۰

راهنمای خرید چوب اسکی

راهنمای خرید چوب اسکی

در این مقاله راهنمای خرید چوب اسکی، انواع چوب های اسکی، مشخصات فنی چوب های اسکی، جنس بکار رفته در ساخت چوب های اسکی و قیمت و چگونگی خرید چوب اسکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در مقالات قبلی پیرامون لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای اسکی را مورد بررسی قرار داده ایم. در این مقاله راهنمای خرید چوب اسکی، انواع چوب های اسکی، مشخصات فنی چوب های اسکی، جنس بکار رفته در ساخت چوب های اسکی و قیمت و چگونگی خرید چوب اسکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

۱. انواع چوب اسکی

۱.۱ چوب اسکی چند منظوره

۱.۲ چوب اسکی مخصوص  پیست مارپیچ کوچک

۱.۳ چوب اسکی مخصوص پیست مارپیچ بزرگ

۱.۴ چوب اسکی سرعتی

۱.۵ چوب اسکی مخصوص برف پودری

۱.۶ چوب اسکی مخصوص حرکات نمایشی

۱.۷ چوب اسکی مخصوص آماتورها

۲. مشخصات فنی چوب های اسکی

۲.۱ طول چوب های اسکی

۲.۲ عرض چوب های اسکی

۲.۳ شعاع پیچ در اسکی

۲.۴ وزن چوب اسکی

۲.۵ مقدار سختی چوب های اسکی

۲.۶ جنس کفی چوب های اسکی

۳. خرید و قیمت چوب اسکی

 

با شروع فصل زمستان و بارش برف و دیدن چشم انداز کوه های پوشیده از برف ناخودآگاه  به فکر اسکی کردن خواهیم افتاد. اسکی کردن خود دارای قانون قواعد و تجهیزاتی است که بدون رعایت اصول و داشتن تجهیزات مورد نیاز لذت بردن از انجام آن ممکن نخواهد بود. مهمترین ابزار برای اسکی کردن استفاده از چوب مخصوص اسکی است که  حاوی یک جفت  چوب بلند و باریک است که در پای اسکی باز نصب می شود. چوب های اسکی قدیمی از جنس چوب ساخته می شدند اما با پیشرفت تکنولوژی محققان به گونه ای از مواد دست یافتند که در ساخت چوب اسکی جایگزین مناسب برای چوب است وی باز انجام این ورزش را لذت بخش از گذشته برای اسکی بازان و علاقمندان این ورزش کرده است. امروزه چوب های اسکی از ترکیب فلز، کامپوزیت و پلاستیک تولید می شوند در این قسمت به انواع چوب اسکی، مشخصات و راهنمای خرید یک چوب اسکی با توجه به سطح مهارت اسکی باز را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

راهنمای خرید چوب اسکی

انواع چوب اسکی

معمولا چوب های اسکی در ۷ نوع  مخصوص،  به منظور اسکی کردن ساخته و تولید می شوند که به هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

چوب اسکی چند منظوره

چوب های اسکی چند منظوره معمولا برای گذشتن از پیچ هایی با شعاع ۲۰ الی ۱۶ متر مناسب هستند. این  چوب رایج ترین نوع در میان چوب های اسکی است و برای اسکی بازانی است که از مهارت متوسطی در اسکی کردن برخوردارند مناسب است. اگر بخواهید حرکات مارپیچ و یا سایر حرکات متداول در اسکی را بصورت آماتور انجام دهید این چوب ها می توانند لحظات فرح بخشی را برای شما خلق کنند. اگر بخواهیم این چوب را در مقام مقایسه با یک چوب اسکی تخصصی قرار دهیم، چوبی اسکی چند منظوره از برتری خاصی برخوردار نخواهد بود. و تنها ضعف آن عملکرد ضعیف نسبت به چوب اسکی تخصصی خواهد بود. اگر شما به چوبی نیاز دارید که بتوانید در هر شکلی اسکی بازی کنید چوب اسکی چند منظوره بهترین انتخاب خواهد بود.

چوب اسکی مخصوص پیست مارپیچ کوچک

این چوب ها معمولا از طول کوتاه تر وزن سنگین تری نسبت به سایر چوب های اسکی برخوردار هستند. و قابلیت پیچیدن در شعاع ۱۲ متری از خصوصیات این نوع چوب است و وزن سنگین تر این چوب نسبت به سایر چوب های اسکی مزیتی است که به سختی در برف فرو می رود و برای اسکی در پیست های مارپیچ بسیار مناسب است. اسکی مارپیچ کوچک خود یکی از رشته های مسابقات اسکی می باشد.

چوب اسکی مخصوص پیست مارپیچ بزرگ

این چوب برای اسکی کردن در پیست های مارپیچ و طولانی ساخته شده اند . اسکی مارپیچ بزرگ یکی از رشته های مسابقاتی ورزش اسکی است که این چوب ها به منظور اسکی در این پیست ها ی مربوط به این رشته مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از چوب اسکی از وزن بیشتری نسبت به چوب های اسکی مارپیچ کوچک برخوردارند و می توان پیچ هایی با شعاع ۳۰ الی ۲۰ متر را به راحتی با آنها طی کرد. این چوب ها از سرعت بالایی برخوردارند و موارد استفاده از آنها در مسابقات اجرای حرکات سریع در فضای تعین شده پیست است. معمولا اسکی بازان حرفه ای از این نوع چوب برای مسابقات مربوط  به این رشته بهره می گیرند.

چوب اسکی سرعتی

این نوع چوب اسکی اغلب مخصوص مسابقات جهانی رشته سرعت اسکی مورد استفاده قرار می گیرد. چوب اسکی سرعتی ۲ متر بلندی دارند. طراحی این چوب ها به نوعی است که در سرعت بالا و در عبور از پیچ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. عمدتآ این نوع از چوب اسکی در فروشگاه های لوازم و تجهیزات اسکی به وفور یافت نمی شود. معمولا اسکی بازان حرفه ای برای شرکت در مسابقات جهانی اسکی سرعت از این چوب استفاده می کنند و به دلیل سنگینی بیش از اندازه چوب  معمولا مناسب جهت استفاده افراد مبتدی و غیر حرفه ای نمی باشد.

چوب اسکی مخصوص برف پودری

این نوع از چوب اسکی مناسب برای اسکی کردن خارج پیست است. نسبت به سایر چوب های اسکی در قسمت کف چوب از پهنای بیشتری و انعطاف پذیری بالایی برخوردارند. و به همین دلیل بر روی برف های تازه به راحتی حرکت می کنند و از شعاع حرکتی زیادی در عبور از پیچ های بلند دارند که هنگام استفاده از آنها بر روی برف های پودری کاربرد قابل توجهی ندارند. در عبور از پیچ های کوچک به دلیل قابلیت انعطاف پذیری موجود در چوب دچار خمیدگی می شوند. نا گفته نماند که  قابلیت انعطاف پذیری در چوب های اسکی نسبت به  نحوه کاربرد استفاده از چوب ها متفاوت است.

بیشتر بدانید: ورزش اسکیت و تاریخچه آن در جهان و ایران

چوب اسکی مخصوص حرکات نمایشی

از این نوع چوب برای انجام حرکت نمایشی اسکی مانند پرش طول، حرکت مارپیچ در پیچ ها، و سرخوردن بر روی سطوح ناهموار استفاده می شود. این چوب ها از ابتدا و انتهای پهن و یکسانی برخوردار هستند که این پهنای یکسان در چوب قابلیت حرکت به جلو و عقب را در این نوع چوب به وجود می آورد. این چوب ها نسبت به سایر چوب های اسکی کوتاه تر و سبک ترند و عبور از پیچ هایی با شعاع ۱۸ متر بوسیله این چوب بسیار آسان است. و به جهت انعطاف پذیری که دارند بسیار مناسب برای اجرای حرکت های پرش و فرود نمایشی اسکی هستند.

چوب اسکی مخصوص آماتورها

چوب اسکی مخصوص آماتورها نسبت یه سایر چوب های اسکی از کوتاهی، سبکی و انعطلف پذیری بیشتری یرخوردار است به این جهت که اسکی کردن برای این افراد آسان تر باشد. انعطاف پذیری بالای این چوب ها سبب خواهد شد که افراد تازه کار اشتباهات حرکتی اسکی کردن خورد را سریع اصلاح کنند و افراد مبتدی می توانند به کمک این چوب ها  پیچ هایی تا شعاع ۱۶ را به راحتی بگذرانند.

مشخصات فنی چوب های اسکی

تمامی چوب های استاندارد اسکی برای استفاده در رشته های مختلف  ورزش اسکی دارای مشخصه های فنی از جمله طول، عرض، شعاع پیچ، وزن، مقدار سختی و جنس بکار رفته شده در کف چوب اسکی هستند که به بررسی این خصوصایت و تاثیر آنها بر نحوه اسکی کردن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

طول چوب های اسکی

چوب های اسکی معمولا دارای مقدار طول مشخصی نیستند و انتخاب یک چوب اسکی به میزان قد و وزن اسکی باز بستگی دارد. عموما چوب هایی  که طول بلندتری دارند کنترل آنها در سرعت های زیاد آسان تر خواهد بود اما عبور از پیچ ها به آسانی کنترل آنها در سرعت نیست به این علت که از اینرسی پیچشی بالاتری برخوردار هستند. عامل هایی که باید در هماهنگی کامل با چوی اسکی باشند، می توان به تعداد پیچ های موجود در پیست، سرعت، و وزن و قد اسکی باز اشاره کرد باید میزان طول چوب اسکی مناسب با فیزیک اسکی باز انتخاب شود.

عرض چوب های اسکی

از دلایل تاثیر گذار بر مقدار حرکت و سر خوردن چوب های اسکی میزان عرض و فشار حاصل بر قسمت لبه چوب های اسکی است. هر مقدار که عرض چوب اسکی بیشتر باشد مقدار سطح کف چوب زیادتر خواهد بود که سبب کم شدن فشار بر روی برف شده و مقدار سر خوردن بهتری بر روی برف های تازه باریده شده (برف پودری) را در پی خواهد داشت. به همین دلیل است که چوب های اسکی مخصوص برف های پودری پهن تر از سایر چوب های اسکی ساخته می شوند. عرض یک چوب اسکی تاثیر مستقیم در فشار بر لبه چوب می گذارد و فشار بر این لبه ها در چوب های اسکی پهن، اسکی کردن را کمی دشوار می کند. اما در چوب های اسکی مخصوص مسابقات و یا اسکی در پیست های یخی که فشار بر قسمت لبه ها در هنگام اسکی کردن از اهمیت زیادی برخوردار است باید چوب ها از عرض کمتری و به اصطلاح باریک باشند تا اسکی باز کنترل بهتری در تنظیم سرعت و عبور از پیچ ها داشته باشد.

شعاع پیچ در اسکی

اگر به چوب اسکی دقت کرده باشید حتما دیده اید که ابتدا و انتهای چوب نسبت به قسمت میانی آن عریض تر هستند. این بدین جهت است که لبه چوب ها به شکلی اریب ساخته و حالت داده شده باشند تا زمانی که چوب اسکی به سمت لبه متمایل شود اریب شکل داده شده در چوب در مسیری دایره شکل و حرکت و هدایت شود که به این شکل اریب در چوب برش سطحی نامیده می شود. معمولا میزان شعاع پیچ بر روی چوب های اسکی بر اساس متر یادداشت می شود. میزان شعاع چوب بستگی به نوع اسکی کردن تا حدود زیادی متفاوت است در مقدار که چوب به سمت داخل پیچ خم تر شود شعاع لبه چوب با سطح پیست و یا برف کمترشده و میزان برش نیز به طبع کوچکتر خواهد شد.

وزن چوب اسکی

هر چه مقدار که چوب اسکی سنگین یاشد به طبع به حرکت در آوردن آن مشکل تر خواهد بود و میزان فشاری که برف وارد می شود نیز بیشتر شده و جهش چوب به سمت بیرون نیز کاهش خواهد یافت که سبب کنترل بیشتر اسکی باز بر لبه ها می شود به همین دلیل چوب های اسکی مخصوص مسابقات معمولا سنگین ساخته می شوند. اما چوب های اسکی مخصوص اسکی بازان آماتور باید سبک باشند به این دلیل که تحرک بیشتری در هنگام اسکی کردن نیاز دارند. معمولا چوب های اسکی مخصوص آماتورها در انواع مختلف و با وزن های متفاوت بر اساس مقدار مهارت آنها ساخته و تولید می شود.

بیشتر بدانید: کفش اسکیت و راهنمای خرید آن

مقدار سختی چوب های اسکی

معمولا هر مقدار که سختی چوب اسکی بالا باشد رفلکس و قرار گیری لبه چوب بر برف مناسب تر و کنترل اسکی در سرعت زیاد نیز راحت تر می شود این عوامل جالب به نظر می رسند اما به هر میزان که شدت سختی چوب بیشتر باشد به تبحر بیشتری نیز در کنترل اسکی نیاز است به همین رو این مقدار سختی چندان مورد رضایت همه اسکی بازان نیست.

جنس کفی چوب های اسکی

جنس بکار برده شده در چوب های اسکی از اهمیت بالایی برخوردار است. رشته های فلزی بکار رفته در کف و لبه چوب اسکی قابلیت تاثیر گذاری زیادی در نوع حرکت اسکی باز دارد. کف چوب های اسکی از پلی اتیلن ساخته می شوند تا حرکت چوب را بر روی برف و پیست سربعتر و مقاوم کند. برای طول عمر بیشتر چوب های اسکی و حرکت راحت چوب بر روی برف از واکس های مخصوصی استفاده می شود که این واکس به وسیله دستگاه مخصوصی در کف چوب اسکی مالیده شده تا کیفیت سرعت و طول عمر چوب افزایش یابد.

جنس کفی چوب های اسکی

بیشتر بدانیم : آشنایی با قوانین ورزش اسکی و اسکی آلپاین

خرید و قیمت چوب اسکی

کمپانی های تولید کننده چوب اسکی محصولات خود را با قیمت های مختلفی روانه بازار های ورزشی می کنند که از عوامل تاثیر گذار در قیمت آنها می توان به برند شرکت سازنده، جنس بکاررفته در ساخت چوب، سایز و تخصصی بودن چوب است. قیمت چوب های اسکی در کشورمان با در نظر داشتن خصوصیات هر چوب بین ۵۰۰ الی ۵ میلون تومان به علاقمندان ورزش اسکی عرضه می شود. پیش از خرید، مطالب گفته شده در مورد چوب های اسکی را در نظر داشته و با آگاهی نسبت میزان مهارت خود اقدام به خرید چوب اسکی مناسب نمائید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت ما با فروشندگان لوازم و تجهیزات ورزش اسکی مستقیم ارتباط برقرار نموده و اطلاعات لازم در مورد برند های چوب اسکی و قیمت ها و خصوصیات هر یک از چوب های اسکی را کسب نمائید.

نظرات کاربران

avatar یکتا :

سلام ممنون بیشتر مطلب برای اسکی بازی بگذارید

ارسال شده در ۱۲ دی ۱۴۰۰
avatar
مدیر سایت ارسال شده در ۱۲ دی ۱۴۰۰

با سلام و عرض ادب بله سعی می شود در این خصوص مقاله ای نیز تهیه شود.


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone