۰

آشنایی با اصول طراحی و ساختار توپ های فوتبال

آشنایی با اصول طراحی و ساختار توپ های فوتبال

در این مقاله به ساختار و طراحی توپ فوتبال به همراه بررسی جزء به جزء هر یک از اجزاء و قطعات تشکیل دهنده توپ فوتبال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این مقاله به ساختار و طراحی توپ فوتبال به همراه بررسی جزء به جزء هر یک از اجزاء و قطعات تشکیل دهنده توپ فوتبال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

۱. ساختار توپ فوتبال

۲. اجزای تشکیل دهنده توپ فوتبال

۳. طراحی توپ فوتبال

 

شاید چندین بار به این فکر کرده باشید که چطور مهارت خود در بازی فوتبال را بالا ببرید. برای کسب مهارت در بازی فوتبال علاوه بر تمرین عوامل دیگری هم تاثیر گذار هستند مانند انتخاب توپ مناسب. برای این که بتوانید یک توپ مناسب در جهت کمک به بالا بردن سطح مهارت خود انتخاب کنید بهتر است اول با ساختار و طراحی توپ فوتبال آشنا شده و اجزای تشکیل دهنده آن را شناخته و با مطالعه مقاله قبلی در مورد مشخصات انواع توپ های فوتبال، اطلاعات کافی را کسب کرده و آگاهانه اقدام به خرید توپ فوتبال در جهت بالا بردن مهارت خود کنید.

بیشتر بدانید : مشخصات انواع توپ های فوتبال

ساختار توپ فوتبال

توپ های رسمی مورد تائید فدراسیون جهانی فوتبال فیفا برای استفاده در مسابقات مختلف معتبر در سه اندازه ۳، ۴، و ۵ می باشند. البته توپ های فوتبال دیگری نیز با اندازه های مختلف وجود دارند که برای مصارف دیگری مانند تمرین و .. مورد استفاده قرار می گیرند اما این سه اندازه توپ، مخصوص استفاده در مسابقات رسمی فوتبال است. ساختار کلی توپ فوتبال به مورد استفاده از آن مربوط می شود. قسمت بیرونی توپ فوتبال معمولا از مواد پی وی سی و پلی اورتان و گاهی از ترکیب این دو ماده در کنار هم ساخته می شود. ماده پی وی سی در جهت ساخت توپ های مخصوص تمرین و ماده پلی اورتان برای ساخت توپ مخصوص مسابقات کاربرد دارند. توپ های ساخته شده از جنس پلی اورتان از نرمی بسیار بالایی برخوردار هستند و بسیار مناسب برای استفاده نوجوانان می باشند. توپ هایی از مقاومت و طول عمری بیشتری برخوردارند که، دارای پوشش (کاور) هستند. و در هنگام استفاده احساس خوبی به بازیکن می دهند. اکثر افراد در هنگام خرید توپ ترجیح می دهند توپی را انتخاب کنند که دارای پوشش(کاور) باشد.

ساختار توپ فوتبال

بیشتر بدانید: فوتبال تناسب اندام ، سلامتی و توانایی جسمی را بهبود می بخشد.

اجزای تشکیل دهنده توپ فوتبال

توپ های فوتبال از چهار جزء مهم ، پوشش(کاور)، اتصالات، لایه میانی(آستر)، و بادکنک هوا(تیوپ) تشکیل شده اند که مختصرا به هر یک از این اجزاء خواهیم پرداخت.

  • پوشش یا کاور توپ

همانطور که قبلا توضیح دادیم قسمت بیرونی توپ های فوتبال از مواد پی وی سی و پلی اورتان ساخته شده اند که این قطعات بوسیله نخ، کوک زده و یا توسط چسب به یکدیگر وصل می شوند. در گذشته قسمت بیرونی توپ های فوتبال از چرم ساخته می شد و در تکنولوژی مدرن بکار گرفته شده در تولید توپ های ورزشی دیگر از چرم استفاده نمی شود زیرا که آلودگی های موجود پیرامون محل ورزش مانند گل و گرد وغبار و خاک را در خود جذب کرده و با گذشت زمان باعث سنگین شدن وزن توپ خواهد شد و باعث از بین رفتن استاندارد توپ می شود.

پوشش کاور توپ فوتبال

  • اتصالات توپ 

قطعاتی که بایستی بر روی توپ قرار گیرند به روش های دست دوز، چسبی، و قالبی و یا بهره گیری از ۵ لایه پلی استر بر روی توپ متصل می شوند. توپ های دست دوز از گرانترین توپ های موجود در بازهای لوازم ورزشی محسوب می شوند. توپ های مخصوص تمرین نیز از معمولا از نوع قالبی و چسبی ساخته ، و روانه بازارهای ورزشی می شوند.

  • لایه میانی یا آستر توپ

در داخل توپ لایه ای قرار داده می شود که  آن را لایه میانی یا آستر می نامند. که این لایه متشکل از ۴ لایه از جنس پلی استر است تا بهبود حرکت توپ، مقاومت و شکل توپ را تقویت کند.

لایه میانی توپ فوتبال

  • بادکنک هوا یا تیوپ

در قسمت داخل توپ بادکنک هوا که از جنس لاستیک است، قرار داده می شود تا هوای مورد نیاز برای توپ را در خود نگهداری کند. در ساخت توپ های ارزان قیمت از نوع لاستیک مصنوعی که از کیفیت پائینی برخوردار است استفاده می شود.

بادکنک هوا (تیوپ) توپ فوتبال

طراحی توپ فوتبال

معمولا توپ های فوتبال با طرح های ۳۲، ۲۶، و ۱۸ تکه ساخته و تولید می شوند. هر یک از این سه طرح برای بازی فوتبال مناسب هستند اما توپ های ۳۲ تکه از محبوبیت و معروفیت خاصی برخوردارند و در مسابقات معتبر از این طرح استفاده می شود. دلیل استفاده از توپ هایی با طراحی ۳۲ تکه این است که، حرکت و گردش این توپ ها از نظر کیفی بالاتر از سایر توپ ها بوده و بازی با این توپ ها روان و جذاب تر انجام می شود.

 

مشاهده و خرید انواع مدل های توپ فوتبال: لوازم ورزشی > توپ ورزشی > توپ فوتبال 

 

محصولات مرتبط

%2 تخفیف
۶۴۵,۰۰۰ تومان ۶۶۰,۰۰۰ تومان

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone