگونه از تشک یوگا مراقبت کنیم و آن را تمیز نگه‌داریم؟

همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم تشک‌های یوگا می‌تواند خود منبع مناسبی برای پرورش باکتری‌های مختلف باشد. اگر بخواهید از انتقال باکتری‌های مضر به بدن جلوگیری کنید، عادت تمیز کردن را برای زیرانداز ورزشی به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر به‌نوعی از محصول خود نهایت استفاده را ببرید.

با دست و پای تمیز تمرین کنید

اگر قبل از تمرین دست‌وپایتان را بشورید به‌احتمال‌زیاد مقادیر زیادی از آلودگی‌های میکروبی را از بین خواهید برد.

بعد از شستشو حتماً مت خود را خشک‌کنید

پس‌ازاینکه محصول خود را توسط مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کردید حتماً قبل از پیچیدن آن اجازه دهید کاملاً محصول شما خشک شود. صرف‌نظر از تمیز کردن آن با مواد مختلف بهتر است مدتی آن را صاف و کالا باز نگه‌دارید تا رطوبت اضافه خشک شود. این روش باعث می‌شود به‌شدت از استفاده از آن راضی باشید.

حتماً از مت یوگا باکیفیت خرید کنید

یک واقعیت را باید بدانید، اگر مرتب ورزش می‌کنید، یک‌بار خرید تشک ورزشی ضد میکروبی بهترین انتخاب است تا اینکه چندین نوبت پول خود را بابت زیراندازهای ورزشی بی‌کیفیت خرج کنید. محصولاتی که به‌عنوان اکوفرندلی شناخته می‌شوند به‌نوعی حالت سازگارتری با محیط‌زیست دارند، جنس بهتری داشته و بدون بو می‌باشند و به دلیل ساختار سلولی آن محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و یا آلودگی‌های محیطی نخواهد بود.

از الکل و یا وایتکس استفاده نکنید

استفاده از برخی آساناهای قدرتی باعث خواهد شد میزان تعریق بدن شما بر روی محصول موردنظر بیشتر شود به همین دلیل اگر می‌خواهید به‌خوبی از آن مراقبت کنید به‌هیچ‌وجه از الکل و یا مواد خورنده استفاده نکنید زیرا باعث خواهد شد بافت عمقی این محصولات به‌راحتی از بین برود و طول عمر محصولتان کاهش یابد.

جمع بندی

استفاده از دستورالعمل‌های گفته‌شده در این مقاله برای تمامی محصولات ذکرشده بر اساس تجربه گردآوری‌شده است. با توجه به نکات آموزشی که در این مطلب آمده است. انواع محصولات زیرانداز ورزشی با جنس‌های مختلف که در بالا اشاره کردیم طبق دستورالعمل‌های ارائه‌شده بایستی تمیز و شسته شوند؛ اما حتماً باید دقت کنید مهم‌ترین مرحله پس از شستشوی مت، خشک‌کردن آن در هوای آزاد بدون هرگونه نور مستقیم خورشید است. اگر از دستمال مرطوب و اسپری تمیزکننده مخصوص استفاده می‌کنید حتماً دقت کنید به الکل و یا مواد خورنده آغشته نباشد.

محصولات مرتبط

%13 تخفیف
۴۸۰,۰۰۰ تومان ۵۵۰,۰۰۰ تومان
%19 تخفیف
۱۰۵,۰۰۰ تومان ۱۳۰,۰۰۰ تومان
%15 تخفیف
۵۶۰,۰۰۰ تومان ۶۶۰,۰۰۰ تومان
%13 تخفیف
۵۵۵,۰۰۰ تومان ۶۴۰,۰۰۰ تومان
۸۰,۰۰۰ تومان
%4 تخفیف
۴۳۰,۰۰۰ تومان ۴۵۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone