۰

مشخصات انواع توپ های فوتبال ؛ چمنی، سالنی و ساحلی

مشخصات انواع توپ های فوتبال ؛ چمنی، سالنی و ساحلی

در این مقاله مشخصات توپ فوتبال و انواع توپ های، فوتسال، توپ مخصوص مسابقات، فوتبال ساحلی، توپ تمرینی، توپ مخصوص چمن مصنوعی، مینی بال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این مقاله به مشخصات توپ فوتبال و انواع توپ های، فوتسال، توپ مخصوص مسابقات، فوتبال ساحلی، توپ تمرینی، توپ مخصوص چمن مصنوعی، مینی بال و نحوه انتخاب، خرید و قیمت توپ های فوتبال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

۱. انواع توپ فوتبال

  1. توپ تضمینی مسابقات
  2. توپ مخصوص مسابقه
  3. توپ مخصوص چمن مصنوعی
  4. توپ تمرینی فوتبال
  5. توپ فوتسال (سالنی)
  6. توپ مخصوص فوتبال ساحلی
  7. توپ مینی بال

  برای مشاهده قیمت و خرید انواع توپ فوتبال کلیک کنید  

 

انواع توپ فوتبال

 

بیشتر بدانید : ساختار و طراحی توپ های فوتبال

انواع توپ فوتبال

امروزه بازی فوتبال به قدری مدرن شده است که برای بازی در زمین و یا مسابقه ای، از توپ خاصی استفاده می شود در این قسمت انواع توپ های مورد استفاده در فوتبال، توپ فوتبال تمرینی، فوتسال، فوتیال ساحلی و .. را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

توپ تضمینی مسابقات

این توپ از استاندارد بالایی برخوردار است و برای گرفتن تائیدیه از فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) باید تست هایی از قبیل فرم و شکل، میزان هوای نگهداری شده در داخل توپ، تست ضد آب بودن و نحوه حرکت و پرواز توپ در هوا، گذرانده تا مورد تائید فیفا قرار گیرد. این توپ در مسابقات مورد تائید فیفا مانند جام یوفا، لیگ قهرمانان اروپا، لیگ سری آ ایتالیا ، بوندسلیگا و .. مورد استفاده قرار می گیرد.

توپ مخصوص مسابقه

این توپ ها شباهت بسیار به توپ های تضمینی مسابقات دارند، اما این توپ ها توسط نهاد های استاندارد خصوصی موفق به دریافت تائیدیه می شوند که از بارزترین این نهادها، انجمن ملی ورزش های دانشگاهی است با نام اختصاری  NCAA و دیگری ، فدراسیون ملی ناظر بر انجمن های دبیرستانی امریکا با نام اختصاری  NFHS است که تقریبا این دو نهاد معیارهای مشابهی دارند مانند :

  • توپ باید کاملا گرد باشد.
  • محیط توپ باید بین ۲۷ الی ۲۸ اینچ معادل ۶۸/۵۸ الی ۷۱/۱۲ سانتی متر باشد.
  • جنس بیرونی توپ از چرم و یا الیاف طبیعی استاندارد و ضد آب باشد.
  • وزن توپ باید بین ۳۹۷ الی ۴۵۴ گرم باشد.
  • فشار هوای درون توپ بایستی بین ۸/۸ الی ۱۶.۲ پی سی ای قرار داشته باشد.

بیشتر بدانید: بهترین انتخاب کفش فوتبال برای چمن مصنوعی

توپ مخصوص چمن مصنوعی

توپ مخصوص چمن مصنوعی از نظر استاندارد مشابه توپ های مخصوص مسابقات و توپ های تضمینی است، اما به دلیل خشک بودن زمین های پوشش شده با چمن مصنوعی که باعث ایجاد تخریب رویه توپ می شود در ساخت آنها از جنس های نسبتا مقاوم تری استفاده شده است تا در مقابل آسیب های ناشی از چمن مصنوعی از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

توپ تمرینی فوتبال

این توپ ها از لایه هایی با مقاومت بالا ساخته می شوند. وجه تمایز این توپ با سایر توپ ها در محیط و وزن آنها خلاصه می شود، و در راستای تمرین تیم ها مورد استفاده قرار می گیرند. وزن تقریبی ابن توپ ها بین ۴۷۰ الی ۵۰۰ گرم و محیط آنها ۳۰ اینچ معادل ۷۶/۲ سانتی متر است و با استانداردهای گفته شده تفاوت فاحشی دارند.

توپ فوتسال (سالنی)

توپ های فوتسال (سالنی) از نظر اندازه یک سایز کوچکتر از توپ های فوتبال هستند اما وزن آنها برابر با توپ های فوتبال است. توپ های سالنی به جهت اینکه فوتسالیست بتواند مسلط تر حرکات تکنیکی و خلاقیت های فردی خود که لازمه فوتسال است به راحتی انجام دهد، مقداری کم تحرک و به اصطلاح تنبل ساخته می شوند و معمولا از قابلیت پرش توپ مانند توپ های فوتبال برخوردار نیستند. جنس بکار رفته در لایه بیرونی این دسته از توپ ها از نرمی و مقاومت بیشتری نسبت توپ های فوتبال برخوردار است تا به جهت اصابت با دیوارهای سالن فوتسال از مقاومت کافی برای جلوگیری از تقییر شکل کروی خود برخوردار باشد.

بیشتر بدانید: بهترین کفش فوتسال برای شوت زدن

توپ مخصوص فوتبال ساحلی

توپ های فوتبال ساحلی ضد آب ساخته می شوند و از نظر سایز مشابه توپ های فوتسال هستند ولی به جهت کاربرد و استفاده آنها در زمین های ماسه ای که سطوح ناهمواری هستند برای پیگیری از آسیب پاهای بازیکنان از جنس نرم تری نسبت به سایر توپ ها برخوردار هستند و سطح رویه براقی در ساخت آنها استفاده شده است.

توپ مینی بال

این توپ ها بسیار کوچکتر از توپ های فوتبال هستند و محیط آنها بین ۱۸ الی ۲۰ اینچ معادل ۴۵/۷۲ الی ۵۰/۸۰ سانتی متر است و بیشتر برای تمرین بر روی تقویت و ارتقاء سرعت بازیکنان مورد استفاده قرار میگیرد اکثر فوتبالیست ها پس از انجام تمرینات سنگین که عضلات پاهایشان منقیض می شود برای تفریح و شل کردن عضلات به واسطه سبک بودن این توپ ها اقدام به تمرین با این نوع توپ می کنند.

 

مشخصات توپ فوتبال

 

برای مشاهده انواع توپ ها و برند های آن می توانید به سایت ما (کالاورزش) مراجعه کرده و به صورت مستقیم با فروشندگان کالا و تجهیزات ورزشی در تهران و سراسر شهرها ارتباط برقرار کرده و اقدام به خرید نیاز های ورزشی خود فرمائید.

محصولات مرتبط


امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی
whatsapp whatsapp phone