۰

کراس فیت ( Cross-Fit) چیست؟ آشنایی با سازه ها و لوازم

کراس فیت ( Cross-Fit) چیست؟ آشنایی با سازه ها و لوازم

در این مقاله به ورزش کراس فیت و آشنایی با سازه ها و لوازم و تجهیزات این ورزش از جمله طناب بتل روپ، وزنه های کتل بل، پالت وزنه، جعبه پلامتریک، نیمکت فشار و … پرداخته شده است.

در این مقاله به ورزش کراس فیت و آشنایی با سازه ها و لوازم و تجهیزات این ورزش از جمله طناب بتل روپ، وزنه های کتل بل، پالت وزنه، جعبه پلامتریک، نیمکت فشار و … پرداخته شده است.

۱. کراس فیت (Cross – Fit ) چیست ؟

۲. انواع سازه های کراس فیت

۲.۱ حلقه ژیمناستیک

۲.۲ وزنه های کتل بل

۲.۳ طناب بتل روپ

۲.۴ چهار چوب قدرتی

۲.۵ نیمکت فشار

۲.۶ جعبه پلامتریک (پرش)

۲.۷ پالت های وزنه

کراس فیت (Cross – Fit ) چیست؟

کراس فیت ورزشی قدرتی و بسیار هیجان انگیزی است که از محبوبیت بالایی در بین علاقمندان به ورزش های قدرتی برخوردار است. این ورزش ترکیبی از تمرینات استقامتی، انفجاری، وزنه برداری قدرتی و المپیکی، تمرینات وزن بدن، پلایومتریک، کتل بل و سرعتی است که استقامت بدن، قدرت عضلات، انعطاف بدنی، تعادل بدنی، چابکی، سرعت، دقت و هماهنگی بین عضلات را به چالش می کشد. تمرینات این ورزش با شدت بالا و در زمان اندک بین ۵ الی ۱۵ دقیقه انجام می شود و تاثیر بسزایی در تناسب اندام ایفا می کنند. باشگاه های Cross- Fif همانند باشگاه های بدنسازی نیستند زیرا در این باشگاه ها (کراس فیت) از دستگاه های مقاومتی و هوازی برای انجام تمرینات استفاده نمی شود. و ورزشکاران کراس فیت تمرینات روزمره و معمول را انجام نمی دهند. در واقع باشگاه های کراس فیت شباهت زیادی یه یک انبار وسایل ورزشی دارد که مملو از وزنه های المپیکی، دمبل، کتل بل، بارفیکس، طناب بتل روپ، حلقه های ژیمناستیک و … است که تمامی ورزشکاران باشگاه یک ورزش روزانه را انجام می دهند.


بیشتر بدانید: لاغری با کراس فیت و چند نمونه از تمرینات آن برای بانوان


 

انواع سازه های کراس فیت

ورزش Cross- Fit ازسازهای مختلفی برای انجام تمرینات تشکیل شده است که در ادامه به معرفی چند نمونه از سازه های کراس فیت خواهید پرداخت .

حلقه ژیمناستیک

ورزش با این حلقه ها تنها در ورزش ژیمناستیک خلاصه نمی شود بلکه برای انجام تمرینات استقامتی کراس فیت مورد استفاده قرار می گیرند. این سازه کراس فیت بایستی از بنده های محکم، با کیفیت و مقاوم تشکیل شده باشد. ورزش با حلقه های ژیمناستیک در ورزش کراس فیت این امکان را به ورزشکار می دهد تا بتواند انواع مختلفی از تمرینات را انجام دهد.

حلقه ژیمناستیک

وزنه های کتل بل

دکتل بل ها در بسیاری از ورزش ها بکار برده می شوند اما در کراس فیت به عنوان یک سازه مورد استفاده قرار می گیرند. کتل بل ها نسبت به دمبل های قدیمی از ضریب ایمنی بالاتری برخورارند و به صورت ست در اوزان مختلف تولید می شوند. جهت آشنایی بیشتر با این نوع از وزنه ها، توصیه می کنیم مقاله تحت عنوان کتل بل چیست را مطالعه فرمایید.

وزنه های کتل بل

طناب بتل روپ

طناب بتل روپ از دیگر سازه های Cross- Fit محسوب می شود که با آن می توان حرکات و تمرینات سرعتی بالا رفتن را انجام داد.با توجه به فواید طناب بتل روپ، ورزشکاران بسیاری به انجام تمرینات ورزشی با این نوع طناب روی می آورند. جنس این طناب از الیاف بسیار مقاوم تهیه می شود. هیچ گاه با طنابی که به منظور بالا رفتن طراحی و ساخته نشده است بالا نروید.


بیشتر بدانید: آموزش ۱۲حرکت تمرینی بتل روپ (Battle Rope)


 

طناب بتل روپ

چهار چوب قدرتی

شاید به جرات بتوان گفت که هیچ باشگاه کراس فیت بدون این وسیله تکمیل نخواهد بود. این وسیله برای قرار دادن وزنه ها (هالتر) برای ورزشکارانی که مایلند با وزنه های سنگین تر تمرین کنند بسیار ایده ال است.

نیمکت فشار

نیمکت فشار از اصلی ترین سازه های ورزش کراس فیت است که با آن حرکات پر فشاری مانند پلاور، پرس سینه، پارویی و .. را میتوان برروی این نیمکت نجام داد.


بیشتر بدانید: آیا دراز نشست باعث کمر درد شده و انجام آن برای بانوان عوارض دارد؟


 

نیمکت فشار

جعبه پلامتریک (پرش)

این جعبه ها از ارزان ترین سازه های ورزش کراس فیت به شمار می آیند. جعبه های پرش معمولا از جنس چوب و با ارتفاع ۳۰ الی ۷۰ و حتی بلند تر ساخته می شوند و برای انجام تمریناتی مانند پرش بر روی جعبه مورد استفاده قرار می گیرند. این جعبه ها در انواع مختلفی، زاویه دار، قابل تنظیم و فلزی نیز موجود هستند.

پالت های وزنه

در ورزش Cross-Fit علاوه بر نیاز به دمبل و هالتر، پالت های وزنه نیز مورد نیاز هستند که از اجزای اصلی این ورزش محسوب می شوند. این پالت ها در اندازه و ابعاد و اوزان مختلف و متفاوتی طراحی و ساخته شده اند.

پالت های وزنه

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با لوازم و تجهیزات ورزشی و مطالعه مقالات علمی روز ورزشی به صفحه اصلی سایت و قسمت * وبلاگ * مراجعه فرمائید.

 

    برای اطلاع از قیمت طناب ورزشی قدرتی کلیک کنید   

 

محصولات مرتبط


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone