۰

چه ورزش هایی برای جلوگیری از کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

چه ورزش هایی برای جلوگیری از کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

ورزش کردن تاثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان دارد و انجام ورزش‌های سبک و مستمر کمک می‌کند تا بتوانید سیستم ایمنی بدن‌تان را در برابر این بیماری تقویت کنید. 

این روزها همه ما درگیر مشکلات ویروس کرونا هستیم و به‌دنبال راهکار‌هایی می‌گردیم که احتمال ابتلا به این ویروس در بدن ما کاهش یابد. طبق نظر اکثر پزشکان، تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند بهترین راه برای مقابله با این ویروس باشد. البته راه‌های زیادی وجود دارد که کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن انسان تقویت شود اما با توجه به نقش ورزش در پیشگیری از بیماری ها ، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ورزش کردن است. طبق تحقیقات انجام شده ورزش کردن تاثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان دارد و انجام ورزش‌های سبک و مستمر کمک می‌کند تا بتوانید سیستم ایمنی بدن‌تان را در برابر این بیماری تقویت کنید. 

ورزش چه تاثیری در روند کرونا ویروس دارد؟

تحقیقات بسیار زیادی در مورد ارتباط کرونا ویروس و ورزش کردن انجام شده است، اما مهم‌ترین تحقیقات انجام شده حاکی از این هستند که ورزش کردن تاثیر چندانی بر بهبود مبتلایان به کرونا ندارد، اما می‌تواند شما را در برابر خطرات این ویروس حفظ کند. به عبارت دیگر شما با انجام ورزش‌های مرتب و نسبتا سبک می‌توانید بدن‌تان را در برابر این ویروس تقویت کنید و در صورت ابتلا به این بیماری در کمترین زمان بهبود پیدا کنید. البته از طرف دیگر تحقیقات جدید نشان داده است که تمرینات سنگین ورزشی در ایام شیوع ویروس کرونا نه تنها کمکی بر تقویت سیستم ایمنی بدن شما ندارد، بلکه می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن‌تان را تا حد زیادی کاهش دهد. پس بهتر است ورزش‌های سبک را به صورت منظم انجام دهید و از انجام‌ ورزش‌های سنگین و تمرینات ورزشی طاقت‌فرسا دوری کنید. 


بیشتر بخوانید: ورزش برای فشار خون بالا


آیا بیماری کرونا مانع از ورزش کردن می شود؟

پاسخ این سوال در بیش‌تر موارد منفی است. اما ممکن است برخی از بیماران بدحال ویروس کرونا، امکان انجام ورزش‌ را برای یکی دو هفته نداشته باشند. به‌طور کلی بهتر است کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند فعالیت‌های روزانه‌شان را با هماهنگی پزشکان انجام دهند. این موضوع به این خاطر است که افراد مبتلا به کرونا ویروس، دچار تنگی نفس می‌شوند و انجام ورزش می‌تواند موجب تشدید تنگی نفس آن‌ها شود. همچنین دقت داشته باشید که شدت ورزش در بیماران مبتلا به ویروس کرونا باید متوسط یا کم باشد. یکی از بهترین ورزش‌ها برای ایام کرونا و بیماران مبتلا به این ویروس، انجام ورزش‌های خانگی است که در ادامه آن را به شکل کامل بررسی می‌کنیم. 

ورزش و کرونا

مقابله با کرونا به روش ورزش خانگی

همان‌طور که در قسمت‌های بالا توضیح داده شد ورزش‌های خانگی یکی از بهترین ورزش‌ها برای ایام کرونا و مقابله با این ویروس است. شما در هر روز می‌توانید قسمتی از وقت‌تان را به انجام ورزش‌های خانگی اختصاص دهید تا سیستم ایمنی بدن‌تان تقویت شود. البته بهتر است غیر از انجام این ورزش‌ها و خوردن مواد مغذی در کنار انجام ورزش‌های مرتب می‌تواند بدن شما را به شدت تقویت کند. 
ورزش‌های خانگی انواع مختلفی دارند و افراد متناسب با هدفی که دارند ورزش‌های خانگی مختلفی را انجام می‌دهند. بهترین ورزش خانگی برای پیش‌گیری از ابتلا به کرونا انجام هم‌زمان ورزش‌های هوازی و تمرینات ورزشی قدرتی است. البته بهتر است شدت هر دو نوع ورزش متوسط باشد تا مشکلی برای سیستم ایمنی بدن شما به وجود نیاید. ورزش های هوازی جز انواع ورزش برای پایین آوردن قند خون هستند.  تمرینات هوازی را باید در بیش‌تر روزهای هفته و به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته پیگیری کنید، البته می‌توانید در هر روز این تمرینات را به ۳ نوبت تبدیل کنید تا فشار کمتری به شما وارد شود. دویدن، دوچرخه‌سواری و تمرین در خانه از مهم‌ترین ورزش‌های هوازی خانگی هستند. همان‌طور که گفته شد ورزش‌های هوازی باید در کنار ورزش‌های قدرتی باشند، البته ورزش‌های قدرتی را می‌توانید در هر هفته برای ۲ نوبت انجام دهید. استفاده از وزنه‌های سبک، دستگاه‌های سیم‌کش و استفاده از مدیسن بال از بهترین تمرینات قدرتی خانگی است. 

نقش ورزش، تغذیه سالم و خواب در عملکرد سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن نیاز به ایجاد یک هماهنگی بین ورزش، تغذیه و خواب انسان دارد. هر کدام از این ۳ عامل به تنهایی نمی‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. معمولا کسانی که دقت زیادی به این ۳ عامل دارند، از سیستم ایمنی قوی‌تر برخوردارند و بدن آن‌ها در مواجهه با انواع ویروس‌ها و بیماری‌ها مقاومت بهتری دارد. بدن انسان برای مقابله با بیماری‌های مختلف باید یک سیستم ایمنی قدرتمند داشته باشد که این سیستم به کمک توجه به این ۳ پارامتر و در طول زمان تقویت می‌شود. بیمار شدن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای مدتی تضعیف کند، به همین خاطر پزشکان توصیه می‌کنند بعد از هر بیماری بهتر است تغذیه مغذی و سالمی داشته باشید تا روند سیستم ایمنی بدن به حالت قبل بازگردد.


بیشتر بخوانید: تاثیر ورزش بر بیماری های قلبی و عروقی


خوراکی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از کرونا

خوراکی‌های بسیار زیادی وجود دارند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، اما در این بین خوراکی‌های بادام، آووکادو، کلم بروکلی، کلم پیچ، انبه، فلفل قرمز شیرین، ماهی تن، مرکبات، فلفل دلمه‌ای قرمز، سیر، زنجبیل، اسفناج و چای سبز بیش‌ترین نقش را برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما دارند. استفاده روزمره این مواد خوراکی می‌تواند نقش بهتر و موثرتری را داشته باشد. البته تعدادی از این مواد خوراکی اثرات نسبتا یکسانی دارند و به نوعی با یک‌دیگر هم‌پوشانی دارند؛ برای مثال استفاده روزانه از یکی از انواع سبزی‌جات کفایت می‌کند.

جمع‌بندی

انجام ورزش‌های خانگی و استفاده از مواد خوراکی مغذی می‌تواند شما را در برابر ویروس کرونا حفظ کند، اما باید در نظر داشته باشید که در انجام ورزش‌های سنگین زیاده‌روی نکنید و به ورزش‌ها و تمرینات سبک رضایت دهید. همچنین استفاده از مواد خوراکی یاد شده مانند سبزی‌جات در سبد غذایی روزانه‌تان می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در سیستم ایمنی بدن شما داشته باشد. 

 


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone