۰

قوانین ورزش اسکی و آشنایی با اسکی آلپاین

قوانین ورزش اسکی و آشنایی با اسکی آلپاین

در این مقاله به قوانین ورزش اسکی، آشنایی با اسکی آلپاین و داون هیل و سایر رشته های مسابقاتی ورزش اسکی به همراه قوانین، مقررات و نحوه انجام هر یک از رشته های ورزش اسکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این مقاله به قوانین ورزش اسکی، آشنایی با اسکی آلپاین و داون هیل و سایر رشته های مسابقاتی ورزش اسکی به همراه قوانین، مقررات و نحوه انجام هر یک از رشته های ورزش اسکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

۱. آشنایی با اسکی آلپاین

۲. قوانین و رشته های ورزشی اسکی

 

همانطور که در مقالات قبلی (تاریخچه اسکی) بیان کردیم ورزش اسکی را نروژی ها به همگان معرفی نمودند و به نوعی این کشور مهد ورزش اسکی شناخته می شود در این قسمت قصد داریم تا با قوانین ورزش اسکی، رشته آلپاین و سایر رشته های مسابقاتی ورزش اسکی بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با اسکی آلپاین

شیوه ها و روش هایی که ما امروزه در ورزش اسکی شاهد آن هستیم در بدو ظهور این ورزش وجود نداشت تمام چوب های اسکی اولیه دارای یک جفت پوتین بودند که فقط در قسمت پنجه ها اسکی متصل شده بود و قسمت پاشنه پاها آزاد بوده و در جهت کنترل اسکی برای بالا و پائین رفتن به حرکت می آمد که امروزه اسکی نوردیک شناخته می شود. در اولین مسابقات رسمی اسکی در سال ۱۸۰۰ تنها دو رشته کراس کانتری و پرش وجود داشت که هر دو رشته بخشی از رشته نوردیک محسوب می شدند. در سال ۱۹۲۴ پس از تشکیل فدراسیون جهانی اسکی و در همان ایام اولین مسابقات المپیک زمستانی در کشور فرانسه برگذار شد رشته ورزشی اسکی در ۵ رشته برگذار شد که اسکی نوردیک خود دارای دو ماده اسکی پرش و اسکی مختلط نوردیک بود در سال ۱۹۳۲ و در بازی های زمستانی آن سال اسکی کراس کانتری جایگاه خود را یافته و از رشته اسکی نوردیک جدا و مستقل شد. در آن دوران اسکی توانسته بود در میان مردم طرفداران بسیاری پیدا کند و کمپانی های بزرگ شروع به ساختن لوازم و تجهیزات مدرن تری برای ورزش اسکی نمودند.

رشته اسکی تله مارک که خود مورد علاقه نروژی ها بود به جهت داشتن حرکات نمایشی و چرخشی بسیار رایج بود از رشته های اسکی نوردیک به حساب می آمد برای مناطق هموار با سبک و سیاق حرکات چرخشی و نمایشی نروژی مناسب بود اما مورد استفاده در سایر رشته کوه های برفی آلپ و سایر کوههای اروپا نبود که به این طریق منجر به پدید آمدن رشته دیگری با نام اسکی آلپاین شد. لوازم و تجهیرات مورد استفاده در اسکی آلپاین پوتینی بود که پنجه و پاشنه آن کاملا بر روی اسکی نصب می شد و به اسکی باز این اجازه را می داد که با سرعت زیادتری سرازیری مسر مسابقه را طی کند. با مدرن شدن لوازم و تجهیزات اسکی، اسکی آلپاین به ۲ نوع داون هیل و اسلالوم نامگذاری شد و برای نخستین بار در بازیهای المپیک زمستانی ۱۹۳۶ اتریش رونمایی شد وتا به امروز جزء رشته های متدوال و پر طرفدار اسکی محسوب می شود که نحوه انجام و قانون آنرا در قسمت قوانین اسکی توضیح داده ایم.


مطالعه بیشتر: راهنمای خرید چوب اسکی


 

قوانین و رشته های ورزشی اسکی

مسابقات ورزش اسکی در رشته های مختلفی برگزار می شوند که به ۱۱ مورد از رشته های مسابقاتی اسکی و قوانین آنها خواهیم پرداخت.

اسکی آلپاین

در رشته اسکی آلپاین از ارتفاع کوه سرازیر شده و در طی مسیر به صورت مارپیچ و زیگزاگ موانع نصب شد در مسیر (چوب – پرچم) عبور می نماید و امتیازات لازم را کسب می کند.

اسکی استقامت (بیاتلون)

در این رشته اسکی بازان باید بالغ بر ۲۰ کیلومتر اسکی صحرایی انجام داده و سپس در مواضع تعین شده اقدام به شلیک به هدف های تعین شده نمایند. ورزشکاری که هدف را زودتر از سایر رقبا رویت و شلیک را دقیق انجام دهد برنده رقابت خواهد بود. چنانچه ورزشکاری هدف را یافته اما مدت زمان زیادی را برای آن صرف کرده باشد زمان از دست داده جریمه منظور شده و از امتیاز کلی کسب شده کسر خواهد شد.

اسکی داون هیل

در این رشته اسکی بازان باید از ارتفاع ۶۱۰ متری کوه مسیری به طول ۳ الی ۱/۵ مایل را به سمت دامنه کوه طی کنند. ورزشکاران به فاصله ۲ دقیقه از یکدیگر حرکت کرده و در نهایت ورزشکاری که در بازه زمانی کمتری مسیر را طی کرده باشند برنده رقابت خواهد بود.

اسکی صحرا نوردی

این رشته به مسافت ۵۰ کیلومتر شامل اسکی کردن بر فراز دشت و ناهمواری های طبیعی سطح زمین است نکته مهم در این رشته چوب اسکی مخصوص این رشته است که نسبت به سایر چوب های اسکی از وزن کمتر و پهنای باریک تری برخوردار است و پوتین این اسکی نیز بسیار سبک بوده و از قسمت پنجه به اسکی متصل شده است تا به دلیل طولانی بودن مسیر موجب ناراحتی پای اسکی باز نشود.


خرید اسکوتر یا کیفیت عالی


اسکی مارپیچ بزرگ و کوچک

در این رشته اسکی باز باید مسیر مسابقه را از دامنه کوه آغاز و به صورت مارپیچ و زیگزاگ موانع قرار گرفته در مسیر را طی نماید . سرعت اسکی باز و امتیاز موانع تعین کننده نفر اول رقابت خواهد بود.

اسکی باله

این اسکی نوعی رقابت در رشته اسکی آزاد است که اسکی باز باید حرکاتی را مانند حرکات رقص باله را در یک شیب ملایم همراه با موزیک انجام دهد که بهترین و زیباترین اجرا با رای داوران برنده رقابت خواهد بود.

اسکی شوس (سرعت)

در این رشته اسکی باز باید مسیر تعین شده را به سرعت  و بدون تغییر مسیر (مارپیچ یا زیگزاگ) به طور مستقیم طی کرده و به نقطه پایان برسد برنده مسابقه اسکی بازی است که در کوتاه ترین زمان به خط پایان رسیده باشد.

اسکی صحرایی به همراه پرش

در این رشته که رقابت آن در دشت ناهموار با موانع طبیعی انجام می شود اسکی بازان باید پرش های زیبایی را از موانع طبیعی به نمایش بگذارد و بالاترین امتیاز برنده رقابت خواهد بود.

اسکی آزاد

در رشته اسکی آزاد اسکی بازان باید ۳ حرکت انجام حرکات آکروباتیک در دامنه کوه، انجام حرکات رقص باله، و فرود از دامنه کوه و دور زدن تپه ها و موانع طبیعی را به طور انفرادی انجام داده و اسکی بازی برنده خواهد بود که امتیاز بیشتری را در مجموع امتیازات این ۳ حرکت کسب نموده باشد.

اسکی اسنوبرد

اسنوبرد نوعی از اسکی است که به شکل یک تخته می باشد که هر دو پای اسکی باز بر روی آن قرار می گیرد در مسابقه این رشته معمولا اسکی بازان باید از ارتفاع با اسنوبرد پرش نمایند البته مسابقات اسنوبرد مارپیچ نیز انجام می شود.

پرش با اسکی

در این رشته اسکی باز باید از سکوی پرشی که دارای ۹۰ متر طول است حرکت خود را آغاز و پس از سرعت گرفتن از سکو جدا شده و پس از پرواز بر روی باند تعین شده فرود آید در این رقابت اسکی بازی برنده خواهد بود که پرش بلند تری را به ثبت رسانده باشد.

لازم به توضیح است که اسکی روی آب ، چمن و اسکی بر روی ماسه از دیگر رشته های ورزش اسکی هستند که ما در این مقاله به رشته های ورزش اسکی که بر روی برف صورت می گیرند پرداختیم. از دیگر رشته های مسابقاتی اسکی می توان به اسکی پارالل ۴+۱۰ امدادی و اسکی استقامت صحرانوردی در مسیر های ۳۰ و ۱۵ کیلومتر بر روی برف را نیز عنوان کرد.

 

 


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone