۰

بارفیکس چیست و چه فوایدی دارد؟

بارفیکس چیست و چه فوایدی دارد؟

در این مقاله به بارفیکس و انواع آن، فواید ، فواید بارفیکس برای کمر به همراه فواید بارفیکس خوابیده توضیح داده شده است.

در این مقاله به بارفیکس و انواع آن، فواید ، فواید بارفیکس برای کمر به همراه فواید بارفیکس خوابیده توضیح داده شده است.

 

۱. بارفیکس

۲. انواع بارفیکس

۳. فواید بارفیکس خوابیده

۴. فواید بارفیکس برای کمر

 

بارفیکس چیست

بارفیکس واژه ای فرانسوی  است که از انواع تجهیزات بدنسازی محبوب و یکی از لوازم و تجهیزات اصلی ورزش ژیمناستیک حرفه ای محسوب می شود. این وسیله در زبان انگلیسی به Horizontal Bar شناخته می شود و تشکیل شده از یک میله افقی از جنس فولاد است که از نوع خانگی آن  بعنوان ابزاری در جهت تقویت بدن و در نوع باشگاهی به طور معول در باشگاه های بدنسازی با اهدافی نظیر افزایش استقامت بدنی، پرورش عضلات بازو، سینه، زیر بغل و .. مورد استفاده قرار می گیرد. فلسفه تمرینی بارفیکس در واقع به چالش کشیدن بدن در مقابله با نیروی جاذبه زمین است. حرکات تمرینی این وسیله جزوء حرکات اولیه و پایه ای در ورزش بدنسازی به شمار می آید نکته ای که در خصوص تمرین با بارفیکس از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که تمرینات مداوم آن باعث تقویت و حجم گیری عضلات نخواهد شد بلکه شیوه اجرای کامل و صحیح تمرین رمز موفقیت آن خواهد بود.

بارفیکس چیست

انواع بارفیکس

بارفیکس ها معمولا در دو نوع خانگی و باشگاهی طراحی و تولید می شوند.

بارفیکس های خانگی به طور معمول از جنس فلز بسیار مقاوم با روکشی از استیل هستند که در مدل های تک لول، دو لول، و سه لول در اندازها و وزن های مختلف در چهارچوب درب های خانه ها برای انجام فعالیت های نه چندان پیچیده و سخت مورد استفاده قرار می گیرند.

بارفیکس های باشگاهی در گذشته از میله های فولادی امتداد یافته به شکل U لاتین تشکیل شده بودند که از سقف تا ارتفاع مشخصی امتداد داشتند اما امروزه بارفیکس های باشگاهی در اندازه های مختلف و با قابلیت چندکاره از جنس فولاد ساخته و بر روی دیوار نصب می شوند.

لازم به ذکر است که در بعضی از دستگاه های بدنسازی با نام بارفیکس پارالل طراحی و تولید می شود.

 


بیشتر بدانید: انواع هالتر بدنسازی و تمرینات هالتر


فواید بارفیکس خوابیده

تمریناتی نظیر بارفیکس خوابیده، شنا و حتی بارفیکس ساده از تمرین هایی هستند که در جهت پروش عضلات بالا تنه بدن مانند، بازوها، سینه و عضلات شانه ای انجام می شوند که فواید اصلی این تمرین ها که با وزن بدن صورت می گیرند در عدم نیاز به ابزار تخصصی است و می توان به طرق مختلف به شدت تمرینی آنها افزود. بارفیکس خوابیده چیزی بین حرکت بارفیکس و حرکت زیر بغل با هالتر خم است که انجام آن در تقویت و پرورش عضلات بازو، سرشانه، پشت و زیر بغل بسیار موثر خواهد بود. برای انجام این حرکت در زیر یک میله ثابت که ارتفاع آن از کمر کمی بلندتر باشد قرار گرفته و میله را با کمی بیشتر از عرض شانه در دست بگیرید. در این حالت بدن بایستی در وضعیتی کاملا صاف و پاها بر روز زمین قرار داشته باشند. سپس بدن را به سمت بالا کشیده و در هنگام فرود آمدن کاملا کنترل شده و به آرامی پائین بیاورید حتی می توان برای سخت نمودن حرکت با قرار دادن یک جعبه در زیر پاها حرکت را سخت تر نمود. به خاطر داشته باشید که در صورتی که میله را به صورت مچ بر عکس بگیرید فشار به عضلات بازو و پشت بیشتر خواهد شد و هر مقدار که پاها را به سمت داخل جمع شود فشار بیشتری وارد خواهد شد.

فواید بارفیکس برای کمر

از بیمارهای شایع در کمر و ستون فقرات که بسیاری از افراد از آن رنج می برند دیسک کمر و گودی کمر است در این باره یکی از اعضای انجمن پزشکان ورزشی بر این عقید است که آویزان شدن از میله بارفیکس سبب رفع فشار از دیسک و به موجب آن سبب بر طرف شدن خستگی به جهت کششی که در عضلات ایجاد می شود خواهد شد. روش درست نشستن، خوابیدن و حتی ایستادن و برخورداری از عضلات، اسکلتی نیرومند در حفظ انحنای طبیعی کمر و ستون فقرات بسیار مهم است. اضافه وزن، ماهیچه های ضعیف و .. می تواند باعث برهم خوردن نظم انحنای طبیعی ستون فقرات شود. چنانچه ستون فقرات در راستای طبیعی خود قرار نداشته باشند باعث بروز برخی مشکلات مانند گودی کمر، انحراف ستون فقرات، انحنا در گردن و حتی عارضه گوژپشتی را در پی خواهد داشت. از جمله تمرین هایی که در بهبود سلامت کمر و ستون فقرات مفید است تمرینات و آویزان شدن از بارفیکس است که بسیار موثر در بر طرف نمودن انحنای ستون فقرات است که موجب می شود تا مهرهای کمر در یک امتداد قرار داشته باشند.


مطالعه بیشتر : بهترین ورزش برای کمر درد


 

 

فواید بارفیکس

 

محصولات مرتبط

نظرات کاربران

avatar زهرا بهلولی :

آیا بارفیکس زدن در آب شدن شکم هم تاثیر دارد

ارسال شده در ۱۷ دی ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۱۸ دی ۱۴۰۱

سلام و عرض ادب بله تاثیر بسیار زیادی دارد. حرکات بارفیکس روی عضلات هسته ای شکم، اصلا حرکت شکم بارفیکس معروف است.

avatar محمد مهدی :

سلام با تشکر از مطالب خوبتون ببخشید من ۱۶ سالمه برای افزایش قد چه مقدار بارفیکس باید بزنم؟ آیا باید روزانه تمرین کنم؟یا چند روز در هفته؟ چند تکرار و چند ست؟

ارسال شده در ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

با سلام و عرض ادب ببنید دوست عزیز بارفیکس مستقیما باعث افزایش قد شما نمیشود. بارفیکس باعث تقویت عضلات خواهد شد که به نوعی خوش فرم شدن بدن شما ممکن است به نظر برسد شما قد بلندی دارد.

avatar s.a.m :

عالي بود

ارسال شده در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone