۰

قوانین بازی تنیس را بشناسید

قوانین بازی تنیس را بشناسید

در این مقاله پیرامون ورزش تنیس،قوانین و مقررات بازی تنیس، انواع زمین تنیس و ناریخچه  ورزش تنیس در ایران خواهیم پرداخت.

۱. از ورزش تنیس چه می دانید؟

۲. تاریخچه تنیس در ایران

۳. انواع زمین تنیس

۴. قوانین و مقررات بازی تنیس

۴.۱ قوانین بازی انفرادی

۴.۲ قوانین بازی دوبل

از ورزش تنیس چه می دانید؟

تنیس (TENNIS) ورزشی است که می تواند تک نفره، دو نفره یا بین دو تیم دونفره که به آن دوبل می گویند، بازی شود. تنیس  از جمله  ورزش های راکتی است که در آن هر بازیکن راکتی در اختیار دارد که این راکت از صفحه‌ای از شبکه تور محکم تشکیل شده است. بازیکن با راکت خود، یک توپ لاستیکی که دارای پوشش نمدی است را به زمین حریف پرت می‌ کند. در این بازی، تیم یا بازیکنی که زودتر امتیاز پایانی را بگیرد،  برنده‌ محسوب می شود. ورزش تنیس ابتدا در انگلستان و در بین  اشراف ‌زادگان رواج پیدا کرد و پس از آن به دیگر کشورهای انگلیسی زبان رفت و در حال حاضر این بازی در کل جهان انجام می‌شود. همچنین این ورزش جزو  ورزش‌های المپیکی محسوب می شود. نکته ی قابل اهمیت دیگر این است که ورزش دیگری هم وجود دارد که آن را با نام تنیس روی میز یا پینگ پنگ می شناسیم که از لحاظ نوع راکت، توپ، قوانین بازی و … کاملا متفاوت با  ورزش تنیس است.

بیشتر بدانید :  فواید ورزش تنیس و تاثیر  این ورزش بر لاغری

از ورزش تنیس چه میدانید؟

تاریخچه تنیس در ایران

تنیس در ایران پس از جنگ جهانی دوم در ایران رواج یافت. پیش از این بین سالهای ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۸ باشگاه بوستان ورزش روبروی ورزشگاه شهید شیرودی، به مدیریت مرحوم آقای شکوهی افتتاح شد. ورزشگاه شهید شیرودی که در آن زمان امجدیه نامیده می شد نیز، بطور هم زمان با ورزشگاه بوستان، یک زمین تنیس دراین محل افتتاح شد و اولین مسابقات تنیس کشور در سال ۱۳۱۸ در این ورزشگاه برگزار شد. ورزش تنیس به علت توابع انگلیسی جنوب کشور، در آبادان بسیار رونق یافت و اولین مسابقه تنیس ایران در سالهای ۱۳۱۷ و ۱۳۲۰ بین تیم های تهران و آبادان برگزار شد.دپس از پایان جنگ جهانی دوم، مسابقات تنیس کشور تا سال ۱۳۲۲ هم ادامه داشت که هانری وژوزف و آقای نعمانی در صدر بازیکنان برتر قرار گرفته بودند. از سال ۱۳۲۲ تا ۱۳۳۲ جایگاه قهرمانی تنیس ایران به جرج آفتاندلیان تعلق گرفت. گفتنی است که اولین  بار در سال ۱۹۵۹ ایران در مسابقات تنیس جام دیویس شرکت کرد.

بیشتر بدانید :  راکت تنیس و راهنمای خرید و انتخاب بهترین برند آن

تاریخچه تنیس در ایران

انواع زمین تنیس

  • زمین خاکی ( که به آن تنیس خاکی هم می گویند)
  • زمین چمن
  • سالن تنیس ( که به آن تنیس داخل سالن یا indoor هم می گویند)
  • زمین آسفالت (آسفالت ورزشی از آسفالت های معمولی نرم تر است که به آن  Hard Courtنیز می گویند)

انواع زمین تنیس

راکت تنیس

راکت تنیس از تجهیزات تنیس بوده که از قسمت ‌های مختلفی تشکیل شده است که به شرح زیر اند:

  • صفحه راکت  یا  Head
  • زه یا  String
  • دسته یا  Grip

راکت تنیس


خرید قمقمه ورزشی با کیفیت عالی


قوانین و مقررات بازی تنیس

در بازی تنیس زمانی که رقم کل بازی های انجام شده فرد باشد، بازیکنان موظف هستند که زمین را با هم تعویض کنند.

قوانین بازی انفرادی

همه ی بازیکنان قبل از شروع شدن مسابقه‌ تنیس، به تمرین ضربه زدن می‌پردازند و تنها زمانی که می توانند به گرم کردن اختصاص دهند، فقط ۵۰ دقیقه است. در مسابقات تنیس بازیکنی که برنده پرتاب شیر یا خط سکه باشد، قادر است انتخاب کند که اول او  زننده توپ باشد یا گیرنده ی آن. همچنین وی می تواند تصمیم بگیرد که کدام زمین تنیس را می‌خواهد. لازم به ذکر است که این بازیکن می تواند این اختیارات را به حریف خود بدهد و در این صورت دیگر قادر به انتخاب این موارد نیست. برای آغاز بازی، سرویس زننده پشت خط در سمت راست علامت مرکزی به طوری می‌ایستد که بین علامت مرکزی و خط کناری انفرادی قرار داشته باشد و نیز روی او به تور باشد. هنگامی که حریف آماده است، او ۲ شانس برای فرستادن توپ تنیس به بازی، با استفاده از حرکت سرویس دارد. برای سرویس زدن باید توپ تنیس را به سمت بالا پرتاب کنید و در جهت میدان زمین حریف به شکل مورب در عرض تور به آن ضربه بزند، سرویس زننده در تنیس نمی‌تواند قبل از برخورد راکت به توپ پایش را روی بیس لاین بگذارد و یا از روی آن رد شود. برنده سرویس آماده دریافت کردن توپ است. وی تصمیم می گیرد که تمایل دارد کجا بایستد که بخواهد بایستد و فقط باید قبل از اینکه به توپ ضربه بزند،اجازه دهد تا توپ یک بار به زمین تنیس بخورد، بعد از هر امتیاز، ضربه زننده یکی در میان از سمت راست و چپ علامت مرکزی سرویس می‌زند. اگر توپ سرویس تور را لمس کند و سپس وارد زمین حریف شود، یک ست اضافه شده و سرویس باید تکرار شود. بازیکنان در زمان تعویض زمین تنیس، به استثناء گیم اول هر ست فقط ۹۰ ثانیه اجازه استراحت کردن دارند و ۲ دقیقه نیز در فاصله زمانی بین ست ها می‌توانند به استراحت بپردازند.

بیشتر بدانید : مشخصات توپ تنیس انواع و راهنمای خرید اینترنتی آن

قوانین و مقررات بازی تنیس - انفرادی

قوانین بازی دوبل

در بازی تنیس به صورت دوبل یا دو نفره، فرد سرویس زن می‌تواند در صورتی که در پشت بیس لاین باشد، در هر جایی که میخواهد بین علامت مرکزی و خطوط کناری بازی دوبل بایستد. هر ۴ بازیکن در طول بازی می‌توانند سرویس بزنند و  واجب است که روش سرویس زدن در طول یک ست ثابت بماند. بطور مثال در یک بازی تنیس بین AB و CD اول فرد Bسرویس را می‌زند و سپس C ، پس از آن B و آخر از همه فرد D . تیمی که ضربه را دریافت می کند تصمیم می‌گیرد که چه کسی سرویس سمت راست را بگیرد و چه کسی سمت چپ را و این تصمیم گیری باید در طول یک ست ثابت باقی بماند. سایر قوانینی که برای بازی تنیس انفرادی توضیح داده شد در بازی تنیس به صورت دوبل نیز صدق می کند، به استثناء اینکه بعد از سرویس زدن، فضای بین خطوط کناری انفرادی و خطوط دوبل داخل زمین حساب می‌شود.

محصولات مرتبط

%4 تخفیف
۴۳۰,۰۰۰ تومان ۴۵۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone