۰

تجهیزات تنیس و نحوه نگهداری و استفاده از راکت تنیس

تجهیزات تنیس و نحوه نگهداری و استفاده از راکت تنیس

در این مقاله به بررسی تجهیزات ورزش تنیس، نحوه نگهداری و استفاده صحیح از راکت تنیس و انتخاب کفش ، لباس مناسب و توپ مخصوص این ورزش خواهیم پرداخت.

در این مقاله به بررسی تجهیزات ورزش تنیس، نحوه نگهداری و استفاده صحیح از راکت تنیس و انتخاب کفش ، لباس مناسب و توپ مخصوص این ورزش خواهیم پرداخت.

۱.  راکت تنیس و زه

۲. قسمت های مختلف راکت تنیس

۳. چند نکته مهم برای نگهداری صحیح راکت تنیس

۴. توپ تنیس

۵. کفش‌ها و جوراب بازیکنان تنیس

۶. لباس تنیس

تجهیزات ورزش تنیس

برندهای ویلسون، پرنس و هدسل بیش از ۷۰ درصد از راکت های تنیس موجود در بازار را تشکیل می دهند. در ورزش تنیس بدون اینکه به سطح مهارت افراد توجه شود، تمامی بازیکنان نیاز دارند که ابزار یکسان و مناسبی برای بازی استفاده کنند. اگر چه ممکن است لوازم و تجهیزات مورد نیاز از لحاظ کیفیت و قیمت تفاوت داشته باشند اما در هر صورت راکت، توپ، کفش و لباس تنیس از لوازم ضروری و مورد نیاز ورزش تنیس است. در این مقاله قصد داریم بعضی از تجهیزات ضروری ورزش تنیس را به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید :  تنیس و قوانین بازی این ورزش

راکت تنیس و زه

زمانیکه قصد خرید راکت تنیس را دارید، کمی وقت بگذارید و درباره کیفیت و مدل راکت اطلاعات مختصری کسب کنید. گاهی حتی برچسب ها و کارت های روی محصول اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه قسمت های مختلف راکت در اختیار شما قرار می دهد و به راحتی می توانید از ویژگی های آن مطلع شوید. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، برندهای ویلسون، پرنس و هدسل بیش از ۷۰ درصد راکت های تنیس موجود در تنیس را تشکیل می دهند. حدود سه چهارم از راکت‌های تنیس پرس شده هستند و جنس آنها از آلومینیوم یا گرافیت سبک است. ولی برای افراد مبتدی و تازه کار راکت های معمولی تر تولید می شود تا به آسانی بازی تنیس را یاد بگیرند. به طور متوسط سبک ترین وزن برای راکت تنیس حدود ۸ اونس و سنگین ترین آنها  ۵/۱۲ اونس وزن دارند. بهتر است افراد مبتدی راکتی را انتخاب کنند که سبک و کمی محکم باشد تا نیروی بیشتری تولید کند. راکت های حرفه ای تنیس سبک هستند و طوری طراحی می شوند که وزن آن بیشتر روی سر راکت باشد. اگر وزن در تمام نقاط پخش باشد یا در نقطه ای به جز سر راکت باشد، تولید کردن نیرو و ضربه زدن برای بازیکن بسیار سخت خواهد بود. راکت های سبک بیشتر توسط بازیکنان سطح متوسط تا حرفه ای استفاده می شود، زیرا کنترل آنها و نحوه تولید انرژی در این راکت ها سخت است و نیاز به مهارت بالا دارد.

راکت تنیس و زه

بیشتر بدانید :  راکت تنیس و راهنمای خرید و انتخاب بهترین برند آن

قسمت های مختلف راکت تنیس

یک بازیکن تنیس هم‌ زمان با پیشرفت و حرکت رو به جلو، مدل چرخشش هم بهتر می شود. در بازی تنیس افرادی که چرخش‌هایی کمتر و کوتاه ‌تری دارند، با راکت های سخت بهتر بازی می کنند. در عوض بازیکنانی که چرخش‌های بلند دارند، زمانی که از راکت های نرم استفاده می کنند، موفق ترند. افرادی که چرخش متوسط دارند نیز باید به دنبال راکت تنیسی باشند که درجه سختی و نرمی آن متوسط باشد.هرچه وزن راکت تنیس کمتر باشد، ابعاد سر راکت بیشتر و وسیع تر است. بطور معمول در این ورزش معمولا بیشتر از راکت هایی استفاده می شود که مساحت آنها تقریبا ۹۰ تا ۱۱۰ اینچ مربع باشند. در حال حاضر اندازه رایج راکت تنیس بین ۹۵ تا ۱۱۵ است و سایز های بزرگ‌تر راکت بیشتر توسط افرادی استفاده می شود که برای تفریح تنیس بازی می کنند. راکت های تنیس در ۵ تا ۶ سایز و اندازه های بین ۸/۴۱ تا ۸/۴۵ اینچ به بازار موجود است. اما اندازه های رایج آن که بیشتر مورد استفاده عموم قرار میگیرد بین ۲/۴۱ و ۸/۴۳ اینچ هستند. در زمان خرید راکت به اطلاعات بالای دسته که در مورد سایز و مدل دست گرفتن آن است، توجه کنید. سازندگان راکت تنیس، راکت هایی با طول های مختلف، تا ۲۹ اینچ را مورد آزمایش و بررسی قرار داده‌اند؛ ولی میانگین طول راکت ها و اندازه استاندارد آن تا  ۲۷ اینچ است. راکت های کوتاهی هم برای تنیس وجود دارند که کودکان از آنها استفاده می کنند و برای آموزش بازیکنان نوجوان نیز ایده خوبی است. راکت های حرفه‌ای تنیس که اغلب مورد استفاده افراد حرفه ای یا متوسط هستند، بدون زه به فروش می رسند. در ساخت راکت های حرفه ای تنیس بیشتر از زه ‌های نایلونی و صنعتی استفاده می شود و فقط تعداد محدودی از زه ها از گات که همان روده گوسفند و یا گاو است، ساخته می شوند که بصورت سفارشی برای بازیکنان حرفه ای یا افرادی که بازی های شان را خیلی جدی می گیرند ساخته می شوند. زه‌های سفت و محکم‌ قابلیت کنترل بالاتری دارند؛ ولی این نکته را از یاد نبرید که شما هم باید دارای قدرت کافی برای کنترل توپ باشید. سعی کنید از کششی در راکت تنیس خود استفاده کنید که بهترین ترکیب قدرت و کنترل را ایجاد کند.

چند نکته مهم برای نگهداری صحیح راکت تنیس

  1. راکت تنیس را در جاهایی که بیش از حد گرم، سرد و یا مرطوب است، نگهداری نکنید.
  2. زمانی که از راکت استفاده نمیکنید، آن را درون کاور بگذارید.
  3. از کشیدن سر راکت روی زمین خودداری کنید.
  4. از راکت برای جمع کردن توپهای روی زمین استفاده نکنید.
  5. بعد از اتمام بازی تنیس در زمین بازی که هوای آن کمی مرطوب است، زه‌ها را به درستی تمیز کنید.
  6. از دسته ی راکت شما ساییده شده است و باعث میشود دستتان اذیت شود، یک پوشش جدید برای آن تهیه کنید یا به طور موقت روی دسته را با چیزی بپوشانید تا از ساییدگی دستتان جلوگیری کند.
  7. از پرتاب کردن راکت ، کوبیدن آن به زمین و ضربه زدن به هرچیزی به غیر از توپ، جدا خودداری کنید.
  8. قبل از اینکه زه ها را از راکت جدا کنید، وجود پیچ‌خوردگی یا ترک در آن را چک کنید.

توپ تنیس

در طی نیم قرن گذشته، توپ تنیس دچار تغییرات زیادی نشده است. حتی اگر شما در ورزش تنیس مبتدی هستید، هیچ وقت از توپ های بی کیفیت یا کم کیفیت استفاده نکنید. بعضی از برندها ممکن است شما را فریب دهند اما با کیفیت ترین توپ ها متعلق به شرکت های ویلسون، پن و دانلوپ ۳ هستند. مارک تجارتی روی توپ تنیس هر چیزی که بود شما فقط به دنبال اطلاعاتی باشید که نشان‌گر تایید شدن توپ از طرف سازمان USTA که همان فدراسیون جهانی تنیس است، باشید. این اطلاعات معمولا روی بسته پلاستیکی توپ های تنیس درج شده است.

توپ تنیس

بیشتر بدانید :  مشخصات توپ تنیس انواع و راهنمای خرید اینترنتی آن

کفش‌ها و جوراب بازیکنان تنیس

اگر ترجیح می دهید در زمینی نرم و یا از خاک رس بازی کنید، کفش هایی بخرید که نرم و دارای انعطاف‌پذیری بالا باشند. حتی بازیکنان حرفه ای هم می توانند برای مدتی از یک جفت کفش در زمین نرم استفاده کنند. اگر در زمین سفت بازی می کنید، کفش تان نباید زیره‌های انعطاف‌پذیر و نرمی داشته باشد، زیرا به سرعت پاره می شود. اصلی ترین نقش یک کفش تنیس کنترل جانبی، دوام خارجی و داخلی آن است. بازیکنان تنیس دائما و بطور مداوم از یک سمت به سمت دیگر و از جلو به عقب در حال حرکتند. در نتیجه بسیار مهم است که چه کفش‌های تنیسی انتخاب می کنید تا بتواند به راحتی حرکت های کناری و ناگهانی شما را کنترل کند و از پیچ‌خوردگی مچ پا به داخل و یا خارج جلوگیری ‌کند.

بیشتر بدانید :  ۵ فواید ورزش تنیس که باعث لاغری و تقویت عضلات می شود

لباس تنیس

یکی از نکات مهم در انتخاب لباس تنیس این است که شما به توانید لباسی با کیفیت بالا و قیمت مناسب و متوسط از فروشگاه‌های ورزشی حرفه‌ای بخرید. در مسابقات تنیس دانش‌آموزان در دبیرستانها و کالج عموما از شلوارک و تیشرتی که مخصوص خود دبیرستان است استفاده می شود. در حقیقت هیچ اجباری در کار نیست که لباس تنیس باید رسمی باشد. اگر می خواهید در یک تمرین گروهی تنیس و یا مسابقات تنیس شرکت کنید، برای ادامه دار بودن فعالیت، گاهی قوانین مخصوصی وجود دارد. برخی از موسسات تنیس هنوز تاکید دارند که برای بازی های تنیس باید از لباس سفید استفده شود، ولی در اغلب موارد افراد از لباس رنگی استفاده می کنند. در مورد انتخاب لباس مناسب می توان از برخی افراد با تجربه در این زمینه سوال کرد. باما در کل بهتر است که در بازی تنیس از لباس‌های استفاده شود که باعث حرکت راحت‌تر فرد می شود.

 

محصولات مرتبط

%4 تخفیف
۴۳۰,۰۰۰ تومان ۴۵۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone